مصرف بنزین در سال در 4 ماه نخست سال جاری نسبت به سال گذشته رشد 8.6 درصدی را نشان می‌دهد و شرکت پخش فراوردهای نفتی از دولت و مجلس خواست در این باره اندیشه ای کنند، اما مقام بالا دستی این شرکت وی این موضوع را تکذیب کرد، رفاه را عامل دانست؛ با این حال مصرف بنزین در نمودار به سمت بالا حرکت نشان می‌دهد باید قبل رشد بی رویه، علاجی برای آن اندیشید.
کد خبر: ۴۶۵۴۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۷ 23 July 2017
به گزارش الف؛ مصرف بنزین رکود 83 میلیون را ثبت کرد، این عدد نسبت سال گذشته نشان از رشد 8.6 درصدی این فراورده استراتژیک دارد. میزان مصرف بنزین در سال جاری به این شرح است که در فروردین سال جاری در نسبت به فروردین سال گذشته 8 درصد رشد داشته؛ در اردیبهشت‌ماه در مقایسه با ماه مشابه در سال گذشته 8.6 درصد افزایش‌یافته است.
 
خردادماه امسال با توجه به هم‌زمانی با ماه مبارک رمضان رشد مصرف بنزین عدد 4.7 درصد نسبت به خردادماه 95 ثبت کرد؛ مصرف این سوخت در تیرماه 96 در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 12.6 درصدی را نشان می‌دهد؛ البته در این ماه به دلیل آغاز فصل مسافرت‌ مصرف بنزین به روزانه 84 میلیون لیتر بنزین رسید که نسبت به همین ماه در سال 95، افزایش 10 میلیون لیتر را ثبت کرده است.
 
هرچند مشکلی برای تأمین بنزین مصرفی کشور وجود ندارد، اما روند رو به رشد مصرف آن با توجه به اینکه از تولید داخل در کنار واردات بنزین موردنیاز تأمین می‌شود، می‌تواند کشور را با مشکل مواجه کنند؛ میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون 79 میلیون لیتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۸.۶ درصد رشد داشته و بالاترین میزان مصرف نیز در روز چهارم خرداد با ۹۶ میلیون و ۴۰۰ هزار لیتر بوده است.
 
افزایش خودرو باعث رشد غیرعادی مصرف بنزین
افزایش و ثبت رکورد مصرف بنزین در به‌صورت روزانه ۸۳ میلیون لیتر، احتمال افزایش قیمت و یا سهمیه‌بندی آن را افزایش داده است؛ به‌طوری‌که منصور ریاحی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی دو روز پیش در این خصوص با اشاره به افزایش نگران‌کننده و غيرعادي مصرف بنزین در کشور گفته بود: چنانچه نتوانیم این روند صعودی مصرف را کنترل کنیم، دولت و مجلس باید مصوباتی در خصوص تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی انجام دهند.
 
ریاحی با توجه به اینکه رشد 5 درصدی مصرف برای بنزین پیش‌بینی می‌شد، تأکید کرد: هم‌اكنون مصرف این فراورده حتي به بالاي 9 درصد رسيده و بر اساس گفته‌های وی ميانگين توليد بنزين در كشور ۶۵‌ تا ۶۶ ميليون ليتر و ميانگين مصرف بنزين در كشور ۷۹ ميليون ليتر است و حدود 14 میلیون لیتر کسری بنزین وجود دارد که برای جبران آن ۱۲ ميليون ليتر بنزين وارد و ۱.۵ ميليون ليتر هم از ذخاير موجود تأمين مي‌شود.
 
وی عنوان کرده بود: دولت اکنون در قبال سوخت یارانه سنگینی می‌پردازد درحالی‌که قیمت سوخت بسیار بالاتر از این نرخ‌هاست و این موضوع کار کارشناسی نیاز دارد.
 
ریاحی اصلی‌ترین دلیل رشد مصرف بنزین را، افزایش تولید خودرو عنوان کرده بود و این در حالی است که در سال گذشته بیش از یک‌میلیون و 300 هزار خودرو در کشور تولیدشده بود که نسبت به سال 94، 38 درصد افزایش‌یافته است.
 
این در حالی است که تولید موتورسیکلت نیز سال گذشته نسبت به سال 94 رشد 63 درصدی را ثبت کرد، به‌طوری‌که از تولید 453 هزار دستگاه موتورسیکلت به 737 هزار رسید، در کنار این موارد واردت خودرو هم رشد 21 درصدی در سال 95 داشته است.
 
افزایش مصرف بنزین غیرطبیعی نیست/ رفاه عامل اصلی
با توجه به سخنان مدیرعامل شرکت پخش فرآوردهای نفتی، اما عباس کاظمی معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردهای نفتی امروز در گفت‌وگو با ایرنا درباره احتمال سهمیه‌بندی مجدد بنزین، با تکذیب در دستور کار داشتن افزایش قیمت و سهمیه‌بندی مجدد بنزین، گفت: مشکلی در تأمین بنزین و انواع سوخت وجود ندارد و به‌خوبی توزیع سوخت در کشور در حال مدیریت است.
 
وی افزود: موضوع افزایش قیمت نیز مطرح نیست و ما چنین درخواستی را ارائه نکرده‌ایم و علت اصلی رشد مصرف بنزین و سوخت را، افزایش رشد اقتصادی کشور و رفاه بیشتر عنوان کرد.
 
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان این‌که افزایش 8.5 درصدی مصرف بنزین، یک رشد غیرطبیعی به شمار نمی‌رود، ادامه داد: به دلیل افزایش رشد اقتصادی، میزان مصرف انواع حامل‌های انرژی، ازجمله برق نیز افزایش داشته به‌طوری‌که گزارش‌ها از رشد حدود 10 درصدی مصرف برق حکایت دارند.
 
باروی کار آمدن دولت یازدهم، بنزین تولیدشده در مجتمع‌های پتروشیمی کنار گذاشته شد و میزان بنزین موردنیاز مصرف از طریق واردات تأمین می‌شد، از طرف هم قیمت بنزین در دو سال اخیر ثابت مانده و شاهد افزایش مصرف آن هستیم به‌طوری‌که واردات کمتر از 6 میلیون لیتر در روز به 12 میلیون افزایش پیداکرده است.
 
درگذشته قبل از سهمیه‌بندی و افزایش قیمت به دلیل اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، بخشی از بنزین مصرفی کشور به دلیل ارزان بودن، قاچاق می‌شد و میزان مصرف، واقعی نبود اما با اجرای کارت هوشمند سوخت، مصرف کشور شفاف شد؛ اما با حذف سهمیه‌بندی و تک‌نرخی کردن این فراورده استراتژیک استفاده از کارت هوشمند سوخت به حاشیه رفت به‌طوری‌که دولت به دنبال کنار گذاشتن کارت سوخت بود، اما مجلس بر استفاده از آن پافشاری کرد و این کارت ماندنی شد.
 
اکنون روند مصرف بنزین در حال افزایش است و با توجه به سخنان دو مقام مسئول در وزارت نفت، دو راه‌کار برای کنترل مصرف آن وجود دارد که یک افزایش قیمت است و دیگری بازگشت به سهمیه‌بندی. با توجه به ماندگاری کارت سوخت و اینکه امروز مردم از کارت جایگاه دارند استفاده می‌کنند می‌توان از ظرفیت کارت هوشمند سوخت بهره گرفت. در مورد افزایش قیمت مجلس باید مجوز آن را ارائه دهد که این نیازمند ارائه درخواست از سوی دولت است یا اینکه نمایندگان با ارائه طرح آن را پیگیری کنند.
 
البته مسئولین وزارت می‌بایست اجرای و تکمیل شدن پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با جدیت بیشتری اجرای شود تا نه‌تنها نیاز کشور تأمین شود، بلکه به صادرکننده این فراورده تبدیل شویم. باوجوداینکه مسئولان ذی‌ربط بارها بر این موضوع تأکید کرده‌اند که حتی در زمان پیک مصرف بنزین مشکلی در تأمین و توزیع آن وجود ندارد، این موضوع را نیز مطرح کرده‌اند که بااین‌حال چنانچه روند صعودی مصرف بنزین کنترل نشود ممکن است دولت و مجلس شورای اسلامی مصوباتی در خصوص تغییر قیمت یا سهمیه‌بندی داشته باشند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار