کد خبر: ۴۹۲۸۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸ 12 September 2017
انتخاب رشته تحصیلی نقش و اهمیت زیادی در زندگی آینده نوجوانان و جوانان دارد به همین سبب ضروریست این مهم با حساسیت خاصی انجام شود تا در زمینه اشتغال نیز با مشکلی رو به رو نشوند.

رشد همه جانبه افراد و تربیت انسان های سالم، کارآمد و مسئول برای ایفای نقش در زندگی فردی و اجتماعی از مهمترین اهداف آموزش و پرورش است که در این زمینه مولفه هایی همچون هدایت تحصیلی تاثیر بسزایی دارد.
هدایت تحصیلی به معنای جهت دهی مناسب دانش آموزان در شاخه یا رشته تحصیلی بر اساس استعداد و علاقه آنان و نیز متناسب با امکانات و نیازهای جامعه است.
به نظر کارشناسان دلیل آمار بالای بیکاری در شرایط کنونی را می توان ناشی از تحصیل افراد در برخی رشته ها بدون در نظر گرفتن نیاز جامعه و مهارت آموزی دانست در حالی که تحصیل در رشته های مهارتی، فنی و حرفه ای و کار و دانش می تواند سبب رفع بیکاری بسیاری از جوانان شود.
با توجه به اهمیت و تاثیر انتخاب رشته تحصیلی در زندگی آینده دانش آموزان باید این انتخاب به گونه ای انجام شود که زمینه اشتغال افراد را در جامعه مهیا کند.
ایرنا مرکز زاهدان با در نظر گرفتن اهمیت موضوع انتخاب رشته و نیز به منظور آگاهی مردم بویژه خانواده دانش آموزان از این موضوع میزگردی را با حضور مسئولان و کارشناسان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان برگزار کرد.

**سیستان و بلوچستان کمترین چالش در هدایت تحصیلی
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در این میزگرد اظهار داشت: هدایت تحصیلی باید متناسب با تغییر نظام آموزشی در مدارس تغییر می کرد.
حسنعلی شیرازی افزود: هدایت تحصیلی در گذشته به صورت نقطه ای انجام می شد اما با تغییر نظام و تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش این امر باید بصورت فرایندی انجام می شد و به متوسطه اول انتقال می یافت.
وی بیان کرد: اما متاسفانه با توجه به اینکه نظام جدید سریع و شتاب زده اعمال شد بسترها برای اجرای هدایت تحصیلی به صورت فرآیندی فراهم نبود.
وی ادامه داد: گرچه برخی افراد این امر را اقدامی بدون دستور العمل و بخش نامه می دانند اما آیین نامه آن در اسفند 94 تصویب شده بود.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان افزود: مشکلات هدایت تحصیلی در سال گذشته را می توان ناشی از فرآیندی بودن، انتقال از متوسط دوم به متوسطه اول و تصویب و ابلاغ دیر هنگام آیین نامه در شورای عالی آموزش پرورش دانست.
شیرازی با اشاره به فشرده بودن فرایند توسعه متوازن در سال قبل ادامه داد: توسعه متوازن از تاکید های مسئولان وزارتخانه آموزش و پرورش در سال قبل بود و سعی داشتند تا این توسعه بطور جدی اعمال شود اما این امر با هدایت تحصیلی مد نظر در سیستان و بلوچستان مغایر بود.
وی تصریح کرد: هم اینک با پیگیری های لازم موضوع توسعه متوازن بصورت فشرده وجود ندارد و با تغییر سیاست ها در هدایت تحصیلی، تاکید اصلی در این فرایند بر استعداد، توان و علاقه دانش آموزان مبتنی است.
وی با اشاره به مشکلات موجود در فرایند هدایت تحصیلی خاطرنشان کرد: جدی نگرفتن مولفه های هدایت تحصیلی توسط برخی همکاران فرهنگی، عادی تلقی کردن آن همچون سالهای گذشته، باور نداشتن خانواده ها به تخصصی بودن هدایت تحصیلی و شیطنت برخی رسانه ها و نیز حاشیه سازی و حساس کردن موضوع از جمله آسیب های وارده به این حوزه در سال گذشته بود.
وی افزود: سیستان و بلوچستان با وجود بحران هایی که سال قبل در زمینه هدایت تحصیلی در کشور ایجاد شد با تکیه بر راهبردهای اعضای کمیته هدایت تحصیلی استان کمترین بحران و چالش را در این زمینه تجربه کرد.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: هر فردی در زندگی چند انتخاب مهم و سرنوشت ساز دارد که یکی از آنها انتخاب رشته تحصیلی است که با فرآیند هدایت تحصیلی انجام می شود.
شیرازی گفت: هدایت تحصیلی در سالهای گذشته به دلیل بی توجهی دانش آموزان به علایق، استعدادها و ویژگی های شخصی و نیز انتخاب رشته آنان توسط گروه همسالان یا خانواده در حاشیه قرار گرفته اما با بررسی های لازم در سالهای اخیر این فرایند به متن آموزش و پرورش آمده است.
وی تصریح کرد: نمرات و معدل دانش آموزان در برخی دروس در سالهای قبل 50 درصد و بررسی های مشاوره ای نیز 50 درصد در هدایت تحصیلی تاثیر گذار بوده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اینک در فرایند هدایت تحصیلی جدید که با روش علمی و کارشناسی تر انجام می شود 35 درصد نمرات و معدل دروس و 65 درصد بررسی های مشاوره ای موثر است.
وی تاکید کرد: هدایت تحصیلی جدید بر اساس چهار مولفه ی علاقه، استعداد، توان دانش آموز و نیازهای جامعه و نیز امکانات و شرایط منطقه ای و آیتم های عملکرد تحصیلی دانش آموزان در تمام دروس، نظرات دانش آموزان و والدین، آزمون رغبت و توانایی، نظر مشاوره و دبیران انجام می شود.
رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: این نهاد به منظور کاهش مشکلات و بیان نحوه هدایت تحصیلی و نیز آشنایی با ویژگی های شخصیتی و علایق دانش آموزان از تابستان سال گذشته نشست های توجیهی را برای همکاران اداری، مدیران و معاونان مدارس و اولیا و دانش آموزان برگزار کرده است.
شیرازی افزود: هدف اصلی از انجام این امور ارتقاء توانایی دانش آموزان و والدین آنان به منظور انتخابی آگاهانه و آزاد است.
وی ادامه داد: بر اساس نظر بسیاری از کارشناسان آمار زیاد بیکاری به دلیل تحصیل بیشتر افراد در رشته های نظری است که برای جلوگیری از این روند باید در فرایند هدایت تحصیلی دانش آموزان به سمت رشته های فنی و کار و دانش سوق داده شوند.

** مهارت آموزی اولویت نخست طرح اوقات فراغت دانش آموزان سیستان و بلوچستان
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد گفت: با توجه به اینکه گذراندن اوقات فراغت متاثر از فرهنگ جامعه بوده و در ساختار آن نیز تاثیر گذار است و به مرور زمان سبب بروز تغییرات اجتماعی می شود، برنامه ریزی صحیح و حساب شده در این زمینه موجب توسعه ملی خواهد شد.
سعیده سرگلزایی مقدم ادامه داد: این نهاد با توجه به شعار سال گذشته، به منظور رقم زدن تابستانی متفاوت برای نوجوانان و جوانان استان طرح های خلاقانه و ابتکاری را برنامه ریزی کرد.
وی افزود: در این مدت 144 پایگاه طرح اوقات فراغت و 213 پایگاه طرح هجرت در مدارس استان با محوریت رشته های قرآنی، معارف اسلامی، فعالیت های فرهنگی، هنری و علمی، بهداشتی و کمک های اولیه، مهارت آموزی و غیره راه اندازی شده است.
وی تاکید کرد: از آنجایی که در فعالیت های اوقات فراغت ارگان ها و سازمان های دیگر نیز دخیل هستند و تنها آموزش و پرورش متولی این امر نیست، این نهاد هم افزایی بین نهادها را در این بخش مهم مورد نظر قرار داده است.
وی افزود: به این منظور آموزش و پرورش در سال گذشته از همکاری هلال احمر، کمیته امدادامام خمینی(ره)، فنی و حرفه ای، اداره کل ورزش و جوانان، تبلیغات اسلامی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، بسیج و سپاه، میراث فرهنگی و برخی نهادهای غیر دولتی در این امر کمک گرفت.
وی تصریح کرد: امسال نیز شعار «هر دانش آموز یک مهارت» با هدف کار آفرینی و اشتغال برای دانش آموزان استان در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش با توجه به اعلام آمادگی شهرستان ها امسال 164 پایگاه اوقات فراغت را برای دانش آموزان در نظر گرفته است گفت: این نهاد بیشتر تاکید بر راه اندازی پایگاه های تولیدی، خدماتی، صنعتی و بازرگانی داشته که در این رابطه با برقراری ارتباط با انجمن اولیا و مربیان درصدد هدایت دانش آموزان به واحدهای تولیدی و صنعتی است تا منجر به مهارت آموزی شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تاکید کرد: همچنین سعی شده است نمایشگاه و فروشگاه های ویژه ای از محصولات تولیدی دانش آموزان برگزار شود که در این زمینه چهار جایگاه خاص نیز تعیین شده است.
سرگلزایی افزود: مقرر شده تا در چهار شهرستان چابهار، ایرانشهر، سراوان و زهک نمایشگاه دایمی عرضه محصولات تولیدی دانش آموزان ایجاد شود.

**کمبود نیروی انسانی چالش جدی در آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان
معاون برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان نیز در این میزگرد گفت: متاسفانه این استان از نظر نیروی انسانی وضعیت مناسبی در کشور ندارد به گونه ای که بر اساس نرم کشوری و نیز بر اساس برخی شاخص ها کمبود هشت هزار و 444 نیرو احساس می شود.
یارمحمد حسین بر اظهار داشت: همچنین بر اساس شاخص هایی مانند پراکندگی، تعداد کلاس های چند پایه و نسبت معلم به دانش آموز، حدود 13 هزار نفر کمبود نیروی انسانی در این استان وجود دارد.
وی افزود: بر اساس آمارهای موجود وضعیت نیروی انسانی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بسیار شکننده است.
وی تصریح کرد: همچنین با نگاه به وضعیت دانش آموزی استان نیز متوجه خواهیم شد که از سال 92 تاکنون این نهاد تنها در مدارس دولتی بیش از 60 هزار دانش آموز جدید را جذب کرده که این امر نشاندهنده رشد جامعه دانش آموزی است که تعدادی از این افراد بازمانده از تحصیل و تعدادی نیز به دلیل عدم ماندگار بر تحصیل بودند.
وی تاکید کرد: آمار ذکر شده نشان می دهد که آموزش و پرورش با وضعیت نیروی انسانی موجود سیاست جذب بازماندگان را افزایش داده و به دنبال نرخ ماندگاری بر تحصیل است که کاری بسیار دشوار با منابع محدود در اختیار است.
وی افزود: این نهاد با وجود همه کمبود ها باید به درخواست های انتقالی همکاران فرهنگی خود نیز پاسخ دهد اما این کار نیز باید بسیار هوشمندانه باشد به گونه ای که نباید منجر به تعطیلی مدارس یا کاهش پوشش تحصیلی شود.

**بکارگیری 2 هزار و380 نیروی خدمات آموزشی در سیستان و بلوچستان
معاون برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان ادامه داد: در سه سال اخیر با توجه به چانه زنی های مدیر کل آموزش پرورش استان در سطح وزارتخانه، این نهاد توانست بخشی از نیاز خود را از محل نیروهای خرید خدمات آموزشی جبران کند به گونه ای که حدود 2 هزار و 380 نیروی خدمات آموزشی بکار گرفته شدند که از محل بکارگیری این نیروها تا حدودی مشکل نیروی انسانی استان با وجود افزایش تعداد دانش آموزان برطرف شد.
وی تاکید کرد: سیاست جذب این نیروها مبتنی بر طرحی بود که ماندگاری نیرو در محل را افزایش می داد به طوری که از نیروهای تحصیل کرده بومی استفاده شد که این امر یک فرصت برای سیستان و بلوچستان محسوب می شود.
حسین بر اظهار داشت: بکارگیری این نیروها سبب شد تا نقل و انتقال روندی روان داشته باشد.
وی تصریح کرد: آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با وجود تقاضاهای بسیار زیادی که در نقل و انتقالات دارد شاهد رویدادی مثبت یعنی نزدیک شدن استان به عدالت بوده است.
وی بیان کرد: بر این اساس کسی منتقل می شود که امتیاز وی بر اساس معیارهای علمی و تعریف شده از بقیه افراد متقاضی بیشتر است و عملا جلو هرگونه مداخله غیر علمی در این روند گرفته شده است.
وی افزود: روند نقل و انتقالات در چهار سال گذشته بر اساس نیاز صورت گرفته به گونه ای که دیگر نمی خواهیم شاهد پدیده دفتر نشینی معلمان به سبب نیروهای مازاد در استانی که این همه کمبود دارد باشیم.
وی ادامه داد: این نهاد در سال تحصیلی 92 -93، 19 هزار و 700 ساعت در هفته در کدهای 97 و 99 داشته است، یعنی اینکه عملا معلم های ما به میزان این ساعت کار نمی کردند چون درسی نبود و ما به آنان حقوق می دادیم اما هم اینک در این کدها هیچ نیرویی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه سیستان و بلوچستان در زمینه ساماندهی نیروی انسانی در 2 سال پی در پی رتبه نخست کشور را از آن خود کرد، گفت: هرچه فرآیند ساماندهی نیروی انسانی استان بهتر باشد این نهاد در فرآیند جذب( گرفتن سهمیه های استخدامی) بیشتر موفق می شود.
معاون برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: هم اینک 2 روند جذب نیروی انسانی از طریق پردیس فرهنگیان و استخدام آزاد وجود دارد که در استخدام آزاد این استان در سه سال گذشته بیشترین سهمیه را در کشور داشته به گونه ای که 10 درصد سهمیه های آزاد به این استان اختصاص یافته است.
حسین بر افزود: همچنین در دانشگاه فرهنگیان سهمیه استان به نسبت خوب بود.
وی ادامه داد: باید این موضوع را در نظر گرفت که سیستان و بلوچستان بیشترین کمبود نیروی انسانی و تعداد قابل توجهی بازمانده از تحصیل دارد به گونه ای که بر اساس آخرین آمار رسمی سال گذشته 114 هزار بازمانده از تحصیل در استان وجود داشت که تعداد قابل ملاحظه ای از آنان جذب شده اند.
**ساخت سه هزار مدرسه در سیستان و بلوچستان در طول سه سال
وی گفت: آموزش و پرورش در سه سال گذشته سه هزار کلاس درس جدید در سیستان و بلوچستان ایجاد کرده که امری بی سابقه تلقی می شود به گونه ای که 24 هزار کلاس درس استان به 27 هزار کلاس افزایش یافته است.
معاون برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: سیستان و بلوچستان تنها استان کشور بود که برای ایجاد کلاس درس جدید محدودیتی نداشته است.
حسین بر ادامه داد: در کشور به ازای هر دانش آموز 5.34 متر مربع فضای آموزشی وجود دارد در صورتی که این آمار در سیستان و بلوچستان 3.11 متر مربع است.
وی با بیان اینکه در سیستان و بلوچستان با وسعتی برابر با چند استان کشور تنها یک پردیس فرهنگیان وجود دارد اظهار داشت: راه اندازی پردیس فرهنگیان در برخی شهرستان های استان برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز از جمله برخی نیازهای این استان با توجه به وسعت آن است که باید مورد توجه جدی قرارگیرد.
**جهش در شاخص های آموزشی و جذب 120 هزار بازمانده از تحصیل
بی شک یکی از مشهودترین فعالیت های دولت تدبیر و امید همت در جذب بازماندگان از تحصیل بوده است که این خدمت به دلیل روشن کردن مشعل دانایی مردم در جامعه یکی از پر ارزشترین فعالیت های دولت محسوب می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجود تلاش های بسیاری که در سه سال گذشته برای جذب 120 هزار کودک بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان انجام شده است اما هنوز 70 هزار کودک دیگر بازمانده از تحصیل در این استان وجود دارند که تلاش برای جذب آنان همچنان ادامه دارد.
علیرضا نخعی بیان کرد: یکی از اهداف اصلی این سازمان جذب این کودکان به کلاس های درس است که با جذب کودکان لازم التعلیم و بازمانده از تحصیل به جمع 630 هزار دانش آموز موجود می توان شاهد افزایش شمار دانش آموزان استان به 700 هزار نفر در سال تحصیلی پیش رو باشیم.
وی اظهار داشت: هم اینک 26 هزار کلاس درس با متوسط تراکم 24 نفر وجود دارد که می توان با افزودن سه نفر به این کلاس ها شرایط را برای حضور 75 هزار دانش آموز جدید در مدارس فراهم کرد.
وی افزود: افزایش هزار کلاس درس جدید برای سال تحصیلی پیش رو در نظر گرفته شده است که می توان از این ظرفیت نیز برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل بهره گرفت.
نخعی ادامه داد: 35 درصد مدارس متوسطه استان جمعیتی کمتر از حد استاندارد یعنی 65 نفر دارند که باید با ارائه سرویس مدارس برای کودکان سعی در تجمیع آنان در مدارس کرد.
وی تصریح کرد: با ارائه خدمات سرویس مدارس تا کنون توانسته ایم 30 هزار کودک را جذب کلاس های درس کنیم که پیش بینی شده است درصورت استفاده از حداکثر توان بتوان به 60 هزار دانش آموز سرویس مدارس ارائه داد.
وی خاطرنشان کرد: تحقق این هدف مستلزم 75 میلیارد ریال اعتبار است.
مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بیان کرد: هم اینک مدارس شبانه روزی استان با 22 هزار دانش آموز موجود، کمتر از ظرفیت خود فعالیت می کنند که می توان با استفاده از حداکثر ظرفیت مدارس این رقم را به 32 هزار دانش آموز افزایش داد.
وی افزود: این امر تنها با افزایش 30 درصدی اعتبارات مدارس شبانه روزی معادل 32 میلیارد ریال محقق می شود.
یکی از فعالیت های ارزشمند در حوزه سواد آموزی توجه کردن به کودکان کار است زیرا کودکان کار حقیقتی انکار ناپذیر در جامعه هستند و باید برای تحصیل و افزایش سطح دانایی آنان اقدام شود.
مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به راه اندازی سیستم آموزش از راه دور اظهار داشت: هم اینک 84 مرکز آموزش از راه دور در استان راه اندازی شده و هفت هزار و 600 دانش آموز نیز در آنها ثبت نام کرده اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار