کد خبر: ۴۶۸۰۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۵ 27 July 2017
پایگاه خبری تحلیلی قم پرس، خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار توسط شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران با اعتبار هزار و 100 میلیارد تومان و بطول 290 کیلومتر در سال گذشته (1395) با حضور رئیس جمهوری و بصورت ویدئو کنفرانس کلنگ زنی شد و هم اینک لوله گذاری 24 کیلومتر آن از ایرانشهر به طرف چابهار به اتمام رسیده است.
از مجموع 290 کیلومتر خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار 201 کیلومتر لوله 56 اینچ، 44 کیلومتر 44 اینچ، 20 کیلومتر 20 اینچ و 25 کیلومتر 16 اینچ است.
خط انتقال گاز با عنوان خط لوله هفتم صلح از عسلویه تا ایرانشهر بطول 907 کیلومتر از سال 1385 آغاز شده بود که در سال 1389 گاز به ایرانشهر رسیده است.
خط انتقال گاز از ایرانشهر به چابهار علاوه بر ارائه خدمات مردمی، نیاز بزرگترین پروژه های صنعتی و صادرات محور همچون پتروشیمی های مستقر در شهرک پتروشیمی مکران و نیز فولاد مکران را برآورده می کند.
احداث پروژه های عظیم صادراتی نظیر پتروشیمی تاکنون در سطح استان سیستان وبلوچستان سابقه نداشته است و رسیدن گاز می تواند تحولات بزرگی در حوزه اشتغال و پیشرفت و توسعه منطقه ایجاد کند.
علاوه بر صنایع پتروشیمی و فولاد در چابهار مردم نقاط جمعیتی همچون نیکشهر، قصرقند، فنوج وسرباز نیز چشم انتظار تکمیل خط لوله گاز هستند تا بتوانند از این نعمت بزرگ بهره مند شوند.

**سیستان و بلوچستان از قابلیت هایی در قواره ملی برخوردار است
استاندار سیستان و وبلوچستان در سفر به چابهار در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: برای ما در این استان عدالت ورزی و احیای حق درجهت فرصت سازی برای سیستان و بلوچستان مهم است زیرا این استان از قابلیت هایی در قواره ملی و منطقه ای برخوردار است.
علی اوسط هاشمی افزود: این استان تاکنون از موضوع بهره مندی از گاز فاصله داشته که سبب سرزنش خود ما می شد و به نظر می رسد دیر به آن پرداخته ایم، ولی سیاست دولت دکتر روحانی پرداختن به استان هایی است که تاکنون از حد خود عقب مانده اند.
وی اظهار داشت: گازرسانی به سیستان وبلوچستان با بیش از 550 کیلومتر خط اصلی به طرف زاهدان و چابهار عملا در دولت تدبیر و امید آغاز شده که از این میزان حدود 260 کیلومتر از ایرانشهر به زاهدان تحویل و 290 کیلومتر دیگر آن از ایرانشهر به طرف چابهار در حال اجراست.
وی ادامه داد: برخورداری از نعمت گاز طبیعی از طریق خط لوله از آرزوهای مردم استان سیستان وبلوچستان است که به فضل الهی با تکمیل این خط از آن بهره مند خواهند شد.
استاندار سیستان و بلوچستان با ابراز گلایه از برخی تعلل ها در تکمیل خط انتقال گاز به شهرهای سیستان و بلوچستان گفت: باید با تاسف بگویم که چندین سال خط لوله صلح در ایرانشهر بلاتکلیف مانده بود و حتی بمپور در فاصله چند کیلومتری این خط از گاز آن منتفع نمی شد و یا شهر بزمان در فاصله 70 کیلومتری خط لوله، محروم از گاز بود.
وی افزود: با تکمیل این پروژه اهداف مورد نظر برای ارائه خدمات به مردم محقق و مشکلات مردم از جمله تهیه و جابجایی کپسول گاز و نفت سفید حل می شود و هم زمینه برای برداشتن گامهای بلند صنعتی شدن استان با رویکرد صادرات محور برداشته می شود.
استاندار سیستان و بلوچستان آینده این استان را بسیار درخشان توصیف کرد و گفت: هیچ تردیدی نیست که تا پایان دولت دوازدهم سیستان و بلوچستان از پیشروان صنعت در سطح کشور خواهد بود.
هاشمی تصریح کرد: به همان میزان که امروزه برجستگی نگاه ها معطوف به سیستان و بلوچستان است به همان میزان نگاه ها تغییر یافته است.
وی افزود: در گذشته های نه چندان دور این استان در اذهان عمومی منطقه ای ناامن ترسیم شده بود در حالیکه امروز با افتخار اعلام می کنیم که سیستان‌وبلوچستان امن ترین، مستعدترین، فرصت سازترین و دارای بهترین موقعیت هاست.
وی به موقعیت استراتژیک این استان در مجاورت با اقیانوس هند اشاره کرد و گفت: همجواری این استان با کشورهای حاشیه اقیانوس هند فرصت بسیار بزرگی برای این استان است.
وی اظهار داشت: 2 میلیارد و 200 میلیون نفر جمعیت کشورهای حاشیه اقیانوس هند نظیر چین، هند، مالزی، سنگاپور و اندونزی که یک میلیارد نفر از این جمعیت مسلمان و به دنبال فرصت های نو هستند بازار بسیار ارزشمندی برای تولیدات ایران به ویژه سیستان و بلوچستان است.
استاندار سیستان وبلوچستان با بیان اینکه ایران مخزن سوخت کشورهای یاد شده است، خاطرنشان کرد: گاز و نفت داریم و می توانیم تکنولوژیهای مدرن آنها را به منطقه سرازیر کنیم.
وی با اشاره به عزم راسخ دولت برای توسعه و آبادانی سیستان ‌وبلوچستان گفت: هرچند سیاست نظام نقش دادن به بخش خصوصی است ولی قانون این استان را مستثنی کرده است و همه توان دولت در کنار بخش خصوصی در جهت آبادانی آن به کار گرفته شده است.
وی به حضور مجموعه های بزرگ اقتصادی در پروژه های صنعتی استان اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه شرکت های توسعه گر و پیشران اقتصادی مثل شستان و ایدرو به سرمایه گذاری در سیستان‌وبلوچستان روی آورده اند.
وی در ادامه با تقدیر از پتروشیمی مکران گفت: صنعت پتروشیمی برای منطقه همچون تابش انوار خورشید بر زندگی مردم منطقه خواهد بود و مردمی که آرزویشان استقرار چنین صنایعی در استانشان بود، امروزه شاهد سرازیر شدن پروژه های بزرگ به منطقه هستند.
وی گفت: امروز همه بخش ها هماهنگ باهم در جهت ارتقای جایگاه استان در سطح ملی عمل می کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار