کد خبر: ۵۰۱۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۵ 28 September 2017
«بندگرمان»؛ روستایی سنی نشین در سواحل دریای مکران در شرق استان هرمزگان است که مردمان آن از قدیم الایام همه ساله در ماه های محرم و صفر به ویژه تاسوعا، عاشورا و ۱۳ محرم در سوگ اهل بیت(ع) به عزاداری می پردازند.
روستای بندگرمان شهرستان سیریک که 100 درصد از جمعیت آن را اهل سنت تشکیل می دهد در فاصله 160 کیلومتری بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است و حسینیه ای در این روستا وجود دارد که توسط اهل سنت تاسیس و اداره می شود و قدمت آن به بیش از 200 سال بر می گردد.

صندلی چوبی با قدمتی 250 ساله نیز در این حسینیه است که از چوب درختان منطقه بشاگرد ساخته شده و از آن همچنان برای نشستن واعظ، سخنران و نوحه خوان در مراسم عزاداری استفاده می شود.

عزاداری سنتی، سینه زنی، نوحه خوانی نشسته، آیین علم گردانی، آیین کهن سنگ زنی و جمع آوری نذورات مردمی برای پخت و توزیع غذای نذری بین عزاداران در دهه اول محرم و دهه آخر صفر از برنامه های اهل سنت روستای بندگرمان است که در حسینیه این روستا صورت می گیرد.

مردم این روستا روز عاشورا را با علم‌گردانی و سینه‌زنی در كوچه‌های بندگرمان آغاز می‌كنند و گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) را به گردش در می‌آورند
عزاداری سنتی، سینه زنی، نوحه خوانی نشسته، آیین علم گردانی، آیین کهن سنگ زنی و جمع آوری نذورات مردمی برای پخت و توزیع غذای نذری بین عزاداران در دهه اول محرم و دهه آخر صفر از برنامه های اهل سنت روستای بندگرمان است که در حسینیه این روستا صورت می گیرد.

مردم این روستا روز عاشورا را با علم‌گردانی و سینه‌زنی در كوچه‌های بندگرمان آغاز می‌كنند و گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) را به گردش در می‌آورند

 حجت الاسلام علی جعفری، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان سیریک با اشاره به اینکه اهالی روستای بندگرمان از محبین اهل بیت عصمت و طهارت(ع) هستند و همه ساله در ماه های محرم و صفر به عزاداری می پردازند، یادآورشد: این عشق و ارادت از سالیان پیش در بین مردم سنی نشین این روستا وجود داشته است.

وی با بیان اینکه قدمت حسینیه بندگرمان به بیش از 200 سال قبل می رسد، افزود: اهالی این روستا از قدیم الایام رسمشان بر این بود که هیات های عزاداری روستاهای شیعه نشین اطراف را در روز 7 محرم جهت شرکت در عزاداری در حسینیه روستای بندگرمان دعوت می کردند و شیعه و سنی در کنار هم در سوگ امام حسین(ع) به عزا می نشستند.

 رئیس اداره تبلیغات اسلامی سیریک با اذعان به اینکه از گذشته تا کنون مدیریت حسینیه دست برادران اهل سنت بوده و هست، بیان کرد: عزاداری سنتی، نوحه خوانی نشسته، سینه زنی، علم گردانی و سنگ زنی، جمع آوری نذورات مردمی و طبغ غذای نذری و توزیع آن بین عزاداران ازجمله برنامه های حسینیه روستای بندگرمان است.

 وی با ذکر این نکته که اوج برنامه های عزاداری در حسینیه روستای بندگرمان در روزهای 7 محرم، تاسوعا، عاشورا و 13 محرم است، اضافه کرد: شب های 7 محرم، تاسوعا و عاشورا و همچنین ظهر عاشورا غذای نذری طبخ و توزیع می شود.

 جعفری برگزاری ویژه برنامه اربعین، دهه آخر صفر و ویژه برنامه عیدغدیر را از دیگر برنامه های این حسینیه ذکر کرد و گفت: اهالی روستا به ویژه جوانان از برنامه های حسینیه به صورت ویژه استقبال می کنند و برنامه ها با نظم خاصی اجرا می شود.

وی با اشاره به بازدید پنج سال قبل آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان از برنامه های این حسینیه، یادآور شد: امام جمعه بندرعباس ضمن تجلیل از اهالی با بصیرت این روستا بر تقویت همدلی و اتحاد شیعه و اهل سنت تاکید کرد.

شیخ عثمان میرزاپور، امام‌جمعه اهل‌سنت روستای بندگرمان نیز گفت: دهه اول محرم هر سال، اهالی اهل‌سنت روستای بندگرمان با به راه انداختن دسته‌ سینه‌زنی و علم‌گردانی، ایام شهادت امام‌حسین(ع) را عزاداری می‌کنند.

 وی با بیان اینکه عزاداری اهالی روستای بندگرمان برای امام حسین(ع) قدمت چند صد ساله دارد، تصریح کرد: پدران و پدربزرگان ما از برگزاری مراسم‌های عزاداری برای امام‌حسین(ع) کرامات و فضائل بسیار دیده‌اند.
 
امام‌جمعه اهل‌سنت بندگرمان با اشاره به مراسم علم‌گردانی در این روستا، عنوان کرد: علمی که منتسب به حسینیه روستای بندگرمان است در دهه اول محرم طی مراسم و احترام خاص به درخواست خود اهالی روستا به خانه‌هایشان برده می‌شود و خانواده‌ها پارچه‌هاشان را با علم تبرک کرده و نذری می‌دهند و همچنین علم به روستاهای اطراف نیز برده می‌شود.

 مرزداران شیعه و اهل سنت هرمزگان از سال های گذشته تا کنون با عشق به اهل بیت رسول مکرم اسلام(ص) و با احترام متقابل زندگی مسالمت آمیزی در کنار یکدیگر داشته اند که این موضوع می تواند الگویی برای سایر مناطق باشد.
روستای بندگرمان در فاصله 25 کیلومتری جنوب شرقی شهر بندر سیریک و در منطقه ای کوهستانی با طبیعتی خدا دادی و بکر  واقع شده و دارای درختان سر به فلک کشیده کنار، کهور ، انبه ، نخیلات دیمی و آبی، دارای باغات کوچک و بزرگ می باشد و شغل اصلی مردم روستای بندکرمان دامداری و کشاورزی است و تعدادی از ساکنان روستا در سطح شهر و کشورهای حاشیه خلیج فارس مشغول فعالیت می باشند
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۰۷
اجرشون با اباعبدالله
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار