کد خبر: ۳۹۶۹۱۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۴ 19 March 2017
بیستم جمادی الثانی مصادف است با ولادت سعادت آفرین یگانه بانوی عالم بشریت، عطای خداوند رحمان، حضرت زهرا(س) وجود مقدسی که زنان و مردان بسیاری در کلاس درسش زانوی ادب زدند و از جویبار طیب و طاهرش جرعه هایی از علم و معرفت و تقوا نوشیدند و کام تشنه خویش را سیراب کردند. آن حضرت در چنین روزی که به یمن قدم پرفیضش «روز زن» نام گرفت از پدری که بهترین خلق خداست و مادری پاک و فداکار که با بذل سرمایه و اندوخته خود سبب پیشرفت دین خدا شد، بدنیا آمد و جهان را به تلألؤ نور خویش روشن کرد.

شخصیت ارزشمند فاطمه (س) چنان والاست که یاد و نامش بزرگان را به تعظیم وامی دارد و مهر و محبتش قلوب اولیاء حق را صفا می دهد، برای پدر آنقدر عزیز است که دستانش را می بوسد و وقتی بر او وارد می شود به احترامش می ایستد و با کلام «فداها ابوها» او را مدح می کند. فرشته وحی با اجازه او به خانه رسول الله قدم می نهد و با نزول «هل اتی» خانه اش روشن و منوّر می گردد، همسر فاطمه (س) علی مرتضی(ع) با آنکه امام اوست کاتب وحی نازل شده به آن حضرت می گردد و مصحف فاطمه (س) را گردآوری می کند.

 

حضرت زهرا (س) یکی از علل آفرینش عالم امکان است و در طهارت جسم و روح آنگونه است که مصداق آیه تطهیر واقع می گردد و در خرد و اندیشه دارای مقامی است که علم دین حدیث می کند و شاگردان مکتبش فرشتگان الهی اند. بنیان گزار جمهوری اسلامی امام خمینی (ره) می فرماید «فاطمه زهرا کسی است که فضائل او همطراز فضائل بی نهایت پیغمبر اکرم و خاندان عصمت و طهارت می باشد و تمام ابعادی که برای زن متصور است و برای یک انسان متصور است در فاطمه زهرا(س) جلوه کرده است... زنی که تمام خاصه های انبیاء دراوست، زنی که اگر مرد بود بجای رسول الله بود و اگر روزی باید روز زن باشد چه روزی والاتر و افتخار آمیزتر از روز ولادت باسعادت فاطمه زهرا سلام الله علیها است.»(1)

 

هم چنین روز میلاد پربرکت حضرت زهرا (س) به عنوان روز مادر، نامگذاری شده چرا که آن حضرت با پرورش فرزندان لایق و والامقام وظیفه مادری را به بهترین نحو به انجام رساند، او نمونه و الگوی کاملی است از زن اندیشمند، آگاه، باتقوا و آراسته به فضائل الهی که باید زنان و مردان از رفتار و گفتار و کردارش تبعیت کنند و در طلب علم دین و کمالات اخلاقی و انسانی بکوشند و در پایان گرامی می داریم سالروز تولد امام خمینی (ره) را که مصادف با ولادت حضرت زهرا (س) می باشد، فرزند صالحی که با کسب دانش و معرفت از آئین حق فاطمی با هدایت و رهبری صحیح، این ملت را از بند ظلم رهانید و به ساحل نجات هدایت کرد.

 


اساس خلقت انسان

در پهن دشت عالم هستی اراده پروردگار متعال بر این تعلق گرفت که از هر موجودی جفتی بیافریند تا تحت قوانین و مقررات خاص و با جذبه و کششی که در هر زوج نسبت به دیگری قرار داده تولید نسل ادامه یابد و سبب بقای نظام آفرینش و بهره مندی صحیح از زندگی و حیات گردد.

خداوند در آیاتی متعدد به زوجیت موجودات از جمله انسان با هدفی معین چنین اشاره می کند: «ومن کلّ شی ء خلقنا زوجین؛(2) ما از هر چیزی جفت آن را آفریدیم.» این آیه خبر از آن دارد که آفرینش کل کائنات بر قاعده زوجیت استوار بوده و چرخش گردونه حیات و زندگی در گرو آن است. از دیدگاه قرآن، زن و مرد نفسی واحده اند که هر دو از یک ریشه و یک حقیقت آفریده شده اند تا به رشد و تعالی هم کمک کنند: «یا ایها الناس اتقوا ربّکم الذی خلقکم من نفس واحدة و خلق منها زوجها؛(3) ای مردم بترسید از خدایی که شما را از نفسی واحد (آرام) آفرید و از آن جفت او را خلق کرد.»

بنابراین جنسیت در ماهیت و حقیقت انسانی او دخالت ندارد، آنچه موجب برتری زن و مرد می شود کسب کمالات و انجام اعمال فردی است: «من عمل صالحاً من ذکرٍ او انثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیوة طیبه؛(4) هر زن و مرد مؤمنی که عمل صالح انجام دهد خداوند او رابه حیات طیبه و پاک زنده می کند.»

در اسلام زوجین باید نسبت به هم متعهد و مسئول باشند تا در استمرار حیات بشری و دستیابی به کمال واقعی و رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی موفق شوند. «واللّه جعل لکم من انفسکم ازواجاً و جعل لکم من ازواجکم بنین و حفدة؛(5) خداوند از جنس خودتان برای شما جفت آفرید و از آن جفت ها پسران و دختران (زنان و مردان دیگر) را خلق نمود.»

خلقت انسان از حقیقتی واحده ابتدا با آفرینش آدم و سپس همسرش حوا تحقق یافت.هزاران سال از سکونت او بر زمین گذشت و خداوند تعالی در این مدت پیامبران و اولیا را مسئول راهنمایی و هدایت آنان قرار داد. سپس نسل بشر را به وجود مقدس و منوّر پیغمبر خاتم (ص) و خاندان عزیز او مژده داد. آن حضرت در خلقت خویش چنین می فرماید «حق تعالی نور ما را در صلب های پاک و رحم های پاکیزه منتقل نمود تا به عبدالمطلب رسید. آن گاه به اراده او نور وجود من (من و علی) تقسیم شد. خداوند نور مرا در صلب عبدالله و نور علی را در صلب ابوطالب جای داد.»(6)

 بعد از آن خداوند از صلب پیامبر(ص) و رحم همسر حنیف او خدیجه(س)، فاطمه(س) را به وجود آورد و علی (ع) را ازصلب ابوطالب و از رحم پاک فاطمه بنت اسد در کعبه به دنیا آورد. از پیوند مبارک این دو روح پاک بقیه معصومین (علیهم السلام) را در اصلاب شامخه و ارحام مطهره به ترتیب از پدران معصوم و مادران نیک سیرت با ویژگی های منحصر به فرد، به عالم انسانیت هدیه کرد تا انسان ها از شعاع پر برکت علم و عملشان تا قیامت بهره مند شده و به سعادت و رستگاری نائل آیند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار