کد خبر: ۴۷۰۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۲ 01 August 2017
وزیران خارجه چهار کشور عربی عربستان، بحرین، مصر و امارات امروز یکشنبه در منامه گرد هم جمع شدند، بار دیگر با تکرار مواضع قبلی خود، به شرط عدم حمایت قطر از تروریسم آمادگی خود را برای مذاکره با دوحه اعلام کردند.

به گزارش «تابناک»؛ خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین پس از نشست وزیران خارجه چهار کشور عربی یعنی مصر، عربستان، امارات و بحرین اظهار داشت: دولت قطر عمدا در جهت تعطیلی موسم حج تلاش می‌کند و در این زمینه، سنگ‌اندازی‌هایی دارد و سعی دارد، مسأله حج را به چالشی تبدیل کند.

وی اظهار داشت: تدابیر ما علیه قطر مطابق با قوانین بین‌المللی است. ما بر 13 خواسته خود که قبلا به قطر ابلاغ کرده‌ایم مصمم هستیم.

وزیر خارجه بحرین تصریح کرد: ما آماده مذاکره با قطر هستیم؛ اما مشروط بر اینکه دست از حمایت از تروریسم و تندروی بردارد.

وی افزود: ما به عنوان کشورهای ناظر بر مبارزه با تروریسم بر اصول خود یعنی توقف حمایت از تروریسم و تامین مالی آن و توقف مداخله در امور داخلی دیگر کشورها تأکید می‌کنیم.

وزیر خارجه بحرین اظهار داشت: نشست امروز ما تکمیل توافقات‌مان در قاهره بود و در چارچوب هماهنگی بین کشورهای ما جهت توقف حمایت قطر از افراط‌گرایی و تروریسم است.

عادل الجبیر: قطر در مورد نزدیکی به ایران اشتباه فکر می کند

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در این نشست اظهار داشت: قطر بندهای توافقنامه‌های ریاض را اجرا نکرد. تدابیر ما حاکمیتی است و ما به دلیل سیاست‌های قطر که در حمایت از تروریسم است این تدابیر را لحاظ کردیم.

عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی نیز مدعی شد که کشورش با سیاسی کردن حج مخالف است.

وی افزود: اقدامات اتخاذ شده علیه قطر به این دلیل است که این کشور به مفاد توافق ریاض عمل نکرد و به سیاست‌های خصمانه خود علیه کشورهای منطقه ادامه داد.

الجبیر گفت: قطر باید از سیاست‌های خصمانه خود دست برداشته و با تروریسم و تندروی به شکل مؤثر مبارزه کند.

وزیر خارجه سعودی افزود: اگر قطر معتقد است که نزدیکی به ایران به نفعش است، من معتقدم که این کشور نمی‌تواند درست مسائل را ارزیابی کند.

عادل الجبیر؛ قطر نباید تصور کند نزدیکی به ایران به نفع اش است/ برای مذاکره با قطر آماده هستیم/ وزیر خارجه بحرین؛ دولت قطر عمدا در جهت تعطیلی موسم حج تلاش می‌کند/ما بر 13 خواسته خود که قبلا به قطر ابلاغ کرده‌ایم مصمم هستیم

عادل الجبیر در ادامه گفت: ملت قطر هر گونه نقش ایران را مردود می داند. تمام ویرانی ها ناشی از ایران است.  

الجبیر افزود: اگر قطر جدی و پایبند باشد، ما آماده گفت وگو با این کشور برای عمل به خواسته‌هایمان هستیم؛ اما واضح است که قطر جدی نیست.

جبیر گفت: ضمن رد محاصره قطر مدعی شد، محاصره‌ای وجود ندارد و تمامی گذرگاه‌های هوایی به روی حجاج قطری باز است و این حق ماست که با تروریسم مقابله کنیم. ما برای مذاکره با قطر جهت اجرای درخواست‌هایمان آماده هستیم.

در همین حال عبدالله بن زائد، وزیر امور خارجه امارات در این کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به احتمال در پیش گرفتن اقداماتی جدید در راستای پایان دادن به بحران فعلی منطقه مدعی شد: تلاش ما بر آن است تا حد امکان اقداماتی که در پیش می‌گیریم، کمترین مشکلی را برای شهروندان قطری ایجاد کند.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر نیز روابط قاهره ـ منامه را در راستای خدمت به مردم هر دو کشور دانسته و هدف از آنها را بالا بردن سطح آمادگی‌ها و تقویت امنیت کشورهای عربی دانست.

کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر از چندی پیش روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کرده و علت آن را حمایت قطر از تروریسم دانسته‌اند. این کشورها همچنین مرزهای زمینی و هوایی و دریایی خود را به‌ روی قطر بسته و دوحه را محاصره کرده‌اند. کشورهای تحریم‌کننده شروطی را برای ازسرگیری روابط اعلام کرده‌اند که دوحه آنها را غیرقابل اجرا دانسته و رد کرده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار