کد خبر: ۳۹۲۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷ 10 March 2017
روزنامه سیستان‌وبلوچستان|  بر اساس رسمی دیرینه، ماهی قرمز در سفره هفت سین از جایگاه ویژه ای برخوردار است به طوری که خیلی ها آن را خوش یمن و نشانه فرا رسیدن روزهای خوب و نماد زندگی و حیات می‌دانند. فروش ماهی قرمز و لوازم سفره هفت سین در این روزها نویدبخش روزهای پیش روی بهاری و تحویل سال جدید است. امسال ماهی فروشان بساط خود را زودتر پهن کرده اند و در کسب و کاری چند روزه گاه از همدیگر گوی سبقت می‌گیرند.هر یک از فروشندگان محلی مناسب و پر رفت و آمد را برای فروش ماهی های عید خود انتخاب کرده اند تا هم از تذکرها و برخوردهای ماموران رفع سد معبر شهرداری در امان باشند و هم رقیبی در کنار خود نداشته باشند تا بتوانند در هیاهو و هیجان ایام قبل از عید، برای ماهی های رنگارنگ خود جایی در سبد خرید مردم پیدا کنند.یک فروشنده چندین ساله ماهی قرمز می گوید: بیش از 10 سال است که در خیابان های زاهدان و در روزهای آخر سال ماهی شب عید می فروشم و از این که شادی و نشاط را با ماهی قرمز روانه خانه مردم می کنم بسیار خوشحالم.«محمد» با خنده ای بر لب ادامه می‌دهد: هر سال در اولین روزهای عرضه ماهی قرمز عید، بسیاری از شهروندان به خصوص کودکان با شور و علاقه بسیاری به سمت خرید ماهی می آیند. کودکان هنگام گذر از خیابان با پدران و مادران خود، آن ها را مجبور به خرید یک یا چند قطعه از این ماهی ها می کنند و موجب پررونق شدن کسب و کار ما می شوند.تماشای کودکانی که به همراه پدر و مادر برای خرید ماهی سفره هفت سین به بازار آمده اند نیز جالب است. هر یک جست و خیز این ماهی های قرمز را به نوعی تفسیر می کنند و از فروشندگان می خواهند ماهی چابک تر و سرزنده تری را برای او انتخاب کند و داخل تنگ بگذارد اما توجه به نکات بهداشتی درباره خرید و نگهداری این ماهی ها بسیار مهم است.
مراقب بیماری های ناشی از ماهی قرمز باشید
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های آبزیان اداره کل دامپزشکی در این باره به خبرنگار ما می گوید: ماهیان آکواریومی و زینتی امروزه از جمله جانوران خانگی محسوب می شوند برخی از متخصصان بهداشت روان انسانی، بهره گیری و استفاده بصری از ماهیان زینتی را یکی از راهکارهای درمان بیماری روحی بشر معاصر می دانند ولی باید بدین نکته توجه داشت که در کنار آداب و سنن و ترویج مسایل نوین، اهمیت بهداشت فردی و به ویژه انتقال بیماری های مشترک نباید مدنظر و مورد توجه قرار گیرد.دکتر «علی اسکندری» ادامه می‌دهد: با وجود مزایای فراوان آبزیان زینتی از لحاظ روحی و روانی، این جانوارن می توانند در شرایط خاص و در صورت رعایت نکردن بهداشت، از ناقلان بیماری های مشترکی چون انواع گاسترو آنتریت ها، انواع سل های پوستی، بیماری های گوارشی و ... باشند.وی ادامه می دهد: هرسال با شروع فعالیت های نوروزی شاهد فروش میلیونی ماهیان قرمز یا حوض هستیم. بنابراین برنامه ریزی بهداشتی در این زمینه می تواند سبب استفاده بهینه از ماهیان زینتی و در عین حال جلوگیری از بروز مخاطرات بهداشتی انسانی شود.وی تصریح می کند: ماهی قرمز یکی از اولین ماهیان آکواریومی است که توسط بشر نگهداری می شود اما خاستگاه اولیه آن چین است که با گذشت زمان به نقاط دیگر جهان معرفی شد. ماهی قرمز انواع مختلف دارد که بزرگ ترین آن ها حداکثر تا 60 سانتی متر رشد می کند و حداکثر وزنی معادل 4/5 کیلوگرم دارد ولی اغلب آن ها در اندازه های کوچک رشد می کنند که در آکواریوم نگهداری می شوند. در شرایط مناسب ماهی قرمز ممکن است بیش از 20 سال عمر کند ولی بیشتر ماهیان قرمز خانگی به دلیل شرایط نگهداری معمولاً بیشتر از 6 تا 8 سال زنده نمی مانند.
چند توصیه
وی با بیان نکاتی بهداشتی درباره خرید و نگهداری ماهی قرمز می گوید: شهروندان باید از خرید ماهی قرمز از فروشندگانی که ماهی ها را به صورت متراکم و در شرایط نامساعد بهداشتی از قبیل شرایط نامناسب اکسیژنی و دمایی آب نگهداری می کنند، خودداری و هنگام خرید دقت کنند که ماهی مورد نظر آن ها دارای ظاهر، تحرک مناسب و شنای متعادل باشد. وی خاطر نشان می کند: در صورتی که باله های ماهی به صورت تاخورده و جمع شده باشد، در اطراف دهان یا سطح بدن لکه های پنبه مانند مشاهده شود، روی سطح بدن زخم یا لکه های سفید متمایل به خاکستری یا قرمز مشاهده شود یا آن که بدن رنگ پریده و لکه لکه شده باشد، باید از خرید آن خودداری کرد. همچنین خریداران باید دقت کنند لبه باله های ماهی خورده و ساییده نشده باشد. اگر ماهی بی قرار است بدون آن که در یک جا قرار گیرد پیوسته بدن خود را به اطراف بمالد یا این که پولک های ماهی ریخته شده باشد، نشان دهنده وجود بیماری در ماهی است. وی درباره نکات نگهداری ماهی قرمز عنوان می کند: در نگهداری طولانی مدت ماهیان قرمز مثلاً در خانه و کنار سفره های هفت سین، مقدار آب مورد نیاز هر قطعه ماهی حداقل یک لیتر است که یک تا دو بار در هفته آب ماهیان باید عوض شود. همچنین نباید از شن و ماسه رنگی و تیز برای تزیین آکواریوم و تنگ های ماهیان استفاده کرد. شست و شوی دوره ای آکواریوم و ضدعفونی و گندزدایی آن با محلول های نمک طعام به میزان 30گرم در لیتر به مدت 10 دقیقه، ترکیبات آمونیوم 4 تایی به مقدار 1-1/0 گرم در لیتر آب به مدت یک تا 15 دقیقه یا ترکیبات ید به مقدار200 میلی گرم در لیتر آب به مدت 10 ثانیه صرفاً برای ضدعفونی آکواریوم لازم است و باید دقت شود این مواد برای ماهی بسیار خطرناک است. بنابراین قبل از اقدام برای ضدعفونی کردن تنگ یا آکواریوم باید ماهی را به جایی دیگر انتقال داد. وی تاکید می کند: در جا به جایی ماهی و تمیز کردن محل نگهداری آن، استفاده از دستکش خصوصاً برای افراد حساس و دارای سوابق آلرژی ضروری است و باید بعد از هر بار تماس دست با محتویات آکواریوم دست ها ضدعفونی شود. همچنین از تماس دست آلوده با چشم، صورت و دهان خودداری شود. غذاهای ماهیان آکواریومی ضمن رعایت تاریخ مصرف، در محل خنک، تاریک و خشک نگهداری شود.اسکندری درباره تغذیه این جانوران می گوید: ماهی قرمز باید با غذاهای کم پروتئین و سرشار از کربوهیدرات تغذیه شود که استفاده از غذای آماده بهتر است. دفعات مورد نیاز غذادهی یک یا حداکثر دو بار در روز است و باید به اندازه ای باشد که در مدت یک یا دو دقیقه مصرف شود. وی خاطر نشان کرد: برای ماهیانی که جدید به آکواریوم اضافه می شوند، دوره قرنطینه به مدت 2 هفته در یک آکواریوم جداگانه لازم است. همچنین باید ماهیان دارای هرگونه اختلال و بیماری از دیگر ماهیان جدا شوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار