کد خبر: ۴۱۴۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۹ 26 April 2017

تب خونریزی دهنده کریمه کنگو نوعی بیماری خطرناک مشترک انسان و دام است که در صورت ابتلاء و اقدام دیر هنگام فرد را با خطر مرگ رو به رو می کند اما با رعایت موارد حفاظت بهداشت شخصی از سوی فعالان این حوزه و شهروندان به راحتی قابل پیشگیری است.

به گزارش ایرنا، تب خونریزی دهنده کریمه کنگو (Crimean-Congo hemorr hagic fever) یکی از مهمترین و خطرناک ترین بیماری های مشترک بین انسان و دام (زئونوز) است که از طریق حیوان به انسان و از حیوان به حیوان قابل سرایت است.
به گفته کارشناسان، تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب دار و خونریزی دهنده‌ است که به وسیله کنه به انسان منتقل و مرگ ومیر بالایی دارد و همه گیری های داخل بیمارستان آن نیز شایع است. 
کارشناسان تصریح کردند: بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه از طریق گزش کنه، نیش حشرات، تماس با خون یا ترشحات مبتلایان، له کردن کنه، تماس مستقیم با لاشه گوشت، خون، ترشحات و بافتهای آلوده دام و تنفس در تماس با دامهای آلوده قابل انتقال است.
مهمترین علائم آن در چهار روز اول ابتلا شبیه بیماری سرماخوردگی و آنفلوآنزاست نظیر تب ناگهانی، بدن درد ، کوفتگی، ضعف، سردرد، درد شدید عضلات، بی اشتهایی، درد پشت حدقه چشم، ترس از نور، تعرق شدید شبانه، استفراغ، گلو درد، دل درد و غیره، علائم خونریزی دهنده (هموراژیک) از روز چهارم ابتلا در انسان شامل خونریزی از اعضای مختلف بدن مثل بینی، لثه، ادرار، استفراغ خونی، رحم و خونریزی زیر پوست وغیره است.
مدیر کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از آنجایی که دام های مبتلا به بیماری خطرناک تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بندرت علائم کلینیکی از خود نشان می دهند رعایت نکات بهداشتی از سوی فعالان این حوزه ضروری است.
دکتر مهدی حسینی افزود: دامداران، چوبداران، دامپزشکان و کارکنان دامپزشکی، سلاخان، قصابان و کارکنان کشتارگاه، پزشکان، پرستاران، بهیاران و کارکنان بیمارستان و کارکنان رستورانها و کبابی ها گروههای در معرض خطر این بیماری هستند که باید نکات بهداشتی را جدی بگیرند.
وی تاکید کرد: مبارزه با انگلهای خارجی بدن دام به ویژه در فصل فعالیت کنه ها در دامپروری ها و دامداری های سنتی که زیستگاه اصلی کنه محسوب می شوند ، جمع آوری کود و فضولات دامی و خارج کردن از دامداری، سمپاشی جایگاه دام و بدن دامها به خصوص در فصول رشد و نمو کنه ها، جدا نگاه داشتن جایگاه دام از محل زندگی و خودداری از له کردن کنه با دست یا روی بدن دام از مهمترین راههای کنترل و پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو است.
وی افزود: همچنین خودداری از تماس بدن با ترشحات و خون دام و اجتناب از خوردن گوشت، جگر خام و نیم پخته، پرهیز از کشتار دام در محلهای غیر مجاز و تهیه گوشت مورد نیاز از محلهای مطمئن و تحت نظارت دامپزشکی، رعایت روشهای حفاظت شخصی در تماس با ترشحات و خون حیوانات نظیر پوشیدن لباس بلند، دستکش، چکمه، ماسک و عینک از دیگر راههای پیشگیری و کنترل این بیماری محسوب می شود.
وی گفت: شهروندان باید گوشت دام را قبل از تکه تکه کردن به مدت 12تا 24 ساعت در قسمت پایین یخچال (دمای چهار درجه) قرار دهند تا سرما باعث نابودی ویروس احتمالی تب کنگو شود که برای جگر این زمان 48 تا 72 ساعت است و سپس آن را قطعه قطعه و خرد کنند.
وی تصریح کرد: سامانه اطلاع رسانی 1512 اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان آماده دریافت نظرات، پیشنهادات، انتقادات و شکایات احتمالی هموطنان است تا با یاری همدیگر در مسیر بهداشت، سلامت و امنیت مواد غذایی گامهای بلندتری برداشته شود.

***رعایت نکردن مسائل حفاظت بهداشت شخصی سبب گسترش تب کریمه کنگو می شود
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با تاکید بر رعایت مسائل حفاظت بهداشت شخصی گفت: درصد زیادی از مبتلایان به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان شاغلان کشتارگاه ها و دامداران هستند.
دکتر محمود رضا میری در گفت و گو باخبرنگار ایرنا اظهار داشت: تنها در مدت 9 روز از 24 فروردین تا اول اردیبهشت امسال 17 نفر از شهروندان استان به تب کریمه کنگو مبتلا شده اند.
وی افزود: هم اینک 15 بیمار مشکوک بستری هستند و اقدامات تشخیصی و درمانی برای آنان در حال انجام است و 2 بیمار دیگر که سلامت خود را باز یافتند از بیمارستان مرخص شدند.
وی تاکید کرد: مهمترین راه جلوگیری از ابتلاء به تب کریمه کنگو رعایت موارد حفاظت بهداشت شخصی مانند استفاده از چکمه و دستکش هنگام رسیدگی به امور دام و رعایت نکات صحیح ذبح است. 
وی بیان کرد: هر زمان که تعداد غیر معمولی از افراد با علائم بیماری های بومی در سیستان و بلوچستان به پزشک مراجعه کنند نظام مراقبت بیماری های واگیر بلافاصله هوشیار شده و بر اساس پروتکل های تدوین شده اقدامات درمانی مورد نیاز را انجام می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: با توجه به وضعیت خاص اقلیمی و جغرافیایی استان سیستان و بلوچستان و فعال بودن نظام مراقبت بیماری ها از گسترش آن به سایر نقاط کشور پیشگیری می شود.
دکتر میری بیان کرد: میزان مرگ و میر تب کریمه کنگو در دنیا 50 درصد است اما این میزان در سیستان و بلوچستان با توجه به مراقبت ها و پیشگیری های انجام شده و همچنین هوشیاری نظام سلامت 15 درصد است.
به گزارش ایرنا، سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، چابهار و کنارک زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار