کد خبر: ۴۱۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶ 20 April 2017

معمولا برای رفع کسالت و دریافت انرژی روزانه بیشتر داشتن خواب بعد از ظهر دور از انتظار نیست.زمانی که ممکن است خسته و بی حوصله شوید و تمرکز کافی روی کار خود نداشته باشید و کمی استراحت و خواب بهترین روش رفع کسالت شما باشد.اما افرادی که شاغل هستند و مجبور به بیدار ماندن و ادامه انجام وظایف خود می باشند چطور می توانند این زمان را بدون کم شدن کیفیت کار سپری کنند؟خواب آلودگی

خواب آلودگی

دکتر کری پیترسون متخصص داخلی در NYC که با پلتفرم دیجیتال سلامت ZocDoc همکاری میکند، توضیح میدهد که کسالت میان روز، امری کاملا متداول است و علت آن ریتم طبیعی شبانه روزی بدن می باشد. این ریتم بسیاری از فرایندهای بیولوژیکی ما را که با سطح انرژی و هوشیاری مان گره خورده است، تحت کنترل دارد. مانند فشار خون، دمای بدن، سیکل خواب و سطح هورمونها. اما به جای این که یک فنجان قهوه بخورید، تا از این خواب آلودگی در بیایید، میتوانید از روشهای جایگزین دیگر استفاده کنید که، شما را دوباره پر انرژی می کنند، اما بر خلاف قهوه اختلالی در خواب شما ایجاد نمیکنند.

بوی مرکبات

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

رایحه، نیروی قدرتمندی برای ایجاد احساسات مختلف در انسان است. برای مثال رایحه هایی مانند استطخودوس به رفع خواب آلودگی کمک میکند، در حالی که اوکالیپتوس در آرام کردن عصبها مفید است. اما اگر میخواهید در روز سرحال و بیدار باشید، موادی مانند مرکبات را استنشاق کنید. میتوانید مقداری لیمو به آب آشامیدنی خود اضافه کنید و یا این که از عطر مرکبات استفاده کنید، تا فورا به احساس شادابی دست یابید.

پیاده روی

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

ممکن است پیاده روی آخرین چیزی باشد که وقتی خواب آلود هستید، تمایل به انجامش داشته باشید، اما قدم زدن تند در زیر نور خورشید نه تنها خلقتان را بهبود میبخشد، بلکه شما را تقویت میکند. دکتر پیترسون میگوید:مطالعات نشان میدهند کارمندانی که در هنگام ظهر ورزش میکنند، کمتر از خستگی و کسالت روز هنگام اذیت میشوند و انرژی و تمرکز بهتری نسبت به دیگران دارند.به خاطر داشته باشید که برای تاثیر بیشتر لازم نیست حتما ورزش طولانی انجام دهید، پیاده روی کوتاه یا بالا رفتن از پله ها نیز میتواند مفید باشد.

استفاده از عطر و اسپری

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

گاهی اوقات هیچ چیز به اندازه پاشیدن آب خنک به سر و صورت، شما را سرحال نمی کند. پس اسپری شاداب کننده صورت را امتحان کنید تا نه تنها پوست صورت خود را تازه و مرطوب کنید، بلکه احساس شادابی نیز پیدا کنید.

نوشیدن آب

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

جلوگیری از بی آب شدن بدن فواید بدیهی برای سلامتی پوست و بدن دارد، اما باید بدانید که اگر بدنتان بی آب بماند به همین اندازه تاثیرات منفی بر شما خواهد گذاشت که، یکی از آنها خستگی است. حتما در طول روز آب بنوشید، تا از احساس خواب آلودگی دوری کنید.

خوردن نهار سبک

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

 

نوع غذا میتواند نقش مهمی در کاهش سطح انرژی پس از غذا داشته باشد. از مصرف غذاهای سنگین در حین کار پرهیز کنید، تا دچار خستگی و کسالت نشوید. توصیه میشود از غذاهای مملو از کربوهیدرات اجتناب کنید، چون این غذاها دیر هضم می شوند، در نتیجه به بدن احساس خستگی میدهند. به جای آن از گزینه های سالم و سبک غذایی مانند شیک پروتئین، تست آووکادو یا یک مشت آجیل به عنوان نهار استفاده کنید، تا مانع از نوسان قند خون پس از صرف غذا شوید.

جویدن آدامس

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

ترکاندن آدامس طعم دار در دهان برای سرحال شدن در یک بعد از ظهر خواب آور، گزینه مناسبی است. ممکن است شما از میزان تاثیر یک آدامس ادویه ای تند در شاداب کردن خود شگفت زده خواهید شد.

صحبت با همکاران

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

باید هر از گاهی کار خود را متوقف کنید و به خود استراحت بدهید، تا بهره وری تان را در سطح بالا حفظ کنید. به جای این که درباره پروژه آینده خود به همکارتان ایمیل بزنید، نزد او بروید و گفتگویی کوتاه داشته باشید. این کار نه تنها باعث حرکت پا و بهبود جریان خون در آن میشود، بلکه شما را در گفتگویی قرار میدهد که احتمالا خواب آلودگی تان را برطرف مینماید.

برنامه ریزی برای حجم کاری

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

اگر میدانید به دلیلی در هنگام نهار غذای سنگین یا زیاد مصرف میکنید، سعی کنید وظایف و کارهای مهم خود در طول روز را برای پیش از ظهر برنامه ریزی کنید، تا در حین کسالت بعد از ظهر کار مهمی نداشته باشید. از برنامه ریزی برای جلسات مهم در بعد از ظهر خودداری کنید و بیشتر کارهای ساده، مانند مرتب کردن Inbox خود را در این زمان انجام دهید.

تماشای محیط اطراف از پشت پنجره

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

مطالعات نشان میدهند، افرادی که در مواجهه با نور طبیعی روز قرار دارند، به شکل چشمگیری هوشیارتر از افرادی هستند که تنها در معرض نور مصنوعی هستند. سعی کنید چند ساعت در بعد از ظهر کنار پنجره بنشینید، تا با خستگی مقابله کنید.

گوش کردن به موسیقی

روشهای رفع خواب آلودگی در بعد از ظهر

در باشگاه هنگامی که به انرژی زیاد برای فعالیت نیاز دارید، از موسیقی استفاده میکنید. چرا در محل کار خود از آن بهره نمی برید؟ از موسیقی های مورد علاقه خود برای انرژی گرفتن برای گذراندن بقیه بعد از ظهر استفاده کنید.

برای نداشتن کمبود خواب نباید این کارها را انجام دهید :

از مصرف بیش از حد کافئین یا شکر در شب قبل اجتناب کنید.

تماشای تلویزیون، استفاده از اینترنت و استفاده موبایل را قبل از خواب محدود کنید.

از یک ملافه به طور ثابت برای بیشتر از یک هفته استفاده نکنید.

از ورزش کردن در آخر شب پرهیز کنید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار