کد خبر: ۴۳۷۷۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵ 09 June 2017
 در کتاب "نصرالله" ( گزارش و متن گفتگویی که با دبیر کل حزب الله لبنان انجام داده بودم) داستان اولین کنفرانس خبری جناب سید حسن نصرالله را پس از شهادت پسرش نقل کرده ام.
وقتي كه فرزندش در جبهه نبرد با رژيم صهيونيستي به شهادت رسيده و جنازه خونين او را از دشمن گرفته و براي تشييع آورده اند و همه دوربين ها و شبكه هاي خبري بين المللي منتظرند تا واكنش او را رصد كنند. 

از يك طرف فرزند دلبندش را از دست داده و از طرف ديگر بايد فضاي عاطفي خانواده را مديريت كند، از يكسو رفتار و گفتارش براي مخاطبان لبناني و جماعت انقلابي و حزب اللهي تعيين كننده و اثرگذار است و از سوي ديگر هزاران تحليلگر و كارشناس سياسي، نظامي و متخصصان جنگ رواني در تل آويو منتظر نشسته اند و به دقت مراقب هستند تا كوچكترين حركت چشم و دست او را ببينند و زبان بدن او را تحليل كنند و ساده ترين واكنش او را بررسي نمايند. 

ايشان حتى برنامه مداحي كه قبلا براي مناسبت محرم پيش بيني شده بود لغو مي كند تا تلقي عزاداري و ناراحتي پيش نيايد و مي گويد:" يكباره ده ها دوربين تلويزيوني با لامپ هاي بزرگ و نورهاي قوي روبه رويم قرار گرفت. حرارت بيش از حد تحمل بود، مخصوصا با توجه به اين كه اين پروژكتورها حرارت زيادي دارند و جلوي ديد را هم مي گيرند و اين مشكل در مورد كسي كه مثل من عينك داشته باشد شديدتر است. در يك لحظه احساس كردم كه ديگر هيچ چيزي نمي بينم چون عرق از سر و صورتم سرازير بود و شيشه عينكم را گرفته بود. خواستم دست دراز كنم و از جعبه دستمال كاغذي روي ميز جلويم دستمال بردارم و عرق را پاك كنم -لااقل از شيشه عينك- ولي دستم پيش نرفت چون فكر كردم ممكن است شبكه هاي تلويزيوني اسراييل تصور كنند من دارم اشكم را پاك مي كنم، ترجيح دادم حتى اگر در قطرات عرق هم غرق شوم تصوير يك پدر دردمند از كشته شدن فرزند را در اختيار دشمن نگذارم"!

ديروز با فاصله چند ساعت از حوادث تروريستي تهران نيز همه منتظر بودند تا ببينند رهبر انقلاب در نخستين گفتار و حضور خبري خود چه واكنشي به اين رويداد خواهند داشت!

نه تنها من و شما در داخل كشور، بلكه بيش و پيش از ما تمام تحليل گران و كارشناسان و متخصصان و صاحبنظران سياسي و نظامي در جهان منتظر بودند تا ببينند آيت الله خامنه اي چه مي كند؟ چه مي گويد؟ چه واكنش و رفتاري نشان مي دهد؟ چه احساسي دارد؟ 
لازم نيست شما متخصص جنگ رواني باشيد و در اين حوزه مطالعه و تفكر كرده باشيد، بلكه با كمترين فهم و آگاهي درك مي كنيد كه در چنين وضعيت حساسي كوچكترين اظهار ضعف و ناراحتي ايشان براي دشمن از خود حادثه تروريستي مهمتر است!

در خود عربستان سعودي و اسراييل هم طراحان عمليات تروريستي منتظر بودند تا كوچكترين ضعف و اضطراب را در گفتار و رفتار ايشان ببينند، چه رسد به مردمي كه در ايران و كشورهاي ديگر از آرامش ايشان كسب آرامش مي كنند. 

بي ترديد اگر ايشان از خود سستي و شكستگي نشان مي داد، اين ضربه از خود عمليات تروريستي مهمتر بود و براي دشمن موفقيت بزرگتري به شمار مي آمد. 

در چنين شرايط حساس و دقيقي ايشان اولا برنامه معمول ملاقات خود را حفظ كرده اند و ثانيا در ديدار دانشجويان بسيار طبيعي و عادي سخن گفته اند و حتى به حادثه تروريستي هم به عنوان اتفاق كم اهميتي واكنش نشان داده اند كه براي جمهوري اسلامي "ترقه بازي" به حساب مي آيد و در اين ديدار هم از فضاي فرهنگي دانشگاهها، سند بيست سي، وظايف نيروهاي انقلابي و ... سخن گفته اند و لبخند زده اند و سخنان دانشجويان را شنيده اند. 

چه كسي است كه نداند ايشان در همان لحظات دلي پرخون و سينه اي پردرد داشته اند؟ چه كسي است كه نفهمد اين موضع گيري و سخن بيشتر مصرف خارجي دارد و براي ضربه زدن به دشمن است؟

به راحتي مي توان فهميد كه اين واكنش براي كاهش از شدت آسيب حادثه است و موجب حفظ ثبات داخلي و آرامش عمومي مي شود. 

در اين موقعيت اگر ايشان هر رفتار و گفتاري جز اين مي داشتند بايد تعجب مي كرديم و شاكي مي شديم!

حال برخي از ناداني به نشر و پخش سخناني كودكانه در فضاي مجازي پرداخته اند كه مثلا چرا ايشان از تعبير "ترقه بازي" براي توطئه دشمن استفاده كرده اند يا مثلا با رفتار عادي خود نسبت به جان باختن دوازده نفر از هموطنان بي اعتنايي كرده اند؟

در خوش بينانه ترين حالت اين افراد از بلاهت و ناداني خود پرده بر مي دارند و سادگي خود را نشان مي دهند، اما اگر بخواهيم بدبينانه قضاوت كنيم بايد گفت اين گونه نقل قول ها و اظهار نظرها بدون كمترين ترديد، برنامه تبليغاتي آشكار دشمن و ادامه منطقي همان تيراندازي و انفجار بمب و نارنجك است!

در شرايطي كه حتي رسانه هاي بيگانه و تحليلگران غير ايراني و مخالف انقلاب اسلامي هم اين رفتار و گفتار ايشان را ستوده و تحسين كرده اند حتى نقل اين سخنان هم كامل كردن پازل دشمن و حركت در مسير عمليات تروريستي خواهد بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار