مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه اهل‌سنت زاهدان بیان کرد
مولوی عبدالحمید در مراسم امروز نماز جمعه اهل‌سنت زاهدان، با بیان اینکه برنامه‌های اسلام برای اصلاح و تزکیه انسان‌ها وضع شده‌اند، ماه مبارک رمضان را فرصتی استثنایی و ویژه دانست که باید از آن در راستای خودسازی استفاده شود.
کد خبر: ۴۳۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۲ 02 June 2017
به گزارش تابناک سیستان‌وبلوچستان مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه پس از تلاوت آیه «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَیْكُمُ الصِّیَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَی الَّذِینَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ» خاطرنشان کرد: ماه مبارک رمضان و تمام احکام و دستورات شریعت اسلام برنامه‌های بسیار زیبا، جامع و سازنده‌ای هستند که الله تعالی برای اصلاح و تزکیه انسان‌ها قرار داده است.
وی افزود: الله تعالی می‌خواهد به‌وسیله احکام و برنامه‌های اسلام، انسان را از آلودگی‌ها و امراض ظاهری و باطنی پاک کرده، به پرواز درآورد و به قرب خود و جنة‌الفردوس برساند. این برنامه‌های اصلاحی در قرآن و سنت موجودند.
خطیب جمعه اهل سنت زاهدان ادامه داد: خداوند متعال برنامه‌های اسلام را به‌گونه‌ای تنظیم کرده است که با قدرت و توانایی بشر هم‌خوانی و تناسب داشته باشند. روزه‌ی یک ماه از دوازده ماه برای انسان آسان است. «روزه» در نوع خودش عبادت بی‌نظیری است که در تربیت روحی و جسمی انسان تاثیر بسزایی دارد، به‌طوری که این تاثیر را به وضوح می‌توان در فرد، خانواده و جامعه مشاهده کرد.
وی در ادامه بر لزوم «تلاوت قرآن»‌ در ماه مبارک رمضان تاکید کرد و گفت: رمضان ماه نزول قرآن است. در این ماه باید تلاوت قرآن نیز به کثرت انجام گیرد. در حدیث آمده است که حضرت جبرئیل امین علیه‌السلام هر سال در ماه مبارک رمضان قرآن مجید را برای رسول اکرم (ص) تلاوت می‌کرد و آن‌حضرت استماع می‌فرمود. برای بهره‌گیری بیشتر از برکات ماه رمضان باید قرآن مجید را تلاوت کنیم. ذکر و تسبیح نیز از برنامه‌هایی است که در ماه مبارک رمضان به انجام آنها تاکید شده است.
مدیر دارالعلوم زاهدان خاطرنشان کرد: تلاوت قرآن، ذکر، استغفار و پرداخت صدقات ارزش روزه را افزایش می‌دهند. رمضان ماه مواسات و همدردی با مساکین، فقرا و ایتام است. علاوه بر پرداخت زکات، صدقات نفلی نیز پرداخت کنید. الله تعالی فرصت ماه مبارک رمضان را به ما عنایت کرده است تا از این فرصت ویژه و استثنایی برای اصلاح و تزکیه خود استفاده کنیم و آن را در خواب و غفلت سپری نکنیم.
مولوی عبدالحمید در ادامه بر لزوم اجتناب از گناهان در ماه رمضان نیز تاکید کرد و افزود: اجتناب از گناه مهمترین برنامه و متمم روزه است. گناه و معصیت تاثیر روزه را از بین می‌برد. در حدیث آمده است اگر کسی در رمضان از گناه پرهیز نکند، الله تعالی هیچ نیازی به روزه‌ی چنین فردی ندارد.
وی خاطرنشان کرد: فردی که در یک ماه الله تعالی را بندگی کرده و از گناه دوری کند، یقیناً از تاثیر روزه که رسیدن به تقوا و تزکیه است، برخوردار می‌شود. عبادت و اجتناب از گناه زمینه آمدن محبت پروردگار را در قلب ایجاد می‌کند. الله تعالی در قلب انسانی که گرفتار شرک، کفر، بخل، ریا و… است نمی‌آید.
وی در پایان این بخش از خطبه ها بر لزوم نماز شب، درود بر رسول مکرم اسلام (ص)، استغفار و دعا در ماه مبارک رمضان تاکید کردند.
مولوی عبدالحمید همچنین گفت: در نظام جمهوری اسلامی و از لحاظ قانون اساسی، اهل‌سنت در مسائل اعتقادی خود آزادی دارند. لذا ممانعت از برگزاری نماز تراویح بر خلاف آزادی و دخالت در امور مذهبی دیگران است که سبب ایجاد اختلاف و تفرقه می‌شود.

مولوی عبدالحمید در فرازی دیگر از خطبه ها در مراسم نماز جمعه زاهدان به ایام ارتحال بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: امام راحل با قیادت و ظرفیت بالایی که داشت توانست اقشار مختلف و اقوام و مذاهب متعدد ایران را کنار یکدیگر قرار دهد. ایشان به این وسیله توانست یک انقلاب به‌یادماندنی را در تاریخ رقم بزند و قدرتی را که از حمایت ابرقدرت‌های جهان برخوردار بود، شکست بدهد.
وی ادامه داد: امام راحل از دید وسیع، دوراندیشی و سعه‌صدر بالایی برخوردار بود و با دیگران مشورت می‌کرد. یکی از مهمترین اندیشه‌ها و دستاوردهای ایشان این بود که شیعه و سنی با هم تفاوت ندارند، بلکه با هم برادر و در حقوق برابرند. از دیگر دستاوردهای امام راحل این است که هر کسی بین شیعه و سنی تفرقه بیندازد، نه شیعه و است و نه سنی.

امام‌جمعه زاهدان در ادامه به مشکلات ناشی از افزایش شدید دما در شهرستان‌های جنوبی سیستان‌وبلوچستان اشاره کرد و گفت: مردم استان در هفته‌ای که گذشت گرمای شدیدی را تحمل کردند و در برخی مناطق به‌خاطر مصرف بالا، برق با نارسایی‌هایی مواجه شد که از مسئولین برق می‌خواهم به این مشکل مردم رسیدگی کنند.
وی تاکید کرد: از مسئولین محترم درخواست داریم به مشکلات مردم صبور و باتحمل سیستان‌وبلوچستان رسیدگی کنند. اگر این مردم فریاد نمی‌زنند و شکایت نمی‌کنند به این معنا نیست که مشکل ندارند، بلکه مشکلات و فشارها را تحمل می‌کنند. لذا مسئولین و علما باید در تمام صحنه‌ها در کنار مردم باشند و به خواسته‌های آنان توجه کنند.
خطیب جمعه زاهدان خواستار کاهش تعرفه‌های برق در استان، به‌ویژه در مناطقی که بیشتر با گرمای هوا مواجه‌اند، شدند.

مولوی عبدالحمید در پایان با اشاره به درگذشت مولوی رعایت‌الله روانبد، از اساتید مدرسه دینی جامعة‌الحرمین چابهار، ضمن دعای علو درجات برای آن فقید، درگذشت وی را به مدیریت و اساتید مدرسه دینی چابهار و خانواده و بستگان آن مرحوم تسلیت گفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار