مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل‌سنت زاهدان:
مولوی عبدالحمید ضمن تشویق مردم به حضور گسترده در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا، رأی مردم را امانت وخیانت در این امانت را گناهی بزرگ دانست.
کد خبر: ۴۲۶۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۲۰ 19 May 2017
به گزارش تابناک سیستان‌وبلوچستان مولوی عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان (29 اردیبهشت 1396) اظهار داشت: امروز در سطح کشور فضای انتخاباتی حاکم است و توجه تمام جهانیان معطوف به جمهوری اسلامی ایران و نتیجه این انتخابات است. ملت ایران درحال برگزاری یک آزمون و امتحان بزرگی است. برای تمام ملت ایران آرزوی موفقیت و سربلندی در این آزمون و عزتمندی در مقابل تمام دنیا را داریم.
وی در ادامه افزود: ما زمانی در دنیا عزتمند هستیم که این امتحان را به‌خوبی پشت سر بگذرانیم؛ یعنی همه مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند و انتخاباتی سالم برگزار شود و خدای‌ناکرده هیچ نوع تقلبی صورت نگیرد، بلکه رأی و تصمیم ملت در این زمینه تعین‌کننده باشد، زیرا قانون اساسی این حق را به ملت داده است.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: اگر تمام مسئولین و دست‌اندرکاران کشور و انتخابات، با رأی و تصمیم ملت هم‌سو و هم‌نظر باشند در این‌صورت هم شاهد انتخاباتی سالم خواهیم بود و هم عزت و اعتبار نظام، حاکمیت و ملت در جهان بالاتر می‌رود. امیدواریم مردم و مسئولین در این امتحان و آزمون ملی نمره‌ی خوبی کسب کنند و تمام پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های بدخواهان نظام غلط از آب درآیند. مسئولین با عملکرد خودشان این امر را ثابت کنند.
وی تاکید کرد: ما باید به جهانیان ثابت کنیم که بر انتخابات جمهوری اسلامی ایران خداترسی و امانتداری حاکم است. رأی مردم «امانت» است و طبق فرموده‌ی رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم: «لا إیمان لمَن لا أمانة له»؛ تمام کسانی که در ایران و یا هر کشور دیگری در امانتِ رأی مردم خیانت می‌کنند ایمان ندارند. 
امام‌‌جمعه اهل سنت زاهدان خاطرنشان کرد: رأی مردم باید حفظ شود. نباید کسانی که به سوی یک فرد خاصی گرایش دارند در آرای مردم دستبرد بزنند. همه باید بر مسیر عدالت گام برداریم، زیرا عدالت ضامن برقراری امنیت و آرامش است. عدالت باید در تمام شرایط، حتی اگر به ضرر ما باشد، اجرا شود.
وی رأی‌دهی را نوعی «شهادت و گواهی» دانست و گفت: قرآن عظیم‌الشأن بر رعایت عدالت در هنگام گواهی و شهادت توصیه و تاکید دارد. الله تعالی مسلمانان را مورد خطاب قرار می‌دهد که اگر گواهی شما علیه خودتان یا والدین‌تان است، باز هم باید بر آنچه حقیقت است گواهی دهید و برای جلب رضایت خدا، والدین را از خودتان ناراض کنید. زیرا طبق آیه‌ی «قوموا شهداء لله»، "شهادت" حق والدین و حاکم نیست، بلکه حق خداست.
مولوی عبدالحمید در ادامه «تقلب در انتخابات» را به شدت مورد نکوهش قرار داد و گفت: این بسیار بد و زشت است که به ما نسبت «تقلب» داده شود؛ مرگ از متصف شدن به چنین صفتی بهتر است. اگر ملت ایران رئیس‌جمهور، نماینده مجلس یا شورایی نداشته باشند و یا اینکه یک نهاد و ارگان وجود نداشته باشد، از اتهام «تقلب» بهتر است.
وی تاکید کرد: امروز این مردم ایران هستند که با حضور در پای صندوق‌های رأی سرنوشت خود و کشورشان را برای چهار سال آینده تعیین و رئیس‌جمهور کشور و شورای شهر و روستای خودشان را انتخاب می‌کنند. وظیفه تمام دست‌اندرکاران انتخابات اعم از ناظرین و هیئت‌های اجرایی و نظارت و غیره در این زمینه بسیار سنگین است.
عالِم برجسته اهل سنت کشور بر حضور پررنگ مردم در انتخابات تاکید کرد و گفت: توصیه بنده به همه شما آن است که بدون توجه به تبلیغات منفی رسانه‌ها و برخی افراد، پای صندوق‌های رأی حضوری پررنگ و گسترده داشته باشید، زیرا این حضور برای تعیین سرنوشت کشور بوده و یک وظیفه ملی و شرعی محسوب می‌شود. بنده مانند بعضی‌ها نمی‌گویم بین «بد» و «بدتر»، «بد» را انتخاب کنیم، بلکه نظر بنده آن است که از بین تمام «خوب»ها، «خوب‌تر» و «اصلح» را انتخاب کنیم و به مسئولیت خودمان عمل کنیم.

مولوی عبدالحمید در ادامه‌ی خطبه ها به بیان برخی توصیه‌های انتخاباتی پرداخت و خطاب به مردم گفت: توجه داشته باشید که امروز دو صندوق رأی‌گیری، یکی مخصوص ریاست‌جمهوری و دیگری مربوط به شوراهای شهر یا روستاست. مردم باید از بین چند نامزد ریاست‌جمهوری، فقط نام یک نفر نوشته و در صندوق ویژه ریاست‌جمهوری بیندازند.
وی توصیه‌هایی هم برای مردم زاهدان داشت و گفت: مردم زاهدان می‌توانند در انتخابات شورا، نام یازده نفر را در برگه یادداشت کنند و در صندوق بیندازند. نکته مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد اینکه مردم باید مواظب باشند اسامی را اشتباهی در صندوق‌های رأی نیندازند؛ یعنی نام فردی را که برای انتخاب رئیس‌جمهور انتخاب کرده‌اند در صندوق ویژه شوراها نیندازند و بالعکس.
امام‌جمعه زاهدان در ادامه افزودافزودندانتخابات شورا، با توجه به اینکه تعداد شرکت‌کنندگان در شورای شهر زیاد هستند، مردم می‌توانند اسامی مورد نظر خود را در برگه‌ای یادداشت کرده و با خودشان همراه داشته باشند. همچنین افراد بیسواد، یک فرد باسواد را با خودشان ببرند تا خدای‌ناکرده افراد مغرض سوءاستفاده نکنند.
مولوی عبدالحمید بر مشارکت خواهران در انتخابات نیز تاکید کرد و گفت: پیام بنده را به خواهران محترمه برسانید که حضور خواهران در انتخابات بسیار تعیین‌کننده است. لذا باید در این انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند.
وی در ادامه مردم شهر زاهدان را از رأی‌دادن در روستاها منع کرد و خطاب به آنان گفت: متاسفانه برخی افراد که ساکن شهر هستند به‌خاطر بعضی مسائل از شهرها می‌روند و در انتخابات روستاها رأی می‌دهند. بنده به‌عنوان پیش‌نماز شما تاکید می‌کنم که مردم زاهدان حق ندارند برای رأی دادن به روستاها بروند، زیرا انتخابات شورای روستا در مقایسه با شورای شهر از اهمیت بسیار کمتری برخوردار است.
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان همچنین در مورد افرادی که شناسنامه‌های آنان مُهر منع خدمات خورده است گفت که این افراد می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و رأی بدهند و هیچ مشکلی در این زمینه برای‌شان وجود ندارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار