کد خبر: ۴۷۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷ 18 August 2017
این روزها دغدغه بسیاری از خانواده و فرزندانشان که در آزمون سراسری دانشگاهها و موسسات آموزش عالی شرکت کرده اند، نحوه انتخاب رشته در دانشگاهها است. آنها می خواهند بدانند چگونه می توان با رتبه بدست آمده، در بهترین رشته های ممکن پذیرفته شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دغدغه یادشده در کنار تغییراتی که آزمون سراسری و قانون سهمیه بندی دانشگاهها در سال تحصیلی جاری داشته، باعث شده است با وجود آنکه از روز گذشته - پنجشنبه- مهلت انتخاب رشته آغاز شده ولی هنوز بسیاری از خانواده ها به دنبال یافتن پاسخی برای برخی سوالات خود در زمینه کنکور باشند.
 
مهلت ثبت نام تا روز دوشنبه 23 مرداد یعنی چهار روز دیگر ادامه دارد و برای آگاهی خانواده ها در این زمینه، دفترچه راهنمای ثبت‌نام و جدول کدرشته محل های مربوط به پذیرش دانشجو در سال تحصیلی 97 - 96 از روز چهارشنبه مورخ 96/5/18 روی سایت این سازمان قرار گرفته است.
 
هر چند دفترچه انتخاب رشته تلاش کرده است اطلاعات لازم را در زمینه تعیین رشته به علاقمندان بدهد اما برای آگاهی بیشتر و پاسخ شفافتر به سوالات، سازمان سنجش آموزش کشور دفترچه دیگری را نیز با عنوان «راهنمای عملی انتخاب رشته» در سایت خود منتشر کرده که در آن مراحل عملی و نکته های کاربردی برای انتخاب رشته در آزمون سراسری توضیح داده شده است.
 
آنچه در پی می آید، بخشهایی از توضیحات و توصیه های سازمان سنجش است که مشروح آن را می توانید در این نشانی اینترنتی مطالعه کنید: http://www6.sanjesh.org/download/sar96select/reshterahnema.pdf

* توصیه های کلی
انتخاب رشته، تصمیم گیری برای بخشی از زندگی تحصیلی است.
برای این تصمیم گیری، شما باید:
- علایق و توانائیهای خود را بشناسید،
- برای آینده خود برنامه داشته باشید،
- رشته های دانشگاهی را بشناسید.
و سرانجام طبق علاقه و توانایی های خود و با توجه به برنامه ای که برای آینده خویش دارید، رشته های مناسب را انتخاب کنید.


* چگونه انتخاب رشته کنیم؟
 
- همه داوطلبان،چه آنها که در یک گروه آزمایشی شرکت کرده اند و چه آنها که در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده اند، در یک فرم و حداکثر تا 150 رشته می توانند انتخاب کنند.
- رشته های مورد نظر خود را از دفترچه راهنمای انتخاب رشته، بخش ظرفیتهای مربوط به هرگروه آزمایشی، انتخاب کنید.
- برای انتخاب رشته از دوره های مختلف اعم از روزانه، نوبت دوم، پیام نور و دیگر دوره ها، به شرایط اختصاصی هر دوره که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آمده است، توجه کنید.
- برای جلوگیری از اشتباه، بهتر است قبل از ورود به سامانه اصلی انتخاب رشته سازمان سنجش، رشته های انتخابی خود را با کد مربوط به هر رشته به ترتیب علاقه مندی در پیش نویس انتخاب رشته وارد کنید.
- پس از نهایی کردن رشته های انتخابی و اطمینان از ترتیب انتخابهای خود، آنها را در سامانه اصلی انتخاب رشته به سازمان سنجش اعلام کنید.
- به یاد داشته باشید که در فرم انتخاب رشته، اولویت (ترتیب) رشته هایی که انتخاب می کنید، فقط نشان دهنده علاقه مندی شما است و تاثیری در افزایش احتمال قبولی ندارد.
- اگر نمره و شرایط لازم برای قبولی در رشته ای را داشته باشید، این رشته را در هر اولویتی (چه اول و چه صدو پنجاهم) انتخاب کنید، احتمال قبولی شما در آن رشته بیشتر نمی شود.
- در عین حال، باید بدانید در مجموعه رشته هایی که انتخاب می کنید، اولین رشته انتخابی، نشان دهنده بیشترین علاقه شما و آخرین رشته ، نشان دهنده کمترین علاقه شما است. پس در رعایت ترتیب رشته های انتخابی، کاملا دقت کنید.
- اگر در مجموعه رشته هایی که انتخاب کرده اید، شرایط قبولی در چند رشته را داشته باشید، سازمان سنجش اولین رشته را به عنوان رشته قبولی اعلام می کند. پس حتما به رشته هایی که انتخاب می کنید و ترتیب آنها در فرم انتخاب رشته دقت کنید.
- چنانچه پس از ثبت نام، تصمیم به تغییر رشته یا اولویت گرفتید تا روز 23 مرداد (پایان مهلت ثبت نام) حداکثر می توانید تا پنج نوبت رشته های انتخابی خود را ویرایش کنید.
- فراموش نکنید بعد از پایان مهلت ویرایش، امکان جابجایی رشته های انتخابی در فرم انتخاب رشته را نخواهید داشت.
- پس از اعلام نتایج نهایی در شهریور ماه، امکان تغییر رشته قبولی در بین مجموعه رشته هایی که انتخاب کرده اید، نیست. پس همین حالا خوب دقت کنید و تصمیم بگیرید.
- کسانی که در جلسه آزمون سراسری حاضر بوده اند، می توانند برای ثبت نام، از هر دو دسته رشته های بدون آزمون (بر اساس سوابق تحصیلی) و با آزمون را انتخاب کنند.
- اگر در آزمون سراسری غایب بوده اید یا از ابتدا در آزمون ثبت نام نکرده اید، در مهلت انتخاب رشته (تا 23 مرداد)، می توانید از فهرست رشته های بدون آزمون (صرفا بر اساس سوابق تحصیلی)، رشته هایی را انتخاب کنید.

* چند نکته مهم در باره انصراف ار تحصیل
 
- دانشجویان روزانه، برای شرکت دوباره در آزمون سراسری، باید تا اول اسفند 1395 از تحصیل در رشته خود انصراف قطعی داده باشند. در غیر این صورت، قبولی آنها در رشته جدید
باطل خواهد شد.
- به دانشجویانی که در آزمون سراسری شرکت کرده اما در زمان اعلام شده انصراف قطعی نداده اند، توصیه می شود انتخاب رشته نکنند.
- شرط انصراف از تحصیل، مربوط به دانشجویان دوره روزانه است و دانشجویان دوره های تحصیلی دیگر را شامل نمی شود.
- دانشجویان فعلی دوره های تحصیلی دیگر (به جز دوره روزانه) که بدون انصراف در آزمون امسال شرکت کرده اند، در صورت قبولی، قبل از ثبت نام در رشته جدید، باید از رشته قبلی خود انصراف دهند.
- داوطلبی که در آزمون امسال در یکی از رشته های روزانه پذیرفته شود، خواه در آن رشته ثبت نام کند و بعد انصراف بدهد و یا حتی در آن رشته ثبت نام نکند، در آزمون سراسری سال آینده (1397) حق انتخاب رشته های روزانه را نخواهد داشت.

* آشنایی با سهمیه ها
 
در آزمون سراسری، طبق قوانین، ظرفیت رشته های دانشگاهی، بین سهمیه های مختلف تقسیم می شود که شرایط استفاده از آن، در دفترچه ثبت نام به طور کامل توضیح داده شده است.
این سهمیه ها چنین است:
- سهمیه مناطق (مناطق کشور بر اساس درجه بهره مندی از امکانات آموزشی به سه دسته یک، دو و سه تقسیم بندی شده اند و دانش آموزان هر یک، رتبه های خود را در کنکور دارند.)
- سهمیه خانواده شهدا و ایثارگران (25 درصد از ظرفیت هر رشته محل، مربوط به این سهمیه است. ایثارگران شامل خانواده های آزادگان و جانبازان بالای 25 درصد است)
- سهمیه رزمندگان ( 5 درصد از ظرفیت هر رشته محل مربوط به این سهمیه است و خانواده جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان بالای شش ماه حضور در جبهه را در بر می گیرد.)
- سهمیه مناطق محروم رشته های غیرپزشکی (حداقل 40 درصد از ظرفیت کدرشته محلهای ناحیه ای، قطبی و کشوری دوره روزانه استانهای ایلام، بوشهر، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کردستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و هرمزگان به داوطلبان بومی این استانها اختصاص می یابد.)
- سهمیه مناطق محروم رشته های گروه آموزش پزشکی (در آزمون امسال، 30 درصد ظرفیت رشته های پزشکی، دندانپزشکی ، داروسازی و بعضی رشته های دیگر، از داوطلبان بومی استانی پذیرش می شود. پذیرش در این رشته ها نیاز به سپردن تعهداتی دارد که در دفترچه راهنمای انتخاب رشته آمده است.)
- سهمیه داوطلبان بخش های زلزله زده شهرستانهای اهر، ورزقان و هریس در استان آذربایجان شرقی (این سهمیه اندک است و امسال به پایان می رسد.)
- سهمیه داوطلبان شهرستانهای جنوب استان کرمان (این سهمیه به داوطلبان بومی مناطق محروم شهرستانهای جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، رودبار، قلعه گنج و منوجان واگذار می شود.)
- سهمیه داوطلبان شهرستان ابوموسی در استان هرمزگان (40 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاههای استان هرمزگان به این داوطلبان به شرط کسب حدنصاب 75 درصد داوطلبان آزاد تعلیق می گیرد.)
- سهمیه بهیاران (پنج درصد از ظرفیت رشته های پرستاری هر استان با لحاظ برخی شرایط که در دفترچه آمده است، به بهیاران بومی استان تعلق می گیرد.)
- سهمیه کارمندان (این سهمیه با لحاظ شرایطی در رشته های نوبت دوم (شبانه) به کارمندان وزارت علوم و وزارت بهداشت اختصاص می یابد.)

* گزینش بومی
 
نحوه تقسیم ظرفیت رشته های بومی به سهمیه های مختلف، با محاسبات پیچیده ای انجام شده و باعث می شود انتخاب رشته های بومی احتمال قبولی داوطلبان را در دانشگاه های نزدیک به استان بومی افزایش دهد.
 
بر همین اساس، داوطلبان باید منطقه بومی و رشته های بومی واقع در منطقه خود را بشناسند و از مزایای آن استفاده کنند. البته در رشته های پرطرفدار مزایای بومی گزینی کمتر است.
 
جدول کامل این مناطق و ناحیه های آنها و جزییات بیشتر در باره آن در دفترچه راهنمای عملی انتخاب رشته آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در سال 1396 آمده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار