مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بدر شرق تشریح کرد:
مجتمع پتروشیمی بدر شرق به عنوان فعال‌ترین واحد در حال احداث در شهرک پتروشیمی مکران در سه فاز به بهره‌برداری خواهد رسید و تکنولوژی آن از یکی از معتبرترین برندهای جهانی از کشور دانمارک خریداری شده و در حال احداث است و حجم سرمایه‌گذاری در سه فاز آن بالغ بر 3 میلیارد یورو خواهد بود.
کد خبر: ۴۲۳۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰ 13 May 2017

تکنولوژیMTO (تبدیل متانول به الفین)برای اولین بار به ایران می‌آید/ 3 میلیارد یورو حجم سرمایه‌گذاری در مجتمع پتروشیمی بدر شرق

مهندس بهمن ابوطالبی با اعلام این خبر به تابناک افزود دلیل عمده و اصلی سرمایه‌گذاری در چابهارخط مشی نظام و دولت جمهوری اسلامی برای آبادسازی و توجه به توسعه سواحل مکران به عنوان یک استراتژی کلان است.

وی از جاذبه‌های سرمایه‌گذاری در چابهار به وجود زیرساخت‌هایی همچون خط لوله هفتم سراسری به عنوان منبع اصلی تامین خوراک، موقعیت جغرافیایی و و نزدیکی به بازارهای جهانی خصوصا بازار آسیایی پاکستان، هند، چین، مزایایی چون تخفیف در نرخ خوراک و معافیت‌های مالیاتی اشاره نمود.

ابوطالبی سرمایه‌گذار پروژه را شرکت سرمایه‌گذاری ساتا معرفی کرد و افزود این شرکت به عنوان یکی از نقش آفرینان در اقتصاد کلان ملی فرصت سرمایه‌گذاری در شهرک پتروشیمی مکران به عنوان سومین قطب پتروشیمی کشور بعد از ماهشهر و عسلویه را غنیمت شمرد و نسبت به آغاز ساخت این واحد اقدام کرد.

مدیرعامل مجتمع پتروشیمی بدر شرق با اشاره به تاریخچه این مجتمع گفت طرح اولیه بدر شرق تولید متانول بود که با توجه به استراتژی و سیاست‌گذاری وزارت محترم نفت و شرکت محترم سرمایه‌گذاری ساتا به جهت اهمیت اجتناب از خام‌فروشی مواد اولیه پتروشیمی و حرکت در جهت تکمیل زنجیره ارزش برای اولین بار در کشور تکنولوژی MTO (تبدیل متانول به الفین) در این مجتمع به کار گرفته خواهد شد.

بهمن ابوطالبی در تشریح فازهای این مجتمع افزود بدر شرق پروژه‌ای 10 ساله است که در سه فاز تکمیل خواهد شد؛ فاز اول متانول، فاز دوم MTO و بخشی از واحدهای پایین دستی است و فاز سوم نیز MTO و واحدهای پایین دستی متفاوت نسبت به فاز دوم است.

این مدیر صنعت پتروشیمی گفت امید است در 1/8/98 به محصول متانول دست یابیم و پس از آن در سال 1401 فاز دوم به تولید برسد و در آبان 1404 محصولات فاز سوم تولید گردد.

وی بیان داشت در خصوص واحد متانول با ظرفیت 1،650،000 تن در سال قرارداد دانش تولید و مطالعات اولیه و تجهیزات ویژه با شرکت هالدرتاپسوی دانمارک منعقد گردیده و اکنون مهندسی پایه به پایان رسیده است و طبق قرارداد تا دسامبر سال جاری (آذرماه) تجهیزات ویژه که تحت نظارت شرکت هالدرتاپسو ساخته شده‌اند وارد منطقه خواهد شد.

ابوطالبی پروژه را در مراحل خوب و طبق برنامه دانست و گفت عملیات فنس‌کشی، فضای سبز، جمع‌آوری آب‌های سطحی و نیزفونداسوین تاورها و مخازن صورت گرفته و در حال آغاز سازه های صنعتی و مسیر لوله‌ها و پایپرک هستیم.

وی چابهار را منطقه‌ای با پتانسیل‌های با ارزش دانست و گفت هم موقعیت مکانی و آب و هوایی در قیاس با سایر مناطق جنوبی بسیار بهتر است و هم منبع انسانی مستعد، کوشا و امین سبب شده در تکمیل پروژه به دنبال استفاده حداکثری از نیروهای بومی باشیم. ابوطالبی همچنین گفت که تفکیک نیروی انسانی بومی و غیر بومی در آمار برای ما بسیار مهم است و به دنبال کاهش نیروی غیربومی و ارتقای تعداد پرسنل بومی هستیم، هرچند منطقه فاقد نیروی متخصص است، لیکن به دنبال روش هایی برای آموزش کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت برای تربیت نیروهای تخصصی هستیم.

ابوطالبی همچنین در خصوص اشتغال‌زایی پروژه گفت امروزه میانگین نیروی انسانی 250 نفر در این مجتمع است که از این تعداد حدود 165 نفر بومی و سایرین غیربومی هستند. وی پیش‌بینی نمود در اوج دوره ساخت و نصب در واحد متانول حدود 800-600 نفر کار کنند و در کل پروژه در دوران ساخت حدود 3000-2500 نیروی کار فعالیت نمایند.

وی افق اشتغال در این مجتمع در دوران بهره‌برداری را حدود 2000 نفر به صورت اشتغال مستقیم و به دنبال آن حدود همین میزان نیز اشتغال غیرمستقیم دانست. ابوطالبی گفت تجربه و انتظار ما بر آن است که تقریبا 50 شرکت دیگر برای خدمات، سرویس، استفاده از تولیدات متانول و... در ایم منطقه ایجاد شود که خود آنها نیز به نوبه خود سهم عمده‌ای در ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم دارد که این به معنای اشتغال مولد در منطقه است.

ابوطالبی در خاتمه بیان داشت با همیاری و بهره مندی از مدیریت مناسب در شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران که متولی شهرک پتروشیمی مکران در چابهار است افق‌های خوبی برای اشتغال، سرمایه‌گذاری و البته صنعت پتروشیمی در منطقه وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Germany
|
۰۷:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
لطفا گزارشی از روش های سرمایه گذاری در این طرح ها هم بگذارید.اینجا سرمایه های سرگردان زیادی هست که علاقه به جزیره امن منطقه یعنی ایران اسلامی دارند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار