کد خبر: ۳۹۷۰۸۵
تاریخ انتشار: ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۶ 20 March 2017

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار گفت: گاندو یا تمساح پوزه کوتاه در منطقه جنوب سیستان وبلوچستان از گونه های جانوری نادر هستند که می تواند برای هر گردشگر داخلی و خارجی جذاب و دیدنی باشد.

اشرفعلی حسینی اظهار داشت: تمساح پوزه کوتاه ایرانی در منطقه بلوچستان به گاندو مشهور است و زیستگاه اصلی این جانور نادر و زیبا حاشیه سدهای پیشین و زیردان، رودخانه های سرباز، باهوکلات و کاجو قصرقند است.
وی با بیان اینکه گاندو از گونه های نادر جانوری در دنیاست، خاطرنشان کرد: برای حفاظت و نگهداری بهتر از این گونه منطقه حفاظت شده گاندو باهوکلات در منطقه دشتیاری شهرستان چابهار با مساحت 465 هزار و 181 هکتار از وسیع ترین مناطق حفاظت شده سیستان و بلوچستان در سال 1349 به عنوان زیستگاه اصلی گاندو ثبت و شناخته شده است.
وی بیان کرد: گردشگران داخلی و خارجی می توانند از مرکز پرورش گاندو در روستای ریکوکش و درگس حدود 20 کیلومتری جاده جکیگور سرباز به سمت چابهار دیدن و از نزدیک گاندو یا تمساح پوزه کوتاه در سنین مختلف را مشاهده کنند.
وی گفت: در این روستا امکان مشاهده و همنشینی عموم مردم با گاندو وجود دارد و گردشگران و دوستداران طبیعت و محیط زیست از نزدیک با زندگی بزرگ ترین خزنده دنیا آشنا خواهند شد.
وی ادامه داد: خزندگان نقش مهمی در تعادل چرخه طبیعت به عهده دارند و گاندو از میان حدود 200 گونه خزنده شناسایی شده در ایران از ارزش خاصی برخوردار است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان چابهار بیان کرد: راسته کروکودیل ‌سانان در ایران تنها دارای یک خانواده به نام کروکودیلیا و یک گونه تمساح پوزه کوتاه ایرانی یا تمساح تالابی (گاندو) است.
حسینی تصریح کرد: حدود 400 تمساح پوزه کوتاه (گاندو) براساس آخرین سرشماری در منطقه حفاظت شده باهوکلات شهرستان چابهار زیست می کنند.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای مکران(عمان) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار