کد خبر: ۴۹۸۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴ 23 September 2017
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه 80 درصد این استان تحت تاثیر خشکسالی است باید ایجاد مرکز پایش خشکسالی به صورت منطقه ای مورد توجه قرار گیرد.
ایرنا: اتابک جعفری روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب سیستان و بلوچستان اظهار داشت: 48 درصد مساحت این استان تحت تاثیر خشکسالی متوسط، 27.3 درصد خشکسالی شدید و 3.9 درصد خشکسالی خیلی شدید است.
وی با بیان اینکه حجم فعلی چاه نیمه ها در سه چاه نیمه 15 درصد و چاه نیمه چهارم 20 درصد کاهش یافته است گفت: حجم تمام سدها 19 درصد نسبت به سال آبی گذشته کاهش یافته به طوری که در یک میلیارد و 900 میلیون متر مکعب حجم فعلی سدهای استان تنها حدود یک میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بدترین وضعیت آبی در سد پیشین گزارش شده است تاکید کرد: با توجه به خشکسالی و کاهش بارندگی ها چاره ای جز طرح احیا و تعادل بخشی نداریم.
جعفری با بیان اینکه چاههایی که بیشتر دشت ها را در معرض خطر قرار دادند شناسایی شده است گفت: دادستانی در این زمینه آب منطقه ای را به خوبی حمایت کرده است.
وی نصب کنتور هوشمند را کمک قابل توجه ای به کنترل منابع آبی دانست و گفت: از مجموع هفت هزار و 300 کنتور هوشمند مورد نیاز استان امسال سه هزار و 500 کنتور نصب می شود و بقیه سال آینده فعال خواهد شد.
وی ادامه داد: با نصب کامل این کنتورها در سال آینده سیستان و بلوچستان جزو استان های امن آبی خواهد شد.
وی بیشترین تخلفات برداشت از چاههای غیرمجاز را مربوط به سازمان ها و نهادهای دولتی در سیستان و بلوچستان ذکر کرد. 
رضا نجفی رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: این نهاد با تاکید بر حفظ منابع آبی طرح جایگزین کردن محصولات کم مصرف آبی را در دستور کار قرار داده به طوری که کشت هندوانه در استان به دلیل مصرف آبی زیاد امسال 15 هزار هکتار نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.
وی اجرای طرح آبیاری تحت فشار در 23 هزار هکتار از مزارع استان را از دیگر فعالیت های جهاکشاورزی در زمینه استفاده بهینه از منابع آبی ذکر کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار