ایران خودرو با قراردادی که به واسطه لغو برخی تحریم های هسته ای در پی انعقاد برجام با فرانسوی ها بست، پس از حدود بیست سال قصد دارد، محصولی را به تولید برساند که نمونه اولیه آن حدود سه سال پیش از سوی پژوی فرانسه به بازارهای جهانی عرضه شده است؛ محصولی که به نوعی باعث آمدن یک پلت فرم تقریبا روز دنیا به بازارهای ایران می شود؛ آن هم از طریق تولید این خودرو توسط یک شرکت داخلی.
کد خبر: ۴۴۸۷۶۸
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۷ 27 June 2017
پس از آغاز نام نویسی خودروی پژو 2008 که از روز پنجشنبه آغاز شد، حواشی زیادی پیرامون قیمت این خودرو و تفاوت چشمگیر و ملموس آن با نرخ بازارهای جهانی، چرایی آغاز فروش در یک روز نیمه تعطیل، دلایل افزایش یکباره قیمت پژو 2008 و تخلفات ایران خودرو در پروسه فروش محصول جدید مشترکش با فرانسوی ها به وجود آمد؛ هرچند بعید به نظر می رسد، این مسائل خیلی در فروش پژو 2008 تأثیرگذار باشد.

ایران خودرو با قراردادی که به واسطه لغو برخی تحریم های هسته ای در پی انعقاد برجام با فرانسوی ها بست، پس از حدود بیست سال قصد دارد، محصولی را به تولید برساند که نمونه اولیه آن حدود 3 سال پیش از سوی پژوی فرانسه به بازارهای جهانی عرضه شد و حالا نسخه جدیدی از آن روانه بازار شده است؛ محصولی که به نوعی باعث آمدن یک پلت فرم تقریبا روز دنیا به بازارهای ایران می شود؛ آن هم از طریق تولید این خودرو توسط یک شرکت داخلی.

با امضای قراردادی که به امضای «هاشم یکه زارع»، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و «ژان کریستف کمارد»‌ قائم مقام مدیرعامل پژو سیتروئن رسید، مقرر شده بود که سه محصول 2008 ، 301 و 208 در ایران تولید شود.

99 میلیون 800 هزار تومان؛ قیمت نهایی پژو 2008

با عقد این قرارداد، مقرر شد که خط تولید خودروی 2008 اسفند ماه سال گذشته در کشورمان رونمایی شود، اما به دلیل مشکلات روند داخلی سازی، افتتاح رسمی خط تولید اولین محصول مشترک ایران خودرو و پژو (2008)به 12اردیبهشت ماه امسال موکول شد. بعد از افتتاح رسمی خط تولید قرار شد شرکت جزئیات فروش این خودرو را هم اعلام کند که با تعلل هایی از اول تیرماه نخستین سری فروش این خودرو آغاز شد. نکته قابل توجه در این فروش، عدم اعلام قیمت نهایی خودرو بود که با انتقادات زیادی مواجه شد؛ هر چند در نهایت «هاشم یکه زارع» مدیرعامل ایران خودرو قیمت نهایی این خودرو را 99 میلیون و 800 هزار تومان عنوان کرد.

پیش از این، سخنان میر آخورلو، معاون بازرسی سازمان حمایت در مورد ابهامات فروش پژو 2008 و دریافت وجه 60 میلیون تومانی به عنوان پیش پرداخت و عدم موضع گیری صریح مدیران ایران خودرو باعث شده بود که زمزمه هایی در خصوص احتمال فروش نهایی خودروی پژو 2008 به قیمت 120 میلیون تومان مطرح شود.

حال که قیمت نهایی خودروی پژو 2008 از سوی مدیر عامل ایران خودرو پس از حاشیه های فراوانی که در این خصوص ایجاد شده بود، اعلام شد؛ ذکر چند نکته در خصوص قیمت جهانی این خودرو و تفاوت چشمگیر آن با قیمت پژو 2008 در ایران، چرایی عدم کاهش قیمت پژو 2008 با وجود اینکه قرار شده این محصول با انتقال تکنولوژی در ایران خودرو ساخته و به بازار ایران عرضه و 30 درصد به عنوان صادرات با بازارهای هدف صادر شود، چرایی دریافت 60 میلیون تومان به عنوان پیش پرداخت و عدم رعایت قانون حمایت از مصرف کنندگان به منظور دریافت سقف 50 درصد قیمت خودرو به عنوان پیش پرداخت و دلایل تفاوت قیمت سود در نظر گرفته شده برای این محصول با سایر محصولات ایران خودرو ضروری به نظر می رسد.

اول؛ تفاوت بیش از 30 میلیونی پژو 2008 در ایران با قیمت جهانی

قیمت پایه خودرو پژو 2008 که محصول سال 2014 پژوی فرانسه به شمار می رود، در انگلستان، با احتساب مالیات و عوارض که معمولا هم در این کشور زیاد است، ۱۳ هزار و ۳۴۵ پوند می‌شود که اگر با پوند آزاد هم حساب کنیم، نزدیک به ۷۰ میلیون تومان خواهد شد.

اگر بخواهیم قیمت جهانی این خودروی فرانسوی که قرار است توسط ایران خودروی به بازار ایران عرضه شود را بررسی کنیم، در حال حاضر پژو 2008 در بازارهای جهانی حدود 18 هزار دلار قیمت می خورد. اگر این نرخ را با دلار 3745 تومانی هم محاسبه کنیم، رقم فروش پژو 2008 که قرار است در ایران و با همکاری فرانسوی ها تولید بشود، چیزی حدود 67 میلیون و 410 هزار تومان خواهد بود. البته حال که قرار است که ۲۰۰۸ با شراکت ایران و فرانسه در داخل ساخته شود، قاعدتا باید هزینه کمتری جهت تولید داشته باشد.

آنچه مشخص است، در اکثر قریب به اتفاق بازارهای خودروی دنیا در کشورهای مختلف قیمت پژو 2008 رقمی بین 67 تا نهایتا 70 میلیون تومان است؛ حال اینکه ایران خودرو مقرر کرده این محصول با قیمت 99 میلیون و 800 هزار تومان یا همان 100 میلیون تومان در ایران به فروش برسد معلوم نیست بر چه مبنایی است و چرا باید ایرانی ها هزینه ای حدود 30 میلیون تومان برای سوار شدن این خودرو پرداخت کنند.

دوم؛ چطور با 30 میلیون بیشتر می‌خواهیم پژو 2008 را صادر کنیم؟

نکته دیگری که در ارتباط با محصول جدید ایران خودرو می توان به آن اشاره کرد، این است که طبق قرارداد منعقد شده بین ایران خودرو و پژو؛ «ایکاپ» شرکت مشترک بین این دو خودروساز است که سهام هریک از آنها 50 درصد خواهد بود و البته قرار است با انتقال تکنولوژی محصولات جدید و مورد توافق بین پژو و ایران خودرو در کارخانه ایرانی ساخته شود؛ حال چرایی عدم کاهش قیمت و دلایل افزایش 30 میلیونی قیمت پژو 2008 سؤال جدی است که در این بین وجود دارد.

همچنین با توجه به اینکه قرار شده 30 درصد از تولیدات پژو ساخته شده در ایران خودرو به بازارهای هدف صادر شود؛ آیا قیمت صادراتی این خودرو پس از تولید در ایران بازهم 30 میلیون بیشتر از قیمت جهانی خواهد بود یا خیر؟ اگر نه که چرا باید این تفاوت بین صادرات و فروش داخلی وجود داشته باشد؛ اگر هم بله؛ چطور می شود محصولی را به بازارهای جهانی روانه کرد، در حالی که 30 میلیون بیشتر از نرم جهانی قیمت می خورد؟

سوم؛ تخلف ایران خودرو از قانون حمایت از مصرف کنندگان!

با بررسی شرایط فروش ایران خودرو برای پژو 2008 متوجه نکات جالبی می‌شوید؛ نکاتی که شاید حکایت از تخلف ایران خودرو داشته باشد. طبق قانون حمایت از مصرف کنندگان، تمامی شرکت‌ها حداکثر تا سقف 50 درصد قیمت خودرو را می‌توانند به عنوان پیش پرداخت از مشتریان دریافت کنند. با توجه به پیش پرداخت 60 میلیون تومانی در نظر گرفته شده از سوی ایران خودرو برای پیش فروش پژو 2008، تنها دو حالت وجود دارد؛ یا قیمت خودرو 120 میلیون تومان باید باشد، یا اینکه ایران خودرو بر خلاف قانون عمل کرده‌ است.

طبق آنچه مدیر عامل این گروه صنعتی اعلام کرده و قیمت نهایی 2008 را 99 میلیون و 800 هزار تومان خوانده است، ایران خودرو باید از مشتریان و متقاضیان پیش خرید خودروی پژو 2008 مبلغ 49 میلیون و 940 هزار تومان را به عنوان ودیعه یا پیش پرداخت دریافت می کرده است؛ در حالی که ودیعه دریافتی ایران خودرو برای محصول جدیدش 60 میلیون یعنی 10 میلیون و 60 هزار تومان بالاتر از رقمی است که قانون اجازه دریافت آن را داده است و این یعنی تخطی ایران خودرو از قانون به ضرر مشتریان.

باز هم طبق قانون، حداکثر زمان تحویل خودرو در شرایط پیش فروش قطعی معادل 9 ماه و در شرایط پیش فروش عادی دوازده ماه است، اما با توجه به شرایط فروش 2008 ، باز هم ایران خودرو تخلف کرده‌ است، چون این خودرو قرار است از 3 تا 14 ماه (شهریور 96 تا مرداد ماه 97) به دست مشتریانش برسد؛ موضوعی که مسئولان امر باید به آن پاسخ روشن بدهند و در صورت بروز تخلف برخورد جدی با آن داشته باشند.

چهارم؛ پیش پرداخت زیاد، سود کم

یکی دیگر از اقداماتی که ایران خودرو در پیش فروش پژو 2008 نسبت به سایر محصولاتش انجام داده این است که درصد سود در نظر گرفته شده برای این محصول را نسبت به دیگر محصولات قدیمی اش به شدت کاهش داده است. جایی که سود مشارکت در نظر گرفته شده برای پژو 2008 حداکثر 15 درصد در نظر گرفته شده، در حالی که این میزان برای سایر محصولات این شرکت تا 22 درصد هم در نظر گرفته شده است.

به نظر می رسد، ایران خودرویی ها بنا ندارد حتی درصد کوچکی به فکر سود بردن مشتریانش شان که از آن در دنیا با عنوان «تکریم ارباب رجوع یا مشتری» نام برده می شود باشند. آنها با علم به اینکه خودروی 2008 با استقبال زیادی از سوی مردم مواجه خواهند شد هم درصد دریافتی به عنوان پیش پرداخت را حتی نسبت به آنچه در قانون پیش بینی شده افزایش داده اند هم اینکه سود مشارکت ناشی از پیش خرید این خودرو را در قیاس با سایر محصولات کاهش داده اند.

ایران خودرو برای آن دسته از محصولاتی که خیلی با استقبال مواجه نمی شود و پلتفرم اکثر آنها مربوط به 20 سال پیش است، سود مشارکت را افزایش داده و به 22 درصد رسانده است، اما برای این محصول جدید سخت ترین شرایط را برای خریداران اعمال کرده و البته سود را تا جای ممکن کاهش داده است، در صورتی که اگر همین روال را با جریمه فردی که اقساط خرید خودرواش به تعویق افتاده است، مقایسه کنیم تفاوتی بین 12 تا 14 درصد را ملاحظه خواهید کرد.

از ساعت 10 صبح (پنجشنبه – یکم تیرماه) نخستین مرحله فروش خودروی 2008 توسط ایران خودرو آغاز شد و مردم برای پیش خرید این خودرو که در بازارهای جهانی بین 67 تا 70 میلیون تومان به فروش می رسد، باید 60 میلیون پیش پرداخت بدهند؛ خودرویی که قرار است با 30 میلیون تومان بیشتر از قیمت جهانی در ایران فروخته شود.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار