کد خبر: ۴۷۶۲۴۴
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۷ 11 August 2017


معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: با توجه به مشکل وجود اتباع بیگانه و مشکوک التابعین در سیستان و بلوچستان مقرر شده تمام شناسنامه های جمعیتی این استان تعویض شود تا بتوان اسناد جعلی را پایش و کشف کرد.

به گزاش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، کاظم شادکام در همایش یک روزه پیشگیری و مقابله با جعل اسناد رسمی در سرسرای خاتم استانداری سیستان و بلوچستان افزود: وضعیت جعل اسناد پایه مانند شناسنامه جدید، کارت ملی هوشمند و اسناد مالکیت با توجه به اقدامات خوب صورت گرفته، به صفر رسیده است.

وی گفت: وضعیت جعل اسناد در سال گذشته با 26 هزار و 983 مورد نسبت به سال 94 با 24 هزار و 651 مورد 9 درصد رشد داشته است.

شادکام افزود: مقاوم سازی اسناد در مقابل جعل با همکاری خوب کارشناسان فنی و آموزش و اطلاع رسانی از مهمترین اهداف ستاد پیشگیری و مقابله با جعل اسناد و مدارک رسمی با مسئولیت وزارت کشور است.

وی افزود: معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور دبیر این ستاد با چهار کارگروه آموزش و اطلاع رسانی، فنی، بررسی و نظارت و حقوقی است.

وی گفت: جعل زمینه ساز دسترسی به سایر جرائم از جمله کلاهبرداری است بر این اساس باید اجرای برنامه های پیشگیرانه در حوزه جعل در اولویت قرار گیرد.

شادکام ادامه داد: نسبت افزایش جعل اسناد در سال 94 به 93 نیز همان 9 درصد بوده که با توجه به رشد جمعیت در سال گذشته، نشانگر نتیجه بخش بودن اقدامات پیشگیرانه صورت گرفته از سوی ستاد پیشگیری و مقابله با جعل و کارگروههای تخصصی آن است.

وی افزود: سال 95 بیشترین موارد جعل به ترتیب مربوط به استان های تهران با پنج هزار و 521 مورد، آذربایجان شرقی با 2 هزار و 240 مورد، خراسان رضوی با هزار و 974 مورد، البرز با هزار و 423 مورد و فارس با هزار و 360مورد بوده است.

وی تصریح کرد: نرخ رشد جعل اسناد در کشور ثابت بوده است که نشان می دهد راهکارهای ستاد برای مقابله و پیشگیری از وقوع این جرم و افزایش آن مناسب بوده است.

شادکام خاطرنشان کرد: ثابت بودن درصد افزایش جعل در کشور طی سالهای اخیر با وجود افزایش جمعیت و میزان جرم نشان دهنده موثر بودن راهکارهای ستاد در پیشگیری و مقابله با جعل اسناد در کشور است.

وی ادامه داد: جعل اسناد زمینه ساز دسترسی به سایر جرائم است و در صورت تعدد و تکثر این جرم ،دستگاه های حکومتی و متولی کشور مورد هجمه و هدف قرار خواهند گرفت.

این مسئول همچنین گفت: امیدواریم با مقاوم سازی اسناد در برابر جعل از لحاظ فیزیکی و همچنین آموزش و اطلاع رسانی در این خصوص بتوانیم گام های مهم و موثری را برای مقابله با این پدیده و کاهش میزان وقوع آن برداریم.

وی اظهار کرد: استان های خراسان جنوبی با 112 مورد، ایلام 195 مورد، کردستان با 297 مورد و یزد با 301 مورد به ترتیب کمترین جعل سند را سال گذشته در کشور داشتند.

شادکام گفت: بیشترین رشد جعل اسناد در سال 95 نسبت به سال 94 مربوط به استان های سیستان و بلوچستان با 77 درصد و تهران و کرمانشاه با 55 درصد و عمده ترین جعل های صورت گرفته مربوط به جعل اسکناس و اوراق بهادار و مدارک و اوراق شناسایی بوده است.

رئیس دبیرخانه مبارزه و پیشگیری از جعل اسناد کشور افزود: کارت های ملی مردم ایران نیز تا پایان سال 96 تعویض و هوشمند می شود.

وی گفت: نبود کنترل و نظارت دقیق و رعایت حیطه بندی اسناد و مدارک، اشکالات موجود در روش های احراز هویت و مالکیت افراد و اصالت اسناد، ناکافی بودن سطح آگاهی های کارکنان کنترل کننده اسناد و مدارک در پیشخوان ها و فقدان تجهیزات ابتدایی تشخیص مدارک جعلی در پیشخوان های دولتی و خصوصی تاثیر زیادی بر روند افزایش پدیده جعل در جامعه دارد.

انتهای پیام
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار