تابناک: برنامه های توسعه در اصفهان تا جایی پیش رفته است که علاوه بر هسته مرکزی شهر، محلات نیز رنگ و بوی تحول به خود دیده است و در کنار مگا پروژه های، طعم شیرین آبادانی به دورترین نقاط شهر هم رسیده است.
کد خبر: ۳۹۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵ 25 March 2017
به گزارش تابناک اصفهان، اصفهانی‌ها این روزها لقب کارگاه را به شهر خود داده اند، از هر طرف و گوشه ای که اصفهان را بررسی کنیم، آثاری از عمران و توسعه خود را نشان می دهد. شاید در وهله نخست، مردم از اینکه اکثر خیابان های شهر درگیر امور عمرانی شده است، کمی ابراز گلایه کنند اما واقعیت آن است که تبدیل شدن اصفهان به یک "کارگاه"؛ یعنی شهر زنده است و مدیران برای رشد این موجود زنده همچنان برنامه دارند.
 
برنامه های توسعه در اصفهان تا جایی پیش رفته است که علاوه بر هسته مرکزی شهر، محلات نیز رنگ و بوی تحول به خود دیده است و در کنار مگا پروژه های، طعم شیرین آبادانی به دورترین نقاط شهر هم رسیده است.
 
یکی از نکات جالب این روند در حالی است که به رغم رکود سنگین اقتصادی در بخش های مختلف و محدودیت منابع مالی برای دولت ها و از طرفی کاهش آورده مالی ناشی از کاهش درآمدهای پایدار (عوارض و مالیات) در شهرداریها، شهر اصفهان با ایستادن روی پای خود و با تکیه بر درآمدهای حاصل از کار کردن در بازار سرمایه و جلب مشارکت بخش خصوصی و همراهی مردم، توانسته در جهتی خلاف جریان رکود در کشور حرکت کند.
 
پرواضح است که حرکت برخلاف یک جریان، سختی های دوچندان را به همراه دارد اما بازدهی بالای سرمایه گذاری در شهر اصفهان و اراده برای مشارکت واقعی بخش خصوصی در توسعه شهر از سوی مسئولان شهری، باعث شده تا طی دو سال اخیر، بسیاری از سرمایه گذاران شهر اصفهان که این شهر را ترک بودند، بازگشته و خود را در بزرگ کردن سفره عمران و اقتصاد اصفهان شریک بدانند.
 
با باز شدن پای سرمایه گذاران و نگاه باز مدیریت شهری به سهم داشتن مردم در آبادانی شهر خود، ابرپروژه هایی همچون تقاطع 5 سطحی استقلال، شهرک نمایشگاهی اصفهان، بزرگترین بازار گل و گیاه کشور، فاز دوم میدان عتیق، فاز دوم شهر رویاها، مجموعه ویلاها، هتل، مرکز خرید، مرکز همایش های بین المللی اصفهان، تقاطع غیرهمسطح اشکاوند، رینگ چهارم ترافیکی، مترو و بدنه سازی چهارباغ اصفهان  ده‌ها طرح عمرانی بزرگ در همین ابعاد، در حال حاضر در جهان‌شهر نصف جهان در حال تکمیل است.
 
تقاطع غیرهمسطح میدان استقلال؛ نماد توسعه شمال شهر:
 
میدان استقلال که به جهت قرارداشتن در مسیر یکی از دانشگاه‌های معتبر اصفهان به میدان دانشگاه صنعتی نیز معروف است در طول سال همواره به علت عبور گردشگران، دانشجویان، ترانزیت سوخت از پالایشگاه و حمل مواد معدنی و سنگ به کارخانجات از موقعیت راهبردی بالایی برخوردار است. در این راستا شهرداری اصفهان بر آن شد تا طرحی ویژه در ورودی شمال اصفهان اجرا کند. بر همین اساس احداث تقاطع غیرهمسطح استقلال از سال گذشته کلید خورد. در ابتدا قرار بود طرح در مدت 2 سال اجرا شود اما با روی کار آمدن مدیریت جدید شهرداری تسریع در روند اجرایی پروژه مورد تاکید قرار گرفت.
 
شهرک نمایشگاهی؛ پل ورود به بازارهای بین‌المللی
 
اصفهان یک شهر نمایشگاهی است و نگاه بین المللی شهرداری به این شهر سبب شد تا با همکاری شرکت نمایشگاه های استان اصفهان و نیز شرکت فولاد متین، شهرک بزرگ نمایشگاهی این شهر که بتواند از همه ظرفیت های اقتصادی و دیپلماسی شهری برای رسیدن به توسعه اصفهان بهره گیرد.
 
مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای؛ آبروی جهان‌شهر اصفهان:
 
اصفهان یک شهر جهانی با مناسبات بین المللی است که باید زیرساخت ها و امکانات لازم برای میهمانان بین المللی را نیز داشته باشد از همین رو، استارت پروژه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای، گامی بزرگ در مرزهای یک شهر اما جهانی برای تحقق این هدف بود که تاکنون نیز با وجود وسعت و ابعاد پیچیده ای که این طرح دارد، پیشرفت آن بدون کمک های دولت و با تکیه بر درآمدهای شهرداری اصفهان چشم گیر بوده است.
 
تقاطع غیرهمسطح اشکاوند؛ راه رسیدن به مرکز همایش ها را کوتاه می کند:
 
عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح اشکاوند در کمربندی شرق اصفهان و در مقابل مجموعه مرکز همایش های بین المللی امام خامنه ای در حال اجراست که برای اجرای عملیات احداث تقاطع غیرهمسطح اشکاوند نیز 15 میلیارد تومان پیش بینی شده است.
 
دست باز حلقه چهارم برای باز کردن گره ترافیک اصفهان:
 
رینگ چهارم ترافیکی به طول ۸۰ کیلومتر است که حدود ۳۲ كیلومتر این حلقه در داخل شهر اصفهان احداث می‌شود و مابقی در شهرهای اطراف از جمله فلاورجان، درچه، خمینی شهر، دولت آباد و برخی نقاط دیگر است.
 
رینگ چهارم ترافیکی دارای بیش از ۲۰تقاطع غیر همسطح است که به منظور حفاظت از حریم شهر و اراضی کشاورزی و نیز جلوگیری از توسعه ناموزون شهر احداث می‌شود، همچنین با اجرایی شدن این طرح مشکل تردد خودروهای سنگین داخل شهر به صورت زیربنایی مرتفع می‌شود.
 
قطار شهری اصفهان؛ راهی برای ورود به قلب تاریخ اصفهان:
 
مترو، راه ورود اصفهانی‌ها  و اصفهان دوستان به عمق تاریخ این شهر تاریخی پر رمز و راز را باز کرد و هرچند حاشیه های این ابرپروژه زودتر از خودش به شهر رسید اما با رویکرد نوین مدیریتی در شهر و عزم استانی برای پایان دادن به حاشیه ها و معطوف کردن انرژی و هزینه روی متن کار، پروژه قطار شهری اصفهان در فاز اول که نفس گیرترین روزها و شب ها را برای مدیریت شهری اصفهان رقم زد، روی ریل توسعه قرار گرفته است و تا یک سال دیگر کام مردم صبور شهر از این همه تلاش و زحمت شیرین خواهد شد.
 
بدنه سازی چهارباغ؛ گره زدن راز افسانه ها به هنر توسعه
 
نمی شود، از توسعه اصفهان سخن گفت اما چهارباغ افسانه ای و افسونگر این شهر را نادیده گرفت از همین رو احیاء بدنه شرقی چهارباغ عباسی حدفاصل بازار هنر تا میدان امام حسین به طول ۵۲۶ متر و عرض ۲۱ متر در زمینی به مساحت ۱۱۰۴۶ مترمربع درسال ۱۳۸۹-۱۳۸۴در سه طبقه ؛طرح مذكور به تصویب شورای عالی فنی میراث فرهنگی كشور رسیدو در پنج فاز تعریف شده که تا کنون فازهای دوم و سوم اجرا و قابل بهره برداری می باشد و فازهای دیگر در حال آزاد سازی هستند.
 
به هروی؛ قرار دادن نصف جهان تاریخ‌ساز، در مسیر عمران و آبادانی  در حالیکه هر گوشه از این شهر و در دل هر خیابان، آثاری از تمدن و فرهنگ اصفهان خانه کرده است، یکی از دشوارترین آزمون ها برای مدیرانی است که با عبور از شیوه های سنتی مدیریت، همه اعتبار را خود را برای اثبات متفاوت بودن، پیش مردم شهرشان گرو گذاشته اند. 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار