مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان چابهار در گفتگو با تابناک تشریح کرد:
درب اتاقش به روی همه باز است. در طول مصاحبه چندین نفر آمدند و رفتند. خبری از منشی و رئیس دفتر نیست. در طول راهرو که برای بدرقه ما آمده بود، با همه مددجویان حال و احوال می‌کرد. از یکی حال پدرش را می‌پرسید و از دیگری اوضاع تعمیر ساختمانش را. از مادری پیگیر دانشگاه پسرش بود و تذکری به یکی از کارمندانش برای پیگیری هزینه بیمارستان فرزند یکی از مددجویان می‌دهد. 22 سال است که در چابهار است و همه مددجویان را با اطلاعات دقیق می‌شناسد.
کد خبر: ۴۲۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۱ 16 May 2017

خبرنگار تابناک سیستان و بلوچستان: درب اتاقش به روی همه باز است. در طول مصاحبه چندین نفر آمدند و رفتند. خبری از منشی و رئیس دفتر نیست. در طول راهرو که برای بدرقه ما آمده بود، با همه مددجویان حال و احوال می‌کرد. از یکی حال پدرش را می‌پرسید و از دیگری اوضاع تعمیر ساختمانش را. از مادری پیگیر دانشگاه پسرش بود و تذکری به یکی از کارمندانش برای پیگیری هزینه بیمارستان فرزند یکی از مددجویان می‌دهد. 22 سال است که در چابهار است و همه مددجویان را با اطلاعات دقیق می‌شناسد.

از سختی کار در دوران آغاز خدمتش می‌گوید، از خودروی فرسوده بدون کولری که چند نفری با آن برای پرداخت حقوق ماهانه مددجویان در روستاهای دورافتاده وسیله نقلیه شان بوده و بیابان‌های تفتیده را با آن طی می کردند. از اینکه بیش از نیمی از حقوقش را به این خانواده‌ها پرداخت می‌کرده و خیر وبرکت آن را کرارا در زندگی‌اش دیده است. البته از ما می‌خواهد که این مطالب را منتشر نکنیم، ولی ما می‌نویسیم که دیگران بدانند معدودند مدیران با فیش‌های نجومی و ساکن املاک غصبی.

وی بدون حضور معاون و کارشناس و بدون یادداشت و کاغذ همه آمار را از ذهنش بیان می‌کند. از سر تواضع پشت میزش نمی‌شیند و اساسا پشت میز نشین نیست. در بدو ورودمان به ساختمان کمیته امداد از درب خیابان تا درون اتاق مدیر کسی جلویمان را نگرفت. درب اتاقش چرمی نبود. از اتاق استراحت و یخچال و منشی و مسئول دفتر و تشریفات رایج خبری نبود. حتی خودش از ما پذیرایی نمود.

اینجا کمیته امداد امام خمینی (ره) است؛ به همان سادگی و شوق خدمتی که از صاحب نام آن شنیده‌ایم.

همکاری خوب پتروشیمی مکران درخصوص اشتغال مددجویان کمیته امداد/ تقدیر از توزیع سبد حمایتی در شب عید/ کمیته امداد چابهار حامی بومی ندارد!/ حاشیه نشینی، معضل چابهار/ فقر مالی و بهداشتی در حاشیه‌نشینان بی‌داد می‌کند

رضا گلزاری مقدم گفت تعداد 4562 نفر در قالب 2201 خانواده تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان چابهار هستند.

وی درآمد خانواده های 1 تا 5 نفره تحت پوشش را در ماه 95000 تومان تا 365هزار تومان اعلام کرد و گفت البته هزینه های دیگری نیز به مددجویان پرداخت می‌شود. به عنوان مثال به هر خانواده 2 میلیون تومان برای تعمیرات ساختمان و تا سقف 25 میلیون تومان برای ساخت خانه پرداخت می‌شود، بعلاوه کل هزینه درمانی مددجویان و حتی فرانشیز بیمه آن‌ها نیز پرداخت می‌شود. وی گفت هزینه‌های ایاب و ذهاب و آموزش‌ خودکفایی ارائه شده به مددجویان تحت حمایت به صورت کامل توسط این کمیته پرداخت می‌شود.

گلزاری در خصوص روش پرداخت به مددجویان گفت اساسا پول به حساب افراد و در قبال اسناد مثبته پس از رسیدگی و طی مراحل مختلف پیشرفت موضوع امداد پرداخت می‌گردد تا مطمئن شویم هزینه‌ها درست در محل خودش هزینه می‌شود. وی افزود در این راستا به علت استفاده از سیستم اتوماسیون سراسری هیچ خدماتی توسط کمیته امداد به افراد فاقد ‌شناسنامه داده نمی شود.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان چابهار ضمن تقدیر از همکاری خوب مدیران پتروشیمی چابهار از بدو تاسیس گفت از روز اول که پتروشیمی در اینجا مستقر شده است، ارتباطات بسیار خوبی در خصوص اشتغال مددجویان بیکار کمیته امداد توسط این مجموعه صورت گرفت و هر مددجویی که توسط کمیته امداد معرفی گردید به صورت قراردادی استخدام و تحت پوشش بیمه قرار گرفت.

وی همچنین بیان داشت نکته جالب آنکه طبق قانون هر کارفرمایی که مددجویی از کمیته امداد را استخدام نماید، مبلغ 2 میلیون و 250 هزار تومان در قالب بسته تشویقی دریافت می کند که پتروشیمی مکران از ابتدا اعلام نمود از آنجا که به این بسته تشویقی نیازی ندارد، عین این مبلغ را به حساب مددجو واریز می‌کند تا کمک حال وی باشد. وی تاکید کرد تنها شرکتی که در این مدت چنین برخوردی داشته است، پتروشیمی مکران بوده است.

گلزاری مقدم در خصوص اوضاع مددجویان روستای تیس گفت روستای تیس در محدوده منطقه آزاد چابهار است و قرار است منطقه آزاد برنامه ویژه‌ای جهت حمایت و خودکفایی شغلی و مالی آنها داشته باشد تا از حمایت کمیته امداد خارج شوند.

وی همچنین بیان داشت منطقه آزاد چابهار نیز در خصوص اشتغال مددجویان همکاری خوبی با این نهاد داشته است و افراد معرفی شده به این سازمان نیز در بخش های مختلف منطقه آزاد چابهار نظیر هتل، فضای سبز و سایر بخش‌های خدماتی به کارگیری شده‌اند.

گلزاری مقدم در ادامه پیشنهاد نمود با توجه به آغاز مراحل ساخت پتروشیمی مکران در این منطقه، کارگروهی متشکل از سازمان فنی حرفه‌ای، اداره آموزش و پرورش و صاحبان صنایع مثل پتروشیمی تشکیل شود و در آن کارگروه پتروشیمی بحث نرم‌افزاری و هدایت نیروهای کار را به سمت مشاغل مورد نیازش به عهده بگیرد و خروجی آن به گونه ای باشد که نیروی انسانی ماهر تربیت شده با قابلیت اشتغال در صنعت پتروشیمی و سایر صنایع وارد بازار کار گردد. وی گفت هزینه‌های این آموزش می‌تواند توسط دانش‌پذیران، سازمان‌ها و یا صنایع پرداخت شود و پس از فراگیری حرفه و فن مورد نیاز از حقوق ایشان کسر گردد. وی گفت در اینجا به عنوان مدیر کمیته امداد اعلام می‌کنم هزینه‌های مربوط به آموزش مددجویان این نهاد برای اشتغال در پتروشیمی توسط امداد پرداخت می‌شود.

وی در خصوص اقدامات صورت گرفته جهت ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به جامعه هدف به ذکر نمونه‌ای از آن پرداخت و گفت که کمیته امداد امام خمینی (ره) چابهار در دوره‌ای با همکاری اداره صنعت، معدن و تجارت نسبت به آموزش حرفه‌ای غواصی به مددجویان متقاضی اقدام نمود که هزینه‌ای حدود 5 میلیون تومان برای هر نفر توسط کمیته امداد پرداخت گردید و درحال حاضر همه آن افراد در بخش‌هایی چون هلال احمر، اداره بنادر و کشتیرانی، اداره منابع طبیعی، جوشکاری زیرآب و کلبه‌ی غواصی و... مشغول به کار هستند.

مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) چابهار همچنین بیان داشت مناسب است صنایع در راستای انجام مسئولیت اجتماعی خود با این نهاد همکاری نزدیکی داشته باشند و بخشی از هزینه‌های محرومین را به عهده بگیرند. وی در این خصوص گفت مثلا در شب عید امسال پتروشیمی مکران به کمک کمیته امداد امام خمینی (ره) نسبت به تهیه و توزیع بن ارزاق و سبد حمایتی از خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد به ارزش هر بن 100 هزار تومان اقدام نمود که سبب خوشحالی و نشاط نیازمندان و محرومین گردید. وی گفت شاید در ذهن یک شهرنشین متمول این ارقام اصلا به چشم نیاید، ولی در منطقه محرومی چون چابهار این ارزاق آن هم در شب عید موجب رضایت و خوشحالی افراد کم بضاعت می‌شود.

گلزاری مقدم در بخشی از صحبت‌های خود به بیان مسئله‌ای عجیب پرداخت و گفت کمیته امداد امام خمینی چابهار اصلا حامی بومی ندارد و حامیان این نهاد همگی غیربومی هستند. وی با اشاره به داشتن یک حامی از کشور کانادا گفت یک خانم مسن از کشور کانادا چندین یتیم این منطقه را تحت پوشش قرار داده است و اخیرا نیز با حضور در دفتر اسناد رسمی، اقدام به انتقال بیمه عمر به نام آنان نموده است. وی گفت این خیر نیکوکار که خود به علت کهولت سن از ویلچر استفاده می‌کند هر چندماه سفری به چابهار دارد و از وضعیت ایتام تحت حمایت خود مطلع می‌شود.

وی در پاسخ به خبرنگار تابناک در خصوص تفاوت نگاه کمیته امداد به اهل سنت و شیعیان منطقه قاطعانه بیان داشت هیچ تفاوتی بین اهل سنت و شیعیان مددجو در کمیته امداد وجود ندارد و این مسئله نه در نگاه کارمندان محلی و نه در سیاست‌های عالی وجود ندارد، به گونه‌ای که همه حقوق و حمایت‌های سیستم با نگاه برابر است و هرگز در طول 22 سال خدمت خود در این نهاد انقلابی شاهد تبعیض در تخصیص اعتبار و سطح و تعداد حمایت‌ها نبوده ام.

گلزاری مقدم یکی از مشکلات چابهار را حاشیه نشینی این شهر عنوان نمود و گفت پس ایجاد منطقه آزاد چابهار، حجم عظیمی از مردم روستاها و عشایر کارشان را رها کردند و به دنبال زندگی بهتر به حاشیه شهر آمدند. امروزه این حاشیه نشینی معضل منطقه است و فقر در بین آنها بیداد می کند.

وی همچنین مشکل دیگر منطقه را ترددهای مرزی دانست و بیان داشت شیوع بیماری‌های واگیردار از قبیل ایدز، فلج اطفال، مالاریا و تب کنگو از عوارض این ترددهاست. وی در ادامه گفت به علت فقر فرهنگی، برخی مردمان منطقه هنوز از نوع خدمات نظام به آنها آگاهی کافی ندارند و گاها برای عمل جراحی نیز به کشور پاکستان سفر می‌کنند.

مدیر کمیته امداد چابهار در خصوص سطح حمایت از مددجویان گفت پسرها تا پایان تحصیلات حتی تا مقطع دکترا [تحصیل به صورت مستمر] تا هر مقطعی حتی دکترا از حمایت‌های کمیته امداد بهره‌مند می‌شوند و دختران نیز تا زمان ازدواج زیر چتر حمایتی خواهند بود.

گلزاری مقدم در خصوص منابع درآمدی کمیته امداد امام خمینی (ره) بیان داشت منبع درآمد کمیته امداد چابهار، علاوه بر بودجه کشوری که از طریق سازمان برنامه اختصاص می‌یابد، حامیان مردمی و نیز صنادیق صدقات سطح شهر است که تقریبا از این صندوق‌ها ماهیانه 12 میلیون تومان صدقه جمع‌آوری می‌شود و در قالب تهیه بلیط در راه ماندگان (ابن‌سبیل)، کمک موردی، ایاب و ذهاب و... هزینه می‌گردد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
زهره پناهی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۶
در این هیاهوی انتخابات که هر کسی دیگری رو به ناحق می خواد له بکنه یه نسیم خدمت از این متن وزیدن گرفت و نشون داد هستند آنهایی که جز خدمت سودا در سر ندارند.ممنون برای این خبر
رضا سلیمانی
|
United States
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
خیلی جالب است.آنهمه مولوی و افراد متمول پس چه می کنند پول هایشان را؟در سال 1350 هنگامی که افسر نیروی دریایی بودم مکرر به چابهار و کنارک رفت و آمد داشتم.همان زمان هم کم نبودند بلوچ های پولدار و ثروتمند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۸
بله دوست عزیز پول دار و متمدن زیادن اما کو عمل خدا پسندانه بنده خدای مومنی میلیاردی خرج کردن برای ساخت مدرسه در چابهار اما دریغ از ثروتمندان خود چابهاری از کمک بله پول زیاد دارند اما به جای کمک یا زن می گیرند یا ماشین لوکس هم شهرهای ما می گیرند یا تعداد لنج های صیادی و باری زیاد می کنند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۹
خسته نباشید و خدا قوت
میثم مرندی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۶
دمت گرم آقا رضای گل، چاکریم رفیق
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار