تابناک سیستان و بلوچستان گزارش می دهد:
جذب بیش از ۱۲ میلیارد دلار پس از برجام مورد تصویب هیات سرمایه گذاری خارجی قرار گرفت و استان سیستان و بلوچستان در بین صدرنشینان لیست استان های جذاب برای سرمایه گذاران خارجی به چشم می خورد؛ همچنین آلمان با سه میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار در صدر کشورهای سرمایه گذار قرار دارد.
کد خبر: ۴۰۲۶۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۸ 05 April 2017
به گزارش تابناک سیستان و بلوچستان در بازه زمانی یکم دی ماه سال ۱۳۹۴ تا تاریخ ۱۰ اسفند ماه سال ۱۳۹۵ در مجموع ۱۲ میلیارد و ۴۸ میلیون و ۹۶۸هزار دلار سرمایه گذاری خارجی به تصویب این هیات رسیده است.
بنا بر آمار اعلام شده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، بیشترین میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی تا قبل از حل موضوع هسته ای ایران در دولت یازدهم، به سال ۲۰۱۲ میلادی باز می‌گردد که رقمی نزدیک به ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بود. این رقم در سال ۲۰۱۳ میلادی به ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۴ به رقم ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و در نهایت در سال ۲۰۱۵ به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافت.
با آغاز اجرای برجام، درهای اقتصاد کشور به سوی جهانیان برای تعامل سازنده و همکاری های مشترک گشوده شد که فقط در سال ۱۳۹۵ هیات سرمایه گذاری خارجی ۹ میلیارد و ۱۷۵ میلیون و ۵۸۶ هزار دلار سرمایه گذاری مصوب در استان ها به تصویب رسانده است.
طبق گزارش ارسال شده از سوی سازمان سرمایه گذاری خارجی، این سازمان ۱۲میلیارد و ۴۸ میلیون و ۹۶۸ هزار دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب به تفکیک استان از بعد برجام تا ۱۰ اسفند ماه، سال۱۳۹۵ داشته است.
در این میان خراسان شمالی با جذب بیش از سه میلیارد و ۳۷۸ میلیون دلار بیش از سایر استان ها سرمایه گذاری خارجی جذب کرده است و پس از آن استان آذربایجان شرقی با ۱.۵ میلیارد دلار قرار دارد.
همچنین استان های اصفهان، تهران و سیستان و بلوچستان هرکدام توانسته اند بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی در مدت یاد شده جذب کنند.
از دیگر استان های موفق در جذب سرمایه گذاری خارجی می توان به آذربایجان غربی، البرز، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، فارس، قزوین، قم، کردستان، کرمان، گلستان، گیلان، لرستان، مازندران، مرکزی، هرمزگان، همدان و یزد اشاره کرد.
ارمنستان، اسپانیا، افغانستان، آلمان، امارات، انگلستان، ایرلند، بلاروس، ترکیه، جزایر باربادوس، جمهوری آذربایجان، چین، روسیه، سریلانکا، عراق، عمان، فرانسه، قبرس، کویت، مالزی، هلند، هندوستان و ونزوئلا از جمله کشورهایی هستند که اقدام به سرمایه گذاری در ایران کرده اند.
در این میان آلمان با سه میلیارد و ۹۶۲ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی مصوب برای ۱۷ طرح جدید، در صدر کشورهای سرمایه گذار در ایران قرار دارد و پس از آن اسپانیا با سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار قرار گرفته است.
در بین سرمایه گذاران خارجی یک ایرانی مقیم خارج از کشور نیز دیده می شود که هفت میلیون دلار سرمایه گذاری مصوب دارد.
امید است سیستان و بلوچستان که در این لیست همتراز با استان های صنعتی تهران و اصفهان قرار گرفته است، در سال های آتی صدرنشین یکه تاز این لیست باشد.
 
امروزه دیدن خارجی‌هایی که برای سرمایه‌گذاری به این استان می‌آیند چیز عجیبی نیست. بلژیک برای سرمایه‌گذاری در شهر جدید تیس اعلام آمادگی نموده و برخی مراحل عملیاتی را آغاز نموده است. هندوستان و آلمان با اشتیاق در بخش‌های مختلف توسعه بندر شهیدبهشتی (تنها بندر اقیانوسی کشور) نقش دارند. شهرک پتروشیمی مکران که مشتمل بر 18 واحد صنایع بزرگ پتروشیمی و بیش از 30 واحد صنایع پایین‌دستی می‌باشد (در هیچ کجای ایران توجه اینچنینی به صنایع تکمیلی و پایین‌دستی در بخش پتروشیمی نشده است)، به صورت روزانه مورد بازدید هیات‌های داخلی و خارجی قرار می‌گیرد تا سهمی در ظرفیت جذب سرمایه 15 میلیارد دلاری آن داشته باشند. بعلاوه ژاپن، فرانسه، آلمان، عمان، هندوستان، آفریقای جنوبی و بسیاری از سرمایه‌گذارن داخلی در بخش‌های مختلف این شهرک در حال سرمایه‌گذاری، مطالعه، تامین و... هستند. شهرکی که به گفته کارشناسان بهتر و مدرن‌تر از ماهشهر و عسلویه سومین قطب پتروشیمی کشور خواهد شد. بعلاوه بانک‌ها، هلدینگ‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف این شهرک در حال سرمایه‌گذاری هستند. فولاد مکران نیز در فاصله‌ای اندک از شهرک پتروشیمی مکران ایتالیا وارد کارهای اجرایی شده است و راه‌آهن، این زیرساخت ارزشمند توسعه نیز درحال اجراست و دیری نیست که چابهار به شبکه سراسری ریلی متصل شود. همچنین دولت در حال رایزنی با خودروسازهای بزرگ دنیاست تا پس از ایران‌خودرو و سایپا دو خودروساز قدیمی کشور، سومین قطب خودروسازی را با رویکرد صادرات محور در منطقه آزاد چابهار ایجاد نماید.

فرصت‌های مختلف سرمایه‌گذاری در شیلات، صیادی، صنایع مادر، بالادستی، پایین‌دستی و تکمیلی همه از ویژگی‌های استان زرخیز سیستان و بلوچستان است. پیگیری منطقه آزاد سیستان که خود به گواه کارشناسان مکمل منطقه آزاد چابهار در بلوچستان است از دیگر اقدامات دولت در این استان است. سرمایه انسانی نیز از دیگر مزیت‌های رقابتی سیستان و بلوچستان است.

در این میان آنچه مورد انتظار صاحبان صنایع و فعالان صنعتی می باشد، کمک همه بخش ها و ارکان نظام برای تسهیل جذب سرمایه می باشد؛ اتفاقی که با توجه به فرصت پسابرجام و نیز نامگذاری امسال به نام "اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال" توسط مقام معظم رهبری امری دست یافتنی است و دیری نخواهد بود که سیستان و بلوچستان که هم اکنون حرکت در مسیر صنعتی شدن را آغاز کرده، بهشت سرمایه گذاران داخلی و خارجی شود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
رویا
|
Netherlands
|
۰۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
خدا کنه رشد کنه این استان محروم
واقعا خبری سرشار از انرژی مثبت بود
چه عجب خبری از این استان اییییییینهمه انرژی مثبت داد بهم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
اینگونه خبرها فقط در چنین ایامی شنیده می شود ( انتخابات) حالا خدا کنه حداقل 5 درصد درست باشه کافی است
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۱۷
واقعا شرم آور است که هر دستاورد مثبتی را به انتخابات و سیاست ربط دهیم.چقدر سیاست زدگی آخر
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار