جهانگیری: قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بوده و در دولت یازدهم به دوازده میلیارد رسیده... ملت ایران! نه چند میلیارد تومان پاداش، اگر چند صد میلیون تومان ایشان مشخص کرد بنده پاداش داده و گرفتم بقیه حرفهایش (قالیباف) را تایید می‌کنم... میرسلیم: 70 درصد از شهرک‌های صنعتی شما خوابیده است... هاشمی طبا: آقایان شعار یک میلیون شغل در سال می‌دهند. من یک ماهه یک میلیون شغل ایجاد می‌کنم. خشت درست می‌کنم و دست مردم می‌دهم اما آیا این شغل پایدار است؟
کد خبر: ۴۲۳۴۳۷
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۱ 13 May 2017
سومین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با محوریت مباحث اقتصادی، با حضور شش کاندیدای ریاست جمهوری برگزار شد و نامزدها در آخرین کارزار به صورت رودرو به نقد شدید رقبا پرداختند و آخرین کوشش مهم خود برای جلب آرای عمومی را به نقطه مطلوب‌شان رساندند.
 
به گزارش «تابناک»؛ سومین و آخرین مناظره نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری جمعه (22 اردیبهشت ماه) ساعت ۱۶:۳۰ از شبکه یک سیما به طور زنده روی آنتن می‌رود و شش کاندیدای ریاست جمهوری در این مناظره که با محوریت مباحث اقتصادی برگزار شد و کاندیداها به ارائه برنامه و نقد برنامه رقبا پرداختند.
 
کاندیداهای ریاست جمهوری از حدود ساعت 15، یک به یک وارد ساختمان معاونت سیما شدند و مورد استقبال رئیس، قائم مقام و معاونین صداوسیما قرار گرفتند. محمدباقر قالیباف در زمان ورود به صداوسیما در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران صداوسیما به حسن روحانی کنایه زد و گفت پیشنهادش در مناظره پیشین مبنی بر اعلام لیست اموال کاندیداهای ریاست جمهوری با واکنش برخی وزرای دولت یازدهم مواجه شده که معلوم نیست دستور تشکیلاتی بوده یا جزو چهار درصدی‌ها بوده‌اند!
 
ابراهیم رئیسی دیگر کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری نیز نیز در بدو ورود به صداوسیما با اشاره به کارگاه‌های تعطیل شده و وضعیت اشتغال از اهمیت آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری سخن گفت. حسن روحانی نیز در زمان ورود به صداوسیما به رئیسی و قالیباف کنایه‌های صریح زد و با تاکید بر اینکه انتظار داریم کاندیداها سوابق شان را بگویند، متذکر شد کاندیداها باید بگویند منابع مالی طرح هایشان از کجا تامین می‌شود و چه تورمی در پی خواهد داشت.
 
آغاز آخرین راند رویارویی کاندیداها
 
پس از حضور تمامی کاندیداها در معاونت سیما، قرعه کشی برای مشخص شدن محل استقرار کاندیداها در استودیو انجام شد و در همین چارچوب، کاندیداها بدین ترتیب بر روی صندلی‌ها تعیین شده در استودیو مناظره مستقر شدند:
 
1- مصطفی هاشمی طبا
2- محمدباقر قالیباف
3- مصطفی میرسلیم
4- حسن روحانی
5- اسحاق جهانگیری
6- ابراهیم رئیسی
 
برای ایجاد امکان جمع بندی برای هر کاندیدا، دو دقیقه به زمان آخر همه کاندیداها در مناظره آخر افزوده شد. با استقرار شش کاندیدا در استودیو میزبان مناظره‌ها، سومین مناظره نیز پس از پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام الله مجید، با اجرای مرتضی حیدری برگزار شد. حیدری در ابتدا توضیح داد که رویه مناظره‌ها پیشین نیز در این مناظره برقرار است و صرفاً زمان جمع بندی کاندیداها از 3 دقیقه به 5 دقیقه افزایش یافته است. حیدری سپس متن اطلاعیه کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری را بدین شرح قرائت کرد:
 
این کمیته بر مبنای تجارب به دست آمده از دو مناظره بر اساس اظهارنظرهای کارشناسی و شکایات برخی از نمازدهای انتخابات ریاست جمهورری با هدف هر چه بهتر برگزار شدن مناظره پیش رو لازم دید نکات زیر را به استحضار نامزدها برساند.

1- مطابق با ماده 64 قانون انتخابات ریاست جمهوری چنانچه به تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات برنامه‌های تبلیغاتی ضبط شده نامزدها در صدا و سیما در برگیرنده مطالب توهین‌امیز به سیار نامزدها و دیگر افراد باشد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران موظف به حذف ان مطالب است و در صورتی که ضمن پخش برنامه زنده موارد مذکور از سوی نامزدها یا نماینده آنها واقع شود سازمان موظف است به میزان مناسب به صورت ضبط شده فرصت احقاق حق دهد. از نامزدها خواهشمند است مفاد این ماده را مد نظر داشته باشند.

2- طبق ماده 71 قانون مذکور داوطلبان ریاست جمهور در تبلیغات انتخاباتی به هیچ وجه مجاز به هتک حرمت و حیثیت نامزدها نیستند و متخلفین طبق قانون مجازات خواهند شد. از نامزدهای محترم که از شخصیت‌های برجسته نظام هستند خواهشمند است در مناظره پیش رو مفاد این آیین‌نامه را مد نظر قرار دهند.

3- با هدف استفاده بهینه از زمان از نامزدها درخواست می‌شود در چارچوب موضوعی مناظرره و بر اساس سوالات مطرح شده سخنان خود را سامان دهند و جمع‌بندی خود را به زمانی که در پایان مناظرره به این امر اختصاص داده می‌شود موکول کنند.

ذکر این نکته را ضروری می‌دانم که سوالات برنامه مناظره در سه برنامه گذشته بر مبنای نظرسنجی و افکارسنجی از آحاد مردم، صاحبنظران و برگرفته از مراکز افکارسنجی و تحقیقاتی و جمع بندی عده‌ای برجستگان تهیه شده است و در برگیرنده عمده مطالبات مردم است و از نامزدها خواهش می‌کنیم تا سوالات را مد نظر داشته باشند تا پاسخ میلیون‌ها بیننده داده شود.
 
 
بخش اول مناظره؛ پرسش از هر کاندیدا و نقد سایر کاندیداها
 مجادله جهانگیری و قالیباف بر اسر حقوق‌ها و املاک نجومی
 
مجری خطاب به جهانگیری: نامزد شماره 5 جناب آقای جهانگیری، تقاضا می‌کنم بفرمایید در جایگاه مستقر شوید.

جهانگیری: تبریک عرض می کنم میلاد با سعادت حضرت ولیعصر (عج) خدمت هموطنان عزیز. حتما یکی از مهمترین سیاست‌هایی که در اقتصاد مقاومتی به آن توجه شده است موضوع راه اندازی تولید داخلی است. تولید داخلی از دو سه جهت آسیبی می‌ینید یکی از مهتمرین آن قاچاق کالا است قاچاق کالا همواره توسط کسانی انجام می‌شود که می‌خواهند با این روش به تولید کشور آسیب بزنند از رانت‌ها استفاده کنند و یک فرصتی است که رانت جویان سعی می‌کنند.

اقتصاد واقعی کشور از مسیر واقعی خود منحرف شود. در گذشته متاسفانه قاچاق کالا به شدت افزایش پیدا کرد به طوری که وقتی دولت را تحویل گرفتیم، میزان قاچاق کالا طبق برآوردهایی که اعلام می‌شد، حدود 25 میلیارد دلار بود در طی این سه سال گذشته با برنامه ریزی دقیقی که صورت گرفته قاچاق به 12 میلیارد دلار کاهش یافته است. البته بخشی از آن بحث کوله بری ها و ته لنجی ها است که به هیچ وجه نمی‌خواهیم مزاحم آنها شویم.
 
برای آینده هم برنامه دقیقی انجام شده است 10 کالای اصلی که در قاچاق سهم عمده دارند مشخص شده که به سرعت با انها مقابله می‌شود. آنچه مهم است در یک مقطعی از تاریخ مسائل کشور رفت به سمت شعار دادن به جای اینکه حل اساسی صورت گیرد شعار داده شد فساد و قاچاق افزایش پیدا کرد. اقتصاد کشور به سمت فروپاشی رفت سیاست خارجی به سمت تنش رفتند نمایندگان با همان تفکر و روش‌ها در صحنه حضور دارند می‌خواهند برخورد کنند مردم باید دقت کنند چقدر حرف‌هایی که کاندیداها برای حل مسائل کشور می‌زنند حرف های واقعی یا فریبنده است.

کاندیداها باید برنامه اعلام کنند متاسفانه تا این لحظه برنامه‌ ارائه نشده است. آقای رئیسی هنوز یک ماه است هنوز تصمیم نگرفته ام می‌خواهم در خدمت امام رضا باشم بار دیگر در مناظره قبلی یک جزوه نشان دادند گفتند 6 ماه روی آن کار شده است نمی‌دانیم چه است؟ خواهش می‌کنم کاندیداها از سوابق خودشان نترسند سوابقشان را شفاف به مردم بگویند بگویند ما این مسئولیت‌ها را داشتیم در نیروی انتظامی بودیم این کارهای مهم را انجام دادیم در قوه قضائیه بودیم با قاچاق و فساد اینگونه مبارزه کردیم.

کسی که بیشترین سابقه حضور در قوه قضائیه دارد و باید پاسخگوی عملکرد سی و چند ساله قوه قضائیه باشد آقای رئیسی است. یکی از مهمترین مسئولیت‌های قوه قضائیه مبارزه با فساد و قاچاق بوده اگر ضعفی بوده باید پاسخگو باشند. آقای قالیباف در یک دوره طولانی مسئول ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده باید پاسخگو باشند.

رئیسی در نقد سخنان جهانگیری: ضمن تبریک ایام ولادت با سعادت حضرت ولیعصر (عج) به همه بینندگان عزیز. برنامه‌ای که  من گفتم پشتوانه برنامه ما کارهای بسیاری است که در دانشگاههای مختلف کشور انجام شده و از روزی که وارد عرصه انتخابات شدم از نظرات و دیدگاه‌های نه چند ماهه شاید مدتهای کثیری که دانشگاه‌ها به اعتبار دغدغه‌های کشور انجام دادند تدوین کردیم.

نکته دوم مسئله حضور من در ارتباط با قاچاق کالا و مسئله قوه قضائیه است. فرمودند قاچاق کالا کجا تولید می‌شود امروز 18 میلیارد حالا ایشان می‌گویند 12 میلیارد قاچاق کاالا وارد کشور می‌شود دستگاه اجرایی دارد پرونده درست می‌کند نکته مهم این است که دولت می‌تواند پیشگیری کند از این موضوع قاچاق کالا؟

بله، دولتی که مسئولان آن در بخش‌های خصوصی مسئول نباشند در عرصه کار برای مملکت باشند اما اگر خودشان در بخش خصوصی باشند و از این طرف کار دولتی انجام بدهند این موضوع نمی‌تواند تحقق پیدا کند. می‌شود برخورد کرد با قاچاق کالا، می‌شود 10 میلیارد دلار قاچاق کالا را پیشگیری کرد و 1 میلیون شغل ایجاد کرد. کاملا امکانپذیر است اگر مبادی ورودی کاملا کنترل شود تحقق می‌یابد.

هاشمی طبا در نقد سخنان جهانگیری: عرض سلام دارم خدمت هموطنان و میلاد پرسعادت حضرت مهدی، برای کشور ما برای کشوری که استقلالش تضمین شده است توسط رزمندگان، شهدا و مرزداران ما برای کشوری که استقلالش تضمین شده است توسط رزمندگان، شهدا و مرزداران ما بسیار جای تاسف است که این مقدار کالای قاچاق وارد می‌شود من اطلاعاتی که فقط از روزنامه‌های خودمان کسب کردم عرض می‌کنم که روزنامه‌های ما  نوشته اند از 114 اسکله رسمی قاچاق وارد کشور می‌شود.

این در هیچ  جای دنیا قابل درک نیست که چگونه است عناصر و افرادی می‌توانند از اسکله‌های رسمی قاچاق وارد کنند و وارد حیطه کشور شوند البته تاکید باز هم بر آن است که گمرک ایران مبادی خودش را محکم کرده و اظهار بر این است که مناطق آزاد حداکثر رقمی که کالای در آن وارد می‌شود بالغ بر 450 میلیون دلار است. برادرانی که اطلاعات دقیق دارند بگویند این 114 اسکله مال کیست؟ و قاچاق اعلام نمی‌شود و جلوگیری از آن صورت نمی‌گیرد.

قالیباف در نقد سخنان جهانگیری: عرض تبریک دارم نیمه شعبان را که متعلق به همه مستضعفان و محرومین است. آقای جهانگیری ما اگر بحث 4 درصدی را می‌گوییم به همین دلیل است که چرا مبارزه با قاچاق کالا نمی‌شود اولین شرط مبارزه پیشگیری است. وقتی در یک دولتی بعضی از اعضای دولت و مدیرانش که اقتصاد دست‌شان است در حین اینکه یک کارگر حقوقش 800 هزار تومان است و اخیرا کمی افزایش یافته است عقب‌ماندگی حقوق پیدا می‌کند ولی وزرای آنجا پایه‌گذار حقوق‌های نجومی می‌شوند مثل خود جنابعالی که در دوره وزارت پاداش‌های چند میلیاردی هم تصویب می‌کنید.
 
برای خودتان و هم به همکارن‌تان می‌دهید. از اینها چگونه توقع دارید که پیشگیری کنند از قاچاق؟ در همین هفته گذشته وزیری که کار فرهنگ دارد واردات غیر قانونی انجام می‌دهد شما می‌توانید پیشگیری کنید از قاچاق؟ وظیفه شماست که اول پیشگیر یکنید. آقایان روحانی و جهانگیری وقتی امروز شما نمی‌توانید امنیت سپرده‌گذاران مستضعف را مثل کاسپین، میزان و خیلی از صندوق‌ها را تامین کنید بعد می‌خواهید سرمایه وارد کنید و امنیت آن را برقرار کنید؟

وقتی شما در مسکن مهر این مشکل را دارید چون وزرای شما مشغول کار تجاری و کار شخصی خودشان هستند. وقتی شما کسی را می‌گذارید که مدیر بانک را او معلوم می‌کند و می‌رود رقمی بیش از 400 میلیارد تومان بدون هیچ روالی در حساب دیگری جابجا می‌کند طبیعتا قاچاق کالا صورت می‌گیرد پیشگیری وظیفه شماست؟

میرسلیم در نقد سخنان جهانگیری: تبریک می‌کنم این روز را. آقای جهانگیری شما که اعتراض می‌کنید که آقا رئیسی چرا برنامه نمی‌دهد خودتان محل سوال هستید. خودتان بگویید برنامه‌تان چیست؟ موضوع قاچاق کالا موضوع ساده‌ای نیست فرض کنیم که درست باشد بفرمایید این چه خسارتی در کشور ایجاد می‌کند چه بلایی سر جوانان ما می‌آورد چه مشکلاتی از کشور حل می‌کند؟

بفرمایید در اوایل سال جاری مسئولان گمرکی شما می‌فهمند که وسایلی وجود دارد که می‌توان توسط آنها فهمید که قاچاق صورت می‌گیرد این 4 سال خواب بودند الان متوجه شدید؟ این چه جور دقت نظری است که شما دارید؟ 4 سال است که قاچاق وارد مملکت می‌شود آثار وحشتناک دارد حالا می‌گویید که دیگران برنامه بدهند. شما برای رد گیری مالی چه راه حلی ارائه می‌دهید چطور می‌توانید قاچاق را پیشگیری کنید؟ چقدر اعتماد دارید به درست بودن این 12 میلیارد؟ چگونه ردگیری می‌کنید کالا را این کالای قاچاقی که وارد مملکت می‌شود کجا می رود؟
 
روحانی در نقد سخنان جهانگیری: با تبریک میلاد نیمه شعبان به همه مردم بزرگوار ایران. در مسئله قاچاق و مفاسد اولین توجه ما باید این باشد که ما باید به ریشه‌های مسئله بپردازیم چرا اصلا قاچاق بوجود می‌آید ما اگر بتوانیم تولید داخلی، کیفیت آن را بالا ببریم و بتوانیم با قیمت ارزان کالا را تولید کنیم دیگر قاچاقی نخواهد آمد.

الان در دنیا قاچاق کالا معنا ندارد قاچاق که می‌گویند یعنی قاچاق انسانی، اسلحه و موارد مخدر. ما باید در کشور ما رقابت آزاد را ایجاد کنیم برای این کار باید مهلت بدهیم به بخش خصوصی نه اینکه خصولتی‌ها بیایند همه فضا را بگیرند. گروه‌هایی که حامی امنیتی دارند حامی سیاسی دارند نگذارند رقابت آزاد ایجا دشود با رقابت آزاد است که ما می‌توانیم کالای خوب تولید کنیم و جلوی قاچاق را از ریشه بگیریم باید روستاهای مرزی ما تولید کننده بانشد.

استان‌های مرزی ما باید صادر کننده شوند. اگر استان‌های مرزی ما صادر کننده باشند جلوی برخی از کالاهای قاچاق گرفته می‌شود ما باید شفاف سازی کنیم اجازه بدهیم رسانه‌ها حرف بزنند اگر گفتند که چرا فساد در املاک نجومی ایجاد شده نرویم دستگیرشان کنیم بگذاریم حرفشان را بزنند تا جلوی مفاسد گرفته شود ما باید دولت الکترونیک ایجاد کنیم تا شفافیت ایجاد شود.

جهانگیری در سخنان پایانی: من فکر می‌کنم که جناب آقای رئیسی باید سابقه کارشان و برنامه‌ای که دارند باید تنظیم کنند و  به اطلاع برسانند اینکه قوه قضائیه مبارزه کرده و مبارزه با فساد و قاچاق کرده و روز به روز اضافه تر شده و معنایش این است که قوه قضائیه مسئولیتی که ایشان داشتند خیلی ضعیف عمل کرده است.

آقای میرسلیم قاچاق کالا 25 میلیارد دلار بوده است. تعجب می‌کنم از شما که کار اجرایی کردید و اینطوری حرف می‌زنید اینکه ما کالای قاچاق را به نصف رساندیم بزرگرترین موفقیت است. آقای قالیباف شما عادت کردید که مسائل خلاف را محکم بزنید.

ملت ایران! نه چند میلیارد تومان پاداش، اگر چند صد میلیون تومان ایشان مشخص کرد بنده پاداش داده و گرفتم بقیه حرفهایش (قالیباف) را تایید می‌کنم. ایشان عادت کرده به حرف خلاف گفتن و هیچ جا این مطالب ثابت نشده است. شما راجع به حقوقهای نجومی می‌گویید فضای مجازی این بحث را باز کرد دولت با افتخار مقابل آن ایستاد و گفت دیوان محاسبات برخورد کند تعداید از مدیران برکنار شدند قوانین را اجرا کرد که احدی نتواند تخلف کند. تمام وجوهات به خزانه برگشت. آقای قالیباف املاک مردم را چه کردید 2200 میلیارد تومان املاک کشور را بخشیدید. گفتید که 20 ساله پولش را بدهند. 
 
در ستاد مبارزه با مفاسد که به ریاست من تشکیل شد مسئولان مجلس حضور داشتند این موضوع مطرح شد دادستان گفت که ما به 59 مورد تخلف رسیده‌ایم. چرا لابی کردید و جلوی تفحص مجلس را گرفتید؟ چرا جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید؟ چرا کسی که افشا کرد سه ماه گرفتید در سلول انفرادی زندانی کردید؟ آقایان همان روحیه نظامی گری را می‌خواهند مسائل کشور را پیش ببرند. اگر وزیری تخلف کرده با او برخورد می‌شود.  آقای قالیباف شما بیشترین تخلفات را انجام داده‌آید این موسسات اعتباری را شما ایجاد کردید. بانک قوامین چه وضعیتی دارد من به خاطر رعایت مسائل ملی نمی‌گویم این حرفها را. شما می‌دانید در بانک شهر چه می‌گذرد؟

شما می‌دانید بانک سرمایه را به چه کسی و با چه قیمتی واگذار کرده‌اید؟ بانک سرمایه که سهامش متعلق به شهرداری بود به کسی که مفسد اقتصادی بود واگذار کردید؟ شما شدید طرفدار 96 درصد، من طرفدار 4 درصد؟ وقتی ملت ایران در تحریم‌ها گیر کرده بودند، دنبال دارو می‌گشتند، دنبال مسائل ضروری‌شان بودند، شما در برج میلیارد بستنی طلای 400 هزار تومانی برای چه کسی سرو می‌کردید؟ نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4 درصدی هستند. همه می‌دانند با یک بخش خصوصی در زندگیم سَر و سِر نداشتم.
 
 
مجادله شدید جهانگیری و قالیباف بر سر حقوق‌ها و املاک نجومی 
مجری خطاب به میرسلیم: برنامه شما برای توسعه صادرات، جلوگیری از خام فروشی و کاهش وابستگی کشور به بودجه نفتی چیست؟ 
 
سید مصطفی میرسلیم: برنامه بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده است این است که ما به نفت به عنوان یک ماده خامی که می‌تواند تولیدکننده مواد میانی و محصولات نهایی با ارزش باشد توجه کنیم. بنابراین خام فروشی نفت تحت الشعاع استفاده از نفت قرار می‌گیرد برای تامین کالاهای اساسی. با توجه به ارزش افزوده‌ای که کالاهای میانی دارند نسبت به خام فورشی که گاهی به 10 برابر می‌شود استفاده درست از نفت ما را وادار نمی‌کند که مخازن نفتی خود را به صورت غیر صیانتی استخراج کنیم و این خود موجب افزایش طول عمر از منابع نفتی می‌شود. خام فروشی باعث وابستگی بیشتر به خارج می‌شود.

ناچار می‌شویم از کالاهایی استفاده کنیم به عنوان واردات که موجب کاهش امکان تولید در داخل کشور می‌شوند و باعث فشار آوردن به جوانان در زمینه اشتغال میشود. توسعه صادرات نیازمند مقررات ویژه است به لحاظ مقررات گمرکی باید توجه کنیم که تسهیل صادرات نباید به گونه‌ای باشد که مانع تقویت صدور کالاهای تولیدی ما و گسترش آنها در کشورهای هدف ما به‌ویژه کشورهای همسایه شود.

در حال حاضر تعرفه‌های به گونه‌ای تنظیم شده که برخی از کالاهایی که صادر می‌کنیم با توجه به مناسباتی با کشورها داریم باعث می شود که سود آن نصیب کشورهای دیگر شود مثل کشور عراق. این نحوه صادرات به صورتی نیست که بتواند ما را تقویت کند در جهت صادرات و جایگاه مناسب پیدا کردن به لحاظ به دست آوردن درآمد ارزی.

در مجموع باید صادرات مورد تشویق قرار بگیرد و به گونه‌ای باشد که بتوانیم جبران برخی از مشکلاتی که باعث گران شدن تولید شود می‌شود. از موارد بسیار مهمی که باید دقت کرد این است که دولت باید تشویق کنند کیفیت کالا و رقابت‌پذیرری آنها. باید تولیدکنندگان را تشویق کنیم به تحقیقات در زمینه اررتقاء کیفیت و کالاهایی که بتواند بازار جهان را تسخیر کند.

روحانی در نقد سخنان میرسلیم: مسئله صادرات مسئله بسیار مهمی است و این دولت افتخارش است که بازار صادرات را باز  کرد با برجام بازار صادرات باز شد. پتروشیمی ما که در انبارها مانده بود نمی‌توانست صادر شود صادر شد. میعانات ما که روی آبها بود ماه ها و ماه ها صادر شد. نفت خامی که آقای میرسلیم اشاره کرد.

این صادرات نفت خام بر مبنای قوانین مجلس و سیاستهای کلی است. ما الان منبع مشترک داریم در پارس جنوبی علاوه بر گاز نفت هم داریم برای اولین بار ما شروع کردیم استخراج کردن نفت. می‌گویند شما این کار را نکنید و بگذارید قطری‌ها ببرند. ما در کارون داریم نفت استخراج می‌کنیم و باید تا 700 هزار بشکه افزایش یابد.
 
قدرت اقتصاد ما به خاطر حضور ما در بازار نفت است یکی از افتخارات ما این است که در دیپلماسی نفتی در اوپک ما توانستیم حق خودمان و بازار خودمان را به دست بیاوریم بازار ما را عربستان برده بود ما پس گرفتیم از آنها در اوپک. همه کشورها نفتشان را کاهش داد جز ایران که نفت خودش را افزایش دادیم. میعانات ما از این به بعد در پالایشگاه ستاره خلیج فارس پالایش خواهند شد. نیازی نیست که بعدا در سالهای بعد میعانات صادر کنیم.

جهانگیری در نقد سخنان میرسلیم: آقای میر سلیم اطلاعاتش در خصوص کشور خیلی ناقص است. فکر می‌کردم در مجمع تشخیص است اطلاعاتش بالاست. خام فروشی یکی از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. من فرمانده اقتصاد مقاومتی هستم. رهبری فرمودند که من با رهبری توافق کردم که شما در راس اقتصاد مقاومتی باشید. ما در خام فروشی خیلی خوب عمل کردیم جلوگیری در حد اعلا صورت گرفته است. برای صادرات در دو دوره گذشته یعنی در دو سال گذشته طراز مثبت صادرات کالای ما نسبت به وارداتمان است. برای اولین بار در تاریخ ایران است که کالا ما می‌فرستیم کالایی که وارد می‌کنیم میزان صادرات ما نسبت به واردات ما بیشتر است. بنده به طور مرتب شورای عالی صادرات را تشکیل می‌دهم و تصمیم گرفته‌ایم که چطور از صادرات کالا حمایت کنیم.
 
هم قیمت ارز را مناسب نگه داشته‌ایم هم عوارض برای خام فروشی گذاشته‌ایم. خط اعتباری گذاشتیم برای کشورهایی که کالاهای ایران را می‌برند. صندوق توسعه ملی اعتبار گذاشته برای کشورهایی که از ایران خرید می‌کنند. یک بسته حمایتی کاملی تهیه کرده‌ایم که می‌توانیم از صادرات حمایت کنیم.
 
رئیسی در نقد سخنان میرسلیم: امروز اگر پالایشگاه‌هایی در استان‌های مختلف تشکیل شود هم با ارزش افزوده نفت به فروش می‌رود ولی متاسفانه اینگونه عمل نشده است. علی‌رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته، ما امروز شاهدیم که آنچه باید انجام می‌شد انجام نشده است. نسبت به اینکه ما چه‌کار کنیم که وابستگی ما از نفت کم شود راهش این است که عمل شود نسبت به مالیات. دولت می‌خواهد مالیات بگیرد نسبت به تولیدکنندگان و کاسب‌ها نه نسبت به کسانی که فرار مالیاتی دارند. 
 
چرا نسبت به این قضیه برخورد نمی‌شود؟ پرونده فساد در دولت به وفور تولید می‌شود اما می‌گویند دستگاه قضا کاری نمی‌کند. شما قاچاق کالا را کاملا می‌توانید جلوی آن را بگیرد ما معتقدیم که عزم و اراده جدی نیست برای جلوگیری کردن. مسئله مالیات را کاسبان و تولیدکنندگانی که کارگران آنها زیر 40 نفر هستند تولید آنها تعطیل شده است به دلیل مالیات بر ارزش افزوده منجر به تعطیلی شده است. 250 هزار واحد تولیدی از تولیدی به توزیعی تبدیل شده است. گویا دولت تبدیل شده است به تشکیل پرونده‌های فساد و از آن سو دستگاه قضایی متهم می‌شود.

هاشمی طبا در نقد سخنان میرسلیم: خوشحالم که بنده به مدت 3 سال از سال 68 تا 72 در آن موقع صادرات 400 هزار دلاری به 5 میلیارد دلار رسید. خوشحالم که صادرات ما به 45 میلیارد دلار رسیده که توسط موسسات مهندسی ما با ارزش افزوده تقریبا صد درصد انجام می‌شود و این افتخار بزرگی برای ایران است که مهندسی ما در بیش از 15 کشور دنیا فعالیت می‌کنند. اگر بخواهیم صادرات را به معنی واقعی انجام دهیم با توجه به تاکیدات رهبری که در اقتصاد مقاومتی داشتند باید بهترین کالا را تولید کنید باید اسپرت اورینتد باشد.

اگر تولیدات ما اینگونه نباشد و نگوییم اول صادرات بعد مصرف داخل موجب می شود که مصرف داخل بر بیرون بچربد. وقتی این کار را کردیم دیگر از اینکه ما مشاغل بسیار کوچک و ضعیف را بخواهیم در مباحث اقتصادی خودمان بگنجانیم این منتفی می‌شود.

ضمنا در عین حال به نظر می‌رسد که اصولا ایجاد پالایشگاه در نقاط مختلف کشور برای اینکه آنها را صادر کنیم یک کار بیهوده باشد چون باید هم نفت را از جنوب کشور مثلا از استان خراسان به سیستان و بلوچستان یا به مازندران برسانیم و بعد محصولات آن رمجدادا به جنوب کشور ببریم و صادر کنیم لذا برنامه‌ریزی مهم است و خواهش می‌کنم که در سوالات به خود سوالات جواب بدهید.

قالیباف در نقد سخنان میرسلیم: مشکل صادرات حل نخواهد شد با وجود واقعا همین عملکرد روحیه 4 درصدی‌ها که اجازه نمی‌دهند چون منفعت آنها در واردات است. نکاتی را جهانگیری گفتند در این موضوع که دروغ آشکار است. این حتما باید رسیدگی شود گفتند که 2200 میلیارد دلار دزدی در املاک نجومی صورت گرفته باید ثبات شود  و این حق برای من است. شما بدانید در املاکی که گفته شد بنده خودم نامه نوشتم به دادستان کل رسیدگی کرد و اعلام کرد که جرم و تخلف سازمان یافته‌ای نبوده است.

ولی چون این فساد حقوق نجومی شما در آمده بود مشاور آقای روحانی آقای نجفی جلسه گذاشت به گفته دادستان تهران در آن جلسه گفتند معادل سازی کنند املاک نجومی کار سیاسی بکنیم که جلوی خرابکاری و کثافت‌کاری حقوق‌های نجومی گرفته شود. این همان روحیه‌ای است که 4 درصدی‌های آن خیلی پر رو  هستند اگر بانکی تخلف کرده برخورد کنید شما در دولت من جمله بانک گردشگری برادر خودتان.

چون شما گفتید از من هر کسی هر چیزی دارد من می‌گویم این اخلاق شماست مثل اقای روحانی راست راست نگاه می‌کنید و دروغ می‌گویید. آقای جهانگیری املاک نجومی را خود شما بردید وقتی وزیر بودید همین زمینی که الان در ونک در منطقه 3 آمدید 350 متر زمین گرفتید متری 140 هزار تومان. ما املاک نجومی دادیم؟ ما دادیم به کارگران رفتگر بر اساس قانون. آقای روحانی حقوقدان است مجلس تحقیق و تفحص را وارد نداست چون سیاسی کاری کردید. مجلس، تحقیق و تفحص را روا ندانست چون شما سیاسی کاری کردید. مدارکی هست که شما این املاک را گرفته‌اید.

میرسلیم در سخنان پایانی: خواهش می‌کنم که آقایان قالیباف و جهانگیری جواب این سوالات را بدهند در چارچوب سوال خودشان الان بحث صادرات است. من خدمت جهانگیری و قالیباف عرض می‌کنم که قرار ما بر این نبود که افزایش صادرات نفت خام داشته باشیم. اینکه می‌فرمایید بله من متوجه‌ام که میادین مشترک چیست. سستی ما در سیاست خارجی عمدتا با کشور عراق و قطر ننشستیم و مذاکره نکردیم که برادران این میادین مشترک ماست چرا باید به تاراج بدهیم؟ این سستی است آقای جهانگیری است. فمراندهی این است که ما بدانیم که چطور با همسایگانمان کار کنیم.

ما در واقع اصل صادراتمان بر می‌گردد به همین صادرات مواد خام. ما به جای اینکه محدود کنیم صادرات را به چند کشور محدود کاری که الان می‌کنید شما باید آن را گسترش بدهیم. دوم اینکه باید برنامه‌ریزی گسترده داشته باشیم برای صادرات یک مبنای قانونی داشته باشیم که مشخص باشدباید یک ثباتی باشد تا این کار درست صورت گیرد.

آیا از برجامی که اینقدر سنگش را به سینه می‌زنید درست از آن استفاده کردید برای صادرات؟ انشاءالله ما از این فرصت استفاد می‌کنیم تا به نفع صادرات خارجی استفاده کنیم. من اگر اشاره می‌کنم به موضوع خام فروشی برای اینکه می‌دانم نیازی نیست که این همه نفت را بفروشیم یک دهم آن درست شود در همان پتروشیمی می‌توان پیشرفت شایانی را مشاهده کرد. یک مدیریت جدی لازم است که بتوانیم پایین‌دستی‌های پتروشیمی را تقویت کنیم که ارزآوری آن بیشتر از ارزآوری نفت خام. بعضی از محصولات پتروشیمی بیسیار ارزشمندتر از صادرات نفت خام است.

سیاست خارجی صحیح این بود که برنامه‌ریزی می‌کردید که منابع مشترک را با هم استخراج کنیم. ما باید برنامه‌ریزی‌هایمان به سمتی باشد که بهبود کیفیت بهتر باشد، ضمنا از قراردادهایی مثل آی پی سی باید خودداری کرد این به نفع ما نیست و خسارت به ما می‌زند. محصولاتی که الان داریم تولید می‌کنیم محصولاتی است که متاسفانه کیفیت آن ضعیف تر است باید سعی کنیم که کیفیت آن بالاتر باشد تا بتوانیم در بازارهای جهانی جایگاه داشته باشیم.
 
 مجادله شدید جهانگیری و قالیباف بر سر حقوق‌ها و املاک نجومی
 
مجری خطاب به حسن روحانی: مهمترین مشکل نظام بانکی از نظر شما چیست و چه برنامه‌ای برای تسهیل ارائه وام‌های هدفمند به تولید، خدمات مسکن، ازدواج جوانان و سایر موارد ضروری دارید؟

حسن روحانی: یکی از ارکان بزرگ برای اقتصاد امروز و فردای ما بانک‌ها هستند ما اساسا در بودجه عمرانی تصمیم ما بر این  است که بودجه عمرانی را با همکاری بانک‌ها و تقویت بانک ها بتوانیم افزایش بدهیم و با همکاری هم بتوانیم طرح‌های عمرانی انجام بدهیم.

بانک‌ها نیاز به اصلاح دارند همانطور که اشاره شد برخی از موسسات اعتباری غیرمجاز در دولت قبل ایجاد شد که برخی از وقت ما را در این دولت یازدهم گرفت که چطور اینها را اصلاح و پول مردم را به آنها برگردانیم چه اقداماتی انجام دهیم. کار زیادی که برای همین بانکی که مربوط به دستگاه آقای رئیسی بود میزان انجام دهیم. ما سرمایه بانک‌های دولت یرا دو برابر کردیم برای اینکه بتوانند در قبال مسائل اقتصادی تلاش کنند. بانک‌ها را ما برای تولید نیاز داریم.
 
اعتباراتی که به تولیدات داریم باعث فعال شدن آنها شد. از طریق بانک ها است که سرمایه خارجی را جذب می‌کنیم اگر بخواهیم در کشور وضع زندگی مردم و  معیشت آنها درست شود فقر ریشه کن شود و اقتصاد ما به عنوان یک قدرت بزرگ ملی ظهور پیدا کند یکی از راه‌های آن تقویت بانک ها و یکی از راه‌ها گرفتن اعتبارات از بانک‌ها مختلف است.

همین امروز من خوشحالم که با یکی از بانک‌های خارجی برای 10 میلیارد دلار به توافق رسیدیم برای سرمایه‌گذاری در ایران. باید از سرمایه داخلی و خارجی برای پیشرفت کشور استفاده کنیم. برای تحول زندگی مردم نیازمند است که صادرات را افزایش بدهیم.

دوستان ما می‌گویند ما پول می‌دهیم برای یارانه نمی‌گویند این پول را از کجا می آوریم از بانک مرکزی می‌آوریم؟ به معنی این است که از جیب مردم می‌آوریم یعنی تورم 70 درصد از کجا می آوریم چرا منابع آن را نمی‌گویند؟ الان 70 میلیارد کل یارانه ما است که طبق برنامه مجلس دارد تقسیم می‌شود الان مردم ما آیا یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟ ما در طرح سلامت یارانه درمانی داریم پرداخت می‌کنیم الان برای شغل روستایی برنامه ما در دولت بعد این است که هر روستایی که سرمایه‌ای بیاورد برای اشتغالش ما بتوانیم دو برابر آن به او تسهیلات بدهیم تا شغل روستایی راه بیفتد.

جهانگیری در نقد سخنان روحانی: نظام بانکی در واقع نقش اصلی در اقتصاد ایران دارد به عبارتی می‌شود گفت که اقتصاد  ایران بانک محور است. متاسفانه در دوره گذشته به دلیل اینکه بانک در واقع مثل خزانه دولت با آن برخورد شد منابع بانکی به شدت حبس شد و گرفتار شد.

یکی از آن جاها معوقات بانکی است. یک مجموعه افراد تسهیلات را گرفتند و برنگرداندند. بخشی از آنها سودجویانی بودند ما یک کمیته تشکیل دادیم دولت قوه قضائیه و بانک مرکزی مورد به مورد باید بررسی کند. طرح تحول نظام بانکی تهیه شده جزو مهمترین طرح‌های ماست. ما با این طرح نظام بانکی را به مهمترین تبدیل کننده سرمایه به تولید تبدیل می‌کنیم. نظام بانکی موفق شد در راه‌اندازی تولید سهم بسیار زیادی داشته باشد.

در وام ازدواج برای اولین بار از 3 میلیون به 10 میلیون افزایش دهیم. خوشبختانه 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت شد. ما اگر بتوانیم موانع نظام بانکی را برطرف کنیم یکی از مهمترین پشتوانه‌های تولید خواهد شد.

رئیسی در نقد سخنان روحانی: من در مصاحبه قبل اعلام کردم یک بار برای همیشه یک مناظره‌ای را تلویزیون بگذارد بین روحانی و دولت قبل. هر چه سوال می گویند دولت قبل. آقایان جهانگیری و روحانی مرتب می‌گویند دولت قبل. آقای روحانی اشاره می‌کنند ما برای کشاورزی این کار را برای دولت بعد خواهیم کرد آقای روحانی چرا در دولت خودتان این کار را نکردید؟ شما گفتید که 100 روزه من گزارشی می‌دهیم برای این اقدامات. من تمام عرضم این است که شما 4 سال کشور را معطل کردید الان می‌گوید کشاورزی انشاءالله دولت قبل.

شما یکی از گلابی‌هایی که از برجام باید می‌چیدی که از برجام باید می چیدید سرمایه خارجی بود‌، سال 95 کل سرمایه خارجی که جذب شده 500 میلیون  دلار بوده است این وضعی که شما در خصوص جذب سرمایه‌گذاری بار آوردید. من فکر می‌کنم اگر شما دقیق حساب کنید می‌گویید صادرات آماری که ما داریم صادرات غیر نفتی 10 درصد کاهش یافته است. شما می‌گویید صادرات غیر نفتی افزایش یافته است شما میعانات را از آن کم کنید میعانات باید در حوزه نفتی باشد.

هاشمی طبا در نقد سخنان روحانی: مشکلات بانکی بدون تردید از دولت قبل و شاید دولت‌های قبلی به ارث رسیده است. اینگه نگوییم دولت قبلی چه کرده این مراجعه به تاریخ را خدشه ساز می‌کند. آنچه که در گذشته بوده تاثیر مستقیم دارید. نظام بانکی ما هم یک اصلاحاتی کرده است ولی اصولا نظام بانکداری که به اصطلاح اسلامی است این نظام بانکداری یک نظام بانکداری اروپایی است چون بانک اصلا یک بحث اروپایی است جدید است.

ما آمدیم عقود اسلامی را بر آن سوار کردیم به عنوان یک پوشش نه کسی که مراجعه می‌کنند نه مدیران بانک نمی‌دانند چه چیزی را امضا می‌کنند؛ من سه سال در بانک صنعت و معدن بودم آنها نمی‌دانند چه چیزی را امضا می‌کنند. به نظرم اگر قرار است بانک در کشور ما به تولید ما به تجارت ما به صادرات ما کمک کند باید خیلی شفاف باشد. باید درست موضوع قرض دادن، وام دادن را مطرح کند وگرنه همانطوری که الان بانک‌های ما به موسسات سرمایه‌گذاری و موسسات بنگاه‌داری تبدیل شده و ناچار هم هستند که این ادامه می‌یابد لذا حتما باید در نظام بانکداری تجدید نظر صورت گیرد.

قالیباف در نقد سخنان روحانی: بانک‌ها نقش جدی در بحث تولید و کار و اشتغال دارند. ما معتقدیم که دولت در اداره و نظارت بر بانک‌ها ناکارآمد بوده است. شما ببینید بیش از 5000 هزار میلیارد تومان وام داده شده است این وام‌ها به چه کسانی داده شده است؟ عمدتا اینها وام‌هایی است که شاید بتوان به چند هزار نفر الان مردم ما می‌دانند آنها برای یک وام جزئی حتی برای یک وثیقه 10 یا 5 میلیون تومان حالا آقای جهانگیری می‌فرمایند که ما وام ازدواج 10 میلیونی دادیم شما مخالفت کردید در مجلس؛ مجلس این وام را به آنها داد.

وام‌ها را به افراد خاص دادید لیستش را دارید شما، دولت در این بخش ضعیف عمل کرد. امنیت سپرده‌گذاری را رعایت نکردید امروز امنیت سرمایه‌ را نمی‌توانید تامین کنید. آقای روحانی واقعا وقتی می‌گویید دولت قبل از نظر مردم دولت قبل شما هستید 4 سال بودید و امروز باید بگویید چه کردید بعد از 4 سال مجددا دارید وعده می‌دهید هیچ اصلاحی شفافیتی صورت نگرفت.

جریان نقدینگی را به 3 برابر افزایش دادید. نتیجه بیکاری چه شد؟ از 10 درصد به 12 درصد بیکاری رسیده است. خانه‌ای هست که بیکار نداشته باشد. درختی که در 4 سال میوه ندهد بعد هم ثمر نخواهد داد.

میرسلیم در نقد سخنان روحانی: آقای روحانی هم اشاره کردند که نظام بانکی از نقاط ضعف دولت است. اختلاس‌هایی که  صورت می‌گیرد و بانک‌ها را گرفتار کرده است و کسانی که بدهکاران بانکی است چگونه برخورد می‌کنید؟ برخی از دولتمردان شما شریک این موضوع هستند. بانکداری شما الان بانکداری رباخواری است. مراجع هم می‌گویند شما گوش نمی‌دهید روز به روز بدتر شده است.
 
باید جدی باشید در این موضوع. چگونه می‌توانید با این غارتگران که منابع بانکی را برده‌اند برخورد کنید؟ بانک صاردات ملت و تجارت گرفتار هستند. اگر مردم متوجه شوند سلب اعتماد خواهد شد. برای بانکداری باید جدی تر برخورد کرد. به کشاورز روستایی می‌گویید بروید از شهر یک وثیقه بیاورد، این درست است؟ این شیوه‌ها ما را به جایی نخواهد رساند؟ شما در موضوع کارمزد بانکی روی همان موضع قدیمی هستید. خودتان ذی‌نفع هستید.
 
روحانی در سخنان پایانی: آقای رئیسی تا حالا چند بار گفته‌اند خوب است بین دولت فعلی و دولت گذشته مناظره بشود. با خود  آقای رئیسی مناظره کنیم چون همه آن افراد دولت قبل الان در ستاد ایشان هستند همان‌ها برای ایشان برنامه می‌نویسند نسبت به همه مسائل موضوعی کشور، گذشته و امروز یک ماظره می‌گذاریم با خبرنگاران تا روشن شود.

شما مگر در قوه قضائیه نبودید در همان دولت قبل؟ چرا رسیدگی نکردید چطور 3.6 میلیارد دلار پول مردم را آمریکاییها ضبط کردند در حالیکه ما در سال 87 ما 10 ماه فرصت داشتیم این پول‌ها را برگردانیم. قوه قضائیه شما که در دستگاه بازرسی بودید چکار کردید؟ در آن دوره که نفت به آدم فاسدی دادند چکار کردید شما؟ در بسیاری از مفاسد و تامین اجتماعی شما چه کار کردید؟ با سود 3.8 پول مردم معلوم نیست کجاست؟ کی امضا کرد؟ آقای رئیسی آنها را می‌شناسند در قوه قضائیه بوده است. در دادستانی بوده است؟ در دولت قبل سازمان بازرسی مگه نبوده است؟

الان اگر کوچک‌ترین تخلفی صورت بگیرد سخنگوی قوه قضائیه سریعا می آید می‌گوید عیب ندارد کار خوبی می‌کند اعلام می‌کند؟ اینکه دارو نبود مردم صف بسته بودند، اینکه در بیمارستان‌ها سوزن جراحی نبود شما مگر مسئول نبودید؟ چرا اعلام نکردید؟ الان اعلام می‌کنید می‌گویید به آینده حواله می‌دهیم. ما که در گندم خود کفا شدیم به آینده حواله می‌دهیم، وضع کشاورزی ما امسال کشاورزان ما 17 برابر پول آن نسبت به سال 91 دریافت کردند به آینده حواله می‌دهیم؟ باید مسائل را حل و فصل کنیم.
 
نسبت به بانک‌ها 15.1 درصد معوقات بوده است اول این دولت است الان 10 درصد است. بانک‌ها توانسته‌ایم در مسیر درست قرار بدهیم نظارتی که امروز بر بانک‌ها می‌شود اصلا با دولت قبل قابل مقایسه است. خود قالیباف می‌داند نظارت بانک مرکزی ما بهتر از سالهای قبل شده است البته دستور رهبری بوده شورای عالی امنیت ملی بوده همه با هم بوده ایم. ما 9 هزار میلیارد تومان وام ازدواج دادیم به جوان‌ها 17 هزار میلیارد تومان به بنگاههای کوچک و متوسط داده شده است 3 درصد تسهیلات بیشتر داده شد.

نباید غیراخلاقی حرف بزنیم. آقای قالیباف چرا کلام غیراخلاقی به کار می‌برید؟ شما که نیاز ندارید در طول این 4 سال با همه امکانات‌تان علیه این دولت کار کردید هر روز تخریب کردید شما و دوستانتان ساختمانهای مجلل گرفتید فیلم گرفتید علیه دولت در روزنامه‌های خودتان تمام تیترها علیه دولت بوده است الان دیگر نیازی به تخریب دولت نیست، شما تخریب به اندازه کافی کردید؛ مردم در روز جمعه 29 اردیبهشت تصمیم خودشان را اعلام خواهند کرد. 
 
 
 مجادله شدید جهانگیری و قالیباف بر سر حقوق‌ها و املاک نجومی
 
مجری خطاب به هاشمی طبا: برنامه دولت شما برای رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار در صنعت، کشاورزی و خدمات بویژه برای جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی چیست؟ 
 
هاشمی طبا: طبیعی است که عظمت ایران و استقلال ایران و آینده ایران باید بر اساس تولید بر اساس ایجاد امکانات مختلف  فراهم شود همانطور که من در جلسات گذشته هم عرض کردم زیربنای همه اینها حفظ ایران است. حفظ ایران در درجه اول آنچه که در جریان جنگ تحمیلی به خوبی انجام شد صورت گرفت و رزمندگان و شهیدان ما با خون خودشان مرزهای ما را حفظ کردند. اما ما پس از آن چه کردیم؟

ایران، نفت، گاز، آب، خاک جنگل، هوا، رودخانه خودش را در اختیار ما گذاشت و ما آن را تخریب کردیم. بنابراین اولین تلاش برای این مسئله احیا و مدرنیزاسیون کشاورزی در جهت اصلاح سرزمینی ایران است. این مهمتر از هر اقدام صنعتی است. با اینکه خودم مهندس هستم و در جهت صنایع در کشور تلاش و کوشش کردم. ولی امروز حیات ما و زندگی آینده ما به اصلاح کشاورزی ما و به اصلاح سرزمینی ما برمی‌گردد

عظمت ایران که مقام معظم رهبری فرمودند 3،4 روز پیش پایه و اساسش این است. اما در زمینه تولید در همین اقتصاد مقاومتی چند بند مهم آمده است یکی صادرات بنابراین ما باید تولید اکسپرت اوریندت داشته باشیم. دوم جذب سرمایه‌گذاری در ایران و اصلاح نظام بانکی. سوم استفاده از نیروهای تلاشمندی که امروز در اصناف‌، کارفرمایان و کسانی که امروز به طور بالقوه و بالفعل کار می‌کنند باید گسترش یابد.

چون کار صادرات از هر کسی ممکن نیست. ممکن است در 4 درصد باشند. ولی کسانی که کارفرما هستند اینها می‌توانند با گسترش کارشان کمک کنند در این زمینه حتما تجمیع سرمایه استفاده از سرمایه‌های داخلی حتما ضروری و مفید است و امکان صادرات هم برای کشور ما است اگر ما صادرات نکنیم تولید خودمان را صادرات محول نکنیم غیر ممکن است بتوانیم این کار را انجام بدهیم.

صنایع نمی‌تواند زودبازده باشد صنایع باید ریشه داشته باشد با فناوری خوب و مفید سروکار داشته باشد تا ما بتوانیم رونق صنعتی، رونق تولیدی در کشور را ایجاد کنیم و اول از همه حفظ ایران است.

قالیباف در نقد سخنان هاشمی‌طبا: بحث تولید بحث مهمی است ما در تولید جناب آقای هاشمی طبا طبیعتا نیازمند نیروی انسانی کارآمد هستیم نیازمند تکنولوژی مناسب هستیم و نیاز به سرمایه مناسبت؛ ما وقتی امروز نگاه می‌کنیم در کشور در بخشهای مختلتف ما نیروهای آموزش دیده و مناسب داریم. سرمایه‌های داخلی ما هم اگر درست هدایت شوند سرمایه داخلی خوبی داریم.

باید تلاش کنیم از سرمایه خارجی هم استفاده کنیم. آن هم وقتی این اتفاق می‌افتد بتوانیم که امنیت سرمایه داخلی خود را تامین کنیم تا آنها هم بتوانند سرمایه‌گذاری کنند. هر روز بیکاری دارد بیشتر می‌شود و کارخانه‌جات ما دارد چند ده هزار تای آنها تعطیل می‌شود و ادامه دارد.

میرسلیم در نقد سخنان هاشمی‌طبا: آقای هاشمی طبا شما جواب را ندادید علت واقتی که صنعت خوابیده است چیست؟ بفرمایید بی‌توجهی به موضوع رکود است. دولت آمده تورم را محاسبه بکند که گرفتار شدیم؛ 700 درصد از شهرک‌های صنعتی شما خوابیده است. تولید اینطور سرپا نخواهد بود. راه حل شما چیست؟ آیا واردات بی رویه که الان داریم امروز ما از چین داریم بیشترین واردات و جنس را وارد می‌کنیم نسبت به دولت قبل. آن دختری که از چین وارد کرد تولید را خوابانده است.

موضوع بهره‌وری را ذکر نکردید شما، چکار باید بکنید با این بهره‌وری ضعیف چکار باید کرد؟ همین سرمایه‌گذاری که تا الان صورت گرفته به آن نمی‌پردازند، سرمایه‌گذاری داخلی را نیز به آن توجه نمی‌کنند. شما با تعاونی‌ها چه کار می‌کنید. تعاونی‌ها در کشور خوابیده است. تولید شماه 85 درصد آن دولتی است چطور می‌خواهید این قانون اصل 44 را اجرا کنید دولت شکست خورد و هیچ کاری نتوانست انجام بدهد.
 
روحانی در نقد سخنان هاشمی‌طبا: ما اگر می‌خواهیم تولید ما رونق پیدا کند یکی از راه‌های آن مسئله سرمایه‌گذاری است البته روی فناوری هم باید خیلی کار کنیم که شرکت‌های دانش‌بنیان در این دولت بسیار موفق بوده است و امروز 300 شرکت دارند به خوبی فعالیت می‌کنند. اما راه دوم مسئله سرمایه است ما با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد ما در سال جاری 20 میلیارد اضافه می‌شد تصمیم ما بر این است که این 20 میلیاردی که از پول نفت و میعانات اصافه می‌شود چون فروش ما دو برابر شده نسبت به گذشته از این رقم 15 میلیارد با همکاری بانک‌ها می‌خواهیم بگذاریم برای توسعه سرمایه‌گذاری.

ما در کتاب دولت دوازدهم به تفسیر آورده‌ایم که از این 20 میلیارد 15 میلیارد ان برای سرمایه‌گذاری و تولید است و 3 تا 5 میلیارد برای حمایت از فقرا و مستضعفان که به مجلس فرستادیم و ما این طرح را ادامه می‌دهیم که همه روستائیان و مناطق محروم ما بتوانند با دو برابر پولی که به آنها می‌دهیم در مناطق مرزی و محروم در بقیه مناطق دو برابر می‌کنیم بتوانیم مشاغل آنها را ایجاد کنیم.

جهانگیری در نقد سخنان هاشمی‌طبا: تولید در واقع جهت‌گیری اصلی است و خوشبختانه بخش خصوصی محور اصلی تولید و سرمایه‌گذاری در کشور است. باید حمایت کنیم. ما اینکه دوستان خیلی ناراحت می‌شوند که چرا به گذشته می‌پردازیم شما تحمل کنید. من فکر می‌کنم که امروز دولت گذشته در این جلسه حضور دارد. رشد 7 درصد را دولت قبل برای کشور به ارمغان آورد. آقای میرسلیم شما نه آمار رسمی را قبول دارید همینطور حرف می‌زنید. مگر می شود شما غیر از آمار رسمی کشور حرف بزنید؟ می‌گویید 70 درصد کارخانه‌ها تعطیل است. 
 
بر چه مبنایی این حرف را می‌زنید؟ یادتان لحظه ای قیمت ارز و کالا عوض می‌شد. منابع به سمت تولید بردیم فضایی درست کردیم که با بین‌الملل می‌شود کار کرد می‌شود سرمایه‌گذاری جذب کرد. سا ل95، ده میلیارد دلار سرمایه جذب کردیم. منابع خارجی 43 درصد رشد کرده است. ماشین اقتصاد کشور راه افتاده است سرعتش کم است که انشاءالله بیشتر می شود. آقای قالیباف من نگفتم شما دروغ می‌گویید گفتم خلاف می‌گویید بنده در زندگیم هیچ رانتی استفاده نکردم. اگر روزی زمین گرفتم تنها داراییم خانه‌ام به قیمت روز گرفتم و فقط هم همین است.

رئیسی در نقد سخنان هاشمی‌طبا: در مورد کارگاه‌های تطعیل شده این اعداد و رقمی است 250 هزار کارگاه‌هایی تولیدی کیف  و کفش و از این دست کارگاه‌ها غیر از آن عددی که در شهرک‌های صنعتی که کارگاهها و کارگران بیکاری شده‌اند اعدادی است که وزرای همین دولت گفته‌اند. خیلی از این کارگاه‌ها مشکلات‌شان کمبود نقدینگی است. چند نفر آدم بد حساب بانکی این تسهیلات را به نحو خاص گرفته‌اند. شما مردم در عمرتان این اتفاق افتاده که یک وام صفر درصد بگیرید؟ مبلغی وام داده شده که یک ریال بهره ندارد، اینها در تولید استفاده نمی‌شود. کشور ما قطب کشاورزی است.

وقتی به کشوری اجازه می‌دهد که میوه وارد کند در صورتی که در شمال و آذربایجان غربی بهترین میوه‌ها هست وارد کردن میوه چه معنایی دارد؟ به جای اینکه ما از کف بازار از کف کار کشاورزی از کف روستا حرف بزنیم اعدادی را می‌گوییم که بر خلاف کف بازار و کشاورزی است. تعاونی‌ها باید طبق قانون اساسی جدی گرفته شود.
 
هاشمی طبا در سخنان پایانی: آقای میرسلیم استاد سوال کردن هستند یک سوال از ایشان دارم ایشان 15 سال رئیس هیئت مدیره یک شرکت موتور سازی در شمال ایران بودند بفرمایند در این 15 سال چه تحولی در این کارخانه ایجاد کردند و الان این کارخانه در چه وضعی است؟ بنده سالها با توجه به سوابق خودم اگر صنعت ما اکسپرت اوریندت نباشد بر به معنای صادرات نباشد محکوم به فناست اما بسیاری از افراد در مجلس در نقاط مختلف چراغی که به مجلس رواست چرا می‌خواهید بدهید دست استکبار جهانی محصول ضعیف ایرانی مستضعف ایرانی کار می‌کند بفرستید خارجی‌؟

آقا می گوید یک میلیون شغل در سال ایجاد می کنم. من یک ماهه یک میلیون شغل ایجاد میکنم. خشت درست می کنم و به مردم می دهم اما آیا این شغل پایدار است؟ ما در کشورهای دیگر می‌توانیم تولید ساختمان کنیم با مصالح داخلی خودمان در ایران. الان در 15 کشور داریم کار فنی انجام می‌دهیم اینها وابسته می‌شود به صنایع داخلی. ما در صنایع خودمان یکی صنایع وابسته به صنعت خودرو دچار مشکل بودند که رفع می‌شود یکی صنعت ساختمان که باید خودشان را به صادرات وفق بدهند. باید بازار جهانی پیدا کنند، صادر کننده باید ایجاد شود بتواند محصولات خودش را انجام بدهد.

ما از یک طرف می‌گوییم سرمایه‌گذاری خارجی از آن طرف با هرگونه سرمایه‌گذاری خارجی در مطبوعات مخالفت می‌کنیم هر قراردادی که نوشته می‌شود می‌گویند این قرارداد استعماری است و به نفع کشورهای خارجی است. اگر قرار است آنها تکنولوژی بیاورند باید منافع آنها هم حفظ شود. بحث کشاورزی و اصلاح مسائل زیست محیطی کشور خودش اشتغال‌زایی بسیاری خوبی فراهم می کند که می‌تواند مورد نظر قرار بگیرد. 
 
 
 مجادله شدید جهانگیری و قالیباف بر سر حقوق‌ها و املاک نجومی

مجری خطاب به رئیسی: برنامه شما برای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها چیست؟ 
 
رئیسی: ابتدا من عرض کنم قبل از پاسخ به سوال که با توجه به اینکه امروز نیمه شعبان است در سیره مهدوی داریم که دولت مهدوی دولتی است که دولتمردانش از دو ویژگی برخوردار هستند یکی تقوا و خداترسی و دوم کارآمدی و قدرت اجرایی برای مردم. واقعا انتظار مردم عزیزمان در این روز در این ایام آن است که دولت دولتی باشد که هم ویژگی خداترسی داشته باشد و هم ویژگی کارآمد. توجه به مردم توجه به دیگران از ویژگی‌های دولت مهدوی است که انسان توجه کند ببیند دیگران چگونه مشکل دارند و چگونه می‌شود حل کرد.

مسئله فقرا ما یارانه داشتیم اما افراد خاص آن را دریافت می‌کردند. مسئله هدفمند کردن یارانه‌ها قرار شد که به صورت عادلانه بین همه مردم تقسیم شود در ضمن برای توانمندسازی کشور در بخش‌های مختلف اقتصادی از این یارانه بهره جسته شود. این یارانه امروز دارد توزیع می‌شود ما شاهدیم که وضعیت فقر در این دولت با سیاست‌هایی که داشته  بیشتر شده است. طبق اعلام مسئولان رسمی امروز از 23 درصد به 33 درصد رسیده است. با این وضعیت فقرا باید چه کرد؟

امروز واقعیت این است که باید زندگی فقرا را دید باید یارانه افزیاش پیدا کند. آقایان می‌فرمایند این از کجا تامین می‌ شود سوال خوبیست منابع آن اینکه الان آب بنزین و حامل‌های انرژی بیشتر شد قانون هدفمندی هم می‌گویند که منابع را به خود مردم داد و موارد دیگری هم برای تامین آن وجود دارد. ما آیا مسئول داریم نسبت به خانه فقیری که هیچ ندارد؟ اگر مسئولیت دراریم باید حتما این قضیه را دنبال کنیم.

سفره مردم کوچک شده است از مردم باید پرسید آیا آن اقلامی که برای این سفره تامین می کردید برنج، کره، گوشت آیا تامین می‌شود، دو برابر نشده است؟ ما قیمت‌ها را گرفتیم از 133 درصد قیمت‌ها افزایش یافته است. باید فکری کرد برای این خانواده‌ها. قانون هدفمندی یارانه‌ها یک پکیج بسته‌ای است باید اجرا شود کامل. هم در بخش توانمندی هم برای فقرا. انشاءالله مردم در برنامه ما ملاحظه می‌کنند و برنامه اعلام شده است و بر اساس منابعی است که کاملا پیش‌بینی کردیم هم برای یارانه و هم برای شغل.
 
هاشمی‌طبا در نقد سخنان رئیسی: آقای رئیسی دو بار فرمودند منابع دیگر پیش‌بینی شده است خواهش می‌کنم بفرمایید این منابع دیگر کجا پیش‌بینی شده است؟ ما نفری 455 هزار تومان یارانه در دولت قبل دادیم میوه ده برابر شد، بنزین هشت برابر و مسکن 3 برابر شد. یعنی ما گفتیم 45 هزار تومان می‌گذاریم جیبتان اما 500 هزار تومان به خاطر 26 درصد تورم از جیبشان در آوردیم. امروز هم اگر بخواهیم دو برابر، سه برابر و 4 برابر یارانه را تقسیم کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟ این اتفاق می افتد که به جای 250 هزار تومان که به آنها می‌دهیم 800 هزار تومان از جیب آنها خارج می کنیم.

دولت فعلی توفیق داشته که تورم را کم کرده است. نباید اینگونه باشد که گروهی از مردم که دوست دارند رای بدهند به یارانه بدون آنکه منابع آن مشخص باشد. ما درآمدهای دولت خیلی مشخص است مالیات را که می‌فرمایید فشار نیاورید، پول ارز که بانک مرکزی پول چاپ می‌کند اجبارا می‌دهد دست دولت. منابع دیگری از کجا تامین شده است؟

قالیباف در نقد سخنان رئیسی: من سوالم این است از آقای رئیسی که رسیدگی به محرومین طبیعتا وظیفه همه ماست، توقع مردم و نظام است. واقعیت این است که ما باید کار تولید کنیم تا بتوانیم آنها به مسیرشان برگردند. امروز کسانی که توان تولید و کار دارند امروز اینها واقعا تحت فشار هستند.
 
تحت فشار همان بحث‌های قبل هستند مثل کالای قاچاق و ارز یا صادرات و واردات غیر رویه در کشور، الان هیچ اعتمادی ندارند تجار و سرمایه‌گذاران ما آنهایی که با زحمت پول در می‌آورند به حاشیه رفته‌اند و نگران هستند چون آن 4 درصدی‌هایی که من مرتب تاکید می‌کنم آن افرادی که با هیچ تلاشی بیشترین استفاده از منابع عمومی را دارند. در دولت شما برنامه مشخصی برای برخورد با زالوصفتان و ... دارید؟ برنامه‌ای برای حمایت از کسانی که تولید اشتغال می‌کنند دارید؟ 
 
میرسلیم در نقد سخنان رئیسی: درآمد حاصل از قانون 80 هزار میلیارد تومان است. اقایان هنرشان این بوده که پول را به مردم بدهند آقای نعمت‌زاده می‌گوید که من 3 درصد دریافت کردم برای حمایت از تولید. اگر تولید درست شود مردم کالا به اندازه کافی داشته باشند به وفور در اختیار داشته باشند منافع آن بیشتر خواهد بود.

من در جلسه مجمع گفتم که باید فکر کنیم درست عمل کنیم، اینها شیوه‌هایی است که باید اصلاح شود باید بگویید که ما به تولید اعتبار ندادیم خدمت نکردند به تولید، صندوق کشاورزی دارد ورشکست می‌شود. اینها را باید طبق برنامه و اصول انجام داد فارغ از برخوردهای سیاسی شب انتخابات. تولید خسارت دیده 4 سال، نتیجه‌اش رکود، بیکاری و ورشکسته شده است. شما برای اینها چه برنامه‌ای دارید آقای رئیسی؟

روحانی در نقد سخنان رئیسی: مردم بدانند که یک عده‌ای دنبال بازگشت به چهار سال قبل است. می‌گویند ما می‌خواهیم بیشتر پول پخش کنیم این مسیرش کاملا روشن است. آن زمان 17 هزار میلیارد تومان می‌توانستند به یارانه بدهند 42 هزار میلیارد تخلف کردند. 
 
بهداشت و درمان را برگردانیم به شرایط سابق، راه روستایی را متوقف کنیم، یارانه کشاورزی را متوقف کنیم می‌شود این کارها را دو مرتبه انجام داد. ما معتقدیم که این یارانه که الان توزیع می‌شود باید ادامه داشته باشد. اما برنامه یارانه تنها کافی نیست ما دنبال یک نظام تامین اجتماعی جامع هستیم که در برنامه دولت دوازدهم آوردیم قدم اول این است که افراد کم درآمد ما مستمری آنها را بیش از 3 برابر کردیم الان هم

شروع کردیم با مجلس توافق کردیم الان هم دارد اجرا می‌شود. قدم دوم این است که افرادی که کف درآمدی آنها در فقر مطلق است ثبت‌نام کنند و حقوقی به آنها پرداخت شود در حدقل اداره کردن حداقل زندگی. ضروریات آنها را تامین کنیم، افرادی که اشتغال ندارند شغل برایشان ایجاد کنیم، افرادی که حقوق دارند اما کم است باید اضافه کنیم کما اینکه ما حداقل حقوق را یک میلیون و 100 هزار تومان کردیم برای بازنشستگان هم بالاتر از 1 میلیون و 50 هزار تومان.
 
جهانگیری در نقد سخنان رئیسی: اتفاق بدی که برای مردم افتاد در دولت قبلی سفره مردم کوچک شد. نتیجه سیاست‌های غلط و نادرست بود. همانطور که گفته شد 45 هزار تومان جیب مردم گذاشتیم 200هزار تومان از جیب آنها دولت برداشت.

خانه فقرا نروید عکس بگیرید و فیلم بگیرید به عنوان تبلیغات پخش کنید. عزت ملت ایران را حفظ کنید. ما می‌خواهیم توانمندی و عزت ملت ایران را حفظ کنیم. اگر 150 هزار تومان بدهیم ملت، یا باید حامل های انرژی مثل بنزین و گازوئیل 8 هزار تومان شود. یعنی اگر این طرح اجرا شود باید حقوق پرستاران، کارگران، کارمندان کاهش یابد.

150 هزار تومان می‌دهند یک میلیون تومان از جیب آنها خارج می‌کنند. ما در این مدت برنامه‌ریزی کردیم که بتوانیم به زندگی فقرا رسیدگی کنیم و نیاز نداشته باشند. آنهایی که فقر مطلق دارند با برنامه‌ریزی که صورت گرفته از اول امسال دیگر نیازی برای برآورده کردن مایجتاج خود ندارد.

رئیسی در سخنان پایانی:
 آنچه ما گفتیم این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مهم است یا خیر؟ چرا یارانه محرومان را سه برابر کردید در روزهای انتخابات؟ اگر نیاز بود چرا کار تبلیغاتی کردید؟ می‌گوییم چرا 44 سال به زندگی فقرا بی‌توجه کردید؟ این کارها کار تبلیغات انتخاباتی است نباید این کار صورت گیرد. اقایان می‌فرمایند که هر دولتی بیاید توانمندسازی فقرا، ما معتقدیم که سازمانهای حمایتی باید کاری بکنند که از تحت پوششان فقرا بیرون بیایند. طرح سلامت را شما اجرا کردید از کارهایی بود که با نیت خوبی انجام گرفت اما این میزانی که از جیب مردم با افزایش تعرفه‌ها خارج می‌شود، آیا کمک به مردم است؟

آقای نعمت‌زاده اشاره کردند اگر این مبلغ 700 هزار میلیارد نقدینگی یعنی دست کردن در جیب مردم، چرا 500 هزار میلیارد آدم‌های بدحساب وام گرفتند؟ ما باید با مردم با صداقت حرف بزنیم. ما به روحانی می‌گوییم با صداقت عملکرد 4 ساله دولتت را پاسخگو باش. من به عنوان نماینده کارگر، کشاورز، زنان بی‌سرپرست بسیاری از خانواده‌های یکه حرف دارند و تریبون ندارند، اقشاری که حرفشان شنیده نمی‌شود من با آقای روحانی حرف دارم. 4 سال وقت داشتند به این روز انداختند کشور را. شما یارانه‌ها را گرفتید قانون یارانه‌ها مشخص است.

این هدفمند کردن یارانه‌ها مشخص است که پولها کجا برود؟ شما به عنوان دولت پرخرج امروز 250 هزار میلیارد هزینه دولت است حقوق کارمندان را افزایش دادید؟ یارانه‌ها را افزایش دادید؟ چرا باید این همه هزینه داشته باشد دولت؟

یارانه را چرا باید دولت تصرف کند به مردم بدهید تا توانمند شوند برای تولید. ما آیا نسبت به بخش فقیر مسئولیت دارید یا خیر؟ ما می‌گوییم بدبختی که پول ندارد نان ندارد دولت مسئول است نسبت به او یا خیر چرا اقدامی نکرده؟ چرا الان که وقت انتخابات است این کار را کردید؟ متاسفانه همه اینها در راستای تبلیغات انتخابات است. مردم دارن می‌بینند شما جسارت به مردم نباشد ما مردم را عاقل بدانیم با تبلیغات انتخابات، از من پرسیدند گفتند که مردم بر اساس تبلیغات رای می‌دهند.
 
 
 مجادله شدید جهانگیری و قالیباف بر سر حقوق‌ها و املاک نجومی
 
مجری خطاب به قالیباف: آقای قالیباف سوال شما این است مهمترین اولویت‌های شما برای افزایش رشد اقتصادی کشور به منظور دستیابی به اهداف سند 1404 چیست؟ 
 
محمد باقر قالیباف: همانطور که در این بخش صحبت شد به هر حال امروز کشور ما با یک بحران اقتصادی روبروست بدون شک. بیکاری، رکود، گرانی. طبیعتا بحث این است که در حوزه مربوط به گرانی می‌گویند تورم کنترل شده است. واقعا مردم می‌دانند که گرانی وجود دارد اقلامی که مردم در زندگی روزمره‌شان است اگر دقت کنید شکر 1500 تومان، 3500 تومان شده است یا در حوزه‌های دیگر گرانی هنوز است.

اشتغال و بیکاری به هرحال 3 و نیم میلیون بر اساس آمار وجود دارد. تطعیلی کارگاه‌ها به خاطر بحث‌هایی که گفته شد. در چنین شرایطی که بحران اقتصادی وجود دارد وظیفه همه دولت‌هاست در دنیا اینگونه است به کمک مردم می آیند. دولت آقای روحانی نتوانسته است در این زمینه موفق باشد و به کمک مردم بیاید.

در بعضی از زمینه‌ها با افزایش هزینه‌های خودشان حتی دست به جیب و سفره مردم هم شد. الان شما در عملکرد دولت افزایش قبوض را نگاه کنید در آب و برق و گاز و تلفن به هر حال این فشار آمده و این فشار هم یکنواخت آمد مخصوصا برای قشر محروم. در حوزه مالیات در بحث رشد اقتصادی و بحث درآمدی که آقای روحانی هم اشاره کردند یک بخش آن مالیات است. وقتی می‌خواهیم رشد کنیم تولید در اولویت است چرا نباید تولیدکنندگان به آنها مخصوصا کارگاه‌های کوچک اصلا به آنها معافیت مالیاتی بدهیم یا لااقل تخفیف بدهیم. 
 
میرسلیم در نقد سخنان قالیباف: رسیدن به چشم انداز خیلی فداکاری می‌خواهد. 12 سال است ما عقب آمدیم در جهت سند چشم انداز هیچ کاری نکردیم. شما باید به چند نکته توجه کنید اگر ما بخواهیم مماشات کنیم و اصل 44 را مثل دولت یازدهم اجرا نکنیم به هیچ جا نمی‌رسیم. خصولتی همان دولت است به اسم کارخانه فلان کذا، پشت آن دولت است.

شما اقتصاد مقاومتی را ببینید هسته‌های دانش بنیان خودروی برقی را بردیم آقای روحانی سوار شده و انگار نه انگار خودرو را از ژاپن وارد می‌کنند. دولت اصلا نفهمید چکار کند با اقتصاد مقاومتی و اصل 44. این فساد اداری تا اصلاح نشود به جایی نمی رسید عدم شفافیت اجرا نشود به جایی نمی رسیم، دولت الکترونیک ادعا می‌کنند ایجاد شده اصلا شفافیت ندارد. 
 
روحانی در نقد سخنان قالیباف: من سوالم از آقای قالیباف این است که ایشان راجع به رشد خوب اعلام کردند درامد ملی کشور را 2.5 برابر می‌کنند این معنی آن رشد 266 درصد است ما در هیچ جای دنیا سابقه‌ای ندیدیم ایشان بگویند در کدام کشور چنین رشدی بوده است؟ در چین که رشد 8 درصدی داشتند موجب حیرت کشورها شد.

می‌گویند ما پتروشیمی راه می‌اندازیم یک میلیون شغل ایجاد می‌کند. ما الان 54 هزار میلیون تن پتروشیمی ایجاد می‌کنیم کجاست این اشتغال؟ پتروشیمی در اروپا شغل مستقیم و غیرمستقیمش 16 هزار نفر است و در ایران متخصصین ما می‌گویند شغل مستقیم و غیرمستقیم آن 30 هزار نفر است. رشد از طریق بهره‌وری ایجاد می‌شود ایشان بگویند چه مقدار از طریق بهره‌وری رشد ایجاد می‌شود؟ چه مقدار رشد از طریق اشتغال می‌شود.

رشد از طریق سرمایه‌ فیزیکی انجام می‌شود چه مقدار آن در سرمایه فیزیکی انجام می‌شود؟ در این دولت ما بایا رشد 8 درصد رسیدیم در حالیکه در 12 سال گذشته این سابقه نبود و رشد بسیار کمی داشتیم و ما می‌توانیم این راه را در دولت آینده ادامه بدهیم با همان تورم یک رقمی و رشد اقتصادی.

جهانگیری در نقد سخنان قالیباف: رشد اقتصادی یکی از مهمترین هدف‌ها است. اگر ما کیک اقتصادی کشور را بزرگ کنیم مردم بیشتری دور آن می‌توانند بنشینند. یکی از سیاست‌ها، سیاست خارجی است کاندیداهای موجود آیا در دیپلماسی وارد هستند؟ گفتگوی خارجی کرده‌اند؟ اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند؟ یا دنبال تنش زایی هستند.

افرادی که اطراف شما هستند قادر هستند سرمایه‌خارجی برای کشور جذب کنند. در قانون برنامه پیش‌ بینی شده است 770 هزار میلیارد پول نیاز است تا رشد 8 درصد صورت گیرد. آقای قالیباف با این اطرافیانتان می‌توانید 65 هزار میلیارد جذب سرمایه‌ داشته باشید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید. رشد 8 درصدی باید مردم میدان دار باشند. اصل 44 در این دولت کامل رعایت شد. همین شرکتی که شما می‌گویید آقای میرسلیم نگفتید کجا واگذار شد؟ شما اسم نردید من هم اسم نمی‌برم.

رئیسی در نقد سخنان قالیباف:
 رشد اقتصادی آنچه که اعلام شده است 7 درصد است حقیقیت این است که 6 درصد آن مربوط به نفت است مربوط به اشتغال و تولید نیست. بین یک و 1.55 درصد رشد اقتصادی قابل قبول است. باید روند خصوصی‌سازی پیگیری می‌شد. اگر خصولتی سازی صورت گرفته شما باید پیگیری می‌کردید شما دولت هستید. شما باید بگوییم مردم این قول و وعده را دادیم و عمل کردیم.

نکته دیگر می‌گویید عبور از رکود کردیم رکود در کشور ما رکورد زده است. روحانی می‌گوید که ما از رکود عبور کردیم این وضع بیکاری و اشتغال است آیا از رکود عبور کردیم؟ ما با دیپلماسی عزتمندانه می‌توانیم مسائل را حل کنیم. اول با کشورهای همسایه بسیاری از امور می‌تواند حل شود. بحث فقرا را که مطرح کردم آقای روحانی هم گفتند که باید به فقرا توجه کرد و باید 3 برابر یارانه به آنها داد چرا تا الان توجه نکردید؟

اگر در مسئله اشتغال می‌خواهم مسئله حل شود باید مسئله پیشران‌های تولید مثل مسکن و کشاورزی را فعال کنیم. مبارزه بی امان با قاچاق کالا و فساد انجام دهیم و کنترل واردات کنیم.

هاشمی طبا در نقد سخنان قالیباف: 
برنامه 1404 اهداف آن بسیار والا است. اما واقعیت این است که ما به حرف‌های عاقل اقتصاددانمان که راه حل علمی نشان می‌دهند گوش نمی‌دهیم ما بر اساس داده‌هایی که به ما می‌رسد می‌خواهیم علم را تغییر دهیم. ما در زمانی که تحریم شدیم و باید در مقابل آن کمربندمان را محکم ببنیدم د رمقابل آن متقابلا اقدامات قوی تری با بسیج نیروهای مردمی انجام بدهیم برای اینکه بگوییم که تحریم در ما اثر نداریم رفتیم از همه آن تحریم کنندگان کالا وارد کردیم و رنگ و روغن به مملکت زدیم.

توسعه و تولید غیر تمرکز سرمایه‌ای، غیر تلاش، غیر از کوشش راه دیگری ندارد با سیاه‌نمایی هم توسعه ایجاد نمی‌شود. مردم دارند کار می‌کنند خیلی کارخانه‌ها دارد کار می‌کنند زندگی  دارند می‌کنند اینکه ما می‌گوییم واویلا در مملکت است. ما از این تریبون داریم بدترین سیاه‌نمایی‌ها را در کشور می‌کنیم چنین نیست اگر می‌خواهیم کار را درست انجام بدهیم به اقتصاددانانمان توجه کنیم به بازرگانان سابقه‌دارمان توجه کنیم و بدانیم راه حل چیست خلاصه بگویم اگر می‌خواهیم توسعه پیدا کنیم باید از همه چیزمان بزنیم در راه توسعه بزنیم وگرنه با راحت‌طلبی و شعار راحت‌طلبی بخواهیم جلو برویم یقینا به 14.4 نخواهیم رسید.

قالیباف در سخنان پایانی: وعده‌هایی که بنده دادم تعهداتی که به مردم دادم این تعهدات ما از جنس عدد و رقم است بنده مدیر اجرایی بودم و کار کردم و سابقه دارم با حرف و شعار و اینها هم نیست. 
 
امروز برنامه ششم تصویب شد شما چه برنامه‌ای دادید؟ امروز ما در دولت مردم متعهدیم که برنامه ششمی که مجلس تصویب کرده است اجرا کنیم ما حتما سند چشم‌انداز را دنبال می‌کنیم یکی ازنابسامانی‌ها همن است. در کشور سابقه رشد 2 دو رقمی داشته‌ایم ما باید به بخش تعاونی و خصوصی اعتماد کنیم. اما در دولت 4 درصدی رفتار به شکل دوره قاجار شده است. فولاد دست کیست؟ بانک‌ها، پتروشیمی دست کیست؟ خام‌فروشی کجا می‌رود؟ وقتی شما به منابع داخلی اعتماد ندارید وقتی نمی‌توانید امنیت سرمایه‌گذار مثل کاسپین را برقرار کنید کدام سرمایه‌گذار خارج می آید؟

من دولت نبودم ولی دیپلماسی شهری قوی‌ترین دیپلماسی شهری در شهرداری تهران بوده و امروز دبیرخانه همه کلانشهرهیا آسیا به طور ثابت امروز در تهران است. این از افتخارات دیپلماسی در حوزه مسئولیتمان بوده است. من چون بداخلاقی شد اینجا، در قضیه املاک نجومی چون آقای روحانی گفتتند، هم شما املاک نجومی بردید هم آقای روحانی، شما زمین در شهرک غرب بردید متری 145 هزار تومان 800 متر، تا فساد جمع نشود مشکل حل نخواهد شد. 
 
 
بخش دوم؛ طرح پرسش‌های مجزا از هر کاندیدا
 
پس از پایان بخش اول، در بخش دوم از هر کاندیدا یک پرسش خواهد شد و هر کاندیدا به این پرسش به صورت مجزا ظرف دو دقیقه پاسخ می‌دهد. در نهایت هر کاندیدا پنج دقیقه فرصت جمع بندی نهایی دارد که اگر در بخش های قبلی بیشتر از زمان مشخص شده، سخن گفته باشد، از این زمان پنج دقیقه کسر می‌شود.

مجری خطاب به قالیباف: برنامه دولت شما برای ارتقاء بهره‌وری در بخش کشاورزی و توسعه صنایع تبدیلی در شهرها و روستاها چیست؟

محمدباقر قالیباف: من ابتدا اجازه می‌خواهم چون جلسه قبل به مردم قول دادم و معتقد بودم شفاف سازی مهمترین موضوع برای رشد اقتصادی است. گفتم که خوب است که ما همه نامزدها اموال خودمان را بر اساس قانون به اطلاع مردم برسانیم. به مردم اعلام می‌کنم که من کل دارایی خودم و بستگانم را در کانال تلگرامی‌ام گذاشته‌ام و معلوم است که دارایی من کجاست که اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند موثر و جدی باشد.

در خصوص بحث کشاورزی ما حتما یکی از موضوعات مهممان برای کشاورزی و امنیت غذایی و امنیت ملی ما حتی با محدودیت‌هایی که در حوزه آب داریم باید به سمتی برویم که اقلام ویژه و حیاتی را خودکفا باشیم. لذا این برنامه کاملا پیش‌بینی شده سیاست‌های کلان این را مشخص کرده است ما همان سند چشم‌انداز و برنامه ششم را برای کشاورزی دنبال می‌کنیم مخصوصا برای روستاها و برای آن 1.2 دهم شغلی که اشاره کردم در روستاها با همین نگاه کشاورزی و صنایع کوچک و خانگی این کار را انجام می‌دهم.

معتقدم تا زمانی که مبارزه با فساد و رانت حل نشود چه در حوزه کشاورزی، صنعت و چه در صنایع دیگر حتما موفق نمی‌شویم که بتوانیم به نقطه خودکفایی کامل برسیم که بتوانیم کار صادرات را انجام بدهیم.

مجری خطاب به رئیسی: برنامه و راهکار موثر شما برای مبارزه با فساد اقتصادی و رانت‌خواری بویژه فساد سازمان یافته چیست؟

سید ابراهیم رئیسی: امنیت کشور امنیت سازمان اداری کشور در گروه مبارزه با فساد است. فساد یک ساختارهای فسادزا است که دولت باید آن را برطرف کنیم. فساد در کشور فراجناحی شده است چرا این دولت می‌گویند آن دولت، اصلا زیبنده نظام اداری ما نیست. دوم افرادی صالح را انتخاب کردن برای امور است اگر یک دستگاه نظارتی گزارش داد فلان کس فاسد است باید با حساسیت برخورد کرد. این فساد اگر زیر عمامه من یا آقای روحانی باشد یا زیر کت آقای جهانگیری یا قالیباف باشد باید حساسیت داشت.

اولین کسی که باید حساس باشد رئیس دولت است. اینکه اعلام می‌شود آقای روحانی نزدیک‌ترین فرد شما دارد فساد می‌کند، نه تنها بر خورد نمی‌کنید مقاومت می‌کنید. اگر می‌خواهیم نظام اداری ما اصلاح شود می‌توانیم، در دولت کار و کرامت مصمم هستیم در هیچ کجای اداری کشور نخواهیم فساد رخنه کند. عزم و اراده جدی برای اینکه اگر کسی فاسد است باید آن را بیرون کنیم. ما مشکلی داریم این است که مردم دغدغه ‌مند هستند در خصوص فساد اداری. این مسئله قابل حل است با عزم و اراده راسخ در کشور.

مجری خطاب به هاشمی طبا: چه برنامه‌ای برای اصلاح نظام مالیاتی کشور دارید و ملاحظات شما برای حمایت از تولید و اشتغال در این زمینه چیست؟

سیدمصطفی هاشمی‌طبا: 
مقدمتا من چون با اعلام دارایی‌های نامزدها مخالفت کردم و هیچ قانونی هم در این زمینه وجود ندارد چون ملاک اصلا پول داشتن یا نداشتن نیست چه بسا ممکن است کسی فقیر باشد اما کیسه بدوزد. نامزدها تقاضا دارم که نسبت به اعلام منابع پولی ستادشان به طور مشخص با ارائه دهندگان یعنی نامشان را ببرند و مخارجی که انجام دادند اعلام کنند. من عذرخواهی می‌کنم که از سوال فراتر رفتم.

ما باید در خصوص مالیات افراد را در حقیقت مثل کشورهای اروپایی رصد کنیم و درآمدهای واقعی را شناسایی کنیم و سیستم جامع مالیاتی را به کار ببریم. چون همانطوری که یک یاز دوستان اشاره کرد حدود 40 درصد از کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند آنها اصلا در زمره مالیات‌دهندگان نیستند و باید سیستم جامع مالیاتی را طراحی کرد و به مورد اجرا گذاشت.

در خصوص شرکت‌های تولیدی که واقعا مظلوم هستند به خصوص کسانی که صنایع ظریف را کار می‌کنند و فشار زیادی روی آنهاست از قبیل به هر حال بیمه‌های اجتماعی، مالیات ممیزی و غیره حتما باید نسبت به کسانی که تولیدات صارداتی به خصوص یعنی تولید با کیفیت صادراتی می‌خواهیم برای آنها معافیت مالیاتی در نظر حتما داشته باشیم.

مجری خطاب به روحانی: فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست چنانچه رئیس جمهور شدید چه برنامه‌ای در زمینه مدیریت و مها راین پدیده خواهید داشت؟

حسن روحانی: قبل از اینکه به این سوال جواب بدهم به آقای رئیسی جواب می‌دهم. با اینکه میلاد امام زمان است من نمی‌خواستم این را بگویم. ایشان می‌گویند چرا شما به استانها رفتید در این ماهها و مصوبه گذاشتید؟ ما رفتیم افتتاح کردیم شما از افتتاح ناراحت هستید. می‌گویید کارهای شما انتخاباتی است ما دی ماه این کارها را به مجلس دادیم و آیین‌نامه را اجرا کردیم و باید اجرا کنیم شما ظاهرا مسائل آشنایی ندارید.

شما الان قاضی هستید اینطور تهمت می‌زنید اینطور می‌خواهید رئیس جمهور شوید و برای مردم کار کنید؟ من عقد اخوت با کسی نبسته‌ام، هیچ کس مانع من نیست. شما کارهای انتخاباتی دارید می‌کنید شما اگر با فساد مخالف هستید در پرونده 12 هزار میلیارد تومانی که یک ور آن قاضی بود که تخلف کرد و عزل شد و یک ور آن هم آقایی بود که فرار کرد. شما اگر با فساد مخالف هستید از پرونده‌ای که از آن مطلع هستید چرا اقدام نکردید؟ من نمی‌خواستم اینها را بگویید در مسئله تورم هم مهار آن است که باید اجرا شود.

مجری خطاب به جهانگیری: قرعه‌کشی می‌کنیم برای سوال ایشان، سوال شما این است آقای جهانگیری: چه طرح و برنامه‌ای برای شکوفایی درون‌زا و خودروسازی ملی در کلاس جهانی دارید؟

اسحاق جهانگیری: به آقای قالیباف عرض می‌کنم برادر عزیز جنابعالی ظاهرا آمدید که یک سری افراد را تخریب کنید. من ادب را  رعایت می‌کنم نمی‌گویم دروغ می‌گویید. من هیچ چیز جز خانه‌ای در تهران دارم اگر دارم برای شما آقای قالیباف. آقای قالیباف صداقت و ادب چیز خوبی است رعایت کنید. من 8 سال در دولت نبودم و کنار بودم، امروز با افتخار عرض می‌کنم، زندگی بنده از این کاغذ سفید تر است. یک لکه در زندگی من نیست. همچنین در زندگی فرزندانم.
 
نه خیریه درست کردم که اموال به آنها بدهم. در خصوص مسائل اقتصادی شعار ندهیم. مردم از شعار گوششان پر است، برنامه سخت است، با برنامه بگویید چه می‌کنید؟ اقتصاد مقاومتی یکی از ویژگی‌های آن درون‌زایی است که باید از ظرفیت کشور استفاده شود. صنعت خودرو یک صنعت پیچیده است، تحقیق و توسعه و قطعه‌سازی توان خوبی در کشور صورت گرفته است با برندهای معتبر دنیا باید مشارکت کنیم و در ایران عرضه کنیم.

مجری خطاب به میرسلیم: برنامه دولت شما برای رشد کسب و کارهای دانش‌بنیان و گسترش و تحکیم پیوند صنعت و دانشگاه چیست؟

سید مصطفی میرسلیم: یکی از مسائل مهم برای رشد این است که ما همکاری بین صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم.ما با استفاده از جوانان مستعدی که در دانشگاه بودند هسته علمی را در صنعت ایجاد کردیم و نسبت به نیازی که در صنعت وجود داشت اقدام کردیم و برمبنای آن نیاز مبادرت به طراحی کردیم و بعد وارد تولید انبوه شدیم. این یک نمونه هسته اقتصاد مقاومتی است که اجرا کردیم.
 
با استفاده از جوانان دانشجویی که آمده بودند در زمینه چاره‌جویی در زمینه صنعت، این امکانش است می‌توان به شکل مناسبی بین دانشگاه و صنعت پیوند برقرار کرد و چاره‌جویی کرد و در این راه دولت باید حمایت کرد متاسفانه دولت یازدهم در این زمینه فرصت را پیدا نکرد و فرصت را سوزاند و به جای اینکه این هسته‌ها را حمایت کند استفاده نکرد و به قول فرمانده اقتصاد مقاومتی استفاده نکرد و آنها را از دست دایدم درحالی که می‌توانستیم در جهت رشد اقتصاد کشور و توسعه دانشگاهی استفاده کنیم. وقتی این اقدامات صورت نگرفته جوانان ما تمایل به رفتن به خارج از کشور پیدا می‌کنند و در آنجا با حضور در میان رقیبان ما باعث افزایش فاصله میان ما و آنها شود.
 
 
 
بخش سوم؛ جمع بندی پایان کاندیداها
 
 
مجری: می‌رسیم به بخش پایانی جمع بندی مناظره امروز، وقت‌های اضافه که در مناظره اول داشتند در مناظره دوم جبران کردیم. اول برنامه عرض کردم وقت‌های استفاده نشده نامزدهای محترم برایشان محاسبه نمی‌شود اما وقت‌هایی که اضافه استفاده شده از فرصت 5 دقیقه جمع بندی کم می‌شود. چون این برنامه آخرین برنامه مناظره است و دیگر برنامه نداریم و هم در آستانه اذان هستیم.

از نامزدها می‌خواهم که رعایت کنند تا بتوانیم با عدالت زمانبندی دقیق برنامه را اجرا کنیم. ما مبنای‌مان همان قرعه‌کشی قبل از آغاز برنامه است که شماره صندلی نامزدها مشخص می‌شود و همان برای این بخش هم در نظر گرفته می‌شود. طبق زمانبندی دقیقی که حاصل استخراج نمایشگر حساس به صدای نامزدهای محترم است.
 
فرصت آقای هاشمی طبا 3 دقیقه و 25 ثانیه است.

هاشمی طبا:
 
ما گل هاي خندانيم
فرزندان ايرانيم
ايران پاک خود را
مانند جان مي دانيم
ما بايد دانا باشيم
هشيار و بينا باشيم
از بهر حفظ ايران
بايد توانا باشيم
آباد باش، اي ايران
آزاد باش، اي ايران
از ما فرزندان خود
دلشاد باش اي ايران 
 
من دوست داشتم نوه 6 ساله‌ام می آوردم که عینا نشان بدهم برای آنها باید کار کنیم طبیعتا هر سیاستمدار و مدیر جامعه باید مردم را دوست داشته باشد تا بتواند برایشان کار کند. اما دوست داشتن انواع مختلف دارد امام مردم را دوست داشت اگر در حمله بعث عراق به مردم می‌گفت که من شما را دوست دارم بروید پنهان شوید که آسیب نبینید، من شما را دوست دارم. به مردم گفت که به جبهه‌ها بروید و ایران را حفظ کنید چنین شد که مردم به جبهه رفتند و ایران را حفظ کردند. ما برای 4 تا رای نباید کاری کنیم که مردم را به عنوان دوستدار درست خود را معرفی کنیم. وعده‌هایی که داده شده هیچ کدام عملی نیست.
 
سوال می‌کنیم چرا منابع یارانه 3 برابر را نمی‌گویید می‌گویند آماده است از کجا؟ معلوم نیست.این فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند استقلال ملی و عظمتت ملت ایران در ذهنم بوده است. به همین دلیل حفظ ارجمندی ایران د ردرجه اول قرار دادم. به جای پخش یارانه به همه اینکه تظاهر به دوست داشتن همه می‌کنم گفتم به خانواده‌های ناتوان و مستضعف کمک می کنم و گفتم که یارانه را به آنها می‌دهم و سرانجام به مسئله اقتصاد مقاومتی، تولید برای صادرات،‌تولید و اصلاح کشاورزی در جهت رفع مشکل نابودی ایران که ایران همه چیز را به ما مردم داده است.

مام میهن همه چیز را به ما داده و ما باید جبران کنیم. همه مردم ما بدانند که نفت،‌آب، گاز، جنگل، رودخانه در خدمتشان بوده و امروز اگر بخواهیم ادامه بدهیم میراث یک سرزمین سترون را خواهیم داشت و نه استقلال ملی خواهیم داشت و نه عظمت و سربلندی ملت ایران. پاینده باشید.

مجری: آقای قالیباف 3 دقیقه و 29 ثانیه وقت دارید.

قالیباف: من دوست داشتم در پایان مطلبی را خدمت ملت عزیز بگویم. اما به هر حال امروز در این روز عید این شرایط پیش آمد که آقایان روحانی و جهانگیری مطالبی را گفتند که باید بگویم چرا باید بگویم؟ چون فکر کنم اگر به اینها اشاره نکنم حق این مردم محروم و مظلوم و حق همه ایرانی‌ها را ضایع کردم باید روشن کنم. امروز مشکل اقتصاد و عدم رشد اقتصادی کشور فرتص‌های نابرابری است که در حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی پیش آمده است.

آقای روحانی می‌فرمایید هر کسی هست باید برخورد کنید خوب اولین برخورد را خودتان انجام بدهید شما مطلع هستید که بستگان شما در کنار شما امروز دارند چه می‌کنند درحوزه‌های مالی و بانکی. چرا برخورد نمی‌کنید؟ چون خودتان هم از این رانت استفاده می‌کنید وقتی استفاده می‌کنید، نمی‌توانید برخورد کنید. وقتی 800 متر زمین می‌گیرید به 2.5 میلیون تومان در سال 70 حتما شجاعت برخورد را ندارید این درد کشور است.

آقای جهانگیری به مردم بگویید که 385 متر در دهه 80 به متر 140 هزار تومان در ونک از بیت‌المال گرفتید بعد به ما میگویید املاک نجومی؟ چرا به مردم بدبخت نمی‌دهید؛ این درد ماست. ما هر چه می‌گوییم از دولت شما این را می‌فهمیم این را می‌گوییم، می‌گویید نداریم‌، آن را می‌گوییم می‌گویید نیست. این هم دو اسناد از شما دو بزرگوار. به همین دلیل است که می‌گویید نمی‌شود، نی‌توانیم پس این 6 میلیون بیکار کشور و سالانه یک میلیون اضافه می‌شود ما یک درصد جمعیت دنیا را داریم یک درصد خاک دنیا را داریم 5 درصد منابع دنیا را داریم.

چرا نمی‌توانیم اداره کنیم و مردم ما در این سرزمین فقیرانه زندگی می‌کنند به خاطر اینکه فساد وجود دارد، سیستم‌ها را هوشمند نمی‌کنیم فساد ساختاری داریم. هر چه بگندد نمکش می‌زنند وای از آن روز که بگندد نمک ما باید شجاعانه بایستیم و حق مردم را بدهیم و خدمت کنیم به مردم.

مجری: تقاضا می‌کنیم آقای میرسلیم 3 دقیقه و 45 ثانیه وقت دارید

میرسلیم: من شخصا ادعای معجزه برای رفع این مشکلات را ندارم. مگر با یاری خود شما و به لطف خدا و با ادعای داشتن برنامه‌ای مستقل و عزم و جزم برای باز کردن گره‌ها. مهمترین مسئله امروز کشور ما فساد است و آن هم فساد در دستگاههای اجرایی. سایر مفاسد ناشی از فساد دستگاه هاجرایی است.

من با رباخواری در نظام بانکداری که موجب بیچارگی در خانواده‌ها است جنگ خواهم کرد. مبارزه با فاسد اداری که خواسته شما و مقام معظم رهبری است و آن نیز جز با همکاری افراد پاکدست و فسادستیز میسر نخواهد بود. دولت من دولت کاسبان نخواهد بود. با شناختی که از طریق دفاترمان در سراسر کشور داریم ما برنامه فوری برای توسعه بخش کشاورزی با توجه به وضعیت بحرانی منابع آب کشور داریم. ما برنامه نجات فوری صنعت خودروسازی که موجب بحران اقتصادی و بحران محیط زیستی و نارضایتی عمومی شده است و شایسته مردم نیست را داریم.

رسیدگی فوری به وضعیت کارکنان دولت و کارگران که متاسفانه عده‌ کثیری از آنها قراردادی هستند و تامین  شغلی آنها میسر نیست و گرفتاری مالی آنها را رنج می دهد رسیدگی فوری به این عزیزان در برنامه ماست و همچنین توجه به روستائیان و عشایر در دستور کار ماست. ایجاد بازار صادراتی جزو برنامه اصلی است. ما برنامه دقیق برای ایجاد اشتغال نیروی جوان و تحصیل کرده بر مبنای شرکت‌های دانش بنیان داریم و امروز می‌خواهم سلام این جوانان عزیز را خدمت همه نامزدها برسانم و بگویم آنها منتظر حضور شما در میان خودشان هستند.

امیدوارم که با هماهنگی که بین انتخاب شایسته انتخاب شده دولت پاکدست بتوانیم از پس وظایف مهمی که برعهده ماست برای تعالی و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران بر‌آییم.
 
مجری خطاب به روحانی: آقای روحانی فرصت جمع بندی شما 4 دقیقه و 46 ثانیه است بفرمایید

روحانی: 
من مایل نیستم برخی مسائل را مطرح کنم اما مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم که پرونده سال 84 آقای قالیباف در اختیار من بود و نگذاشتم منتشر شود و با برخی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم که نباید در آستانه انتخابات هیچکس از این پرونده مطلع شود که اگر من آن مردانگی را نکرده بودم شما آقای قالیباف الان اینجا ننشسته بودید.

آقای قالیباف شما که طرحت همیشه لوله کردن بود و هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من ظرف دو ساعت دانشجویان را لوله می‌کنم. ما اگر جلوی شما نایستاده بودیم که الان همه دانشگاه‌های ما پر از لوله بود. شما نمی‌خواهد راجب املاک و اموال مردم صحبت بکنید و بگویید ما که همه اموالمان در اختیار قوه قضاییه است و آن را ارائه کرده‌ایم و شما هم طبق قانون آن را ارائه می‌کردید، چرا ندادید و حالا آمده‌اید اینجا و ریاکاری می‌کنید.

من اگر در تهران یک خانه بیشتر داشتم مال شما و اگر هم در حال حاضر یک خانه بیشتر دارم مال شما و اگر جایی تخلف شده است شما بروید آن تخلف را پیگیری بکنید و از آن شکایت بکنید. آن زمین را هم شما می‌دانید که معوض چه بوده است و خبر دارید و الان دارید آن را طور دیگری مطرح می‌کنید. شما اگر خیلی ناراحت زمین هستید به ترقبه هم رسیدگی کنید و ببینید بستگان شما در آنجا چه می‌کنند.
 
آقای رئیسی شما راجع به من هر چه می‌خواهید بگویید. هر تهمتی که می‌خواهید بزنید. آزاد هستید. شما قاضی هستید و دستتان باز است. شما دادستان روحانیت هم هستید و می‌توانید همه علما را دستگیر کنید ، بپرسید که علما از شما چه کشیده‌اند. اما من از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید.

امام رضا (ع)افتخار همه ما شیعیان و مردم است. اگر نبات و پارچه سبز می‌خواهید به روستاها بفرستید بگذارید و آن را بعد از انتخابات انجام دهید. الان جلویش را بگیرید. اینهایی که از نهادهای امنیتی هستند و با اتوبوس از شهرها برایت جمعیت می‌آورند از آنان بپرس که پولش را از کجا می‌آورند. از پول بیت‌المال این کار را انجام می‌دهند. تو که قاضی هستی چرا با آنها برخورد نمی‌کنی؟

مردم ما با هم چهار سال پیش یک عهد بستیم و براساس آن جلو رفتیم. ما 10 برابر تحریم‌ها ایستادگی کردیم و آن را شکستیم. ما هر بهانه‌ای که می‌توانست برای ما جنگ درست کند یعنی همان پی‌ام‌دی که آن را از بین بردیم. من به مردم اعلام می‌کنم که آمادگی دارم در چهار سال بعد غیر از تحریم‌های هسته‌ای که در این چهار سال برداشتم بقیه تحریم‌های ملت ایران را به خوبی و با قدرت بردارم و عزت ایران را و منفعت ایران را به ملت ایران بازگردانم.

ما با هم عهد بستیم که از رکود خارج شویم و به رشد اقتصادی برسیم که رسیدیم. ما با هم تعهد دادیم که تورم را کاهش دهیم و آن را تک‌رقمی کنیم که این کار را کردیم. کشاورزان ایران ما با هم تعهد بسته بودیم که در تولید گندم به خودکفایی برسیم که رسیدیم و 21 میلیون تن اضافه مواد غذایی تولید کردیم. ما به همین عهدمان و راهمان ادامه خواهیم داد. ما آب‌های مرزی را به سرزمینمان باز گردانیم و امسال پاییز مردم غرب کشور با این آب زراعت خواهند کرد.

ما برای کنترل آب‌های مرزی و نجات کشور از خشکسالی با هم کاری کردیم که جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیریم که اگر اقدام دولت یازدهم نبود امروز دریاچه ارومیه به طور کامل خشک شده بود و یک طوفان می‌توانست 14 میلیون مردم را در غرب کشور تحت تاثیر قرار دهد. من به مردم، ایثارگران و خانواده‌های شهدا وعده دادم که در این دولت مطالبات باقی‌مانده خانواده‌های ایثارگران از سال 76 تا 96 را پیگیری کنم. ما این مقدار را پرداخت کردیم و با ملت ایران عهدم با شما راستگویی، صداقت و کار است.
 
مجری زمان جهانگیری را برای جمع بندی نهایی اعلام کرد
 
جهانگیری: ملت ایران شرایط دشوار است و ما از تحریم ها عبور کردیم و منطقه ما حساس است. ما باید جنگ را از کشور دور  کنیم. اوضاع منطقه نگران کننده است باید مواظب ایران باشیم. باید از کشورمان حراست کنیم. نباید سفره مردم کوچک شود. ما می توانیم با برنامه هایی که گفتیم مسایل و مشکلات را حل کنیم. مردم، فرهنگیان، کارکنان دولت، کارکنان نیروهای مسلح، بازنشستگان تامین اجتماعی، پرستاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا و خبرنگاران و اصحاب رسانه و اهالی فرهنگ و خانواده های شهدا، وکلا و قضات همه و همه به صحنه بیایید، یک لحظه رای می دهید آینده را رقم می زنید.

ما زمان خطا نداریم. باید تصمیم بگیریم.آقای قالیباف شما 12 سال شهردار بودید این سومین بار بود که کاندیدا می شوید فکر می کنید مردم تهران  نسبت به 12 سال قبل از ترافیک ، جمع آوری زباله ها و متکدیان و ... راضی ترند. اگر راضی بودند در انتخابات سال 92، 700 هزار رای نمی آوردید؟ نفر آخر لیست نمایندگان یک میلیون و خرده ای رای آورد. ما سهام عدالت را واقعی می کنیم. سه سال بر روی آن کار شده است. از شهریور سال 96 هر تحت پوشش کمیته امداد مالک 10 میلیون تومان در کارخانه ها خواهد شد.

طرح های مختلفی برای کشاورزی تهیه شده و در جلسه گذشته اقتصاد مقاومتی به تصویب رسید که برای سال 96، 950 هزار شغل ایجاد کنیم. در روستاها و مناطق محروم 1.5 میلیارد تومان از مجلس درخواست کردیم که رییس مجلس قول داد که آن را تصویب کند.
 
مجری زمان رئیسی را برای جمع بندی نهایی اعلام کرد 
 
ابراهیم رئیسی: در ارتباط با منابع آنچه که مردم وعده کرده اند باید بگویم که برای همه وعده ها منابع،‌ بررسی و کارشناسی شده است. باید قطعا با فرارهای مالیاتی به طور قاطع برخورد شود نه اینکه فقط مالیات کاسبان خوش حساب اخذ شود. باید جلوی قاچاق کالای افراد رفیق و دوست و آشنای برخی از دولتمردان گرفته شود. همچنین باید از دست اندازی افراد خاص به منابع بانکی جلوگیری شود. اگر جلوی هزینه های اضافی و روحیه اشرافی گری گرفته شود حتما می توان برای دهک های پایین وضعیت های متفاوتی ایجاد کرد.

رسیدگی به دهک های پایین اقدامی دور انتظار نیست و دولت فعلی نیز در حال انجام بخشی از این کار است. آقای روحانی شما من را می شناسید. من چون روحیه حقوقی و قضائی دارم سخنی همینطوری بر زبانم جاری نمی شود که بگویم؛ آقای معاون اول قوه قضائیه و دادستان کل کشور در دفتر شما آمدند و  با جنابعالی صحبت کردند؛ با اینکه آنها مدارک و اسناد را به شما نشان دادند و گفتند که نزدیکترین افراد شما دچار یکسری مشکل میلیونی هستند اگر من جای شما بودم مساعدت می کردم و می گفتم براساس قانون برخورد شود. این که نباید الان انجام شود یا بعدا باید انجام شود یا در مسائل تشکیک کنید با روحیه فردی که رئیس دولت است سازگاری ندارد.

من این صحبت ها را با استناد به صحبت های آقایانی که در دفتر شما انجام داده اند مطرح می کنم. آقای جهانگیری نیز به خوبی از روحیه ضد فساد من خبر دارند. ایشان همچنین به خوبی می دانم که من به مسائل مختلف آشنایی دارم. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه آمبودزمان آسیایی برای نخستین بار در زمان دولت اصلاحات در قوه قضائیه با حضور 40 کشور جهان تشکیل شد و موسس آن من و پاکستانی ها بودیم خطاب به روحانی، خاطر نشان کرد: به جز برجام که شما آقایان از آن بیشتر اطلاع دارید من کمتر از شماها ارتباطات خارجی و اعتبار جایگاه اداری نداشته ام.

چرا می خواهید تحقیر کنید؟ این روحیه اخلاقی نیست چرا که به جز موضوعی که جنابعالی در آن ورود داشتند در سیاست خارجی حتما اطلاعات من کمتر از جنابعالی و آقای جهانگیری نیست. آزادی های سیاسی و مدنی وظیفه هر دولتی است و هر دولتی موظف به تامین تضمین این آزادی ها برای همه است. آقای روحانی مگر جنابعالی زبان را برای کردها آزاد کردید؟؛ خدا آزاد کرد. قانونی اساسی اجازه داد که کردها و سایر اقوام از لباس رسمی خود استفاده کنند. این کاندیدای ریاست جمهوری با بیان اینکه معتقد به وجود شهروندان درجه یک دو و سه نیستیم تاکید کرد: دولت موظف است به 80 میلیون نفر خدمت دهد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار