کد خبر: ۳۹۲۹۴۴
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۶ 12 March 2017
سفر ۷ روز به چابهار و سواحل مکران،
 
به ويژه اگر سفر نوروزي هم باشد، از آن دست سفرهاي خاص و به يادماني است که از ديدن تمساح و درياچه صورتي تا قدم گذاشتن بر کوه‌هاي مريخي را به مسافرانش هديه مي‌دهد. با ما همراه باشيد.
چابهار با گرم‌ترين زمستان و خنک‌ترين تابستان بنادر جنوبي ايران در آغوش سواحل زيباي مکران شانه به شانه درياي عمان مي‌سايد. اين بندر بي‌نظير همچون گنجينه‌اي کمتر شناخته شده با مجموعه‌اي بي‌نظير از ديدني‌ها و شگفتي از گردشگران و شهروندانش ميزباني مي‌کند. با برنامه سفر ۷ روزه به چابهار و سواحل مکران، يک هفته با بهشت گمشده گردشگريي ايران همراه خواهيم بود.

روز اول، به ديدار درياچه صورتي ايران...

روستاي رمين و درختان مکرزن
چطور برسيم؟ براي رفتن به اين روستا از سمت شرق چابهار وارد جاده ساحلي شده و مسير را پي بگيريد. پس از ۵ کيلومتر به روستا و اسکله رمين خواهيد رسيد. به روستاي رمين که رسيديد وارد روستا شويد. اين درخت در مرکز روستا در مجاورت گورستان روستا قرار دارد.
زمان پيشنهادي: ۴ ساعت
درخت کهن‌سال «مکر زنان» که محلي‌ها آن را با نام «کرگ» مي‌خوانند با قدمت بيش از ۵۰۰ سال در مرکز روستا و در ضلع جنوبي آن در مجاورت گورستان قرار دارد که در ايام گذشته روزهاي پنجشنبه و جمعه پذيراي افراد از شهر چابهار و حومه در زير اين درخت بز و گوسفند را قرباني نموده و در اطرف گورستان براي شفاء مريضها و مشکلات روزمره دست بهه نيايش مي‌پرداختند، يکي ديگر از جاذبه‌هاي گردشگري اين روستا محسوب مي‌شود. نوار ساحلي کلات رود يکي از نقاط ديدني در شهرستان چابهار است که با وسعت ۱۰ هکتار در نوارر ساحلي درياي عمان در دامنه تپه‌هاي ماسه‌اي با چشم‌اندازهاي زيبا پذيراي مسافران و گردشگران اين منطقه است.

توقف در امتداد جاده ساحلي
زمان پيشنهادي: ۳ ساعت
مسير چابهار – رمين مي‌تواند نيم روزي دل‌انگيز و فراموش‌نشدني را براي شما رقم زند. منظره حيرت‌انگيز برخورد موج و صخره و ارتفاع آب که گاه تا ۵ متر پس از برخورد با صخره‌هاي بلند، اوج مي‌گيرد، انواع خرچنگ‌ها و لاک‌پشت‌هايي که روي صخره‌ها همبازي موج اقيانوس و جدال موج و صخره‌اند همه و همه جلوه‌هاي نابي از طبيعت شاعرانه چابهار را به تصوير مي‌کشند.

تالاب ليپار
چطور برسيم؟ به جاده اصلي بازگشته و مسير را مستقيم به سمت شرق حدود ۱۰ کيلومتر ادامه دهيد تا به تالاب صورتي برسيد.
زمان پيشنهادي: ۵ ساعت
منحصربه‌فرد بودن آن نه به واسطه گل‌ها و گياهان تالابي بلکه به‌واسطه رنگ خاص و حيرت‌انگيز آن است؛ تالاب صورتي ليپار! رنگ خاک صورتي منطقه، تالابي صورتي را در ميان دو رشته کوه به‌طوري پديد آورده که چشم هر بيننده‌اي را محصور خود مي‌سازد و ناخودآگاه خالق اين همه تفاوت و زيبايي تحسين مي‌نمايد. اگر کمي اهل گشت‌وگذار باشيد و ماجراجويي، مي‌توانيد پرندگاني چون فلامينگو، کشيم، حواصيل سفيد و خاکستري را در اين تالاب بيابيد.


روز دوم، قدم به مريخ...

کوه‌هاي مريخي (مينياتوري)
چطور برسيم؟ از جنوب شرقي چابهار وارد جاده شده به سمت شرق حدود ۵۰ کيلومتر برويد تا به کوه‌هاي مريخي برسيد. اين کوه‌ها در نزديکي جاده قرار گرفته‌اند و نيازي به پياده‌روي براي رسيدن به آنها وجود ندارد.
زمان پيشنهادي براي بازديد: ۶ ساعت
راه رفتن روي مريخ را با سفر به چابهار تجربه کنيد!! در مسير جاده چابهار به گواتر کوه‌هايي بس زيبا و منحصر به فرد را مي‌بيني که به کوه‌هاي مينياتوري يا مريخي معروف بوده و وجودشان منظره‌ي بديع و دل‌پذير در آن منطقه ايجاد کرده است. بد بوم يا بد لند نام ديگر اين کوه‌ها مي‌باشد که به دليل جنس خاک و تراش‌ها و شيارهاي موجود، به اين پديده‌هاي شگفت‌انگيز اطلاق شده است.
اين مينياتورهاي طبيعي در گذشته زير خروارها خاک مدفون بوده‌اند اما گذر زمان و تغييرات آب و هوايي دست‌به‌دست هم داده و اين پديده‌هاي بي‌همتا را از زير خاک‌ها نمايان ساختند.باز دي در شب از کوه‌هاي مريخي خاطره‌اي فراموش‌نشدني را در ذهنتان حک خواهد نمود؛ اگر هم کمي ماجراجويي را چاشني اين بازديدد کنيد و از آن‌ها بالا برويد مي‌توانيد لذت تماشاي آسمان پرستاره را تجربه کنيد.

رستوران باغ ليپار (پيشنهاد صرف ناهار)
زمان پيشنهادي براي بازديد: ۱/۵ ساعت
چطور برسيم؟ از مسيري که رفته بوديد بازگرديد و وارد چابهار شويد. رستوران در ابتداي جاده ورودي قرار دارد.

مقبره امامزاده غلامرسول
چطور برسيم؟ اين مقبره در مجاورت بلوار شهيد ريگي روبروي پارک وحدت قرار گرفته است.
زمان پيشنهادي براي بازديد: ۲ ساعت
در کوچه‌پس‌کوچه تو در توي چابهار و در محله‌ي امام زاده، مقبره ايي قرار دارد که مورد توجه مسما نان ايران و هند مي‌باشد. امام‌زاده غلام رسول، مردي صالح بوده است که پس از مهاجرت از هندوستان به ايران تصميم مي‌گيرد در چابهار همسري اختيار کند، اما در شب عروسي بيمار شده و به بستر مرگ مي افتد. وي وصيت مي‌کند که پس از مرگش کسي عزاداري نکند و به مدت ۱۰ شب به برگزاري جشن و سرور بپردازند. به همين جهت هرسال از ۱۵ ذي‌القعده به مدت ۱۰ شب مردم آن منطقه به جشن و پاي‌کوبي مي‌پردازند. وجود طرح‌هاي خورشيد بر بالاي اين بنا که نماد مهر يا ميترا را يادآور مي‌سازد،

رستوران بلوچ (پيشنهاد صرف شام)
چطور برسيم؟ از جاده ساحلي به چابهار بازگشته و از انتهاي جاده وارد خيابان ريگي و سپس بلوار امام خميني شويد و به سمت شرق ادامه مسير دهيد تا به رستوران بلوچ برسيد.
زمان پيشنهادي براي بازديد: ۲ ساعت

روز سوم، چابهار گردي و غواصي...

ساختمان قديمي تلگراف‌خانه
چطور برسيم؟ تلگراف‌خانه در خيابان مولوي قرار داشته و از طريق بلوار ريگي بلوار امام خميني به سمت غرب، خيابان مولوي مي‌توانيد خود را به آنجا برسانيد.
زمان پيشنهادي براي بازديد: ۲ ساعت
ساختمان قديمي تلگراف‌خانه با نام "بنلگو" به‌عنوان قديمي‌ترين بناي مدرن چابهار در اواخر دوره‌ي قاجار توسط انگليسي‌ها ساخته شد و باگذشت زمان اداره پست در آن مستقر گرديد. اين بنا براي رونق دريانوردي، تجارت و برقراري ارتباط ميان هند، گواتر، جاسک و بندرعباس با ويژگي‌هاي منحصربه‌فرد معماري ايجاد شده بود. رواق هلالي دور تا دور ساختمان، استفاده از الوارهاي چوبي براي کف، سقف‌هاي چوبي و وجود سايه‌بان‌هاي شيرواني و سفالي زيبايي خاصي به بنا داد.

قدمگاه خضر نبي
چطور برسيم؟ از بلوار قدس به سمت ساحل غربي شهر حرکت کنيد، قدمگاه خضر نبي در منطقه سپوزه واقع‌شده است.
زمان پيشنهادي براي بازديد: ۲ ساعت
در منطقه سپوزه در جنوب غربي چابهار، زيارتگاهي وجود دارد که به قدمگاه خضر نبي معروف است. اين زيارتگاه که در گذشته شاهد برگزاري مراسم‌هاي خاص مذهبي بوده است، نزد مردم چابهار از احترام خاصي برخوردار بوده و محلي‌ها بر اين باورند که خضر نبي پيامبر هميشه زنده در اينجا زنده بوده و درياها، لنج ها و کشتي‌هاي آنان را نگهباني مي‌کرده است.

کلبه غواصي چابهار
چطور برسيم؟ کلبه غواصي چابهار پايين تر از هتل ليپار قرارگرفته و از طريق بلوار ريگي مي‌توانيد خود را به آنجا برسانيد.
زمان پيشنهادي براي بازديد: ۴ ساعت
در سفر به چابهار اگر هوس غواصي کرديد و خواستيد سري به اعماق بي نظير درياي عمان بزنيد و از زيبايي‌هايش سرمست شويد، به مدرسه غواصي چابهار برويد. اين مرکز تنها مرکز غواصي حرف‌هايي با استانداردهاي بالاست که امنيت شما را تا حد بالايي تا مين مي‌کند. اين مدرسه علاوه بر امکانات تفريحي، امکان آموزش حرف‌هايي با اعطاي گواهينامه را براي علاقه‌مندانش فراهم آورده است. البته براي آموزش در اين مدرسه غواصي بايستي يک دوره‌ي يک هفت‌هايي ميهمان چابهاري‌ها باشيد.

روز چهارم، از دکه بازار تا مراکز خريد مدرن...

دکه بازار چابهار
چطور برسيم؟ دکه‌ها در جنوب رستوران قرار گرفته‌اند و با چند قدم پياده روي مي‌توانيد خود را به آنها برسانيد.
زمان پيشنهادي: ۴ ساعت
بازار سنتي چابهار به بازار فجر يا دکه بازار معروف است، خياباني که گوشه و کنار آن پر است از دکه‌ها و دست فروش‌ها. در اين بازار مي‌توانيد انواع صنايع‌دستي و محلي سيستان از جمله رزي دوزي، حصير، حنا، زيورآلات سنتي، پارچه‌هاي رنگي و داروهاي گياهي را بيابيد. اگر هم خانم باشيد و کمي اهل ذوق، مي‌توانيد دستان خود را به دست زنان بلوچي بسپاريد تا با نقش و نگارهاي زيبا هنر بلوچستان را بر دستانتان حک نمايند. سوغاتي براي عزيزانتان را فراموش نکنيد.

مراکز خريد مدرن
زمان پيشنهادي: ۶ ساعت
خريد لذت بخش تر ين بخش سفر است، چابهار هم که معدن اين لذت! براي به‌دست آوردن اين لذت سري به مجتمع تجاري صدف بزنيد جايي که از شکلات و چاي خانگي گرفته تا لوازم‌خانگي و پوشاک و پارچه را مي‌توانيد در آن جا بيابيد. گفتني است اين مرکز خريد يکي از با کيفيت‌ترين مراکز خريد چابهار است. چابهار با مراکز خريد بزرگ و کوچک مدرن و سنتي نيز به اين نياز گردشگران به خوبي پاسخ گفته و در مراکز خريدي چون صالح يار در انتظار گردشگران جنوبي نشسته است.

مرکز خريد صالح يار
از بلوار امام خميني به سمت شرق خود را به بلوار شهيد رجايي رسانده سپس از طريق بلوار توحيد و بلوار ريگي خود را به مرکز خريد صالح يار برسانيد.

مجتمع تجاري صدف
خيابان اصلي را به سمت شرق برويد و از کنار خياباني که مرکز خريد ابريشم در آن قرار دارد وارد صدف شويد.

مجتمع تفريحي پذيرايي مکران
چطور برسيم؟ اين رستوران در کنار هتل بين‌المللي لاله قرارگرفته است و از طريق بلوار امام خميني مي‌توانيد خود را به آنجا برسانيد.
زمان پيشنهادي: ۲ ساعت
مجتمع تفريحي پذيرايي مکران يکي از قديمي‌ترين و باکيفيت‌ترين رستوران‌هاي چابهار است که در حاشيه خليج و در فضاي بسيار دل‌نشيني با ديد دريا قرارگرفته است. اگر فضاي خصوصي‌تر را مي‌پسنديد مي‌توانيد در آلاچيق‌هاي زيباي آن را انتخاب کنيد. از غذاهاي محلي و ايراني گرفته تا فست فود و کافي‌شاپ در مکران گرد هم جمع شده‌اند.

روز پنجم، سفر به تيس...

روستاي تيس
وارد بلوار امام خميني به سمت غرب و سپس بلوار ريگي شويد و به سمت شمال حدود ۱۰ کيلومتر برويد تا به جاده روستاي تيس برسيد.
زمان پيشنهادي: ۳ ساعت
در قديم‌الايام که فيل از حيوانات مورداستفاده در نقل و انتقالات جنگي بکار مي‌رفت، روستاي تيس محلي به نام فيل بند داشت که محل نگهداري و تربيت فيل‌هاي شاه بشمار مي‌رفت. فيل بند بارويي وسيع بود که دره تيس را از غرب تا شرق در برگرفته بود. اگر اهل ماجراجويي باشيد مي‌توانيد با پرسه زدن در اطراف اين فيل بند آثار متعددي از چاه‌ها، حفره‌هاي کوچک و بزرگ، پي‌ها و ... را ببينيد که احتمال مي‌رود باقي‌مانده شهر قديمي تيس باشد.

پلاژ ساحلي تيس
چطور برسيم؟ از روستا بيرون آمده و ميدان را دور زده و از سمت غرب وارد جاده اسکله تيس شويد.
زمان پيشنهادي: ۵ ساعت
براي کساني که اهل شنا و تفريحات ساحلي هستند پلاژ ساحلي تيس يکي از بهترين گزينه‌هاست. در اين پلاژ که در فاصله اندکي از شهر قرارگرفته، امکاناتي نظير اغذيه‌فروشي، سوپر مارکت، دوش و آلاچيق براي رفاه حال مسافران فراهم مي‌باشد. چند سالي است که سرسره آبي و استخر بادي به امکانات اين پلاژ زيبا افزوده‌شده است.

اسکله‌هاي ماهيگيري
زمان پيشنهادي براي بازديد: ۲ ساعت
در چابهار چندين اسکله صيادي وجود دارد که دو اسکله صيادي (تيس) و (رم ين) از بقيه ديدني‌ترند.
اسکله تيس در داخل محوطه و اراضي منطقه آزاد و اسکله رم ين در ۱۰ کيلومتري شرق چابهار قرار دارد، تماشاي کشتي‌ها و قايق‌هاي صيادي و صيادان و صيد انواع ماهي‌ها و شاه ميگو که از محصولات دريايي هستند، ديدني است.

روز ششم، به ديدار تمساح ايراني...

روستاي باهوکلات و تمساح گاندو
چطور برسيم؟ از شمال شرق چابهار وارد جاده ايرانشهر شويد و حدود ۱۲۰ کيلومتر برويد تا به روستاي درگز برسيد. بعد از روستاي درگز محيط‌باني قرار دارد که مسير ورود به منطقه مي‌باشد.
زمان پيشنهادي: يک روز
با هوکلات روستاي در نزديکي چابهار است که به‌واسطه ميزباني گونه‌اي خاص از تمساح ايراني به جاذبه‌اي ديدني براي گردشگران بدل گشته است. در باهوکلات منطقه حفاظت شده‌اي به نام گا ندو وجود دارد که ميزبان نوعي تمساح خاص به همين نام است که به تمساح مردابي يا پوزه کوتاه ايراني شهرت دارد و منطقه نيز نام خود را از او گرفته است. جالب است بدانيد اين تمساح يکي از نمونه‌هاي نادر تمساح در دنيا بوده و داراي پوزه‌اي کوتاه‌تر از ساير هم نوعانش است. منطقه حفاظت شده گا ندو که در انتهاي گوشه جنوب شرقي کشور در استان سيستان و بلوچستان و در طول مرز ايران و پاکستان قرار دارد جاذبه‌هاي ارزشمندي از جمله جنگل‌هاي کم نظير حرا، پرندگان مختلف از جمله بسياري از پرندگان خاص شبه‌قاره هند و دهستان‌هاي موز را در دل خود جاي‌داده است. اگر مسافر چابهار شديد حتماً سري به باهوکلات بزنيد و از تمساح پوزه‌کوتاهش ديدن کنيد.

در مسير، جنگل‌هاي حرا را ببينيد...
اين جنگل زيبا در ناحيه ساحلي خليج گواتر در نزديکي محلي که رودخانه باهوکلات به درياي عمان مي‌ريزد قرار دارد. حرا درختچه اي است که در مرداب‌هاي نواحي گرم در کرانه‌هاي عربستان، مصر و جنوب ايران مي‌رويد. در جنگل‌هاي حرا گل‌ها شبيه گل‌هاي شاه‌پسند و ميوه به شکل کپسول تخم مرغي است که درون آن يک دانه وجود دارد و با دو شکاف بازمي‌شود؛ گلدهي در دو فصل بهار و پاييز صورت مي‌گيرد.

روز هفتم، اينجا زمين در جوش‌وخروش است...

تپه‌هاي گل‌فشان
چطور برسيم؟ از بلوار ريگي وارد جاده زرآباد-بندرعباس شويد و به سمت شرق حدود ۸۰ کيلومتر برويد تا به روستاي کهير برسيد. وارد روستا شويد و تا انتها برويد تا به گل‌فشان برسيد.
زمان پيشنهادي: ۷ ساعت (با احتساب مسير)
شايد در عمرتان چشمه‌هاي مختلف زياد ديده باشيد، اين‌يکي اما کمي با بقيه متفاوت است؛ چشمه گل‌فشان. گل‌فشان پديده‌اي طبيعي است بطوريکه گل‌ولاي به‌صورت چشمه از زير زمين مي‌جوشد و در سطح زمين شکل تپه به خود مي‌گيرد. اين چشمه‌ها که نمونه آن در چابهار نيز يافت مي‌شود در بين محلي‌ها به ناف دريا و بولوبولو معروف شده‌اند. در زمان فعاليت اين گل‌فشان‌ها اغلب صداهاي بلندي شبيه شليک گلوله به گوش مي‌رسد. گفتني است گل اين چشمه‌ها عمو ما خاصيت درماني براي بيماري‌هاي مفصلي و ستون فقرات داشته و برخي از اين گل‌ها حتي صادر هم مي‌شوند

مجموعه تفريحي دريا بزرگ
چطور برسيم؟ از مسيري که رفته بوديد بازگرديد و وارد چابهار شويد. اولين ميدان را به سمت جنوب وارد بلوار اقيانوس شويد و تا انتها برويد و سپس به سمت غرب تغيير مسير دهيد. در ابتداي جاده مجموعه تفريحي درياي بزرگ قرار دارد.
زمان پيشنهادي: ۵ ساعت
مجموعه تفريحي زيبا و منحصربه‌فرد دريا بزرگ، در مسير چابهار – رم ين است که مي‌تواند نيم روزي دل‌انگيز و فراموش‌نشدني را براي شما رقم زند. در اين مجموعه علاوه بر جاذبه طبيعي زيباي موج فشان، سواحل صخره‌اي و فرش خزه‌ها مي‌توانيد از امکاناتي همچون آلاچيق و رستوران استفاده نماييد.
منبع: ایرانسرا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار