کد خبر: ۵۰۹۳۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰ 16 October 2017
دادگاه کیفری وهران الجزایر روز یکشنبه «مختار بلمختار» معروف به «بلعور» شهروند الجزایری و تروریست مشهور شمال آفریقا را به اتهام تاسیس و رهبری یک گروه تروریستی و تلاش برای واردات و صادرات اسلحه و فشنگ، به صورت غیابی به اعدام محکوم کرد.

به گزارش ایرنا، مختار بلمختار که اکنون فراری است، در سال 2014 به صورت غیابی به 20 سال زندان محکوم شده بود.
 
آمریکایی ها او را یکی از خطرناکترین تروریست ها در آفریقا می دانند و پنج میلیون دلار جایزه برای دستگیری او تعیین کرده اند.
 
مختار بلمختار (متولد 1972) رهبر گروه تندرو مرابطون و متحد شبکه القاعده در شمال آفریقاست. وی به فعالیت‌های تروریستی، آدم‌ربایی، قاچاق و خریدوفروش اسلحه متهم است.
 
مختار در سال 1991 در 19 سالگی برای جنگ با شوروی به افغانستان رفت ، به مدت یک سال و نیم در آنجا بود و در آنجا چشم چپ خود را از دست داد سپس به الجزایر بازگشت و همراه با گروه‌های تندرو در جنگ داخلی الجزایر شرکت داشت و بعداً وارد شبکه القاعده شد و از فرماندهان سازمان القاعده در مغرب اسلامی بود که در مالی استقرار داشت.
 
او در سال 2012 گروه جدیدی را به نام «گروه نقابداران» تشکیل داد که در ژانویه 2013 با حمله به یک مرکز گاز در الجزایر بیش از 800 نفر را به گروگان گرفت. آنها تا قبل از حمله نیروهای امنیتی الجزایر برای بازپس‌گیری این مرکز 39 گروگان را کشتند.
 
مختار بلمختار در سال 2013 گروه خود را با جماعت توحید و جهاد در غرب آفریقا ادغام کرده و سازمان مرابطون را تشکیل داد. این گروه در سال 2015 اعلام کرد که مختار بلمختار را به رهبری خود برگزیده است و ضمن تبری جستن از داعش، بر بیعت خود با القاعده تأکید کرد.
 
بلمختار در مناطق مختلف شمال آفریقا فعالیت داشته است.در سال 2015 دولت موقت لیبی اعلام کرد وی در اثر حمله هوایی آمریکا کشته شده است اما بعدها این خبر تکذیب شد.
صدور حکم اعدام برای این تروریست نیز نشان می دهد او همچنان زنده است اما در حال حاضر کسی از مخفیگاه وی اطلاع دقیقی ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار