کد خبر: ۴۳۷۷۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۳ 13 June 2017

اسماعیل مرادقلی|بانگ الله اکبر در غروب آفتاب روزهای ماه مبارک رمضان پس از حدود 16 ساعت روزه داری و گرمای طاقت فرسای هوا سبب می شود تا شوری در دل روزه داران ایجاد شود و سرمست از باده معنویت پای سفره های افطار بنشینند و از این سفره به اندازه وسعت دل خود خوشه برچینند.
روزه داری طولانی مدت و گرمای هوای روز در زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان میل به گشت و گذار شبانگاهی را در مردم افزایش می دهد و کمبود فضای سبز و پارک و امان تفریحی و سرگرمی در این شهر با جمعیتی حدود 800 هزار نفر سبب می شود تا مردم میهمان پیاده روهای اغلب نامناسب شوند.
پیاده روهایی که نور مناسبی در این شهر دارند از افطار تا سحر میزبان خشن و خشک روزه داران است.
گرچه این پیاده روها نه تنها در ایام ماه مبارک رمضان بلکه در تمام ایام سال مملو از جمعیت است که دلیل این امر را می توان نبود تفرجگاه، فضای سبز و پارک کافی در سطح شهر زاهدان دانست.
همچنین در این شهر پارک محله چیزی نامانوس است زیرا در همه محله ها فضای سبز و پارک وجود ندارد و بیشتر پارک های محله ای به خرابه شبیه هستند و اهالی در شب با ترس و دلهره از کنار این پارک ها عبور می کنند، بیشتر پارک های سرسبز و مشهور شهر نیز در ایام مختلف چنان شلوغ هستند که گاه با بازارهای بزرگ اشتباه گرفته می شوند.
زاهدان تنها کلان شهری است که به معنی واقعی هیچ شهر بازی ندارد و تنها تفریح مردم آن نشستن دور یکدیگر در پیاده روهاست که گاه این پیاده روها نیز روشنایی مطلوبی ندارند.
البته مردم این شهر همیشه از این موضوع گلایه دارند که در آمار ارائه شده همواره چمن بلوارها نیز به عنوان فضای سبز معرفی می شود و از نظر آنان این موضوع جای انتقاد دارد.
ایجاد پارک سرسبز در هر محله از ضرورت هایی است که باید به صورت جدی پیگیری شود.
از این رو نهادهای مربوط باید با در نظر گرفتن این اولویت از فضاهای موجود به ویژه اماکن و اراضی در اختیار دولت برای ایجاد تفرجگاه های درون شهری استفاده کنند.
رویکرد مطلوب دولت در بکارگیری توان بخش خصوصی نیز سبب شده تا اینک در زمینه ایجاد فضای سبز و تفرجگاه در شهر زاهدان قدم های مهمی برداشته شود و چند طرح نیز در این زمینه ارائه شده که کارهای مقدماتی آن در حال انجام است.
بهسازی پارک ها و فضاهای سبز موجود و راه اندازی خط اتوبوس برای کلاته رزاق زاده یا پارک ملت می تواند سبب استفاده بهینه از فضاها و بهره گیری مردم از این اماکن شود.
حضور مردم در پارک ها تا پاسی از شب نشان از نشاط، آرامش خاطر و حس امنیت برای شهروندان به ویژه در ماه مبارک رمضان دارد.

ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار