کد خبر: ۴۴۰۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳ 13 June 2017
 لیالی قدر در پیش است، خدایا با همه راز و نیاز، به درگاه تو می آییم تا قلم عفو بر گناهانمان بکشی، خداوندا با دلی پر سوز و گداز می آییم تا در شب قدر سالک راه تو شویم، ای محبوب عاشقان با عطش و عشق می آییم تا به حق بهترین بندگانت، به حق سید رسولانت ما را هم از چشمه معنویت سیراب کنی. می آییم تا در عاشقی ثابت قدم باشیم، در طلب دانایی بکوشیم، بیدار بمانیم، نیایش کنیم و صالحات را به جا آوریم، می آییم تا به امید وصل و دیدار تو بیدار بنشینیم و از جام سلام تا مطلع فجر سرمست باشیم.
ای مهربان ترین مهربانان، این شب ها دل هایمان در جست و جوی معنویت بیش از پیش پر می کشد و قرآن به سر می گیریم و تو را به خدایی ات و 14 معصوم سوگند می دهیم به امید آن که دل هایمان زلال و گناهانمان بخشوده شود و تقدیرمان برای یک سال آینده به بهترین شکل رقم خورد، بِرَهان ما را از آتش ای پروردگار ای صاحب جلال و بزرگواری.
امسال نیز کوله بار گناهان یک سال گذشته مان را به دوش می کشیم و با دلی شکسته و چشمانی اشک بار به شب قدر و رحمت همیشگی پروردگار امید دوخته‌ایم. شب هایی که برتر از هزار ماه در نظر گرفته شده است. شب هایی که خداوند چشم انتظار بندگانش هست تا به هر بهانه ای گناهانشان را ببخشد و دل هایشان را از یاد خود انبوه سازد.
امشب؛ آغاز شب های میعاد با خدا
آری قدر میعاد انسان با خداست، شب رنگ باختن جسم و حکومت روح است، شب حقارت ماده و عظمت معناست، شب تجلی معنویت دین و آسمانی شدن زمین است، شب همگامی سراسر وجود مومن با ژرفای فطرت الهی است. قدر شب همسایگی انسان با فرشتگان، شب باران مهر و رحمت حق بر روزه داران خداجو و شب تقدیر الهی است. شب قدر از هزار ماه بهتر است. این شب مرا به بیداری و زمزمه می‏خواند، زمزمه ‏های عاشقانه با معبود. در این شب ها دوباره دل هایمان را باید به نوای سُبْحانَکَ یا لا اِلهَ اِلاّ اَنْتَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ خَلِّصْنا مِنَ النّارِ یا رَبِّ دعای جوشن کبیر بسپاریم و با چشمانی گریان در این سه شب، خدا را به اسماء الحسنی سوگند دهیم تا ما را از آتش دوزخ دور بدارد. چراکه شب قدر شبی است که تنها با معبود سخن می گوییم، تنها با او از دردهای دلمان می گوییم و از درگاهش اجابت می طلبیم، شبی که ملائک به یمن و بزرگی آن بر زمین می آیند تا چشمان خسته و خیس شب زنده داران را با گلاب بهشتی بشویند، آن ها می آیند تا غبار خطا و گناه را با عطر فردوس از دل ها بزدایند.
شب نوزدهم ماه رمضان است، شب با عظمت آغاز شب های قدر است، شبی که به خوبی‏ و فضلیت آن یافت نمی ‏شود، عمل در این شب ها از عمل در طول هزار ماه بهتر است، تقدیر امور سال در این شب ها رقم می خورد، فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهی است در این شب ها به اذن پروردگار به زمین می ‏آیند.
شب نزول دفعی قرآن
امام جمعه خاش درباره شب قدر به خبرنگار ما می گوید: این شب از با فضیت ترین شب های سال است، شب قدر به عنوان شب نزول دفعی قرآن کریم بر قلب نازنین پیامبر(ص) آن قدر فضیلت دارد که خداوند در قرآن کریم می فرماید فضیلت شب قدر از هزار ماه بهتر است که در آن پیام هایی نهفته است.
حجت الاسلام «غلامرضا دهقان» می افزاید: خداوند بندگان خود را دوست دارد و با توجه به این که انسان ها مختار آفریده شده اند راه هدایت، رسیدن به سعادت، کمال و بهشت را برای آنان تبیین و آن ها را به اطاعت، عبادت و راز و نیاز با خود دعوت می کند و هر کس در این مسیر قرار گیرد این شرایط برای او فراهم است.
وی ادامه می دهد: برای آنهایی که لغزشی، یا خطایی در انجام واجبات داشته اند بهترین فرصت است که در ماه رمضان و شب قدر توبه داشته باشند در راستای پاکسازی نفس و خودسازی حرکت کنند و در مسیر اطاعت از خداوند، پیامبر(ص) و ائمه معصوم (ع) قرار گیرند.
بستری برای بخشیده شدن
به گفته وی شب قدر یک شب است اما از لسان معصومین(ع) احتمال داده اند که ممکن است این شب یکی از شب های 19، 21 یا 23 رمضان باشد، امامان(ع) درباره مشخص نشدن زمان نیز می فرمایند به دلیل این که مردم بدون توجه به روز یا رمز خداوند، به توبه، راز و نیاز و گفت و گو با خداوند بپردازند چه بهتر که سه شب را شب زنده داری داشته باشند و به خودشان سختی بدهند تا بستری فراهم شود که مورد بخشش خداوند قرار گیرند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی سراوان اظهار می کند: اعمالی برای این شب ها سفارش شده است از جمله غسل، اقامه صد رکعت نماز، قرائت زیارت اباعبدا... الحسین(ع) و قرآن، برگزاری نشست و جلسات مذهبی و مجالسی به منظور سخن گفتن از آخرت، معارف اهل بیت (ع)، امام شناسی، خداشناسی و معادشناسی، این اعمال از فضیلت فراوانی برخوردار است و می طلبد که در شب های قدر به آن توجه شود.
وی می افزاید: همچنین در این شب ها دو رکعت نماز مخصوص شب قدر خوانده می شود و خواندن دعای جوشن کبیر که اسماءالهی در آن نهفته است و دعای یا مجیر نیز بسیار مورد تاکید است، در شب 23 ماه رمضان هم مسلمانان به انجام دو غسل سفارش شده اند که اول و آخر شب انجام می شود.
وی اضافه می کند: همچنین مسلمانان در شب های قدر به خواندن سه سوره از قرآن کریم از جمله عنکبوت، روم و دخان سفارش شده اند.
قرآن به سر گرفتن، دعای مناجات و طلب استخاره نیز از جمله اعمالی است که در این شب ها به انجام آن توصیه شده است زیرا انسان با یادآوری لطف، گذشت، کرم، رحمت و بخشش بی پایان خدای مهربان او را در کنار و دستگیر خویش می بیند و نور امید در دلش می درخشد.
توجه به حضرت مهدی (عج)
وی با اشاره به اهمیت توجه به آقا امام زمان(عج) می گوید: در روایات آمده است که حضرت مهدی (عج) واسطه میان خدا و خلق خداست و اعمال ما برایشان عرضه می شود پس انتظار می رود که شب زنده داران نهایت توجه را به حضرت امام عصر(عج) داشته باشند، همچنین در این شب ها باید عافیت و تندرستی، توفیق عبادت خداوند، سلامتی برای رهبر، مملکت و تداوم بخشی راه و آرمان های شهدا را از خدا بخواهیم تا خداوند برکات آن را برای ما نازل کند.
حجت الاسلام دهقان با اشاره به فرموده امام باقر (ع) درباره به وجود آمدن شب قدر بیان می کند: «اگر خداوند کارهای مؤمنان را چند برابر نکند به سر حد کمال نمی رسند، اما از راه لطف کارهای نیکوی آن‌ها را چند برابر می فرماید تا کاستی هایشان جبران شود»، بر این اساس، راز سعادتمند شدن انسان ها در شب قدر، عمل اختیاری صالحی است که با عنایت خداوند، برکت یابد و چند برابر می شود.
وی خاطرنشان می کند: روایات ائمه(ع) بر این مطلب دلالت دارد که برخی مقدرات و پاداش ها، مانند دور شدن از عذاب دوزخ، نتیجه کار خود بندگان است و سرنوشت هر انسانی در شب قدر به دست خودش رقم می‌خورد.
در این شب باید از خداوند تقدیر بهتری را برای آینده طلب کرد، از او بخواهیم که ما را در پیمودن مسیری که مورد پسند اوست کمک کند، همچنین از او که وعده آمرزش در این ماه و به خصوص در این شب به ما داده است در مورد کوتاهی های خود طلب مغفرت و آمرزش کنیم و تصمیم بگیریم او را بیش از پیش اطاعت کنیم.
منبع: روزنامه سیستان‌وبلوچستان 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار