اگر اهل سفر، به ویژه از نوع خارجی‌اش هم نباشید، بعید است انبوه پیامک های تبلیغاتی، آگهی های درج شده در روزنامه ها یا کانال های تلگرام یا حتی بروشورهای تبلیغاتی برای سفر به ترکیه در روزهای پایانی سال توجه تان را جلب نکرده باشد؛ سفری که آنقدر مسئولان بر انجام ندادنش تاکید دارند که حالا با متقاضیانش اتمام حجت هم می‌کنند.
کد خبر: ۳۹۲۷۷۱
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۰۴ 20 March 2017
اگر اهل سفر، به ویژه از نوع خارجی‌اش هم نباشید، بعید است انبوه پیامک های تبلیغاتی، آگهی های درج شده در روزنامه ها یا کانال های تلگرام یا حتی بروشورهای تبلیغاتی برای سفر به ترکیه در روزهای پایانی سال توجه تان را جلب نکرده باشد؛ سفری که آنقدر مسئولان بر انجام ندادنش تاکید دارند که حالا با متقاضیانش اتمام حجت هم می‌کنند.

به گزارش «تابناک»، پس از انتشار گسترده فیلم بدرفتاری و ضرب و شتم مسافران ایرانی در یکی از مرزهای زمینی ترکیه با کشورمان و حواشی‌‎ای که به دنبال داشت، به نظر می‌رسید که بازار سفر به این کشور کمی از رونق افتاده و از شمار ایرانیان متقاضی انجام این سفر کاسته شود، اما شواهد و قرائن چیز دیگری نشان می‌دهد.

کافی است کمی به آگهی های مسافرتی این روزها دقیق شویم تا دریابیم که بسیاری از آژانس های مسافرتی برنامه‌های متعددی برای اعزام مسافر در تعطیلات نوروزی به ترکیه تدارک دیده‌اند. تورهای فراوان و متنوعی که به باور بسیاری از کارشناسان، سهم به سزایی در اقتصاد ترکیه ایفا می‌کند، اما تعداد فراوانشان نیز موجب نشده مسافران ایرانی در این کشور از جایگاه قابل قبولی برخوردار باشند.

نمونه این برخوردها را می‌شود در فیلمی که اخیرا منتشر شد، دید. رفتاری که البته تازگی ندارد و تکراری‌ست اما تکرار آن نیز نتواسته از شمار مسافران ایرانی به مقصد این کشور بکاهد. شاید از این رو که تنها گوشه کوچکی از بدرفتاری ترک ها با مسافران ایرانی را دیده یا درباره‌اش شنیده‌ایم و هیچ خبری از هموطنان گرفتارمان در زندان‎‌ها و محاکم قضایی این کشور نداریم.

این در حالی است که می‌دانیم اوضاع و احوال این کشور نیز چندان مساعد نیست و در یکی دو سال اخیر، به اندازه‌ای این کشور دچار تنش‌های مختلف شده که اقتصاد این کشور را به شدت متزلزل کرده و از ترکیه کشوری ناامن ساخته است؛ کشوری با انبوه بمب گذاری ها و حوادث تروریستی که هر آن احتمال می‌رود صدا انفجار از جایی از آن به گوش رسیده و حادثه ای خونین در قلب آن رقم بخورد.

رویدادهایی شوم که جان گردشگران را به شدت تهدید می‌کند و از این رو موجب کاهش شمار مسافران خارجی به مقصد ترکیه شده است. مثل اتفاقی که در فرودگاه بین المللی پایتخت گردشگری ترکیه، استانبول به وقوع پیوست. انفجاری که نمونه های ریز و درشت فراوانی از آن در یکسال اخیر در گوشه و کنار این کشور رخ داده و حتی در مقطعی، قطع پروازهای ایرانی به مقصد این کشور را هم به دنبال داشته است.

همه اینها در حالی است که می‌دانیم این کشور به تازگی از کودتایی عجیب عبور کرده و از این نظر نیز طبیعی و باثبات نیست. وضعیتی عجیب که موجب شده شهروندان این کشور نیز از تامین جانی و مالی خود نگران باشند، اما ظاهرا برای گردشگران ایرانی معنای خاصی ندارد! آنقدر که با تمام توان متقاضی سفر به این کشور هستند.

شرایطی که مسئولان ایرانی را بر آن داشته تا به هموطنانمان در خصوص سفر به این مقصد هشدار اکید داده و از ایشان بخواهند در انتخاب ترکیه به عنوان مقصد خود، تجدید نظر نمایند. زنهاری که اگرچه امثال نمایندگان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ترجیح می‌دهند به درخواست شفاهی محدودش کنند، اما برخی مقامات وزارت خارجه کشورمان به گونه‌ای بیانش می‌کنند که بی شباهت به ریختن آب پاکی بر دست هموطنانمان نیست!

مثل اظهار نظر صریح بختیار اسدزاده، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در استانبول که خطاب به هموطنانمان می‌گوید: «اینجا نیایید!» و در توضیح می‌افزاید: «ترکیه، ترکیه سابق نیست، تغییر کرده  و نا امن شده است، اگر کار ضروری ندارید به ترکیه سفر نکنید. وضعیت ترکیه بعد از کودتای نافرجام آن به شدت ناامن شده و افرادی از داعش هر ازگاهی اقدام به بمب گذاری می کنند.»

وی در ادامه با اشاره به حضور برخی ایرانیان در ترکیه به نیت فراهم نمودن شرایط مهاجرتشان به دیگر کشورها، می‌افزاید: «برخی از ایرانیانی که به امید مهاجرت به اروپا ابتدا به ترکیه می‌آیند، طعمه کلاهبرداران قرار می‌گیرند. شیادان با شناسایی افرادی که از وضعیت مالی خوبی برخوردار هستند به سراغ آنها رفته و حتی گاه ایشان را به گروگان می‌گیرند تا از خانواده‌هایشان پول بگیرند.»

اخاذی و سرقت از گردشگران ایرانی، دیگر مواردی است که سرکنسول کشورمان در استانبول به آنها اشاره می‌کند که گاه با سرقت گذرنامه یا از دست دادن آن در راه های دیگر همراه می‌شود و به مشکلات جدی گره می‌خورد. به این موارد، ویزای جعلی کشورهای دیگر را هم می‌توان افزود که اگر فردی به دلیل ارائه آن دستگیر شود، روانه دادگاه خواهد شد.

همه اینها در حالی است که ناامنی این کشور، جان گردشگران را در معرض خطرات جدی قرار می‌دهد و دولتمردان ترکیه هیچ تعهدی در این باره نمی‌پذیرد. حتی پرداخت غرامت به خانواده‌های جان باختگان که بر اثر ناامنی این کشور به دیار باقی شتافته‌اند! درست وضعیتی شبیه بی احترامی و ضرب و شتم ایرانیان که در صورت بروز، هیچ محاکمه‌ای در انتظار ماموران خاطی نخواهد بود.

حقایقی تلخ که بیان آن توسط مقام مستقر وزارت خارجه کشورمان، حکم اتمام حجت با مسافران ایرانی عازم ترکیه را دارد اما بعید است تغییری در صف مسافرت ایرانیان به ترکیه بوجود آورد؛ صفی که ظاهرا هیچ چیزی قادر به شکستن آن نیست، چه انتشار فیلم بدرفتاری باشد، چه کودتا و حبس مسافران در فرودگاه، چه انفجار تروریستی و چه هشدار مسئولان کشورمان! 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار