کد خبر: ۴۲۰۴۳۱
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹ 08 May 2017

میلیون متر مکعب خوراک به فاز اول این شهرک اختصاص پیدا کرده است.وی ادامه داد: خوشبختانه این مجوز سال گذشته از سوی وزیر نفت اختصاص داده شد که زمینه‌سازی خوبی برای این مجموعه را فراهم کرد. 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی مکران با اشاره به موضوع تکمیل خط لوله انتقال گاز از عسلویه تا ایرانشهر و از ایرانشهر تا چابهار که سال‌ها بود معطل مانده بود، افزود: در اواخر سال 94 طی نامه‌ای رسمی به شرکت گاز اعلام کردیم که این پروژه‌ را به روش پیش‌خریدبه نیابت از شرکت گاز اجرا خواهیم کرد و پس از آن شرکت گاز از محل خرید گاز مبالغ هزینه شده را تسویه کند که خوشبختانه این موضوع مورد موافقت قرار گرفت و در اسفندماه 95 برای احداث این خط لوله عملیات اجرایی را آغاز کردیم.وی ادامه داد: تاکنون 15 کیلومتر از خط لوله ایرانشهر تا چابهار انجام شده است که این خبر بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاران پتروشیمی و همچنین مصرف‌کنندگان گاز و نیروگاه‌های منطقه بوده است چرا که با انجام این پروژه به همه بخش‌ها گازرسانی خواهد شد.وی ادامه داد: قرارداد پتروشیمی مکران با شرکت گاز دوساله است و ظرف دو سال این پروژه تکمیل خواهد شد.

وی اعتبارات موردنیاز این پروژه را 280 میلیون یورو عنوان کرد و افزود: خوشبختانه اعتبارات لازم برای احداث 30 کیلومتر از خط لوله از محل اعتبارات داخلی تامین شده است.موثقی‌نیا اعلام کرد: همچنین در بخش سرویس یوتیلیتی قرارداد 2 پکیج مهم یوتیلیتی که موردنیاز شهرک پتروشیمی مکران بود، منعقد و در بهمن ماه عملیات اجرای آن آغاز شد. وی ادامه داد: یکی از این قراردادها مربوط به بخش احداث نیروگاه برق و بخار و دیگری مربوط به احداث واحد اکسیژن است، که در مورد قرارداد نیروگاه برق مناقصه بین‌المللی برگزار شد و شرکت مپنا با 205 میلیون یورو برنده این قرارداد برای احداث نیروگاه 280 مگاواتی و تحویل پروژه در مدت 30 ماه، شد.موثقی‌نیا گفت: براساس این پروژه برق فاز اول شهرک پتروشیمی مکران تامین می‌شود.وی ادامه داد: همچنین درباره واحد پکیج اکسیژن شهرک نیز یک شرکت آلمانی موفق به انعقاد قرارداد برای احداث دو واحد اکسیژن به ارزش 115 میلیون یورو شده است که عملیات اجرایی آن نیز آغاز شده است.وی ادامه داد: دیگر پکیج‌های یوتیلیتی نیز در سال‌های آینده نزدیک قراردادهایی برای احداث آن منعقد خواهد شد.

موثقی‌نیا یکی دیگر از بهترین رویدادهای سال 95 را کسب مجوز سازمان محیط‌زیست برای فاز اول پتروشیمی مکران عنوان کرد و افزود: براساس این مجوز بهره‌برداری از 6 واحد فرآیندی و یک واحد یوتیلیتی ممکن می‌شود. وی ادامه داد: خوشبختانه عملیات اجرایی دو واحد فرآیندی آغاز شده است که براساس پیش‌بینی‌ها یکی از این واحدها در سال 98 و دیگری در سال 99 به بهره برداری می‌رسد.وی ابراز امیدواری کرد به تدریج 4 واحد دیگر فرآیندی نیز در سال 96 کار اجرایی آن آغاز شود.وی افزود: با راه‌اندازی و بهره‌برداری 6 واحد فرآیندی و یک واحد یوتیلیتی در فاز اول 5/ 8 میلیون تن متانول تولید و صادر خواهد شد. وی با اشاره به اهداف و برنامه‌های شرکت پتروشیمی مکران برای سال 96 و 97 گفت: برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که در پایان نیمه اول سال 98 اولین واحد فرآیندی، خط لوله خوراک گاز و 9 پکیج یوتیلیتی به بهره‌برداری برسد و همزمان با بهره‌برداری از این سه بخش مخازن و پایانه‌ها نیز تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

وی افزود: از نیمه سال 98 به بعد برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا به تدریج 5 واحد دیگر یوتیلیتی را به تولید و بهره‌برداری برسانیم.وی با بیان اینکه عملا چرخه کامل ورود خوراک تا ارائه سرویس‌های جانبی و تبدیل گاز طبیعی به متانول و انتقال متانول برای صادرات در فاز اول انجام می‌شود و یک میلیون و 650 هزار تن در سال تولید متانول و صادرات آن خواهد بود. وی تاکید کرد: اما هدف نهایی پتروشیمی مکران تولید متانول نیست، بلکه تمام تلاش ما به پیش‌بینی‌ها و برنامه‌ریزی‌ها براین اساس است که پس از تولید متانول تا مرحله آمادگی برای تبدیل آن به الفین متانول صادر می‌شود و پس از آنکه موفق به تبدیل متانول به الفین شدیم، الفین را صادر خواهیم کرد و زنجیره همینطور تا پایین‌دست ترین تولیدات ادامه پیدا خواهد کرد.وی تاکید کرد: تمام تلاش ما در پتروشیمی مکران صادرات با ارزش افزوده بیشتر است، براین اساس از سال 98 تا سه سال آینده آن زنجیره تولیدات خود را کامل خواهیم کرد.

 

پتروشیمی‌ مکران، قطب جدید اقتصادی کشور

سایت پتروشیمی «مکران» در چابهار نخستین ‌هاب خصوصی پتروشیمی‌ کشور است که بدون سرمایه‌گذاری دولت و با 15 میلیارد دلار سرمایه بخش خصوصی در ایران در حال اجرا است. این طرح بزرگ پتروشیمی‌ به دلیل موقعیت استراتژیک منطقه چابهار نه تنها می‌تواند تحول بزرگ اقتصادی در کشور ایجاد کند، بلکه مسیر عبور دو کریدور فوق‌العاده استراتژیک و مهم بین‌المللی شمال و جنوب جهان است و این موضوع نقش بسزایی در معاملات و مبادلات اقتصادی خواهد داشت. پتروشیمی مکران در سه فاز و با سرمایه 15 میلیارد دلار و در مدت 10 سال اجرایی و بهره‌برداری می‌شود. این پروژه دارای 9 سرمایه‌گذار کاملا خصوصی، دو بانک و سه‌صندوق بازنشستگی کشور است.در پایان فاز3، ظرفیت صادرات این سه فاز در مجموع 26 میلیون و 180 هزار تن محصولات جامد و مایع پتروشیمی از این شهرک صادر خواهد شد. براساس این گزارش، در فاز اول نیز دو میلیون و 500 هزار تن محصول جامد و 6 میلیون تن محصول مایع صادر خواهد شد. در فاز دوم نیز دو میلیون و 530 تن محصول جامد و هفت میلیون تن محصولات مایع و همچنین در فاز سوم دو میلیون و 150 هزار تن محصول جامد و دو میلیون تن محصول مایع صادر می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار