کد خبر: ۳۹۸۳۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۱ 24 March 2017
نمایشگاه انفرادی عکس گزنگاره ها آثار حامد غلامی با حضور مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته، شماری از اهالی فرهنگ و هنر منطقه سیستان و مهمانان نوروزی در سایت جهانی شهرسوخته زابل افتتاح شد.

به گزارش ایرنا مدیر پایگاه جهانی شهر سوخته پنجشنبه شب در آیین افتتاح این نمایشگاه در مجتمع فرهنگی و پژوهشی سایت جهانی شهرسوخته زابل گفت: نمایشگاه عکس گزنگاره ها شامل 18 اثر عکاس حامد غلامی در 2 ژانر مستند اجتماعی و زیست بوم به مدت 10 روز در این محل افتتاح شده است.
روح الله شیرازی افزود: هر 2 ژانر مستند اجتماعی و زیست بوم از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند چرا که یکی از بزرگترین مشکلات منطقه سیستان معضلات اقتصادی و اجتماعی شکل گرفته به دلیل خشکسالی ها و بحران اکولوژیکی در این منطقه است.
وی اظهارداشت: این آثار خوشی ها و ناخوشی های مردم سیستان را روایت می کنند و به خوبی دنیای طبیعت، انسان و حیوان را نشان می دهند که چگونه در تنگناهای اقتصادی و اجتماعی می توانند با هم ارتباط برقرار کنند.
مدیر پایگاه جهانی شهرسوخته برپایی نمایشگاه عکس در پایگاه میراث جهانی شهرسوخته را یکی از اتفاقات خوب هنری در این مجموعه دانست و گفت: حامد غلامی امروز یک جریان فرهنگی و اجتماعی را در منطقه سیستان به وجود آورده تا نسل جوان دوربین به دست شوند و به دنبال ایجاد فرصت های هنری در منطقه باشند.
وی تصریح کرد: هر چه تصاویر در رابطه با زندگی اجتماعی، اقتصادی و زیست بوم منطقه بیشتر شود مستندات بیشتری در رابطه با جنبه های مختلف زندگی مردم داریم.
شیرازی با بیان اینکه یکی از برنامه سازمان جهانی یونسکو پس از ثبت جهانی آثار هم زیستی مسالمت آمیز، تربیت روح صلح و دوستی در میان اقوام، فرهنگ و تمدن هاست، تاکید کرد: منطقه ای که ما در آن زندگی می کنیم با سه دنیا ایرانی، هندی و آسیای مرکزی تلاقی دارد و به همین دلیل باید از مناسبت ها و بهانه های مختلف به خوبی برای تقویت روحیه و حس صلح طلبی استفاده کنیم.
وی گفت: در ایام نوروز تسهیلات ویژه ای برای مهمانان در سایت جهانی شهرسوخته فراهم شده تا از مسافرت به سیستان و بلوچستان خاطرات خوشی داشته باشند.
شهرسوخته واقع در شمال سیستان و بلوچستان با قدمت بیش از پنج هزار سال به عنوان یکی از آثار جهانی ایران شناخته می شود که تاکنون در فصل های مختلف کاوش آثار بسیار ارزشمندی چون نخستین چشم مصنوعی جهان، نخستین انیمیشن، آثار نخستین جراحی جمجمه، شبکه فاضلاب، پارچه و سفال های گوناگون در آن کشف شده است.
سایت جهانی شهر سوخته همه ساله مورد بازدید شمار زیادی از هموطنان و گردشگران خارجی قرار می گیرد.
این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو است که با برخورداری از قدمت پنج هزار ساله به عنوان یکی از پیشرفته ترین شهرهای باستانی دنیا شناخته می شود. 
در سی و هشتمین اجلاس یونسکو در تاریخ 22 ژوئن 2014 مطابق با 1 تیر 1393 شهر سوخته به عنوان میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار