کد خبر: ۴۵۵۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۳ 17 July 2017
مطمئنا در دنیای پرتلاطم امروزی، یکی از موضوعاتی که می تواند جوامع بشری را از اختلافات شخصی و جمعی در امان بدارد، «آشنایی با حقوق متقابل افراد با یکدیگر و قانون» است که مهمترین اثر این آشنایی و آگاهی را می توان در پیشگیری از وقوع بسیاری از مشکلات حقوقی دانست؛ بنابراین، امروز تلاش داریم تا موضوع «حقوق مودیان مالیاتی» را بررسی کنیم.

حقوق مودیان مالیاتی را با توجه به اختیارات و اقتدارات گسترده و منحصر به فرد دستگاه مالیاتی در مراحل تشخیص و وصول مالیات، باید مهم‌ترین بخش حقوق مالیاتی به شمار آورد. این موضوع در دنیای معاصر در اثر عطف توجه به حقوق بشر و حقوق شهروندی مورد اهتمام ویژه نظام‌های مالیاتی کشورهای پیشرفته قرار گرفته و شیوه‌های مختلف را در تبیین و اجرای آن در حقوق مالیاتی خود به کار برده اند. در قوانین مالیاتی ایران بدون تصریح به این موضوع، موادی پراکنده و غیرمنسجم وجود دارد که در خور بحث و بررسی است.
 
 این حقوق که باید توسط مامورین و مقامات و مراجع مالیاتی در مراحل تشخیص و وصول مالیات در برخورد و رفتار با مودیان مالیاتی رعایت شود؛ ابعاد و جنبه‌های مختلف دارد. بررسی و تبیین مصادیق این موضوع مهم می‌تواند به شناسایی بهتر و کاربرد دقیق‌تر آن در حقوق مالیاتی ایران و پیشبرد حقوق شهروندی کمک نماید.
 
بدون تردید با وضع و به اجرا درآمدن قوانین ومقررات درهر جامعه یک سری الزامات  و تکالیف برای شهروندان آن ایجاد می‌شود به گونه‌ای که کلیه آحاد جامعه ملزم به رعایت اجرای قوانین می‌باشند؛ در مقابل اشخاص نیز با احترام گذاردن به روح قانون واجرای صحیح آن از مزایا و حقوق خاصی برخوردار می‌گردند. در این میان، نظام مالیاتی نیز از این قاعده مستثنی نبوده ومودیان مالیاتی می‌توانند با انجام ص حیح تکالیف خود از یک سری حقوق و امتیازات بهره مند گردند. در این شماره ازمجموعه دانستنی‌های مالیاتی مؤدیان محترم را با حقوق قانونی خود تحت عنوان " منشور حقوق مؤدیان" آشنا خواهیم کرد.
 
درمنشور حقوق مؤدیان مالیاتی آمده است که با اعتقاد به  حفظ شأن و کرامت والای انسانی و با تکیه بر ارزش های متعالی فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی، در راستای تحقق عدالت مالیاتی و توسعه پایدار، سازمان امورمالیاتی کشور و کلیه کارکنان آن، خود را مسئول وموظف به احقاق حقوق قانون مؤدیان می دانند. اصول پنجگانه زیر واهم مشخصه‌های آنها از محورهای اساسی حقوق مؤدیان تلقی گردیده و مخاطب آن مؤدیان محترم مالیاتی هستند.
 
اصل (1): مودی محترم حق برخورداری ازرفتار عادلانه، منصفانه  وقانونمند را دارد.

*ما با شما با ادب، احترام و متانت رفتار می کنیم.
*ما درا نجام وظاف خود با انصاف و عدالت و پرهیز از هر گونه تبعیض عمل می‌کنیم.
*صداقت در گفتار و عمل وانجام به موقع تعهدات را برخورد مسلم می‌دانیم.
*ما با استناد به قوانین و مقررات جاری و معتبر، تصمیم گیری می‌کنیم.
*ما به شرایط خاص شما توجه نموده و درحیطه قانون واختیارات مشکل گشایی خواهیم کرد.
 
اصل (2): مودی محترم حق کسب اطلاع و راهنمایی را دارد.

*ما با شیوه‌های گوناگون حق وتکالیف شما را اطلاع رسانی می کنیم.
*ما در حد امکان شما را راهنمایی نموده واطلاعات قابل اطمینان در اختیارتان می‌گذاریم.
*ما روند رسیدگی به پرونده مالیاتی را به شما اطلاع داده و سوالات وابهامات مالیاتی شما را در اسرع وقت پاسخ می‌دهیم.
 
اصل (3): مودی محترم حق برخورداری از خدمات مالیاتی مطلوب را دارد.

*ما تمام دانش، مهارت و امکانات خود را برای جلب رضایت شما، به کار می‌گیریم.
*ما نماینده قانونی شما را می‌پذیریم.
*رسیدگی‌ها و ممیزی های ما مستند  مستدل به دلایل، مدارک ، شواهد و قراین است.
*مالیات حقه، طبق قانون وصول می شود و ما هرگز از شما پرداخت مالیات مضاعف ویا فراتر از قانون را انتظار نداریم.
*شما می‌توانید اطلاعات و محتویات پرونده مالیاتی خود را رویت نموده و نسخه‌ای از گزارش رسیدگی را بخواهید.
*عملکرد ما شفاف بوده و نسبت به آن خود را مسئول و پاسخگو می‌دانیم.
*شما حق دارد برای اجرای مقررات مالیاتی از طریق مسیرهای ارتباطی تعیین شده، با کمترین هزینه عمل نمایید.
*بهبود مستمر کیفیت خدمات رسانی ما، حق شماست.
 
اصل (4): پایبندی ما به اصل رازداری و حفظ حریم خصوصی، حق مودی محترم است.

*ما رازدار اسناد، مدارک و اطلاعات شما هستیم.
*اطلاعات شما نزد ما محرمانه بوده و جز به حکم قانون، آن را در اختیار هیچ شخص دیگری قرار نمی‌دهیم.
*حریم خصوصی شما را درتمامی فرآیندهای مالیاتی، محترم می‌شماریم.
 
اصل (5): مودی محترم حق اعتراض، شکایت و تجدید نظرخواهی دارد.

*شما می‌توانید از رئیس اداره امور مالیاتی مربوطه بخواهید تا نسبت به حل اختلاف مالیاتی بررسی و رسیدگی بنماید.
*شما حق دارید نسبت به مالیات مورد مطالبه و اقدامات انجام شده اعتراض نموده و درمراحل مختلف درخواست تجدید نظر نمایید.
*جلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی با حضور3 نماینده رسمی تشکیل می‌شود که یک نفر از آنان می‌تواند نماینده صنف منتخب شما باشد.
*شما حق دارید درجلسه هیئت حل اختلاف مالیاتی حضور داشته وبا ارائه توضیحات وتسلیم لایحه از خود دفاع کنید.
*رسیدگی مجدد پرونده مالیاتی شما منصفانه و حسب مورد با اجرای قرار و سرانجام صدور آرای مستند و مستدل ، همراه خواهد بود.
 
نحوه انعکاس شکایات به سازمان امور مالیاتی کشور:
 
مودیان محترم مالیاتی چنانچه در زمینه‌های نقض قوانین، عدم انجام وظیفه، اطاله رسیدگی، عدم پا سخگویی، بروز فساد و جرائمی نظیر ارتشاء، جعل، اختلاس یا دیگر تخلفات اداری اطلاعاتی دارند، می توانند مراتب را به سامانه پاسخ گویی و رسیدگی به شکایات سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی WWW.intamedia.ir ارسال نمایند تا برابر مقررات به آن رسیدگی شود.
 
ارائه شکایات و یا اطلاع رسانی در زمینه‌های مذکور همچنین از طریق مکاتبه، دورنگار، تماس تلفنی ( تلفکس 33967811 دادستانی انتظامی مالیاتی و مرکز ارتباط مردمی سازمان به شماره 1822 نیز امکان پذیر است.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار