فرمانده سپاه چابهار در گفتگو با تابناک بیان کرد:
فرمانده سپاه چابهار عمده فعالیت این نهاد انقلابی در منطقه را رفع محرومیت و تلاش در جهت ارتقای شاخص‌های رفاه در منطقه دانست و بیان داشت امنیت پایدار در گرو رفع محرومیت است و سپاه همه توان خود را برای خدمت‌رسانی به محرومین به کار گرفته است.
کد خبر: ۴۲۲۱۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۳ 11 May 2017

 محرومیت‌زدایی عمده فعالیت سپاه در منطقه/ حفظ وحدت مایه امنیت است و امنیت سبب جذب سرمایه‌گذار/ وحدت مثال‌زدنی شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان/ صنایع دیگر به مشابه پتروشیمی در رفع محرومیت فعالیت کنند

سرهنگ پاسدار علی کوهستانی در گفتگو با خبرنگار تابناک با اشاره به خدمات گسترده سردار شهید نورعلی شوشتری در سیستان و بلوچستان گفت در زمان حضور سردار شوشتری بنده در مرکز استان بودم و از نزدیک شاهد فعالیت‌ها و تلاش‌های سردار شوشتری در حوزه‌های مختلف محرومیت‌زدایی و مردم‌یاری بودم. وی با اشاره به به ماموریت نیروی زمینی سپاه در استان و حضور سردار شوشتری در سیستان و بلوچستان گفت در آن دوره که طرح امنیت پایدار مطرح شد، تا 80% اقدامات سپاه معطوف به محرومیت زدایی و مردم یاری در منطقه گردید.

وی گفت سردار شوشتری پیش از ماموریت سپاه برای انجام طرح امنیت پایدار حدود یکسال بحث مطالعه، ارتباط گیری و تحقیقات میدانی را انجام داد تا بتواند به شناخت دقیق از معضلات، مشکلات و خواسته‌های مردم دست یابد.

فرمانده سپاه چابهار در خصوص طرح امنیت پایدار مردمی گفت به علت همین مطالعات، زمانی که این شهید بزرگوار سکان اجرای ماموریت نیروی زمینی سپاه را در منطقه جنوب شرق به دست گرفت اطلاعات دقیقی از استان و مردم داشتند و برای تکمیل این اطلاعات، همواره جلساتی با سران طوایف، معتمدین، نخبگان، مولوی‌ها، ائمه جماعات، ائمه جمعه و روحانیون برگزار و مشکلات را احصاء نمودند که نهایتا این مطالعات و بررسی های دقیق منتج به طرح امنیت پایدار مردمی گردید.

سرهنگ کوهستانی ادامه داد پس از مشخص شدن نیازها، نواقص و خلأها اولویت مردم‌یاری و محرومیت‌زدایی در راستای طرح امنیت پایدار مردمی در دستور کار قرار گرفت و همه توان تشکیلات، اعتبارات و بودجه‌های سپاه نیز به این سمت هدایت گردید.

وی گفت مثلا در حوزه کشاورزی با توجه به زمین های بایر موجود و عدم استطاعت مردم برای آباد سازی زمین ها بخشی از تسهیلات بسیج و سپاه درین حوزه تزریق شد و با اولویت اشتغال در نوار مرز طرح احیای زمین‌های کشاورزی انجام شد که هدف آن اشتغال مردم بود و سبب خیرات و برکات بسیاری در منطقه شد و هنوز شاهد آن برکات هستیم.

فرمانده سپاه چابهار همچنین گفت رویکرد کمک به اقتصاد خانوار در قالب حمایت از کشاورزی در مناطق مختلف متناسب با اوضاع آن منطقه که از پیش مطالعه شده بود، متفاوت بود. مثلا در بخش روتک سراوان منابع آب خوبی وجود دارد که بخش عمده آن توسط پاکستان استفاده می شد و در این طرف مرز مردم از آن محروم بودند، لذا به همت سپاه با حفر چاه، اعطای مجوز بهره‌برداری، تسهیلات، اعطای موتور آب و ... کشاورزی در آن منطقه رونق خوبی گرفت. وی همچنین گفت چون کشاورزی در منطقه سنتی و غافل از روش‌های نوین علمی صورت می‌گرفت، شهید شوشتری با در نظر گرفتن معضل کم آبی در منطقه، موضوع کشت گلخانه‌ای را مطرح نمود که در این راستا به سران طوایف و معتمدین و مردم مجوز اعطا گردید و با همکاری سایر ارگان‌ها ضمن احداث گلخانه، نسبت به آموزش مردم برای استفاده از روش‌های نوین کشت نیز اقدام نمودند.

وی در خصوص احیای معادن و راهسازی نیز گفت موضوع عام‌المنفعه دیگر، فعال سازی معادن در سطح استان بود. بسیاری از مردم، معتمدین و دلسوزان علاقه داشتند که این پتانسیل بالقوه به فعل تبدیل شود. لذا با توجه به مطالعات دقیق صورت گرفته شهید شوشتری دستور داد که تمام ماشین آلات سپاه در جهت فعال سازی معادن به کارگیری شود. همچنین دانش، تجربه و بسیاری از ادوات مهندسی سپاه در موضوع راهسازی به کارگرفته شد که سبب شادی مردم و نزدیکی آنها به سپاه و اعتماد بیشتر به نظام گردید.

سرهنگ کوهستانی در ادامه بیان داشت همان رویکرد همچنان در سپاه حفظ شده است و آمار خدمات محرومیت‌زدایی قرارگاه قدس جنوب شرق کشور در حوزه‌های بهداشت، درمان، مسکن، آموزش و سایر بخش‌ها به خوبی گویای این رویکرد است و مثلا در سال 95، ساخت 1000 واحد مسکونی برای محرومین در دستور کار قرارگاه قرار گرفت که اکثر آنها تکمیل و به محرومین تحویل شد.

وی گفت امروز سپاه بیشتر فعالیت‌هایی که در منطقه دارد، فاقد رویکرد نظامی- امنیتی است و ما وقتی به روستایی می رویم، مشکل مردم زیرساختی، معیتشی و اجتماعی است و خیلی نادر است که به منطقه و روستایی برویم و آنها مشکل خود را امنیتی بیان کنند و از سپاه رفع آن را بخواهند. امروز اکثر این محرومین رفع مشکلات خود را که ذاتا در وظایف دولت و سایر ادارات می‌باشد را از سپاه و بسیج دنبال می کنند و این درخواست آنها منشاهای گوناگونی دارد مانند اعتماد به سپاه، بوروکراسی و مسایل پیچیده اداری و از همه مهمتر اعتقاد به روحیه جهادی سپاه برای حل مشکلات آنها.

فرمانده سپاه چابهار گفت رویکرد ما بسیار ساده، مردمی و جهادی است، سپاه خیلی راحت مشکلات را می شنود، آنها را پیگیری و تا حد زیادی حل می کند که اینها سبب اعتماد مردم به نظام شده است. اگر امروز که بنده در کسوت فرماندهی سپاه این شهرستان درب اطاقم را به روی بسیجی ببندم اعتماد وی خدشه دار می‌شود. امروز اگر یک بسیجی به اتاق من بیاید و مشکل محله خود مثلا مشکل برق محله را مطرح کند، من موظف به پیگیری موضوع هستم و حتی با یک تلفن این مسئله را پیگیری می‌کنم؛ این رویکرد وظیفه، منش و روش سپاه است.

وی در ادامه به مشکلات اصلی مردم در چابهار اشاره نمود و گفت مشکل اصلی مردم چابهار، آب شرب است. امروزه در اکثر روستاهای این منطقه، آب‌رسانی به روش سقایی و از طریق تانکر صورت می‌گیرد. اینها واقعا مشکل است، خصوصا با توجه به بحران کم‌آبی منطقه که مزید بر علت شده است. البته سپاه در این خصوص مطالعات جامعی انجام داده است و پیگیر رفع مشکل آب در منطقه است.

سرهنگ کوهستانی مشکل دیگر منطقه را مساله حاشیه‌نشینی بیان کرد و گفت سپاه در مساله حاشیه‌نشینی که امروزه معضلی برای امنیت چابهار است اقداماتی انجام داده است، ایجاد حوزه و پایگاه مقاومت، پیگیری تخصیص آب و برق و تحصیلات حاشیه‌نشینان ازین قبیل اقدامات است. وی به زمان‌بر بودن رفع معضلات فرهنگی نیز اشاره نمود و بیان داشت شاید سال‌ها طول بکشد تا این معضلات رفع گردند، ولی باید از همین امروز دست به کار شد.

وی به تلاش سپاه چابهار برای ایجاد اشتغال در سال اقتصاد مقاومتی، تولید- اشتغال اشاره نمود و گفت هرچند منابع در این خصوص محدود است و اساسا این وظیفه در حوزه سایر ادارات و دولت است، لیکن سپاه با استفاده از خود مردم و کمک به آنها 16 کارگاه سوزن‌دوزی برای اشتغال 200 نفر راه‌اندازی نموده است که خود علاوه بر اشتغال، سبب احیای صنایع دستی سوزن‌دوزی شده است که منبع درآمدی برای فعالان این بخش می‌باشد. همچنین تسهیلاتی برای پرورش و تکثیر دام‌های سبک، لایروبی قنوات و ... نیز توسط سپاه چابهار به مردم واگذار شده است.

وی گفت البته این کارها در جهت ارتقای شاخص‌های رفاه خانوارها و در سطح اقتصاد خرد می‌باشد و در حوزه اقتصاد کلان، امروزه سپاه در حال تکمیل فازهای بندر شهیدبهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور و ساخت راه‌آهن چابهار زاهدان است که این خط ریلی، چابهار را به شبکه سراسری راه‌آهن متصل می‌کند و گامی اساسی برای تکمیل کریدور شرق کشور می‌باشد.

سرهنگ کوهستانی گفت نگاه سپاه به مردم فارق از شیعه و سنی است و ایجاد دیوار بین مذاهب اساسا در رویکرد سپاه وجود ندارد. وی به برخی تحرکات گروهک‌ها و بعضا همراهی عناصر داخلی با آنها در منطقه گفت به فرموده مقام معظم رهبری هر حنجره‌ای که سخنان تفرقه‌انگیز بیان کند، خواسته یا ناخواسته تریبون دشمن است. وی گفت اینکه دشمن محرومیت منطقه را به علت سنی بودن مردمان آن و قهر نظام بیان می‌کند، به علت دشمنی آنهاست؛ ما از دشمن انتظاری جز دشمنی نداریم.

وی بیان داشت تلاش دشمن از بیان صحبت‌های تفرقه‌انگیز دوستی و همراهی با مردم نیست و نمی‌خواهد امنیت که سبب جلب سرمایه‌گذار است در منطقه برقرار باشد؛ خواسته‌ای که امروزه نظام خلاف آن را ثابت کرده و شیعه و سنی با وحدتی مثال‌زدنی در این منطقه در کنار هم زندگی می ‌کنند و امنیت پایدار را ایجاد نموده است.

این مقام عالی نظامی چابهار گفت نقش علما، مردم و مسئولین بسیار مهم است و هر سه طیف باید به وظایف خود بخوبی عمل نمایند و هوشیار و مراقب باشند و به فرمایشان آقا گوش دهند و اطلاعات را از طریق مراج صحیح پیگیری کنند و نه از فضای مجازی. امروزه در فضای مجازی اخبار وشایعات به سرعت منتشر می‌شوند، بدون آنکه منشا آنها مشخص و معتبر باشد. هدف این شایعات ایجاد موج است و دشمن نیز با هوشیاری به دنبال موج‌سواری بر روی احساسات است. لذا توصیه موکد می‌کنم مردم اخبار را از منابع رسمی پیگیری کنند.

وی گفت امروز در چابهار بیش از 80% مدیران ادارات از برادران اهل سنت هستند، بسیاری از فرمانداران در سیستان و بلوچستان اهل سنت هستند و این سخنان که اهل سنت در نظام اسلامی مورد تبعیض هستند سخنان درستی نیست.

وی در پایان ضمن تشکر از توزیع سبد ارزاق در شب عید امسال توسط پتروشیمی مکران و به کمک سپاه در بین محرومین منطقه گفت این اقدام پتروشیمی بسیار زیبا، مفید و اثرگذار بود. اگر همه صنایع در جهت رفع محرومیت به سهم خود عمل کنند، بسیاری مشکلات مردم مرتفع خواهد شد. توزیع ارزاق بین محرومین سبب تعجب خانواده‌ها گردید، این کار هم اقتصادی بود و هم فرهنگی. برای مردم پیام داشت که پتروشیمی به فکر مردم است و البته اینکار محرومیت زدا هم بود.

وی ضمن توصیه به سایر صنایع برای انجام مسئولیت اجتماعی خود در جهت رفع محرومیت از منطقه گفت بالاخره پتروشیمی که نمی تواند همه مشکلات را با این کار حل نماید. باید سایر صنایع، منطقه آزاد و دیگران هم ازین قبیل کارهای عام‌المنفعه انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
سپاه غیر سیاسی محبوب قلوب است. این است شاید رمز وصیت خمینی کبیر که منع کرد نهادهایی چون سپاه را از دخالت در سیاست و انتخابات. البته من نمی گویم سپاه در سیاست و انتخابات دخالت کرده یا می کند. منظورم فقط اشاره به هوشیاری امام بود
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار