کد خبر: ۳۸۷۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷ 02 March 2017
هرچند شوراها در چندین اصل از قانون اساسی مورد تأکید قرار گرفته و از آن به عنوان اركان تصمیم‌گیری و اداره امور كشور یاد شده، سابقه تشکیل آن به میزان سنوات تصویب قانون اساسی نمی رسد. در دوره اصلاحات اولین انتخابات شوراهای شهر و روستا در سال 77 برگزار شد؛ دوره ای که به خصوص در تهران چهره های شاخصی را روانه این مجلس کوچک ساخت، اما در دوره های بعد تغییرات عمده ای در ترکیب خود دید، چون رسیدن به چنین جایگاهی برای بسیاری از چهره های معروف و مردمی کار راحت تری به نسبت ورود به سایر ارکان نظام بود. از همین روی، در میان کاندیداها چهره هایی حضور یافتند که بیش از آنکه سابقه مدیریتی داشته باشند، معروفیت خود را وامدار تخصص در سایر حوزه ها بودند.

به گزارش «تابناک»؛ با این حال هرچند شوراها نیازمند حضور مدیرانی برای پیشبرد امور شهرهاست، این عرصه هم به جایگاهی برای رقابت گروه ها و جناح های سیاسی تبدیل شده است. اصولگرایان و اصلاح طلبان بدون توجه به وظایف شوراها ماه ها قبل از برگزاری انتخابات به فکر تهیه لیست کاندیداها هستند تا در آنجا هم بتوانند اکثریت را از آن خود کنند. در این میان، تنها تفاوتی که بین انتخابات شوراها با سایر انتخابات کشور بخصوص مجلس شورای اسلامی وجود دارد، قرار گرفتن نام زنان و جوانان در لیست کاندیداهاست.

اکنون با نزدیک شدن به زمان انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر، اصلاح طلبان بیش از اصولگرایان آماده کسب کرسی های اکثریت هستند. آنها همچون سایر انتخابات که قصد بستن لیست کاندیداها با حضور 50 درصدی بانوان و جوانان را دارند در ششمین دوره این انتخابات هم تلاش می کنند تا همین سیاست را در پیش بگیرند.

«معصومه ابتکار» که سابقه عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران را دارد در خصوص اهمیت شوراها و با تأکید بر اینکه شوراها نیازمند افرادی دلسوز، متعهد و متخصص در امور مختلف مدیریت شهری است، اظهار کرد: «در مقطعی شاهد بودیم که نیروهایی وارد شوراها شدند که آن تخصص های لازم را در ارتباط با مدیریت شهری نداشتند و همین باعث شد که آن قوت و قدرت لازم را در عملکرد نداشته باشند».

عضو اسبق شورای شهر تهران در گفت و گو با «تابناک» از پاکدستی و شجاعت به عنوان ویژگی دیگر اعضای شورای شهر نام برد و گفت: اینکه نماینده ای در برابر تطمیع و فشارها و یا مسائلی که متأسفانه در سطح شهرداری ها وجود دارد بتواند رأی مردم را حفظ کرده و به خواسته های آنان جامه عمل بپوشاند، بسیار مهم و ارزشمند است. وی در عین حال افزود: برای کسانی که وظیفه خدمت به عموم مردم را بر عهده دارند، شجاعت یکی از الزامات است که متأسفانه در خصوص برخی از اعضا وجود ندارد.

ابتکار با اشاره به درگیری های زیادی که در بدنه شوراها می تواند به وجود بیاید، اظهار کرد: بحث مهم در شوراها این است که نمایندگانی باید به شورا راه یابند که به دنبال تجارت خود نباشند. نمایندگانی باید باشند که این آمادگی را داشته باشند که فداکارانه، برای دفاع از حقوق مردم و شهروندان، در مقابل آسیب های متعددی که در فضای شهری وجود دارد ایستادگی کنند و سیاستی را در شوراها پیش ببرند که در نهایت به بهبود کیفیت زندگی در شهرها و اطلاع از وضعیت شهروندان و بهبود اوضاع محیط زیست بینجامد.

این چهره اصلاح طلب در ادامه به حضور زنان و جوانان در انتخابات شوراها اشاره و تأکید کرد: حضور زنان در انتخابات شوراها بسیار مهم است. بانوان روز به روز نقش آفرینی های بیشتری در عرصه مدیریتی دارند و نگاهشان می تواند سیاست ها و برنامه ریزی هایی را که در سطح شهرها اتفاق می افتد، اصلاح و تعدیل کند. 

وی در عین حال تأکید کرد: حضور جوانان هم در شوراها، به جهت آرمانگرایی و شجاعتشان در دفاع از حقوق عامه مردم می تواند بسیار مفید باشد. به ویژه اینکه، این جهت گیری شاید بتواند سبب شود که توجه بیشتری در برنامه ریزی ها برای احقاق حقوق جوانان صورت بگیرد.
منبع: تابناک
برچسب ها: ابتکار ، شورای شهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار