کد خبر: ۴۲۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۸ 20 May 2017

چند وقتی می شود که استان سیستان و بلوچستان در میان گردشگران، جاذبه زیادی پیدا کرده است و هرروزه تعداد علاقه مندان به این استان و شهرهایش افزایش می یابد. این استان، گنجی ناشناخته است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و مسائل حاشیه ای، تاکنون از ظرفیت های بسیار گردشگری اش، استفاده بهینه نشده است. یکی از جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان، سواحل مکران یا مکوران است. این ساحل زیبا در جنوب غربی پاکستان و در طول دریای عمان گسترده شده اند. اهمیت سواحل مکران، علاوه بر زیبایی و جذب گردشگری، از بابت موقعیت استراتژیکی مهمش نیز می باشد. این مکان گردشگری از بابت زیبایی، منظره چشم نواز و نیز داشتن صخره های سنگی، دریایی زلال و ساحلی تمیز به کالیفرنیای ایران نیز معروف است.

ساحل مکران

 

ایالت خودمختار مکوران

از این بخش بسیار تاریخی کشور، حتی در کتاب تاریخی هرودوت، مورخ یونانی قرن پنجم میلادی نیز یاد شده و گفته می شود که یکی از استان (ساتراپ) های ایران بوده. حتی در نسخه های تاریخی عربی نیز از این ساحل با نام سواحل دریای مکران یاد شده که بعدها در میان خودشان به نام دریای عرب تغییر پیدا کرد. از آنجا که تاریخ این مکان، پیشینه طولانی و غنی دارد، نمی توان به طور قطعی درباره ریشه نام آن نظر داد، اما دیدگاه های مختلفی در این زمینه وجود دارد؛ از جمله اینکه آن را یکی از کلمات زبان سومری و بابلی می دانند، هم ریشه مگان و به معنی کرانه مگا، برخی کلمه مگا را هم معنی قایقران می دانند.

عده دیگری معتقدند که مکران، درواقع ترکیبی از دو واژه مکا و ران می باشد که به معنی باتلاق مکا می باشد. اهمیت سواحل مکران که سابقا شامل تمامی شهرهای اطرافش از جمله محل کنونی سیستان و بلوچستان می شد، اکنون به دلیل قرار داشتن در کرانه آب های آزاد، وجود سواحلی با قابلیت دفاعی مناسب، وجود منطقه آزاد تجاری – اقتصادی چابهار، وجود خلیج های کوچک و بسیاری موارد مشابه می باشد. اکنون که دانستیم سواحل مکران کجاست، با یکدیگر تصاویر سواحل مکران، غروب زیبایش، امواج دریایش و…. را به نظاره می نشینیم/همگردی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار