کد خبر: ۴۰۸۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹ 17 April 2017
روز گذشته در سیصد و چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران گزارش نهایی پلاسکو، بررسی اصلاحیه نحوه محاسبه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیکی شهر تهران و تشکیل کمیته صدور مجوز واردات کالا در دستور قرار گرفت.
 
به گزارش روزنامه آرمان، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران بیان کرد: پس از وقوع حادثه پلاسکو کمیته فنی برای بررسی ابعاد فنی، مدیریتی و حقوقی پلاسکو تشکیل شد که سرانجام پس از ساعت‌ها بررسی توسط چند صد کارشناس و استاد دانشگاه این گزارش آماده و در صحن شورا قرائت می‌شود تا ضمن بررسی ابعاد مختلف این حادثه درباره ساختمان‌های در معرض خطر نیز چاره‌ای اندیشیده شود.
 
اقبال شاکری با بیان اینکه از لحاظ فنی، ابعاد ساختمان، وضعیت پیش از ریزش، نحوه وقوع حریق، گسترش و مراحل فرو ریختن ساختمان از شمال غربی تا جنوب شرقی بررسی شده و علت‌ها شامل سیستم برق، سیستم مکانیکی و سیستم سازه‌ای و عدم مقاومت ساختمان در برابر حوادث کاملا محرز شده است، گفت: با بررسی زمان تماس‌ها و دوربین‌های ترافیکی اطراف محل، متوجه شدیم که متاسفانه به دلیل دیر اطلاع دادن کسبه و کارگران، ساختمان طعمه حریق شده بود و زمانی به آتش‌ نشانی اطلاع داده می‌شود که حداقل چهار واحد سوخته و کار از دست خارج شده بود. او با بیان اینکه عدم توجه به اخطارها و عدم توجه بازرسان ساختمان به مباحث مقررات ۲۲ ساختمان، موجب نا امنی و بی‌پناه شدن پلاسکو شده بود، گفت: به نحوه اطفای حریق در این گزارش توجه شده است و امیدواریم پس از قرائت این گزارش و استماع نظرات دیگر اعضای شورای شهر بتوانیم برای آینده و حوادث وسیع و ساختمان‌های بلند مرتبه چاره بیاندیشیم، اما مشخص است که نیاز به تجهیزات و تمهیدات بیشتری داریم تا شهر و ساختمان‌های بلندمرتبه را از حوادث محفوظ داریم.

افزایش تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک


در ادامه اعضای شورای شهر تهران در اصلاحیه نحوه تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک شهر تهران با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه‌ها متناسب با نرخ تورم اعلام‌شده موافقت کردند. در ابتدای بررسی این لایحه علیرضا دبیر، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا گفت: در این زمینه پیشنهاد شهرداری ۲۰ درصد بوده که در این زمینه پیشنهاد ما در کمیسیون نزدیک به ۹ درصد بوده است. ضمن اینکه از امسال علاوه بر خدمات ارائه شده هشت خدمت جدید در این دفاتر نظیر نظارت حفاری اضافه شده است. احمد دنیا مالی نیز در این زمینه پیشنهاد داد: به صورت پایلوت در یکی از دفاتر بازدید پایه حفاری و نظارت حفاری صورت گیرد. همچین دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: قرار بود بحث آموزش شهروندی در نوع کارکرد دفاتر تعریف شود تا به ویژه در حوزه ساخت‌وساز شهروندان بتوانند از حقوق خود آگاه شوند. محمدمهدی تندگویان افزود: بسیاری از شهروندان از حقوق خود در حوزه ساخت و ساز مطلع نیستند و همین امر زمینه رانت را به وجود می‌آورد. بیمه آتش نشانی نیز از جمله مواردی است که می‌تواند در شرح خدمات دفاتر گنجانده شود. مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر هم که نرخ تورم ۱۰ درصد است. بنابراین با در نظر گرفتن پیشنهادات کمیسیون‌ها همان نرخ تورم سالیانه برای افزایش تعرفه‌های دفاتر خدمات در نظر گرفته شود.

تشکیل کمیته صدور مجوز واردات کالا


همچنین یک فوریت « نظارت و کنترل خریدهای خارجی در شهرداری تهران» از سوی اعضا به تصویب رسید. به پیشنهاد رئیس کمیته حمل و نقل شورای شهر تهران یک فوریت کنترل و نظارت واردات و خریدهای خارجی توسط شهرداری تهران به منظور حمایت از اشتغال و تولید داخلی در راستای اجرای پیام نوروزی مقام معظم رهبری مطرح شد. محسن سرخو در تشریح این موضوع گفت: کمیته‌ای متشکل از روسای کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر و نماینده شهردار تهران زیر نظر رئیس شورای شهر تشکیل می‌شود و هرگونه خرید و واردات کالاهای خارجی که در کشور تولید می‌شوند صرفا با تصویب این کمیته انجام می‌شود. او افزود: هدف نهایی ما این است که کالاهای خارجی که مشابه آنها در کشور تولید می‌شوند، خریداری نشوند. همچنین به شهرداری سمت و سو دهیم تا آنچه را هم اکنون وارد می‌شود و در کشور تولید نمی‌شود، همانند برخی قطعات مترو ، با همکاری مراکز علمی و دانشگاه‌ها به سمت تولید داخلی ببریم. او گفت: در حال حاضر شرکت‌های پیمانکار پسمانداری حدود ۱۶۰ میلیارد تومان از شهرداری تهران طلبکارند و هر وقت ما برای بخش نقدی بودجه پیگیری کردیم، گفتند، اولویت ما پرداخت به پیمانکاران پسماند و حقوق کارگران و کارمندان است. همچنین سرخو اضافه کرد: متاسفانه اخیرا متوجه شدیم، شهرداری از صورت وضعیت پیمانکاران کسوراتی را کسر می‌کند، اما آنها را به محل‌های قانونی خود از جمله دارایی و تامین اجتماعی پرداخت نمی‌کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار