کد خبر: ۴۲۸۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 23 May 2017
یکی از بیماری‌های شایع و خطرناک در آقایان بیماری واریسکول است که حتی می‌تواند منجر به ناباروری شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ بیماری واریسکول نوعی بیماری مخصوص آقایان است که در اثر آن کیسه بیضه‌ها دچار تورم و التهاب می‌شود.

بیضه‌ها درون یک کیسه به نام کیسه بیضه قرار دارند، این کیسه علاوه بر بیضه‌ها شامل شریان‌ها و وریدهایی است که به غدد جنسی خونرسانی انجام می‌دهند، در اثر یک عملکرد اشتباه و غیرعادی رگ‌های موجود در کیسه بیضه ممکن است دچار التهاب و تورم شوند که به آن واریکوسل گفته می‌شود. 

بیماری واریکوسل فقط در کیسه بیضه رخ می‌دهد و بسیار شبیه به وریدهای واریسی است که در پا مشاهده می‌شوند. این بیماری می‌تواند باعث کاهش تولید و کیفیت اسپرم شود که در برخی موارد منجر به ناباروری می‌شود، همچنین واریسکول می‌تواند باعث کوچک شدن بیضه‌ها و بروز آسیب‌های روحی به آقایان شود.

این بیماری در تمام کشورهای دنیا به یک میزان شایع است و براساس آمارها می تواند بر ۱۵ درصد از مردان اثر بگذارد، واریسکول همچنین در ۱۵ درصد از پسران نوجوان نیز وجود دارد و زمان ابتلا به آن معمولاً در اوایل دوران بلوغ است. 

این بیماری می‌تواند هر دو بیضه را تحت تاثیر قرار دهد که علت اصلی این بیماری شناخته نشده نیست، اما رشد آن به آهستگی در بدن آقایان اتفاق می‌افتد.

بر اثر این بیماری رگی که باید خون را به قلب برساند در محل رگ درون کیسه بیضه دچار رسوب و کندی در حرکت می‌شود که التهاب و تورم آن را در پی دارد. 

شایع‌ترین زمان برای ابتلا به این بیماری بین سنین ۱۵ الی ۲۵ سالگی است که مردان مبتلا به این بیماری در ۳۵ درصد موارد با ناباروری اولیه و در حدود ۷۵ الی ۸۰ درصد با ناباروری ثانویه مواجه می‌شوند.

پزشکان برای شناسایی این بیماری در افراد از معاینه بالینی استفاده می‌کنند که در مواردی نیز از سونوگرافی برای اندازه گیری ورید‌ها استفاده می‌شود.

پس از درجه بندی میزان شدت واریسکول پزشک گزینه‌های درمانی را به فرد پیشنهاد می‌کند که در برخی از موارد که اندازه ورید‌ها زیاد بزرگ نیست نیاز به درمان خاصی وجود ندارد، از جمله موثرترین شیوه‌های درمانی واریکوسلکتومی و آمبولیزاسیون است که هر دو روش هایی تهاجمی هستند، استفاده از زیرپوش تنگ هم از جمله دیگر روش‌های مقابله با این بیماری است.

واریکوسلکتومی
واریکوسلکتومی یک عمل جراحی با بازه زمانی کوتاه است که باید در بیمارستان توسط اورولوژیست انجام شود. در این روش با جراحی رگهای دچار واریسکول را باز یا قطع می‌کنند تا خونرسانی به بافت‌های بیمار انجام نشود.

آمبولیزاسیون واریکوسل
آمبولیزاسیون واریکوسل روشی کمتر تهاجمی است که در آن جراح یک کاتر کوچک به کشاله ران وارد می‌کند و ازطریق برش‌های کوچک در جداره رگ‌ها مانع از رسیدن خون به رگ‌های غیر طبیعی درکیسه بیضه‌ها می‌شود.
اگر مردان در اثر واریسکول دچار درد در بیضه، ناباروری و آتروفی بیضه شده اند لازم است هرچه سریعتر به پزشک برای معاینات بیشتر مراجعه کنند.
منبع:Healthline
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار