اسعدی مطرح کرد؛
مجري طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبی، گفت: لایه های نفتی مخزن مشترک پارس جنوبی، نیازمند به برنامه ریزی جدی در راستای توسعه فازهای این میدان گازی دارد.
کد خبر: ۴۸۴۲۷۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۱ 26 August 2017


به گزارش تابناک تهران، "فردین اسعدی" با اشاره به اینکه لایه‌های نفتی پارس‌جنوبی، متشکل از 4 سازند مخزنی سروک زیرین (مادود)، ماسه سنگ کژدمی، داریان بالایی و داریان پایینی در عمق هزارمتری بستر خلیج فارس واقع شده است، اظهار داشت: طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی به صورت آزمایشی در قالب یک طرح کوچک با شرح کار هفت حلقه چاه تولیدی، ساخت، نصب و راه‌اندازی یک سکوی چاه و تأمین یک فروند کشتی بهره‌برداری، ذخیره و صادراتي موسوم به FPSO از سال 84 آغاز شد، اما به دلایل متعدد تأمین FPSO با مشکلاتی مواجه شد تا اینکه در اواخر سال 92 تأمین FPSO و تکمیل توسعه مرحله اول فاز اول لایه‌های نفتی در دستور کار جدی شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

وي افزود: در اين راستا ظرف مدت 24 ماه از فروردين 94 با تبدیل وضعیت یک نفتکش خریداری شده به زیرسازه FPSO و طراحی و ساخت و نصب ماژول‌های فرآورشی و یوتیلیتی بر روی FPSO، این شناور فرآورشی تأمین و از بيست‌ونهم اسفندماه سال گذشته همزمان با روز ملی نفت قفل تولید از لایه‌های نفتی پارس جنوبی شکسته شد.

وي با بيان اينكه شناور فرآورشي (FPSO) كوروش در لایه‌های نفتی پارس جنوبی اولین FPSO تأمین شده در کل منطقه خاورمیانه است، اظهار كرد:‌ تا کنون صرفاً در سمت قطری ميدان تجربه به‌کارگیری FSO بدون تجهيزات فرآورشي و در سمت ايراني نيز فقط تجربه استفاده از FSU بدون تجهيزات فرآورشي و بارگيري وجود داشته است.

مجري طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي توليد تجمعي نفت خام از اين ميدان را از ابتداي فروردین‌ماه سال جاری تا کنون بالغ بر سه ميليون بشكه عنوان كرد و گفت: تا كنون در پنج مرحله، محموله‌هاي صادراتي از اين ميدان مشترك به مقاصد بين‌المللي بارگيري و ارسال شده است.

اسعدي همچنين از امكان بارگيري هفتصدهزار بشكه نفت خام توسط سيستم بارگيري شناور FPSO خبر داد و اضافه كرد: به طور معمول در هر ساعت، امكان تخليه سی‌هزار بشکه توسط سیستم بارگیری FPSO وجود دارد.

وی با بیان اینکه سقف بهره‌برداری روزانه از چاه‌های موجود، بر اساس مدل‌های مخزنی معادل 35 هزار بشکه در روز تعیین شده بود، افزود: با تطبیق تاریخچه پنج ماه اخیر تولید و به دلیل حجم بالای گاز تولیدی، به منظور رعایت اصول بهره‌برداری صیانتی حداکثری، حفظ طولانی‌تر فشار مخزن و ممانعت از افت شدید توان تولید چاه‌ها، برنامه‌ریزی طرح جهت تولید روزانه سکو، در سقف 25هزار بشکه صورت پذیرفته و در دستور کار قرار گرفته است.

اين مقام مسؤول در شركت نفت و گاز پارس با اشاره به اينكه توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی، مرحله به مرحله خواهد بود و مستلزم بکارگیری دانش روز حفاری افقی و تکمیل هوشمند چاه و روش‌های نوین ازدیاد برداشت است، تصريح كرد: در مرحله دوم توسعه فاز اول، مقرر است عمليات حفاري چاه‌هاي تزريقي بر روي اسلات‌هاي خالي سكوي فعلي، از اوايل زمستان سال جاري به مدت ٦ ماه انجام پذيرد و از اوايل تابستان سال آينده روزانه ٣٠ هزار بشكه آب به درون ناحيه در حال تخليه تزريق شود، در غير اينصورت، در انتهاي سال دوم بهره‌برداري، با توجه به وضعيت ناهمگون سنگ مخزن و لايه نازك در حال بهر‌برداري و نوع سنگين سيال، توليد روزانه حداقل به نصف كاهش خواهد يافت.

اسعدي حجم نفت درجای سازند در حال تخلیه داریان بالایی در گستره میدان گازی پارس جنوبی را تا 12 میلیارد بشکه تخمين زد و افزود: در محدوده مدل‌شده نزدیک به مرز با مساحت قریب به چهارصد کیلومتر مربع حجم نفت درجا حدود 7میلیارد بشکه است.

مجري طرح توسعه لايه‌هاي نفتي پارس جنوبي همچنين از احتمال ارتباط فشاري لايه نفتي با ميادين نفتي مجاور (سپند در جنوب غرب، هامون در شمال شرق و بلال در جنوب شرق) خبر داد و خاطرنشان كرد: ارزيابي دقيق‌تر اين ارتباط، مستلزم حفاري‌هاي اكتشافي/توصيفي است و با توجه به اين كه در سمت قطري از ٦ لايه برداشت مي‌شود، احتمال كشف لايه‌هاي عميق‌تر ديگري هم در سمت ايران هست.

اسعدي در پايان خاطرنشان كرد: با توجه به اهميت استراتژيك توسعه لايه‌هاي نفتي مخزن مشترك پارس جنوبي، متقضي است برنامه‌ريزي جدي و فوري به منظور فراهم كردن بستر توسعه فازهاي چندگانه اين پروژه صورت پذيرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار