دکتر نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: اولین سهمیه حق آبه زیست محیطی تالاب هامون از محل چاه نیمه ها در تاریخ 10/4/96 اخذ و رهاسازی گردید.
کد خبر: ۴۵۴۳۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸ 06 July 2017
به گزارش تابناک سیستان  وبلوچستان پورملایی گفت: این حق آبه با توجه به زمان زادآوری پرندگان و همچنین افت حجم آب تالاب به دلیل تبخیر و شروع بادهای ۱۲۰روزه  به میزان 30 میلیون متر مکعب در بستر تالاب هامون رهاسازی گردید. این حجم آب از مسیر خروجی آب چاه نیمه به طرف مسیر کوه خواجه و لورگ باغ با هدف آبگیری هامون هیرمند و هامون سابوری در جریان است. 
پورملائی ادامه داد: این اقدام ضمن برقراری چرخه اکولوژیکی تالاب ، تأثیر مثبت و چشمگیری  بر کاهش تلفات پرندگان و ماهی ها خواهد داشت و از وقوع مرگ ماهی ها و پرندگان مهاجر در تالاب جلوگیری خواهد کرد. 
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطر نشان کرد: مابقی حق آبه داخلی تالاب هامون  نیز بر مبنای بررسی های فنی و کارشناسی و نیاز اکولوژیکی تالاب در زمان مناسب با هماهنگی شرکت سهامی آب منطقه ای استان اخذ و رهاسازی خواهد شد .
پورملائی اضافه کرد: جاری ساختن حق آبه در زمان مناسب و سپس هدایت صحیح آن، تثبیت کانونهای بحرانی ریزگردها، تعدیل هوای منطقه، رونق اکوتوریسم و اشتغال حاشیه نشینان تالاب را نیز بدنبال خواهد داشت. 
وی در پایان اضافه کرد: مقررگردیده است با همکاری اداره کل شیلات آب های داخلی استان، پایش مستمر رودخانه ها و بستر تالاب هامون انجام گرفته و به محض کم شدن آب در این محیط ها نسبت به انتقال ماهیان به استخرهای پرورش و همچنین تحویل ماهیان هرز(آمورچه) به واحدهای پودر ماهی اقدام نموده و خواهد نمود. 
گفتنی است چنی پیش در اجرای گام سوم برنامه مدیریت زیست بومی تالاب بین المللی هامون، پیش نویس تفاهم نامه مشترک حفاظت و مدیریت پایدار این تالاب تدوین شد.

دکتر نیره پورملائی مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: پیش نویس تفاهم نامه مشترک حفاظت و مدیریت پایدار تالاب بین المللی به مرحله نهایی نزدیک شد.
وی افزوذ: پس از برگزاری 4 کارگاه  فرابخشی مدیریت یکپارچه تالاب هامون  با مشارکت دستگاه های اجرایی ذیربط و جوامع محلی (بهره برداران تالاب) و سپس تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان، تدوین تفاهم نامه مذکور گامی مهم در اجرای برنامه مدیریت زیست بومی تالاب هامون می باشد. 
وی ادامه داد: زمان آن فرا رسیده است با تقویت همکاری های دستگاه های اجرایی مرتبط با احیای تالاب هامون بعنوان یک اکوسیستم واحد با آن رفتار شود چرا که یک برنامه مدیریتی قوی بر مشارکت آحاد افراد جوامع محلی و کلیه ذی نفعان تالاب از طریق تصمیم گیری و تصمیم سازی تاکید می کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تفاهم نامه مذکور را ضمانت اجرایی برنامه مدیریت یکپارچه تالاب هامون دانست و بکارگیری  رویکرد مشارکتی را  زمینه مناسبی را برای همگرایی کلیه ذینفعان در فرآیند مدیریت تالاب‌ هامون معرفی کرد.
پورملائی خاطر نشان کرد: مقرر شده است فرمانداران منطقه سیستان و سایر دستگاه های اجرایی مرتبط، نظرات پیشنهادی و تکمیلی خود را در خصوص تفاهم نامه مشترک، ظرف مدت یک هفته اعلام و پس از اعمال نظرات ، تفاهم نامه مذکور طی یک مراسم رسمی امضاء و مبادله خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
ای کاش ... برای یک بار هم که شده به سیستان توجه می کرد و در این جلسات شرکت و دستور پیگیری می داد
پاسخ ها
خدامراد کرمی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۷
چکار کند دولت؟این مصوبه ها از لطف دولت است. و گر نه در دولت پیشین دریغ از یک مصوبه برای نجات هامون.همه چیز را به پوپولیست برگزار کرد رفت آن دولت بی اخلاق.آخر هم جلوی رهبر ایستاد و بعد از 4 سال باز هم با نامزد شدن در انتخابات به شان رهبر معظم توهین کرد.آخ که جی می شد رد صلاحیت نمی شد و توسط مردم برای همیشه به فاضلاب تاریخ فرستاده می شد که همگان بدانند این قبیل افراد جایی در دل ملت ولایتمدار اصلا ندارند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار