کد خبر: ۵۰۰۷۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۸:۰۲ 27 September 2017
 متلاشی کردن ملت‌های تعیین‌کننده با توسل به مقوله‌های نژادی و فرقه‌ای پدیده‌ای دیرپا در عرصه سیاست‌ورزی جهان کنونی است؛ حتی سوءاستفاده از قومیت‌ها برای تحت فشار قراردادن کشوری با هدف امتیازگیری امری متداول است. تاریخ به‌خوبی بر این واقعیت گواهی می‌دهد که احقاق حقوق حقه آحاد یک ملت صرفاً در چارچوب اتحاد، حفظ تمامیت ارضی و تقویت قدرت ملی ممکن خواهد بود و الا چندپارچگی با هر توجیهی صرفاً بستر مناسبی برای سلطه‌گران و زیاده‌خواهان در نظام بین‌الملل فراهم خواهد ساخت.

 تجزیه سودان، معاصرترین تجزیه از این دست است؛ نفوذ تدریجی صهیونیست‌ها در جنوب این کشور و غفلت کشورهای اسلامی از جمله ایران موجب شد این کشور قدرتمند و تعیین‌کننده در آفریقا جایگاه خود را کاملاًاز دست دهد. آیا امروز می‌توانیم به این پرسش پاسخ دهیم که چرا نسبت به برنامه دشمنان قسم خورده مسلمانان در سودان غفلت ورزیدیم؟

 آیا امروز کسی می‌تواند ادعا کند که تجزیه موجب احقاق حق قومیت یا فرقه‌ای در این کشور شده است؟ پاسخ کاملاً منفی است و حتی جنوب سودان به ابزاری برای تضعیف مستمر یک کشور تعیین‌کننده تبدیل شده است. ایران به عنوان کشوری که ارتباطات بسیار مثبتی با سودان در آن ایام داشت بدون تردید می‌توانست در جلوگیری از چنین فاجعه‌ای مؤثر واقع شود.

متأسفانه غفلت دولت آقای احمدی‌نژاد موجب شد تا صهیونیست‌ها با موقعیتی که در سودان جنوبی برای خود رقم زدند این کشور را به دوری از ایران وادار سازند. روند این نوع امتیازگیری‌ها قطعاً به درهم شکستن اراده یک ملت منجر خواهد شد؛ شرایطی که مطلوب سلطه‌گران در جهان معاصر است.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، آن‌چه امروز در بخشی از قلمرو عراق شاهدیم نمونه دیگری از نتیجه کار مستمر نژادپرستان حاکم بر فلسطین اشغالی است.

 مواضع مسعود بارزانی در منطقه کردنشین عراق را آیا می‌توان ناشی از دلسوزی برای حقوق کردها دانست؟ دست‌کم بر اساس تجربیاتی که در گذشته در این کشور رقم خورده است تردیدهای جدی‌ای در این زمینه وجود دارد.

 تحولات عراق در سال 1337خ. ( 1958م. ) مقوله‌ای نبود که صهیونیست‌ها و حامیان پایگاهی به نام اسرائیل در منطقه از آن خشنود باشند. با آن که عبدالکریم قاسم گام بلندی در زمینه رعایت حقوق اقلیت و اکثریت به طور هم‌زمان برداشت و در قانون اساسی گنجانیده شد که کرد و عرب شریکند ملا مصطفی بارزانی با تحریک اسرائیل و ایران( که در آن زمان نقش ژاندارمی حامیان صهیونیست‌ها در خلیج فارس را برعهده داشت) بغداد را برای پذیرش تغییر جهت‌گیری‌ها و رویکردش تحت فشار قرار داد. در نهایت با روی کار آورده‌شدن صدام که مراودات پنهان پشت پرده با لندن داشت اجازه داده شد کردها بسیار ناجوانمردانه قلع و قمع شوند.

 نماینده موساد در میان کردها در آن زمان در خاطرات خود می‌نویسد: " یکی از این همکاری‌های اثربخش برای هردوی ما، مثلث روابط اسرائیل- ایران- کردهای عراق بود( که ایالات متحده آمریکا نیز در بخش‌هایی از آن شریک شد) این مثلث، کردهای عراق را در نبرد طولانی‌شان در برابر حکومت مرکزی عراق یاری بخشید و به آن‌ها امکان داد که خوی تجاوزگری عراق را تا حد زیادی مهار کنند." ( شیطان بزرگ، شیطان کوچک؛ الیعزر تسفریر، ترجمه فرنوش رام، پاییز 1386، چاپ آمریکا، ص27)

 مراد از" مهار خوی  تجاوزگری عراق" در واقع تغییر جهت سیاسی بغداد از طریق ابزاری به نام کردها بود. بعد از روی کار آمدن صدام توسط اسرائیل و ژاندارم آمریکا در منطقه، اجازه دادند جنایتکار بی‌بدیل حاکم‌شده بر عراق به کشتار کردها بپردازد.

نماینده موساد در کردستان عراق برای تبرئه صهیونیست‌ها در تاریخ، استفاده ابزاری ازکردها را به گردن محمدرضا پهلوی می‌اندازد؛ در حالی که خود در این زمینه نقش محوری داشتند: " ما اسرائیلی‌ها قضیه کردها را با احساس این که باید به آن‌ها کمک کنیم و یاری برسانیم مورد بررسی قرار می‌دادیم، اما پی بردم که ایرانی‌ها، از شاه و ساواک و رئیس ساواک گرفته و تمامی تشکیلات امنیتی در کل، همگی بدون ارتباط دادن هیچ‌گونه احساساتی به اموری می‌پردازند و به آن چه که فقط برای ایران مفید است توجه دارند. از نظر آن‌ها کردها صرفاً یک وسیله بودند، نه بیش‌تر از آن،، و لذا از این " وسیله" در نزاع و نبرد خود با عراق به هر نحوی که دلشان می‌خواست استفاده می‌کردند... خیانت شاه به کردهای عراق به سخت‌ترین هزیمت آنان منجر شد." ( همان، صص 8-66) در حالی که همه مطلعان و صاحب‌نظران می‌دانند که در تغییر رویکرد بغداد، اسرائیل نقش اساسی و محوری، و محمدرضا پهلوی صرفاً نقش تبعی داشت.

وی حتی مجبور شد علی‌رغم همه ادعاهایش در مورد کوچک شمردن حکام عرب سطح خود را به شدت تنزل دهد و با معاون رئیس‌جمهور عراق به مذاکره و امضای قرارداد الجزایر بپردازد؛ زیرا این سیاستی بود که صدام را در ساختار سیاسی عراق بالا می‌کشید. رئیس وقت موساد در کردستان عراق نمی‌تواند نگاه ابزاری به کردها و خیانت به آنان را در این مقطع تاریخی نفی کند. ویبرای تبرئه صهیونیست‌ها سیاستی که منجر به قتل عام کردها شد را به شاه نسبت می‌دهد.

 البته روی کار آمدن صدام در بغداد توسط موساد و حامیان اسرائیل جنایتی بزرگ علیه بشریت بود. چنین قاتل بالفطره‌ای بعدها علاوه بر درگیرکردن مسلمانان با یکدیگر همانند قتل‌عام‌های حلبچه را به بار آورد( کشتار یک شهر کرد نشین با سلاح شیمیایی)

امروز بعد از شکست پروژه داعش، صهیونیست‌ها یک بار دیگر نگاه ابزاری خود را متوجه مناطق کردنشین عراق کرده‌اند متأسفانه معلوم نیست مسعود بارزانی وصیت پدر( ملا مصطفی) مبنی بر عدم اعتماد به صهیونیست‌ها را در برابر چه امتیازی به طاق نسیان سپرده است.

 بدون شک اگر سرنوشت سودان برای عراق نیز رقم بخورد کمترین امتیازش برای صهیونیست‌ها تحت فشار قراردادن بغداد برای دوری از تهران خواهد بود. این موضوع به‌تدریج در مورد ترکیه و سوریه نیز صادق خواهد بود.

 ظاهراً آمریکا با ترکیه، ایران، عراق و سوریه در مورد ادعای استقلال‌طلبی مسعود بارزانی همراه است، اما این بازی روی آنان است. این مسئله در مورد اتحادیه اروپا نیز صادق است. تا زمانی که واشنگتن و لندن با طرح تجزیه‌‌طلبی در مناطق کردنشین عراق موافقت نداشتند گرایش صهیونیست‌ها برای دامن زدن به نزاع‌های قومی در حساس‌ترین منطقه آسیای غربی ره به جایی نمی‌برد؛ بنابراین کدام تحلیل‌گر سیاسی می‌پذیرد که امروز فقط اسرائیل از تجزیه عراق حمایت می‌کند؟

 قطعاً در این مقطع، حامیان صهیونیسم حاضر نیستند بهای دفاع مستقیم از چنین ظلمی به ملت‌های منطقه را بپردازند. زیرا با آشکار شدن این نقش‌آفرینی پنهان بسیاری از کشورها در تمایلاتشان نسبت به سردمداران کشورهای سرمایه‌داری تجدید نظر خواهند نمود

. این فتنه‌انگیزی جدید صهیونیست‌ها که همچون غائله داعش از حمایت سعودی‌ها برخوردار است هزینه زیادی را بر ملت‌های منطقه به ویژه بر اتباع کردشان تحمیل خواهد ساخت؛ بنابراین در این ماجرا آقای مسعود بارزانی تنها به قماری بزرگ دست نمی‌زند بلکه نگاه ابزاری صهیونیست‌ها به اقوام برای تضعیف ملت‌ها یک بار دیگر تجربه خواهد شد و تنفر از نژادپرستان حاکم بر فلسطین را صدچندان خواهد ساخت.

 *مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار