کد خبر: ۳۹۹۲۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۸ 27 March 2017
 وزیر دادگستری گفت: طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار امکان تخلیه و بارگیری هشت و نیم میلیون تن کالا، ایجاد اشتغال، رونق تجارت و صنعت، افزایش تردد در جاده ها را به همراه دارد و در مجموع موجب توسعه شرق و جنوب شرق کشور می شود.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پور محمدی روز یکشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مرحله نخست طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار آماده افتتاح است اظهار داشت: افتتاح فاز نخست این طرح نقش اساسی و مهمی در توسعه و پیشرفت سیستان و بلوچستان دارد.
وی بیان کرد: دولت یازدهم تمام تلاش خود را برای سرعت بخشیدن در تکمیل و راه اندازی مرحله نخست توسعه بندر شهید بهشتی چابهار بکار گرفت تا این طرح مهم به بهره برداری برسد.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان از ضریب امنیتی بالایی برخوردار است افزود: در سفر زمینی از چابهار به زاهدان در طول مسیر شاهد حجم بالایی از مسافران در سطح جاده های این استان بودم که این نشان دهنده وجود امنیت است.
وی ادامه داد: در این مسیر شاهد حضور مسافرانی از سایر استانهای کشور به سیستان و بلوچستان بودم که با خیالی آسوده در کنار جاده ها توقف کرده بودند که این خود نشان دهنده وجود ضریب امنیتی بالا و احساس امنیت در این استان است.
وزیر دادگستری گفت: امنیت حاکم بر سیستان و بلوچستان نتیجه همبستگی و همکاری مردم این استان با دستگاههای حافظ امنیت و نشان دهنده رشد اجتماعی و فرهنگی مردم این منطقه است.
حجت الاسلام پور محمدی اظهار داشت: مردم خونگرم سیستان و بلوچستان از مهمانان نوروزی به گرمی پذیرایی می کنند و خاطرات خوشی را برای آنان در این استان رقم می زنند و این بسیار ارزشمند و ستودنی است. 
وی تصریح کرد: جمعیت انبوه مسافران نوروزی که به سیستان و بلوچستان سفر می کنند اهل تشیع هستند و مردم اهل سنت این استان با صمیمت و گرمی خاصی از آنان پذیرایی می کنند که این نشان دهنده وجود وحدت و همبستگی بین مردم شیعه و سنی است.
وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی باید نمادی از عقلانیت و تعالی فرهنگی و اجتماعی در جهان اسلام را بر عهده داشته باشد افزود: در ایران اسلامی همکاری و صمیمیت خاصی بین مذاهب و ادیان مختلف وجود دارد.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان نمادی از همکاری و وحدت میان اقوام و مذاهب اسلامی است.
وزیر کشور در پاسخ به این سئوال که آیا مناطق آزاد نقش استانی و محلی خود را به خوبی ایفا کرده اند، گفت: مناطق آزاد تا کنون نتوانسته اند نقش آفرینی خودشان را در کشور به خوبی ایفا کنند که دولت یازدهم تلاش های زیادی برای کارایی مناطق آزاد با افزایش تولید و صادرات انجام داده است. 
حجت الاسلام پور محمدی اظهار داشت: چابهار به دلیل اینکه می تواند پیشتاز در توسعه سیستان و بلوچستان باشد از اهمیت خاصی برخوردار است و منطقه آزاد نقش تعیین کننده ای دراین زمینه دارد.
وی ادامه داد: در بازدیدی که از منطقه آزاد چابهار و طرح های در دست اقدام و فعالیت مدیریت جدید آن داشتم بسیار امیدوار کننده بود.
وی اضافه کرد: خوشبختانه یکی از جوانان بومی استان مدیریت منطقه آزاد چابهار را برعهده دارد و این نوید را می دهد که با یک ذهنیت مثبت و با روحیه جوانانه بتواند منطقه آزاد را هم به هدف های اصلی آن برساند و هم در خدمت رشد و توسعه استان قرار گیرد.
وی بیان کرد: اگر این همکاری بین مدیریت استان و منطقه آزاد چابهار اتفاق بیفتد که خوشبختانه روابط خوبی هم برقرار است این امید می رود که منطقه آزاد بتواند هدف و نقش اصلی خودش را به خوبی ایفا کند.
وزیر دادگستری گفت: دولت انگیزه بسیار بالایی برای تقویت و توسعه سواحل مکران دارد و این موضوع را با سرمایه گذاری داخلی و خارجی در بخش های مختلف عمومی و خصوصی پیگیری می کند.
حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی با اشاره به عملکرد مشاور طرح توسعه سواحل مکران اظهار داشت: به دلیل اینکه استاندار سیستان و بلوچستان نظارت و اشرافیت زیادی نسبت به این طرح داشته و آن را با دقت مورد مطالعه قرار می دهد با عملکرد طرح و مشاور آن آشنایی بیشتری دارد اما من از جزئیات این طرح اطلاعی ندارم و نمی توانم فعلا در مورد آن قضاوت کنم.
وی ادامه داد: اطلاعات جدید را از مشاور این طرح می گیرم و با دوستان در تهران صحبت می کنم تا از این ظرفیت بزرگ برای توسعه کشور نهایت استفاده را ببریم.
وی اضافه کرد: هر پیشنهاد، ابتکار و ایده ای که منجر به بهره وری بیشتر و استفاده بهتر از سواحل مکران شود و در اختیار ما قرار گیرد از آن حمایت و استقبال خواهیم کرد.
وی در زمینه اقدامات انجام شده برای تامین قاضی و نیروی انسانی در دستگاه قضایی سیستان و بلوچستان گفت: در برنامه پنجم توسعه چهار هزار قاضی جذب شدند و همین تعداد یا حدود سه هزار و یا بیشتر در برنامه ششم توسعه قاضی و کارمند اداری جذب خواهیم کرد که به سیستان و بلوچستان برای جذب قاضی بومی سهمیه ای داده خواهد شد.
وزیر دادگستری افزود: برای جذب قاضی بومی در سیستان و بلوچستان بیشتر تلاش خواهیم کرد تا این امر محقق شود.
حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی اظهار داشت: با قضات شهرهای جنوبی کشور که صحبت کردیم پیشنهاد دادند تا از قاضی بومی در امر قضاوت بیشتر استفاده شود.
وی تصریح کرد: قضات و کارمندان دادگستری را افزایش خواهیم داد اما این نسخه راه حل درمان مشکل نیست بلکه راه حل اساسی ما این است که با اصلاح برخی قوانین و رویکردها و رفتارها به نوعی عمل کنیم که منجر به کاهش پرونده و پیشگیری از جرائم شود.
وی ادامه داد: ارتقا فرهنگ عمومی، ارتقا تولید و اشتغال و بهبود اقتصادی کشور تاثیر بسزایی در کاهش پرونده ها در قوه قضائیه دارد.
وی با اشاره به همکاری دستگاههای قضایی و استرداد مجرمان بین کشورهای همسایه گفت: اخیرا بیش از 200 زندانی با افغانستان تبادل کردیم و به نسبت با پاکستان جمعیت کمتری را شامل می شود.
وی بیان کرد: تبادل قضات برای آموزش، تبادل اطلاعات، تجربیات و همکاری های حقوقی و قضایی خوبی با کشورهای پاکستان و افغانستان داریم و این همکاری ها در حال توسعه است.
وزیر دادگستری در خصوص ایجاد مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در سیستان و بلوچستان افزود: ایجاد این مناطق مصوبه مجلس را می خواهد و دولت پیشنهادات خودش را در این زمینه داده است.
حجت الاسلام و المسلمین پور محمدی اظهار داشت: دولت جدای از تصویب و یا عدم تصویب منطقه آزاد و ویژه اقتصادی بنا دارد یک سری امکانات، معافیت ها و امتیازاتی به ویژه در مناطق مشابه بدهد.
به گزارش ایرنا حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی وزیر دادگستری از 3 روز پیش به استان سیستان و بلوچستان سفر کرده و پس از بازدید از طرح های مختلف در بندر چابهار به ویژه طرح توسعه بندر شهید بهشتی، از راه زمینی عازم شهرستانهای نیکشهر، ایرانشهر و خاش شد.
وزیر دادگستری از عصر روز شنبه وارد زاهدان شد و در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی سیستان و بلوچستان در محل استانداری شرکت کرد.
وی همچنین روز یکشنبه در نشستی با مسئولان قضایی، امنیتی و انتظامی به بررسی مسائل و مشکلات و نیازهای منطقه پرداخت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار