کد خبر: ۳۹۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۷:۳۶ 07 March 2017
ایران دارای روستاهای جذاب و دیدنی است روستاهایی که ورود به آن ها برای انسان تداعی ورود به اوج زیبایی است اما به دلایل مختلفی ناشناخته باقی مانده اند و جز برای اهالی روستا آشنا نیست. سیستان و بلوچستان نیز یکی از این مناطق در کشور است که با داشتن روستاهایی بکر و ناشناخته عواملی چون ترویج تفکرات منفی غیر واقعی و اخبار نادرست سبب شده این روستاها هم چنان در غربت خود باقی بماند. خوشبختانه با توجه به این که سال 1396 این استان به مقصد گردشگری کشور معرفی شده بنابراین از آن می توان به فرصتی برای شناسایی و معرفی این جاذبه و بهره بردن از ظرفیت های ویژه در آن استفاده کرد. در انتهای نقشه سیستان و بلوچستان و در قسمت جنوبی آن، جایی که اقیانوس و آب دریا با هم یکی می شوند، روستایی ساحلی به نام «دَرَک» واقع است. ورود به این روستای زیبا انسان را به دنیای رویایی کارت پستال ها با تصاویر خیالی و دور از ذهن آن می برد. در این مکان آسمان به زمین متصل شده است و ماسه های ساحل آن همچون شن های جادویی با لطافت و پاکی خود، به آرامی در دست می غلتند. ساحل دَرَک با بستری وسیع از ماسه های بدون سنگ، مانند جوی آبی کشیده شده است که انتهای آن به دریا می رسد. در این ساحل نخل‌های سرکشِ بلندی وجود دارد که در امواج متلاطم و گاه آرام دریا همچنان مغرورانه در جای خود ایستاده اند و گویی ساحل خانه آن هاست. آسمان در ساحل بدون ‌لک است و هر از چند گاهی، نسیمی می وزد تا موجی بر دامن دریا بیندازد و باورمان شود که این منظره با مجموعه‌ای از درختان نخل سبز رنگ، تپه های رمل سفید و رنگ خیره کننده دریای آن، پیش چشمان ما خیال نیست بلکه عین واقعیت است. مردم این روستا با گویش بلوچی صحبت می کنند. مردان آن اکثرا لباس های سفید و شلوارهای لیفه دار و برگردان دارند و بانوان نیز با لباس های سوزن دوزی شده و پر از نقش و نگار از تمدنی بزرگ و بکر در این منطقه حکایت می کنند. پیشینه آن ها ماهیگیری است و با مهربانی و خونگرمی پذیرای مهمانانی هستند که قدم به روستا می گذارند. خورشید در هنگام غروب و زمانی که کم کم غروب می کند آنقدر سرخ و ملتهب است که گمان می کنید آتش گرفته است، در این هنگام خط میان آسمان و زمین نیز رو به تیر گی می زند و ماهیگیران روستا، قایق های خود را به ساحل می کشند. با این که امکانات این مکان مانند بسیاری از روستاها ناچیز است اما کودکانی شاد دارد.این کودکان در هنگام غروب با رسیدن پدر و برادرهایشان از ماهیگیری، بازی زیر درختان سر سبز نخل را رها می کنند و به کمک آن ها می روند. این روستای ساحلی یکی از بکرترین و زیباترین مناطق در پهناورترین استان کشور است که زیبایی خیره کننده آن سبب شده تا برنامه ریزی مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برای ایجاد زیرساخت های گردشگری و رفاهی در این خطه به گونه ای باشد که به زیبایی های طبیعی موجود در آن دست برده نشود و هم چنان بکر باقی بماند.
وجود رمل های درمان گر
جوانی از اهالی دَرَک که ماهیگیر است می گوید: من و اجدادم سالیان زیادی است که در این روستا زندگی می کنیم و اگر چه همانند بسیاری از روستاها از کم ترین امکانات همچون درمانگاه بی بهره ایم و برای درمان باید به زرآباد و جاهای دیگر برویم اما این منطقه را با هیچ جای دیگری از دنیا عوض نمی کنیم. وی ادامه می دهد: در این روستای ساحلی تپه هایی از رمل های سفید وجود دارد که به اعتقاد برخی، برای دردهای عضلانی و استخوانی خاصیت درمانی دارد بنابراین صبح زود و زمانی که آفتاب می تابد روی این شن ها دراز می کشند به درمان دردهای پا و استخوانی خود می پردازند.وی اضافه می کند: گردشگران زیادی به این منطقه می آیند و خانواده های مهمان نواز منطقه غریبه و آشنا برایشان یکی است و از این رو همیشه سفره ها با غذاهای محلی که از ادویه های سنتی و دست ساز مادران و بانوان این روستا آماده می شود میزبان گردشگران است.
«دَرَک» به معنی عمق و گودی
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کنارک درباره موقعیت جغرافیایی این روستای ساحلی می گوید: دَرَک در 170 کیلومتری جنوب چابهار، در امتداد سواحل دریای مکران و با فاصله ای 10 کیلومتری از زرآباد قرار دارد.«عبدالحمید بلوچ زاده» می افزاید: این روستای ساحلی در سر راه دو بندر مهم جنوب، یعنی بندر چابهار و بندرعباس قرار گرفته و در مسیر ترانزیتی بندر کنارک و بندر جاسک واقع شده است.وی با اشاره به این که ساحل روستای دَرَک به عنوان پاک ترین ساحل کشور نام گرفته است ادامه می دهد: مردمان مهربان سرشت روستای ساحلی دَرَک دوستدار محیط زیست هستند به گونه ای که با قاطعیت می توان گفت که ساحل این روستا با همه سواحل کشور متفاوت است و از این رو نام پاک ترین ساحل کشور را برای خود به ارمغان آورده و همچنین لطافت ماسه های آن را در هیچ جای دیگر نمی توان مشاهده کرد.وی درباره دلیل نام گذاری این مکان زیبا که دَرَک گذاشته شده است بیان می کند: در واژگان فارسی این اصطلاح به معنی عمق و گودی نام گرفته و این معنی درباره این روستا صحت دارد زیرا این روستای ساحلی در دره ای واقع شده و از این رو آب دریای آن به آب اقیانوس متصل است.
نیازمند ایجاد زیرساخت های جدید
وی اضافه می کند: گردشگران زیادی در قالب تورهای گردشگری از سراسر کشور و حتی خارج از مرزها به این روستا می آیند و معمولا همه آن ها در زمان ورود به این مکان، از آن به عنوان بهشت و منطقه ای رویایی یاد می کنند که با توجه به این که سال 1396 این استان مقصد گردشگری کشور معرفی شده است نیازمند ایجاد زیرساخت های لازم برای گردشگری در این منطقه هستیم که برنامه ریزی های لازم در این باره مطرح شده است و با تزریق اعتبارات به مرحله اجرا می رسد.وی اضافه می کند: بخشی از زیبایی این مکان دیدنی به واسطه بکر بودن و دست کاری نشدن توسط انسان در جاذبه های آن است که برنامه ریزی ایجاد زیرساخت های گردشگری نیز باید به گونه ای باشد که تغییری در این جاذبه ها ایجاد نشود بنابراین در اولین گام، مکان ساخت کمپ های گردشگری در فاصله ای دورتر از ساحل در نظر گرفته شده است تا گردشگرانی که می خواهند به این مکان بروند مسافتی را پیاده طی کنند. بلوچ زاده ابراز امیدواری می کند: با توجه به ظرفیت های بالقوه این روستای ساحلی برای گردشگری و جذب گردشگران با ایجاد زیرساخت های لازم و همچنین معرفی آن به گردشگران گامی بزرگ در این راستا برداشته شود.
 
منبع:روزنامه سیستان و بلوچستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار