کد خبر: ۴۴۸۱۵۵
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۹ 25 June 2017

بخشدار مرکزی خاش گفت: بخش مرکزی خاش با تعداد حدود ۱۷۰۰ خانوار و جمعیت بیش از ۱۱۰۰۰ عشایر کوچنده حدودا بیش از ۱۸ درصد جمعیت بخش مرکزی خاش را تشکیل می دهند که در کانونهای مربوط به خود حصور دارند .

مجتبی شجاعی در گفت وگو با ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان افزود: ۴ شهرک عشایری درودی ، توحید اباد ، قادر اباد و دهنه دستگرد با حدود بیش از ۶۵۰ خانوار از شهرکهای عشایری بخش مرکزی خاش هستند که از اهمیت بالایی در تولید و اقتصاد محلی برخوردارند.

شجاعی با اشاره به خدماتارزشمند صورت گرفته برای این بخش از جامعهو صورت تقویت آن بمنظور تسهیل معیشت و اسکان و کوچ عشایر بخش گفت: بیش از ۴۰ منطقه عشایری در بخش مرکزی خاش به صورت سیار آبرسانی می شوند که از مهمترین مشکلات جامعه عشایر بخش آبرسانی سیار با تانکر آبرسان در مناطق عشایری است که در صورت تقویت خودرویی مشکلات به حداقل خواهد رسید .

شجاعی با اشاره به اینکه دغدغه تمامی مسئولین استانی و شهرستانی حل مشکلات و موانع موجود در بخش عشایری می باشد افزود: با توجه به کمبود آب در منطقه عشایری دربگ گرنچین و برخی روستاهای عشایری دیگر که آبرسانی به این مناطق جزو اولویت های شهرستان می باشد امید است با همکاری و هماهنگی دستگاههای اجراییاین پروژه ها در آینده نزدیک تامین اعتبار و اجرایی گردند .

وی تصریح کرد: جامعه عشایری در طول چند دهه گذشته، علیرغم کاهش سهم آن در جمعیت شهرستان در فرایند توسعه و تولید نقش فزاینده ای داشته است.

بخشدار مرکزی خاش کمبود اعتبار و پراکندگی جمعیت روستایی و عشایری و صعب العبور بودن برخی نقاط عشایری هدف آبرسانی را مهم ترین مشکل آبرسانی بخش مرکزی عنوان و بیان کرد: تامین اعتبار لازم برای احیای قنات‌ها به عنوان راهکاری دیرین در آبرسانی و تامین آب مورد نیاز برای مهار بحران کم آبی و مقابله با آثار خشکسالی‌های اخیر در کنار تعادل بخشی سفره های زیرزمینی و شناسایی چاههای غیرمجاز ، خرید برخی چاههای کشاورزی با بازده کم توسط دولت، صرفه جویی در مصرف بخش کشاورزی از طریق توسعه آبیاری تحت فشار و اصلاح الگوی کشت که البته این موضوع به همت جهاد کشاورزی در مسیر خوبی قرار گرفته و مشارکت و عزم عمومی لازم است که الحمدلله دولت مصمم به رفع کمبودها و رشد جامعه عشایر است که البته از سال قبل نهضت برقرسانی و ساخت مدارس یک کلاسه با حمایتهای فرماندار محترم و خیرین در مناطق عشایری بخش مرکزی در حال اجراست .

این مسئول گفت: علیرغم نقش عشایر در‌ توسعه اقتصادی کشور سهم آنان با وجود‌ خدمات خوبی که بعد از انقلاب به این قشر موثر داده شده است اما هنوز در برخورداری از خدمات مناسب با شرایط مطلوب فاصله دارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار