کد خبر: ۵۱۰۰۰۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰ 17 October 2017
تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد؛ خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهایی که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

سفر هیأتی از وزارت خارجه کانادا به ایران

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت: در ادامه گفت وگوهای قبلی بین وزارتخانه های امور خارجه ایران و کانادا در دو سال گذشته، هیأتی از وزارت خارجه کانادا به تهران سفر کرده و با مقامات وزارت امور خارجه کشورمان گفت وگو کردند.

وی افزود: گفت وگوهای مزبور با رویکردی مثبت و به منظور تبادل نظر در خصوص موارد فنی و تخصصی بوده است. قاسمی یادآورد شد: وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و کانادا اخیرا نیز در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با یکدیگر دیدار و گفت وگو داشته اند.

گلایه عارف از موانع فعالیت جوانان اصلاح طلب

محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در توییتر خود نوشت: نباید با جوانانی که وفاداری‌شان به نظام ثابت شده است، به‌خاطر مدیریت یک کانال تلگرامی یا نوشتن یک توییت برخوردهای تند شود. متأسفانه دانشجویان اصلاح‌طلب برخلاف رقیب، حتی در تاسیس اتحادیه خود در دانشگاه‌ها دچار مشکل هستند. تشکیل اتحادیه‌ها اقدام مثبتی است و منجر به آن می‌شود که دانشجویان از اقصاء نقاط کشور در کنار یکدیگر قرار بگیرند و با هماهنگی بیشتر در راستای وظایف تشکل‌های خود فعالیت کنند. /ایلنا

توئیت معنادار ظریف

محمد جواد ظریف در حساب توئیتری خود نوشت: ایران به دنبال حذف دیگر بازیگران منطقه‌ای نیست. آن‌ها تنها باید به خاطر اشتباهات و انتخاب‌های اشتباهشان سرزنش شوند.

سناتور مخالف برجام، مدافع آن شد

دونالد ترامپ در واکنش به حمایت‌های اخیر سناتور چاک شامر از توافق هسته‌ای گفت: چاک شامر در زمان اوباما از توافق هسته‌ای متنفر بود ولی نوبت به من که رسید از این توافق حمایت می‌کند. روز جمعه هفته گذشته، دونالد ترامپ در چارچوب استراتژی جدید آمریکا در قبال ایران، پایبندی ایران به برجام را رد کرد که این اقدام مورد انتقاد اغلب سناتورهای دموکرات و نیز برخی جمهوری‌خواهان قرار گرفت. چاک شامر در مواضعی درباره برجام تأکید کرده است که خروج آمریکا از برجام منافع و امنیت ملی آمریکا را به مخاطره می‌اندازد. این سناتور دموکرات از مخالفان برجام در زمان تایید نهایی آن محسوب می‌شود. /ایرنا

انتقاد آذری جهرمی از چاپلوسی‌ها

محمد جواد آذری جهرمی در «چهارمین همایش روابط عمومی های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات» با بیان اینکه روابط عمومی مقدس و تاثیرگذار است به آسیب‌شناسی این حوزه در راستای مأموریت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداخت و با ابراز برخی انتقادات، خطاب به روابط عمومی فعلی این وزارتخانه گفت: سیستمی که صرفاً براساس بازخورد مثبت و بر مبنای نظام چاپلوسی بنا نهاده شده است، ناپایدار است. وزیر ارتباطات همچنین در بخش‌هایی از صحبت‌های خود که ویدئوی آن در زیر موجود است، عنوان کرد: یک اتفاقی می‌افتد و لازم است جوابی داده شود، آقایان در روابط عمومی کشتند ما را که جواب ندهید و می‌گویم شما جواب دهید می‌گویند این شأن شما نیست جواب دهید.

وی افزود: روابط عمومی وزیر یا رئیستون نباشید؛ مجموعه‌ای درست کردند با 100 نفر آدم که وزیر هر کجا می‌رود، می‌خواهند عکس بگیرند و صحبت‌های او را بگذارند اما بقیه عملکرد سازمان کجاست؟ هیچی!آذری جهرمی خطاب به روابط عمومی وزارت ارتباطات خاطر نشان کرد: بنا نیست چاپلوسی من را بکنید و مجیز من را بگویید، بلکه باید ملاحظه اهداف سازمانتان را بکنید.

اعلام زمان احتمالی معرفی دو وزیر باقی مانده

عضو هیأت رئیسه مجلس از معرفی وزرای پیشنهادی علوم و نیرو به مجلس در 30 مهر خبر داد. اکبر رنجبرزاده نماینده مردم اسدآباد در مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی گفت: وزرای پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری و نیرو در اولین جلسه علنی مجلس بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه به مجلس معرفی می‌شوند. وی افزود: اولین جلسه مجلس پس از سرکشی نمایندگان به حوزه‌های انتخابیه 30 مهر برگزار می‌شود و جلسه رأی اعتماد به این وزرا یک هفته بعد از معرفی آنان به مجلس معرفی خواهد شد.

تکذیب یک خبر درباره هادی خامنه‌ای

حسین کمالی درباره خبر انصراف حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای از ریاست دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات، گفت: این یک شایعه است و هنوز معلوم نیست که ایشان انصراف داده باشد و هفته آینده معلوم می‌شود. وی با تاکید بر اینکه هفته آینده زمان تغییر رئیس جدید شورای هماهنگی اصلاحات است، بیان کرد: در جلسه آینده قرار است حجت‌الاسلام هادی خامنه‌ای دبیرکل مجمع نیروهای خط امام رئیس دورهای شورای هماهنگی اصلاحات شود که هنوز زمان آن فرا نرسیده است که بخواهیم پیشاپیش بگوییم انصراف داده یا کناره‌گیری کرده است. دبیرکل حزب اسلامیک ار اظهار داشت: ریاست جلسه دیروز شورای هماهنگی اصلاحات برعهده خانم فرامرزیان بود که آن را اداره کردند.

تعریف سفیر آلمان از توئیت محسن رضایی

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با انتشار پستی در صفحه اینستاگرامش از دیدار سفیر آلمان با خود خبر داد و نوشت:

ترامپ زیر وزنه ایران ماند

سفیر آلمان در دیدار امروز خود با دکتر محسن رضایی، خطاب به دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: « از توییت شما خوشم آمد که گفته بودید ترامپ می خواهد یک وزنه پانصد کیلویی بزند ، درحالی که کمتر از صد کیلو را هم نمی تواند بردارد.» وی در ادامه نوشته است: «آقای ترامپ بلوف های بسیاری زده است، انصراف او از اعلان تروریستی بودن سپاه و محول کردن بررسی برجام به کنگره عقب نشینی محسوب می شود. وی نتوانست وزنه ایران را روی دست بلند کند. حتی نتوانست آن را تکان دهد. در نتیجه عصبانی شد و چندفحش به ملت ما داد!». وی افزود: «ما عاقبت خوبی برای آقای ترامپ نمی بینیم، این که یک کشور به یک توافق بین المللی پشت پا بزند، بی اعتباری خود را نشان داده است.»

تعریف و تمجید علی مطهری از احمدی نژاد

مطهری تصریح کرد: نهادها و اشخاص حقیقی و حقوقی نباید در کار یکدیگر دخالت کند. شبیه این اتفاق در انتخاب استانداران هم رخ می‌دهد. برای انتخاب یک استاندار همه اعم از امام جمعه و نماینده مجلس و نهادهای نظامی و غیره وارد می شوند. اگر صرفا پیشنهاد بدهند اشکالی ندارد اما پیشنهاد می دهند و می گویند باید همین معرفی شود و الزام ایجاد می کنند و دست وزیر کشور و دولت را می بندند. نایب رئیس مجلس با تأکید بر اینکه دولت باید در این مواقع مستقل تصمیم بگیرد و عمل کند، گفت: الان در معرفی وزیر علوم آقای روحانی باید آن کسی را که خودشان اصلح می دانند، معرفی کنند و منتظر اعلام رضایت دیگران نباشند. همین سرپرست فعلی وزارت علوم آقای دکتر سید ضیاء هاشمی به نظرم مناسب است. چرا کار را معطل کرده‌اند؟ آقای احمدی نژاد در اینگونه موارد مستقل تر عمل می کرد و کمتر اجازه دخالت می داد.

مسعود شجاعی به تیم ملی بازگشت

لژیونر ایرانی تیم پانیونیوس ایران به خاطر بازی برابر نماینده رژیم اشغالگر قدس در چارچوب مسابقات لیگ اروپا با مشکلاتی مواجه شده بود و علاوه بر دعوت نشدن به تیم ملی، نام این بازیکن از سوی صدا و سیمای ایران هم حذف شد. دامنه مشکلاتی که برای شجاعی به وجود آمده تا دعوت نشدن به تیم ملی فوتبال هم ادامه داشت، او در بازی های رسمی تیم ملی برابر سوریه و کره جنوبی و دیدارهای دوستانه برابر توگو و روسیه حضور نداشت. در نهایت بعد از گذشت حدود دو ماه از آن بازی، مشکلات شجاعی حل شده و فدراسیون فوتبال توانسته مجوز بازگشت این بازیکن به تیم ملی را هم دریافت کند. بعد از این اتفاق، در روزهای گذشته، برنامه های مختلف صدا و سیما مانند فوتبال 120، گزارش ورزشی و همچنین رادیو جوان هم به پوشش اخبار مربوط به شجاعی پرداختند و امشب هم برنامه نود بعد از مدت های مدیدی، اخبار این بازیکن را پخش می کند. با حل شدن مشکلات، شجاعی در اردوی بعد تیم ملی هم حضور خواهد داشت و کاپیتان تیم ملی بار دیگر برای جام جهانی 2018 آماده می شود. شجاعی چند روز قبل در دیدار تیمش برابر المپیاکوس یونان هم علاوه بر بستن بازوبند کاپیتانی موفق به گلزنی شد.

شرط اصلاح‌طلبان برای حمایت از لاریجانی در انتخابات 1400

محمدرضا تابش، نائب رئیس فراکسیون امید در مصاحبه ای گفت: ارتباط تشکیلاتی با دو فراکسیون نداریم و من به شخصه و فردی ارتباطم با همه (اصولگرایان و مستقلین ) خوب است. با توجه به سابقه ای که آقای لاریجانی داشتند و شاید در موقعیتی که شرایط برایش کمتر فراهم بوده ایشان کاندیدای ریاست جمهوری شده؛ بنابراین، ممکن است که در حال حاضر تشخیصش این باشد که موقعیت برای ورودش به عرصه بهتر است. اما تصمیم گیری با خود ایشان است. مرز بندی میان اصلاح طلبان و اصولگرایان وجود دارد و به هر صورت آقای لاریجانی در نحله اصولگرایان معتدل است که شاید بتوان گفت برخی مواضعش با اصلاح طلبان سنخیت دارد.

علی لاریجانی چون سمت ها و مسئولیت های مختلفی را در نظام داشتند، در حال حاضر به عنوان یک مدیر تاثیرگذار در حاکمیت مطرح است و از یک عقلانیت، دانش و مدیریت قابل قبولی برخوردار است. هم بیرون از مجلس و هم داخل مجلس ارتباط علی لاریجانی با اصلاح طلبان خوب است اما هنوز این ارتباطاتها به نحوی نبوده که تردید ها و شک ها برطرف شود. وی در پاسخ به این سؤال که به جهت مدیریتی آقای لاریجانی تک رو هستند یا اهل مشورت ؟گفت: مشخصه غالب مدیران ما این است که ژست مشورت و مشاوره را میگیرند اما نهایتا هر کاری که خودشان خواستند را انجام می دهند. وی در پاسخ به اینکه احتمال حمایت اصلاح طلبان از لاریجانی در 1400وجود دارد گفت: در این خصوص باید به تصمیم برسیم. اگر ما کاندیدا داشته باشیم و کاندیدای ما از سد شورای نگهبان بگذرد، دیگر این سؤال نمی تواند سؤال درستی باشد.

ماجرای ناکامی حل مسأله «حصر» در سال ۹۲

محمدرضا عارف گفت: رفع حصر باید یک بازی برد ـ برد باشد. نباید یک جریان بخواهد از آن به نفع خود استفاده کند. با این حال برخی اظهارنظرها در رسانه‌ها کار را به تأخیر می‌اندازد. برنامه‌ای مشخص داشتیم و ملاقات‌های نیز در نظر گرفتیم که گام به گام انجام دهیم اما متأسفانه پس از اولین ملاقات، یک عضو بیرون از کمیته رفع حصر، موضوع را رسانه‌ای کرد و ادامه کار با تاخیر ناخواسته روبرو شد. انصافاً همکاری خوبی ازسوی وزرای مختلف درجریان بستری شدن #کروبی صورت گرفت و امیدواریم ان‌شاءالله این پرونده در همین مسیری که جلو می‌رود و اکنون در دستور شورای‌عالی امنیت ملی نیز قرار گرفته، به نتیجه برسد. / کانال اصلاحات

بابک زنجانی: پول دارم و یک ریال هم نمی‌دهم

قاضی مقیسه گفت: در جلسه مواجهه زنجانی با شمس و فلاح هروی، وی صریحا اعلام کرد پول دارم و یک ریال نمی دهم و این سخن ضبط شده است که حکم اعدام برای وی صادر شده و اجرای حکم به دست مسئولان است. /فارس

مقایسه ترامپ و احمدی‌نژاد از زبان وزیر برکنار شده‌اش

پرویز کاظمی وزیر رفاه دولت نهم گفت: آقای احمدی نژاد علاقه مند است که همیشه روی آنتن خبرها باشد و در تمام جریانات به نحوی حضور داشته باشد. ایشان بدش نمی آید در انتخابات مجلس هم به نحوی این قضیه حضور را رقم بزند شاید هم بگوید" از گرمسار می آیم" یعنی از شهر خودش تا مطمئن تر باشد خیلی هم علاقمند است که دوباره رد صلاحیت شود و همیشه این چالش ها را ادامه می دهد. ببینید ترامپ دارد چکار می کند، ترامپ با رئیس جمهور شدن برای خودش یک سرگرمی درست کرد او یک تاجر است. انگیزه اش از ریاست جمهوری در سن 75 سالگی یک کنجکاوی بود و احمدی نژاد هم همین وِیژگی ها را دارد. احمدی نژاد دلش می خواهد یک کاری انجام دهد که مردم در موردش حرف بزنند شلوغ شود و. . هدف منطقی پشت کارهایش نیست. پایه فکری احمدی نژاد مطرح شدن است و مصداق های مختلفی را برای این موضوع اجرا می کند. / عصرایران

رئیس‌جمهور قدرت اصلی نیست!

عبدالله نوری گفت: همه می‌دانیم در کشور ما رئیس‌جمهور قدرت اصلی نیست و آقای ‏روحانی هم با همین ‏مقدار قدرت و امکانی که دارد، باید تلاش کند در جهت تحقق وعده‌های خود گام بردارد. البته اصلاح‌طلبان باید همچنان انتظارات خود را بیان کنند و از آقای ‏روحانی ‏بخواهند جهت تحقق وعده‌هایی که ‏داده و انتظارات اکثریت جامعه که به او رأی داده‌اند، تلاشی جدی و ‏همه‌جانبه کند. میانگین سنی ‏دولت اول آقای مهندس موسوی در سال ١٣۶٠، ٣٩ سال بود و ‏تمامی کابینه هم دانش‌آموخته‌های پیش از انقلاب بودند. آیا در این ۴٠ سال ‏افرادی تربیت نشدند که بتوان آنها را برای ‏وزارت معرفی کرد؟ الان وزرای ما در ‏سنین نزدیک به ۶٠ هستند و این سن بازنشستگی ‏است‏. /شرق

پیشنهاد «6سال بیانیه خوانی» به جلیلی به جای «برجام خوانی»

سایت انتخاب طی یادداشتی به سعید جلیلی پیشنهاد داد به جای برجام خوانی به خوانش 6 سال بیانه خوانی که در زمان مذاکرات سعید جلیلی اتفاق افتاده بود بپردازد. در بخش‌هایی از این یادداشت می‌خوانیم: جلیلی که از سال 86 تا 92 مسئولیت پرونده هسته ای کشورمان را در اختیار داشت و نه تنها ‏پیشرفتی در مذاکرات مذکور نداشت بلکه تحریم های زیادی در همان دوران به کشورمان تحمیل شد، اخیرا در قالب یک ‏توئیت، گفته است، «باید در دانشگاه‌ها یک دوره برجام خوانی شروع شود، این بحث علمی است نه سیاسی. برجام یک ‏سند 159 صفحه‌ای مهم است که تا سالها کشور درگیر آن است.» ‏اشکال جلیلی آن است که تصور می کند برجام سندی است که «تا سالها کشور درگیر آن است»؛ اما هنوز نپذیرفته 6 سال ‏مذاکرات او که نتیجه اش تحریم های بی سابقه بین المللی – و نه صرفا یکجانبه از سوی آمریکا – بوده چه اثرات منفی و مخربی بر ‏کشور داشته. این در حالی است که با گذشت 2 سال از زمان اجرای برجام و برچیده شدن بسیاری از تحریم ها، هنوز ‏هم کشور درگیر اثرات تحریم های هسته ای وضع شده در دوران مذاکرات جلیلی است. ‏

آیا نجفی هم ممنوع التصویر شد؟

شهردار تهران درباره شایعه ممنوع التصویر شدنش اظهار بی اطلاعی کرد. نجفی در نشست خبری خود در پاسخ به سؤالات خبرنگاران درخصوص شائبه ممنوع التصویر شدنش گفت: در روز پنجشنبه نشستی با فرماندهان نیروهای انتظامی داشته و حتی مصاحبه ای با شبکه های تلویزیونی انجام دادم اما این مصاحبه پخش نشدو با وجود این مساله شایعه ممنوع التصویری ام را شنیدم. شهردار تهران با بیان اینکه روز گذشته می خواستم از آقای علی عسکری بپرسم که اگر ممنوع التصویر هستم فکری کنم، گفت: من هم درخصوص ممنوع التصویری ام شنیده ام اما دقیقا نمیدانم این اتفاق افتاده است یا خیر؟/ایسنا

واکنش متفاوت زیباکلام به ماجرای خلیج فارس

صادق زیباکلام در توئیتی در واکنش به اعتراض ایرانیان به ترامپ به خاطر استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس نوشت: خلیج فارس اگر زبان می داشت ضمن تقدیر از احساسات ما ایرانی ها می گفت ای کاش یک هزارم این غیرت را برای تمیزی و آلوده نکردنم هم نشان می دادید.

دادگاه بقایی علنی نیست؛ متن دفاعیات منتشر می‌شود

حمید بقایی با انتشار یادداشتی ضمن اعلام اینکه با برگزاری علنی دادگاهش مخالفت شد نوشت: ینجانب بر اساس سلسله شواهد و قراین متعدد که دلالت بر برخورد سیاسی و خصمانه و نه قانونی مقامات قضایی با این پرونده دارد، غیر علنی بودن دادگاه را نیز در همین رابطه ارزیابی می کنم. بر این اساس چاره ای جز این ندیدم که مسئولیت اطلاع رسانی به مردم عزیز و ناظران حقوقی و سیاسی گرانقدر را شخصاً برعهده بگیرم و در آستانه تشکیل اولین جلسه رسیدگی، با انتشار بخشی از دفاعیات خود، قضاوت عادلانه را بر عهده ارباب خِرد و ناظران عدالتخواه بگذارم. از خداوند بزرگ سپاسگزارم که فرصت بزرگ روشنگری و افشای ظلم و مبارزه با بی عدالتی و فساد را که آرمان بزرگ انقلاب اسلامی و نیاز حتمی نظام اسلامی و ضرورت حیاتی این روزهای جامعه ایرانی است، برعهده این بنده کوچک قرار داده است. اینجانب از آحاد ملت مومن، آزادی خواه و عدالت طلب ایران به خاطر بیداری، هشیاری، به خرج دادن حساسیت، احساس مسئولیت، اظهار همراهی و ابراز پشتگرمی، صمیمانه سپاسگزاری نموده و با دعوت از همگان برای پیگیری جزئیات روند و نتایج رسیدگی به پرونده، توجه عزیزان را به بخشی از دفاعیات خود که تا ساعاتی دیگر منتشر می شود، جلب می کنم. /دولت بهار

مالک باشگاه نفت بازداشت شد

یک وکیل دادگستری مدعی شد که با حکم جلبی مالک باشگاه نفت تهران را همراه با مأموران کلانتری مرزداران بازداشت کرده است. یک وکیل دادگستری در خصوص دستگیری حمیدرضا جهانیان، مالک باشگاه نفت طلاییه تهران اظهار داشت: او دستگیر شده و اکنون هم در کلانتری 139 مرزداران است. جهانیان حتی از مأموران کلانتری خواهش کرد که چون مالک یک باشگاه لیگ برتری است، به او دستبند نزنند و درخواست دیگری هم داشت که به بازداشت‌گاه عمومی نرود. وی افزود: این فرد حتی تلفن همراه خود را به داخل کلانتری برده است و از آنجا با رسانه‌ها تماس گرفته که بازداشت خود را تکذیب کند. این در حالی است که او را با حکم جلب و بدهی بیش از 1. 7 میلیاردی دستگیر کرده‌ایم. این بدهی هم مربوط به شرکت نفت پارس می‌شود، چون این آقا سال 85 به شرکتی که به نام شرکت نفت طلاییه ثبت کرده بود، از شرکت نفت پارس مبلغی را بابت خرید اجناس گرفت و با این پول برای خود ملک و املاک خرید. / آفتاب‌نیوز
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار