کد خبر: ۴۲۴۲۱۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۶:۳۵ 15 May 2017
با برگزاری مناظره سوم، هفته سرنوشت ساز برای نامزدهای انتخابات آغاز شد. حالا نامزدهای اصلی کمتر از هفت روز فرصت دارند تا بتوانند سبد آرای خود را افزایش دهند. از این رو یک روز پس از مناظره آخر، شاهد برنامه های فشرده نامزدها و طرفدارانش برای اعلام برنامه های بودیم که در ادامه به آنها اشاره شده است.
 
شمارش معکوس برای انصراف کاندیدای پوششی به نفع روحانی
شمارش معکوس برای انصراف اسحاق جهانگیری که از همان ابتدا بسیاری گفته بودند که برای کمک به روحانی و پوشش وی در مناظرات انتخاباتی وارد عرصه انتخابات شده‌ است، آغاز شده است. برخی منابع خبری گفته‌اند که اصلاح‌طلبان همانطور که وی را وارد عرصه انتخابات کرده بودند، متنی را هم برای وی نوشته‌اند که در آن جهانگیری به نفع حسن روحانی از انتخابات انصراف می‌دهد که برای این اقدام، همچنین فیلمی نیز تهیه شده است.

جهانگیری در مناظره اعدادی را گفت که دادستان کل کشور آن را رد کرده بود
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: وقتی در مسکن رشد به منفی ۱۶ می‌رسد، معلوم است همه مهندسان بیکار می‌شوند. محمدباقر قالیباف کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: قرار نیست در مناظرات حرف‌هایی زده شود که سندیت ندارد. عددی که آقای جهانگیری در مناظره مطرح کردند یک حرف غیرمنطقی بود؛‌ ایشان نه تنها سندی ارائه ندادند، بلکه خلاف نظر دادستان کل کشور نیز صحبت کردند که طبیعتاً  این موضوع را پیگیری قضایی خواهم کرد.

نماینده قالیباف: دادستانی سایت «کارورزی» دولت را فیلتر کند
نماینده نماینده محمد باقر قالیباف در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات در نامه‌ای به دادستان کل کشور خواستار فیلتر شدن سایت کاروزی دولت شد. مهدی ذاکری نماینده محمدباقر قالیباف در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات، در نامه‌ای به حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل کشور خواستار فیلتر شدن سایت کارورزی دولت یازدهم شد.

محمدباقر قالیباف کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری که وعده پرداخت 250 هزار تومان کارانه را به بیکاران در دولت مردم داده بود، پیشتر از راه‌اندازی سامانه ملی کار خبر داد اما تنها چند روزبعد از راه‌اندازی این سامانه با فشار دولت یازدهم، سامانه فیلتر شد. دولت یک روز پس از فیلتر کردن سامانه کارانه قالیباف، اقدام به راه‌اندازی سامانه کارورزی کرد.

کسی علیه «رئیسی» پرونده‌ نداشت
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام توئیتری اعلام کرد: زنده‌باد اخلاق،‌ کسی علیه رئیسی پرونده‌ای نداشت ولی رئیسی پرونده دیگران را آشکار نکرد.
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پیام توئیتری خود اعلام کرد: زنده‌باد اخلاق،‌ کسی علیه رئیسی پرونده‌ای نداشت ولی رئیسی پرونده دیگران را آشکار نکرد.

مناظره بازار مکاره نیست که قورباغه را جای قناری بفروشند
مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: وقتی ادعا می‌شود در تولید گندم خودکفا شده‌ایم و در همان حال آمار رسمی گمرک تأکید می‌کند یک‌میلیون و چند صد هزار تن گندم وارد کرده‌ایم و «ازدست‌داده‌ها» را «دستاورد» جا می‌زنند مصداق صریح تقلب رأی دزدی است.

حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان اظهار داشت: بسیاری از ادعاها و اتهاماتی که در جریان مناظره نامزدها مطرح شد، دروغ‌های شاخ‌دار است و شورای نگهبان وظیفه دارد درباره آن از نامزدها توضیح بخواهد و درصورتی‌که دروغ بودن آن‌ها به اثبات رسید صلاحیت نامزد دروغ‌گو را برای همیشه رد کند. مدیرمسئول کیهان گفت: تقلب در انتخابات فقط از نوع دست‌کاری در آراء نیست که خوشبختانه این‌گونه تقلب در ساختار نظام ناممکن است بلکه گندم نمائی و جو فروشی هم تقلب است و نامزدهایی که در مناظره تلویزیونی با دروغ‌گوئی و پشت‌هم‌اندازی چهره واقعی خود را از مردم پنهان می‌کنند نیز دست به تقلب زده و شایستگی لازم برای انتخاب شدن را ازدست‌داده‌اند.

شریعتمداری ادامه داد: ازآنجاکه رأی مردم حق‌الناس است بی‌توجهی به دروغ‌گوئی‌های نامزدها برای جلب آراء نیز دزدی آراء بوده و تقلبی بزرگ است.

سینه‌ام پر از اسرار است
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوی گفت: آقایان بدانند که سینه من پر از اسرار است؛ اگر قرار باشد لب به سخن باز کنم، هیچ فردی نمی تواند حرفی بزند اما اخلاق و قانون مداری به من اجازه نمی دهد.

حجت الاسلام سیدابراهیم رییسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوی عصر امروز با حضور در مصلی شهر اردبیل در جمع مردم این شهر اظهار کرد: نباید کسانی که دولت را نقد می کنند با الفاظ مختلف تحقیر کنیم. دولت اگر قرار باشد منتقدین را به سخره بگیرد، فساد آن دولت را فراخواهد گرفت. فقر مطلق در شان نظام اسلامی نیست. آقایان می گویند تورم را ۸ درصد کرده ایم. اگر به بازار بروید و برنج، گوشت و روغن بگیرید، می فهمید که قیمت ها در دولت فعلی دو برابر شده است.
نامزد انتخابات با بیان اینکه آقایان می گویند فلان کار را می کنیم؛ یعنی چه؟ شما باید بگویید که در این 4 سال چه کرده اید، ادامه داد: آقایان بدانند که سینه من پر از اسرار است؛ اگر قرار باشد لب به سخن باز کنم، هیچ فردی نمی تواند حرفی بزند اما اخلاق و قانون مداری به من اجازه نمی دهد.

در مناظره آخر خیلی روی اعصاب من راه رفتند تا عصبانی شوم
اسحاق جهانگیری کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ظهر امروز پس از ضبط برنامه رادیویی در سازمان صدا و سیما در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که برنامه‌هایتان تا انتهای تبلیغات چیست و آیا تا پایان انتخابات ریاست جمهوری باقی خواهید ماند یا خیر، اظهار داشت: انتخابات سازوکار خودش را دارد و هیچ وقت در انتخابات این گونه نیست که کسانی راهی را انتخاب کنند و تا آخر بروند و هر چه شد، شد؛ خیر، انتخابات در همه دنیا سازوکارهایی دارد و در مقاطعی ممکن است ائتلاف‌هایی شکل بگیرد و افرادی که به هم نزدیک‌تر هستند در روزهای نزدیک به انتخابات با یکدیگر گفت‌وگو می‌کنند و از الان هم گفت‌وگوها بین کاندیداها و جریانات سیاسی شروع شده که بتوانند با یکدیگر ائتلاف کنند. اگر به توافق و ائتلافی برسیم بر اساس ائتلاف عمل خواهیم کرد و گر نه همین مسیر را جلو می‌رویم.

جهانگیری درباره مناظره سوم کاندیداها، گفت: بنده شب گذشته و در مناظره خیلی به خود فشار آوردم که از خط قرمز اخلاق و ادب خارج نشوم، چون در این گونه مواقع اینکه انسان خودش را کنترل کند و از محدوده‌ای که برای خودش تعیین کرده خارج نشود خیلی مهم است و بنده سعی کردم این گونه عمل کنم علی‌رغم اینکه خیلی روی اعصاب بنده راه رفتند که عصبانی‌ام کنند لذا امیدوارم توانسته باشم بسیاری از مسائلی که لازم بود را به مردم گفته باشم .
 
بازتاب خارجی مناظره‌ انتخابات ریاست جمهوری
سومین مناظره انتخابات ریاست جمهوری ایران بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت. در همین ارتباط شبکه المیادین اعلام کرد:  روحانی در جریان این مناظره توسط رئیسی به عدم عزم جدی برای مبارزه با مفاسد متهم شد.

خبرگزاری رویترز نیز در خصوص مناظره های انتخابات ریاست جمهوری ایران نوشت: این مناظره ها در حالی برگزار می شود که روحانی از عملکرد سیاسی و اقتصادی دولتش دفاع می کند. این خبرگزاری آمریکایی در ادامه آورده است: دولت روحانی در حال حاضر با دو رقیب برجسته یعنی رئیسی و قالیباف رقابت می کند.
شبکه خبری بی‌بی‌سی با پوشش دور سوم مناظرات بین نامزدهای ریاست‌جمهوری ضمن اشاره به محوریت مسائل اقتصادی در این مناظره، اعلام کرد که این مناظره صحنه انتقادهای نامزدها به یکدیگر بود.

خبرگزاری آناتولی نیز با پوشش مناظره پایانی بین نامزدهای ریاست‌جمهوری، به پررنگ کردن اتهام‌های نامزدها به یکدیگر و انتقادهای آن‌ها از عملکرد نامزد مقابل پرداخت.
 
تایمز آو اسرائیل نیز در این خصوص نوشت: مناظره پایانی صحنه حمله‌ها وانتقادهای شدید شهردار تهران به عملکرد اقتصادی دولت بود. قالیباف معتقد است که دولت تنها به نفع چهار درصد از طبقه بالای جامعه عمل می‌کند. روحانی نیز با تاکید بر تاثیر توافق هسته‌ای بر کاهش تحریم‌ها و حصول منافع اقتصادی بی‌شمار برای ایران در مبادلات بین المللی از حمایت حداکثری از فقرا و نیازمندان خبر داد.
 
خبرگزاری فرانسه اعلام کرد: روحانی متعهد شد (در صورتی که پیروز انتخابات شود) همه تحریم های غیر هسته ای را در چهارسال آینده بردارد و عزت را به ایران و ملت آن بازگرداند. وی رقبای اصولگرای خود را متهم کرد که توانایی مدیریت کشور را ندارند و آنها مانند دولت گذشته (محمود احمدی نژاد) درصددند تا برای خرید رای، بین مردم پول توزیع کنند. ازطرف دیگر، ابراهیم رئیسی نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری ایران گفت: دولت از سه تا یک میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی سخن می گوید درحالی که تنها توانسته 500 میلیون دلار از آن را جذب کند. رئیسی و محمد باقر قالیباف شهردار تهران و دیگر نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری دولت روحانی را متهم کردند که از شهروندان بی بضاعت دست کشیده است. قالیباف بارها تکرار کرد شما دولت چهار درصدی هستید که بیشترین ثروت را در جامعه در اختیار دارند.

قالیباف تصریح کرد: کشور با وجود بیکاری، رکود و تورم با بحران های اقتصادی خطرناکی روبه روست و اولویت ایجاد شغل است. از سوی دیگر، رئیسی اظهار داشت فقر شدت گرفته و بنا به گفته وی یک سوم جمعیت ایران با آن دست به گریبان هستند.باید کمک های مستقیم به فقرا را افزایش دهیم و از تولید ملی حمایت و بخش های مسکن و کشاورزی را دوباره احیا کنیم.

بلومبرگ هم اعلام کرد: روحانی وعده داد کار را تمام و تحریم های باقی مانده علیه ایران را رفع کند اما توضیحی درباره چگونگی این اقدام ارائه نداد.

رسانه های دیگری از جمله آسوشیتدپرس و ای.بی.سی نیوز هم به وعده رئیس جمهوری برای لغو تحریم های غیرهسته ای و نقل قول اظهارات روحانی بسنده کردند.

نشریه اقتصادی فوربس اعلام کرد: در حالی که به پایان کارزار انتخابات ریاست جمهوری ایران نزدیک می شویم، تنش در حال تشدید است به طوری که مقام های ارشد رو در بایستی را کنار می گذارند و به سخنان بی سابقه ای رو می آورند.     
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار