کد خبر: ۴۹۱۸۸۵
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۱ 10 September 2017
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه استان‌های مرزی نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور دارند، گفت: آیین نامه و مصوبات تجارت مرزی اصلاح شده تا مرزنشین‌ها بتوانند استفاده بهینه از مرز داشته باشند.
به گزارش خبرگزاری فارس از زاهدان، خسرو تاج صبح امروز در آیین ابتدایی دومین کارگروه ویژه استان‌های مرزی کشور که در زاهدان در حال برگزاری است اظهار کرد: همه استانهای مرزی نقش مهمی در شکوفایی اقتصادی کشور دارند و باید با مبادلات مرزی پیوندهای منطقه ای را با ثبات تر کنیم.

تاج در ادامه گفت: دولت یازدهم در زمینه ساماندهی نظام تجارت خارجی به ویژه مبادلات مرزی ،کوله بری، ملوانی و ... سیاست‌هایی اتخاذ و برنامه‌های ویژه تدوین نموده است تا از ظرفیت‌های استان‌های مرزی و هم مرزی با برخی کشورها استفاده بهینه صورت پذیرد و بر اساس آیین نامه‌ای تجدید نظر در موضوع مبادلات مرزی صورت پذیرد.

وی گفت: آیین نامه و مصوبات تجارت مرزی اصلاح شده و به‌زودی ابلاغ و اجرایی خواهد شد تا مرزنشین‌ها بتوانند استفاده بهینه از مرز داشته باشند.

تاج در ادامه تصریح کرد: همه ما شاهد برخی مبادلات ازجمله کوله‌بری در مرزها هستیم و چون کالای آنها ثبت نمی‌شود در طبقه‌بندی کالای قاچاق قرار می‌گیرد و باید در آمار اینگونه مبادلات با کالای قاچاق شفافیت ایجاد شود و بر اساس آیین‌نامه تدوینی تا پایان سال شاهد کاهش 50 درصدی قاچاق کالا در کشور خواهیم بود.

قائم مقام وزیر صنعت،معدن و تجارت در امور تجارت افزود: نگاه به توسعه پایدار در کشور نباید نگاه صنفی باشد و باید همه عوامل موثر در توسعه را در نظر بگیریم و باید با توجه به تولیدات داخل نگاه به تامین برخی کالاها را از طریق واردات داشته باشیم و این موضوع نیز خود حمایت از حقوق مصرف کننده است و در این زمینه نیز باید تصمیمات منطقه‌ای نیز اتخاذ گردد.

وی در ادامه به موضوع پیوندهای منطقه‌ای اشاره کرد و گفت: در توسعه تجارت اگر خرید و فروش و یا همان صادرات و واردات صورت نگیرد مبادلات تجاری درست انجام نمی‌شود و باید پیوندهای منطقه‌ای به ویژه با کشورهای همسایه در مبادلات تجاری با ثبات‌تر گردد و از ظرفیت‌های خوب کشورهای هم مرز با کشور نیز استفاده شود.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران به موضوع تجارت آزاد با برخی از کشورها اشاره کرد و گفت: با برخی از کشورها در تلاش هستیم که تجارت آزاد داشته باشیم و نگاه ما به سمت و سوی تجارت آزاد است و بر همین اساس مذاکرات نهایی با کشور پاکستان نیز صورت پذیرفته و در حال تدوین موافقت‌نامه هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار