کد خبر: ۴۸۸۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴ 03 September 2017
 مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان گفت: پنج هزار و 975 واقعه وفات در پنج ماهه ابتدای امسال در استان ثبت شده است.
رضا راحت دهمرده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سه هزار و 343 واقعه این مدت مربوط به وفات مردان و 2 هزار و 624 واقعه مربوط به وفات زنان بوده است.
وی گفت:‌ یکی از اهداف اصلی سازمان ثبت احوال ثبت به موقع وقایع حیاتی از جمله ثبت فوت است که با استفاده از ظرفیتهای قانونی و همچنین همکاری سیار دستگاههای ذیربط نسبت به آن اقدام می شود.
وی ادامه داد: در اجرای قانون ثبت احوال، نزدیک ترین خویشاوندان متوفی یا متصدی یا صاحب مکانی است که فوت در آن رخ داده، ماموران انتظامی، دهیاران شوراهای اسلامی و متصدیان آرامستان ها، مسئولان خانه های بهداشت، پزشکی قانونی، بیمارستانها و متولیان مربوطه مکلفند اطلاعات مربوط به متوفیان را برای ثبت به ادارات ثبت احوال اعلام کنند.
مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال های گذشته و با مذاکرات صورت گرفته با سایر دستگاهها سعی شده است تا از ظرفیتهای موجود در روستاها نسبت به ثبت وقایع در مهلت قانونی آن استفاده شود.
دهمرده افزود: همچنین انجام ماموریت های ده گردشی در مناطق روستایی به صورت منظم و حضور کارکنان ثبت احوال در بخش های پرجمعیت، تاسیس نمایندگی های ثبت احوال در محل بیمارستانها از دیگر برنامه های ثبت احوال سیستان و بلوچستان برای ثبت به موقع وقایع حیاتی بوده که با وجود همه این اقدامات متاسفانه باز هم شاهد مراجعه نکردن مردم در مهلت قانونی و معین به ثبت احوال هستیم.
وی محصور نبودن آرامستان ها در روستاها و شهرهای استان را یکی از دلایل ثبت نشدن به موقع وقایع وفات اعلام کرد و گفت: در سال گذشته نشست های متعددی با مسئولان امر برای محصور کردن و همچنین قانونمند ساختن مراحل تدفین در استان صورت گرفته است که امیدواریم در سالجاری روند ثبت واقعه وفات مناسب تر شود.
وی با اشاره به اهمیت ثبت ولادت و وفات در روستاها گفت: دهیاران و شوراهای اسلامی روستاها وظیفه بسیار مهمی در اعلام این وقایع به ثبت احوال دارند و باید با برنامه ریزی مناسب به صورت هفته ای آمار وفات صورت گرفته در مناطق روستایی را به نزدیک ترین اداره ثبت احوال اعلام کنند.
وی از مردم استان خواست در اعلام وقایع حیاتی (ولادت و وفات) به ادرات ثبت احوال در بازه زمانی مشخص 15 روز برای ولادت و 10 روز برای فوت به صورت جدی اقدام کنند تا از بروز مشکلات و جریمه آنان جلوگیری شود.
به گزارش ایرنا، جمعیت سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 کیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت کشور) بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 با 19 شهرستان به افزون بر 2 میلیون و 775 هزارنفر شامل بیش از 704 هزار و 888 خانوار رسیده است.
این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، چابهار و کنارک تشکیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مرکز این استان واقع شده اند.
این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است که 6 هزار و 500 روستای آن دارای سکنه هستند و افزون بر 1100 کیلومتر مرز خشکی با کشورهای پاکستان و افغانستان و 310 کیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار