مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: تیم های دیده بانی حوزه حفظ نباتات این سازمان در طول سال وضعیت هجوم ملخ های مهاجر (ملخ صحرایی و آسیایی) از کشورهای همسایه به این استان را رصد می کنند.
کد خبر: ۴۱۰۶۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۰ 19 April 2017
غلامحسین تیموری گفت در صورت داشتن شرایط جوی مناسب به این معنی که بارندگی بالای 20 میلی متر در فصل بهار به ویژه فروردین تا اردیبهشت وجود داشته باشد و سرسبزی در دشت و بیابان ها حفظ شود احتمال افزایش جمعیت و طغیان ملخ های مهاجم در مناطق مختلف سیستان و بلوچستان وجود دارد.
وی افزود: ملخ های آسیایی و صحرایی در حالت انفرادی تغذیه کمی داشته و پروازهای کوتاهی دارند اما با مناسب شدن شرایط محیطی به فاز مهاجری رفته و با جمعیت های بسیار بالا و انجام پروازهای طولانی مدت سبب بروز خسارت های جبران ناپذیر در کشور و استان می شوند.
وی گفت: سال گذشته پس از 50 سال، ملخ های آسیایی از کشور افغانستان وارد حدود 6 هزار هکتار از مناطق خرگوشی و چونگ سرخ شهرستان هیرمند در محدوده تالاب هامون واقع در شمال استان شدند و مزارع، مراتع و جالیزهای این مناطق را مورد هجوم قرار دادند که عملیات مبارزه با این آفت در مدت 2 هفته با موفقیت نسبی انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: این عملیات شهریور پارسال با همکاری ستاد مدیریت بحران سیستان و بلوچستان، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات کشور در منطقه هدف اجرا شد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: امکان دارد این ملخ ها از سال گذشته در این منطقه موفق به جفت گیری و تخم ریزی شده باشند بر این اساس تیم های دیده بانی حوزه حفظ نباتات این سازمان از 16 فروردین در حال رصد منطقه هستند تا در صورت مشاهده جمعیتی از آنها بلافاصله کار مبارزه را انجام دهند.
تیموری ادامه داد: یک تیم دیده بانی اصلی در منطقه سیستان برای رصد ملخ های آسیایی و یک تیم دیده بانی در منطقه بلوچستان برای رصد ملخ های صحرایی در کنار تیم های شهرستانی کار رصد این آفت را برعهده دارند.
وی گفت: ملخ های صحرایی در مناطق مختلف دنیا از جمله کشورهای عربستان، یمن، سودان و سومالی، هندوستان، پاکستان، افغانستان و قسمت هایی از جنوب ایران از جمله استان های هرمزگان، جنوب سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان زیست می کنند.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت جنگی کشور یمن و نبود عملیات های مبارزه با ملخ صحرایی، امکان ورود این ملخ ها از این کشور با گذشتن از دریا به مناطق جنوبی ایران از جمله سیستان و بلوچستان وجود دارد.
وی افزود: ملخ صحرایی خطرناک ترین آفت مهاجر در دنیاست، بر این اساس سازمان خوار و بار جهانی (فائو) نسبت به پشتیبانی عملیات دیده بانی و مبارزه با آن به صورت سالانه با همکاری کشورهای عضو اقدام می کند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: برای نابودی ملخ های صحرایی و آسیایی بهترین مقطع، زمانی است که تازه از تخم بیرون آمده و در حالت «پوره ای» بدون بال باشند زیرا پنج مرحله پوست اندازی صورت می گیرد تا ملخ به یک حشره بالغ تبدیل شود.
وی افزود: حالت پوره که ملخ فقط جهش دارد و راه می رود بهترین زمان برای مبارزه با آن است بر این اساس نیروهای دیده بانی در مناطق مختلف استان در حال رصد این آفت هستند تا این حشره را در مرحله بدون بال قبل از رسیدن به بلوغ رصد کنند و عملیات مبارزه را انجام دهند.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: اخیرا به منظور آمادگی مقابله با آفت نوظهور ملخ آسیایی، رزمایش پدافند زیستی مدیریت این آفت از طریق ویدئو کنفرانس به مرکزیت زاهدان در شهرستان هیرمند و سازمان حفظ نباتات کشور به اجرا در آمد.
تیموری افزود: برای مقابله با آفت ملخ آسیایی نیازمند طرح های کارشناسی دقیق و برنامه ریزی به موقع هستیم.
وی گفت: تا کنون از تیم های دیده بانی حفظ نباتات سطح سیستان و بلوچستان و استان های همجوار (جنوب کرمان و هرمزگان) جمعیتی از آفت ملخ صحرایی که مراتع و بخش کشاورزی را تهدید کند گزارش نشده است.
وی افزود: آخرین مرحله مبارزه با آفت ملخ صحرایی در سیستان و بلوچستان به صورت گسترده در سال 86 در سطح حدود 30 هزار هکتار و در سطح محدودتر در سال 93 در حدود 10 هزار هکتار از مراتع شهرستان های ایرانشهر و کنارک اجرا شده است.
سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
هم اینک در بیش از 200 هزار هکتار از زمین های کشاورزی سیستان و بلوچستان محصولات زراعی و در 80 هزار هکتار از باغ های استان انواع میوه های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می شود.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین های برخی مناطق این استان مانند نیکشهر، سرباز، ایرانشهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید 2 بار محصول را دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار