کد خبر: ۴۶۶۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۵ 25 July 2017

روزنامه «وطن‌امروز» نوشت: محمدرضا عارف که این روزها به‌خاطر اظهارات عجیب پسرش درباره داشتن «ژن خوب از پدر و مادر» و تاثیر این ژن بر وضعیت دارایی‌های اقتصادی و کسب رانت‌های احتمالی، تحت فشار است، دیروز به اصولگرایان انتقاد کرد و گفت اصولگراها باید مانند اصلاح‌طلبان حقوق شهروندی مخالف خود را به رسمیت بشناسند.

عارف که رئیس فراکسیون اصلاح‌طلبان در مجلس شورای اسلامی است، دیروز در دیدار با اعضای هیات‌رئیسه دبیرخانه دائمی کنگره بین‌المللی حقوق شهروندی گفت: اینکه تاکنون که بیش از 30 سال از انقلاب اسلامی می‌گذرد، هنوز حقوق شهروندی آنطور که بر آن تاکید شده، در جامعه پیاده نشده است، شاید یک دلیل آن باورمند نبودن دولتمردان ما در سال‌های گذشته به حقوق شهروندی باشد. عارف تدوین منشور حقوق شهروندی را از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید نام برد و بر ضرورت ضمانت اجرایی آن تاکید کرد و گفت: پایبندی به حقوق شهروندی یکی از اصول اصلی گفتمان اصلاح‌طلبی است که مهم‌ترین آن به رسمیت شناختن صدای مخالف است؛ امیدوارم جریان رقیب هم به این باور برسد که باید حقوق شهروندی مخالف خود را به رسمیت بشناسد.

توصیه عارف به اصولگرایان مبنی بر رعایت حقوق شهروندی در حالی است که جریان متبوع وی پس از ارتکاب فتنه 88 فاقد بدیهی‌ترین استانداردها برای فعالیت مدنی در کشور تشخیص داده شده است و به‌خاطر دروغ بزرگ تقلب و نیز آشوبی که سال 88 در تهران ایجاد کردند، از محدوده فعالیت سیاسی در کشور اخراج شدند. حالا نماینده این جریان بی‌صلاحیت که سال 88 بی‌اعتقادی خود به رای و نظر مردم را نشان دادند و حالا در فضای سیاسی کشور وظیفه پادویی برای جریان‌های سیاسی را برعهده گرفته‌اند، جریان رقیب را به پذیرش حقوق شهروندی توصیه می‌کند. البته اظهارات محمدرضا عارف در حالی است که این روزها نام او به خاطر اظهارات پسرش در ماجرای ژن خوب روی زبان‌ها است.

حمیدرضا عارف، پسر محمدرضا عارف در گفت‌وگویی که فیلم آن اوایل این هفته منتشر شد، درباره فعالیت‌های اقتصادی خود و امکاناتی که در این راستا به‌خاطر نام پدرش از آنها بهره برده، گفت اینها نتیجه استعداد ذاتی خود او و تاثیر ژن خوب پدر و مادرش است. واکنش‌های عمومی به این اظهارات حمیدرضا عارف، بسیار فراتر از انتظار بوده است. یکی از نویسندگان معروف در واکنش به این اظهارات حمیدرضا عارف به ماجرای مناظره انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری و اظهارنظر عجیب عارف درباره یک معدن اشاره کرد.

در جریان یکی از مناظره‌های انتخابات دوره یازدهم ریاست‌جمهوری، 8 عکس برای کاندیداها به نمایش گذاشته شد تا آنها توصیف خود از این عکس‌ها را ارائه کنند. یکی از این عکس‌ها مربوط به یک معدن رها شده در آمریکا بود اما توصیف اشتباه و عجیب محمدرضا عارف از این معدن باعث شد تا مدت‌ها این موضوع سوژه افکار عمومی شود. محمدرضا عارف این معدن را با یک جاذبه توریستی اشتباه گرفت و گفت: «این بیانگر یک دره‌ای است که در کشور ما بسیار فراوان است و جزو آثار بسیار زیبا و جاذب برای جذب توریست است که ما اشاره کردیم جذب توریست برای هر کشور جزو اولویت‌ها باید باشد؛ هم ارتقای فرهنگی و مبادلات فرهنگی و هم افزایش ثروت و هم ایجاد اشتغال».

حالا اظهارات حمیدرضا عارف درباره به ارث بردن ژن خوب از پدرش، باعث شده نویسنده مزبور این ماجرا را به پسر عارف یادآوری کند. واکنش‌های منفی به اظهارات پسر معاون اول دولت اصلاحات به گونه‌ای بوده که برخی عوامل دولت اصلاحات را نگران و وادار به اظهارنظر کرد. در همین راستا محمدعلی ابطحی، رئیس دفتر رئیس دولت هفتم تلاش کرد مانع افزایش هزینه‌های این اظهارنظر برای جریان سیاسی متبوع خود شود. ابطحی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «با همه ارادتی که به دکتر عارف دارم، تعبیر پسرش درباره تاثیر ژن خوب در موفقیت‌های اقتصادی را اصلا قبول ندارم.

هم بوی نژادپرستی می‌دهد، هم واقعیت این نیست. به خودش هم گفتم». همچنین در شبکه‌های اجتماعی بویژه توئیتر و تلگرام هشتگ ژن خوب داغ شد. کاربران زیادی این اظهارات پسر عارف را نشان‌دهنده تبختر و توهم آقازادگان اصلاح‌طلب ارزیابی کردند. برخی کاربران نیز با اشاره به ماجراهای دختر صفدر حسینی به این نکته اشاره کردند که عارضه مربوط به پسر محمدرضا عارف، در میان آقازادگان اصلاح‌طلب فراگیر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار