کد خبر: ۴۹۶۷۴۹
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۶ 20 September 2017
 مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر راهبردی و اقیانوسی چابهار به عنوان یک قدرت جدید تجاری، موتور مولد توسعه سواحل مکران و شرق کشور محسوب می شود.
بهروز آقایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بندر چابهار دروازه طلایی ترانزیتی به کشورهای CIS است که پس از تکمیل تمام فازهای توسعه ای آن شرق کشور را متحول خواهد کرد.
به گزارش ایرنا کشورهای مشترک المنافع ( CIS) شامل کشورهای آذربایجان، اوکراین، مولداوی، بلاروس، گرجستان، ارمنستان، تاجیکستان، قرقیزستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و روسیه است. 
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: زیرساخت های توسعه بندر چابهار همچون خط راه آهن چابهار- زاهدان، خط انقال لوله گاز ایرانشهر- چابهار، پتروشیمی توسعه نگین مکران، ایجاد صنایع فولاد و ساخت فرودگاه بین المللی چابهار از فرصت های مهم برای توسعه این منطقه محسوب می شوند.
وی بیان کرد: بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار برای تسهیل در سرمایه گذاری و ارائه خدمات بندری ارزان و سریع و سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه ترمینال مواد معدنی، مخازن نگهداری مواد پتروشیمی، نفتی و ساخت اسکله های اختصاصی نفتی آماده هستند.
وی ادامه داد: بندر شهید بهشتی چابهار توانایی پهلو دهی و تخلیه و بارگیری کشتی های کانتینری لاینر و کشتی های فله بر با ظرفیت 120 هزار تن را دارد که این نوید دهنده ترافیک بار در این منطقه است.
وی رفت و آمدهای مسئولان در رده های مختلف و سرمایه گذاران کشورهای همجوار را فرصتی برای توسعه این منطقه عنوان کرد و افزود: هم اینک نگاه های جدیدی برای سرمایه گذاری در چابهار ایجاد شده است.
مدیرکل بنادر و دریا نوردی سیستان و بلوچستان گفت: با پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص توسعه سواحل مکران و محور شرق کشور و با تاکید بر لزوم تکمیل زیرساختهای لازم برای توسعه بندر چابهار به عنوان مهمترین گام طرح توسعه بندر شهید بهشتی با رویکرد توسعه پایدار اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی، با ظرفیت 83 میلیون تن در پنج فاز برنامه ریزی شده است.
آقایی اظهار داشت: فاز نخست این بندر با ظرفیت 6 میلیون تن، در سال 1385 آغاز و هم اکنون با پیشرفت فیزیکی بیش از 95 درصد آماده بهره برداری است.
به گزارش ایرنا شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر در قالب 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار