کد خبر: ۳۹۶۹۲۶
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۴ 19 March 2017
اتحادیه هتل داران ترکیه روز شنبه اعلام کرد: سال گذشته یک میلیون و 665 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند که این رقم امسال با افزایش 20 درصدی به 2 میلیون نفر خواهد رسید.

بنا به اعلام این تشکل صنفی، اغلب ایرانی ها استانبول را به عنوان مقصد خرید کالای همراه مسافر و آنتالیا و بودروم و مارماریس را به عنوان مقاصد تفریح و تعطیلات گذرانی در ترکیه انتخاب می کنند.

این تشکل صنفی برای نمایشگاه بین المللی گردشگری در آنکارا که قرار است هفته بعد برگزار شود، گزارشی تهیه کرده و در گزارش خود توانمندی ها و روابط گردشگری ایران و ترکیه را تشریح کرده و آورده است: در سال گذشته میلادی به رغم مشکلات ایجاد شده در پروازهای چارتری از مبدا ایران، یک میلیون و 665 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه سفر کردند.
بر اساس این گزارش، در صورت نبود مشکلات سیاسی در روابط دو کشور، هدف گذاری جذب 2 میلیون گردشگر ایرانی در سال میلادی جاری محقق خواهد شد.

این تشکل صنفی همچنین در این گزارش از افزایش 10 درصدی تعداد گردشگران ورودی از ایران در ماه نخست سال میلادی جاری نسبت به سال قبل خبر داده و اعلام کرده است: تنها در ماه ژانویه امسال 101 هزار گردشگر ایرانی وارد ترکیه شدند.

 این تشکل صنفی دو هفته پیش نیز پیش بینی کرده بود که در تعطیلات نوروز پیش رو، بیش از 250 هزار گردشگر ایرانی از طریق مسیرهای هوایی و زمینی به ترکیه سفر کنند که بر اساس قراردادهای امضا شده با طرف های ایرانی، بالغ بر 30 هزار گردشگر با پروازهای چارتری از مبدا فرودگاه های ایرانی به مقصد فرودگاه های ترکیه سفر خواهند کرد.

اجازه برقراری پروازهای چارتری برای سفرهای نوروزی از روز 16 مارس(26 اسفند ماه 95) صادر شده و تا سوم آوریل(14 فروردین ماه 96) از مبدا تهران، تبریز،‌ شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز و کرمانشاه به مقصد فرودگاه های ترکیه ادامه خواهد شد.

نوری شمشکلر، رایزن فرهنگی سفارت ترکیه در تهران نیز اوایل سال میلادی جاری از سفر یک میلیون و 700 هزار گردشگر ایرانی به ترکیه در سال 2016 خبر داد و اعلام کرد: ایران جزو پنج کشور گردشگرفرست به ترکیه محسوب می شود.

فاتح چیفت چی معاون وزارت گمرک و تجارت کشور ترکیه نیز هفته پیش در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری آناتولی از اعمال برخی تدابیر برای جلوگیری از ازدحام در مرزهای ترکیه با ایران در ایام پرسفر نوروز خبر داد.

وی اعلام کرد: برای تسهیل در تردد مرزی باجه های کنترل گذرنامه ها در مرز کاپی کوی از 2 باجه به چهار باجه افزایش یافته و علاوه بر این امر، نیروهای گمرک و پلیس مرزی نیز به تعداد مورد نیاز افزوده شده است.

صنعت گردشگری ترکیه در یکسال گذشته به شدت متضرر شده و تعداد ورود گردشگران با 9 میلیون نفر کاهش، به حدود 25 میلیون نفر رسید.

درآمد گردشگری این کشور به عنوان یکی از مهمترین منابع درآمد ارزی، نزدیک به 30 درصد افت کرده و بر اساس آمار موسسه آمار دولتی ترکیه در بخش صنعت گردشگری، در سال گذشته میلادی درآمد گردشگری ترکیه با 29.7 درصد کاهش نسبت به سال 2015 میلادی، به 22 میلیارد و 107 میلیون دلار افت کرد.

ایران با ترکیه دارای سه واحد گمرک مرز زمینی شامل بازرگان ـ گوربولاغ، رازی ـ کاپی کوی و سرو ـ اسندره و 560 کیلومتر مرز مشترک است و تردد زمینی اتباع و گردشگران دو کشور از طریق این واحدهای مرز زمینی انجام می شود.
آذربایجان غربی تنها استان هم مرز ایران با کشور ترکیه است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار