امارات پس از تحولات در کشورهای عربی، نیروی امنیتی خود را به بحرین فرستاد، حملاتی هوایی را برای دخالت در جنگ داخلی لیبی انجام داد و میلیاردها دلار صرف حمایت از دولت السیسی در مصر کرد. امارات به ‌رغم اینکه ارتش نسبتا کوچکی دارد، نیروی نظامی بزرگی به یمن اعزام کرده است، در حالی که عربستان در خصوص حضور نیروهای نظامی خود در یمن محتاط‌تر بوده است.
کد خبر: ۵۱۲۲۸۹
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۵ 21 October 2017

27 سال بعد از اتحاد یمن جنوبی و شمالی در قالب کشور یکپارچه یمن، به نظر می‌رسد که با تحریک امارات متحده عربی و در رقابتی آشکار با عربستان سعودی، یمن جنوبی در آستانه جدا شدن از یمن قرار دارد تا به این ترتیب، اماراتی‌های مغرور از ثروت نفتی، بخش دیگری از برنامه خود برای تسلط بر مجموعه بنادر مهم منطقه خاورمیانه را عملی کنند.

به گزارش «تابناک» و به نقل از الجزیره، در شهر جنوبی عدن در یمن، پرچم یمن متحد که از سه رنگ افقی روی هم تشکیل شده، در حال ناپدید شدن است و با پرچم حکومت چپ سابق یمن جنوبی جایگزین می‌شود که در آن یک ستاره قرمز در زمینه‌ای آبی‌رنگ قرار دارد. تصاویر حاکمان امارات متحده عربی نیز در ساختمان‌های اداری منطقه به چشم می‌خورد.

واحدهای نظامی وفادار به رئیس‌جمهور مخلوع یمن یعنی عبد ربه منصور هادی نیز غیب شده‌اند. در عوض، گروه‌های نظامی محلی و نظامیان یمنی در کنار سربازان اماراتی دیده می‌شوند که وظیفه محافظت از ساختمان‌های دولتی و همچنین محافظت از جان عيدروس قاسم عبد العزيز الزُبيدي، عامل اماراتی‌ها و رهبر جدایی‌طلبان جنوب یمن را بر عهده دارند.

الزبیدی پنجاه ساله که از سوی بسیاری به عنوان تنها رقیب قابل اعتنای رئیس‌جمهور مخلوع یمن در جنوب این کشور شناخته می‌شود، روز جمعه ادعا کرد که همه‌پرسی برای استقلال جنوب یمن به زودی برگزار خواهد شد. وی در میان هواداران پرشور جدایی جنوب یمن مدعی شد، به زودی پارلمانی 303 نفره تشکیل خواهد شد. تحلیلگران معتقدند که چنین پارلمانی تحت نفوذ ریاست‌جمهوری وی فعالیت خواهد کرد.

برنامه امارات برای تسلط بر بنادر خاورمیانه از دبی تا لیبی

منصور صالح از اعضای ارشد شورای انتقالی جنوب یمن که به الزبیدی وابسته است، به الجزیره گفته که برنامه‌های مربوط به برگزاری همه‌پرسی در دست پی‌گیری است و کار بدون کسب رضایت دولت منصور هادی که مورد حمایت عربستان سعودی است، در حال جلو رفتن است.

منصور هادی که در مقابل قدرت نظامی حوثی‌های یمن از صنعا فرار کرده و به عربستان سعودی پناه برده است، در دو سال گذشته به شکلی پراکنده در عدن حاضر شده، ولی طرفداران وی مدعی هستند که وی آماده است در مقابل برنامه‌های مربوط به تجزیه یمن مقاومت کند. طرفداران منصور هادی مدعی هستند که برنامه برگزاری همه‌پرسی در جنوب یمن تحت تأثیر جو ناشی از برگزاری همه‌پرسی در کردستان عراق و همچنین در مناطقی ار اسپانیا شکل گرفته است.

الزبیدی که در سال 2015، از گمنامی نسبی خارج شد و خود را به عنوان یکی از طرفداران جدی جدایی جنوب یمن معرفی کرد، به بیرون راندن حوثی‌ها از عدن کمک کرده است. پاداش وی به دست آوردن مدیریت شهر عدن بود، ولی بلافاصله پس از روشن شدن نوع تعاملات وی با امارات متحده عربی، از این سمت کنار گذاشته شد.

برخی از گزارش‌ها در خصوص برنامه الزبیدی برای جدایی از یمن تحت حمایت امارات متحده عربی و درگیری با وی با فرزند منصور هادی در فرودگاه عدن، حساسیت منصور هادی به وی را افزایش داد. اظهارات منصور هادی در باره ولیعهد امارات متحده عربی و نام بردن از وی به عنوان نیروی اشغالگر خارجی، خشم مقامات اماراتی را در پی داشت.

در زمان شیوع اخبار درباره برنامه امارات متحده عربی برای تسلط بر عدن و جزیره استراتژیک سقطری (سوکوتره)، الزبیدی به دریافت پول و امکانات نظامی از امارات اعتراف کرد. اماراتی‌ها نیز به انجام عملیات نظامی در سقطری که به علت تنوع گیاهی و جانوری خاص خود مشهور است، اعتراف کرده‌اند. رسانه‌های محلی مدعی هستند که امارات به دنبال این است که سقطری و جزایر اطراف آن را با قراردادهایی 99 ساله به اجاره خود درآورد. دولت هادی درباره این شایعات سکوت کرده است.

یکی از مقامات یمنی در گفت وگو با الجزیره مدعی شده است که امارات متحده عربی، سه میلیارد دلار برای برنامه‌های زیرساختی در جنوب یمن هزینه و هزینه بیشتری را صرف مسلح کردن نیروهای یمن جنوبی به سلاح‌های سبک و سنگین کرده است و قطعا قصد گسترش نفوذ خود در منطقه را دارد.

امارات متحده در مارس 2015 وارد درگیری به رهبری عربستان سعودی علیه حوثی‌های یمن شد؛ هر چند هدف ورود نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی به درگیری‌ها در یمن مقابله با حوثی‌ها و گسترش نفوذ ایران اعلام شده است، تسلط بر باب‌المندب که از پر رفت و آمدترین مسیرهای جهانی حمل و نقل انرژی است، دیگر هدف اماراتی‌ها بوده است.

برنامه امارات برای تسلط بر بنادر خاورمیانه از دبی تا لیبی

در سال های گذشته، امارات در تعقیب این هدف بر چندین بندر در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا متمرکز شده و تلاش کرده است تا علاوه بر در اختیار داشتن بندر جبل علی، نفوذ خود را بر بربره در سومالی، عصب در اریتره، لیماسول در قبرس و بنغازی در لیبی گسترش دهد.

امارات همچنین پس از تحولات در کشورهای عربی، نیروی امنیتی خود را به بحرین فرستاد، حملاتی هوایی را برای دخالت در جنگ داخلی لیبی انجام داد و میلیاردها دلار صرف حمایت از دولت السیسی در مصر نمود. امارات علی‌رغم این که ارتش نسبتا کوچکی دارد، نیروی نظامی بزرگی به یمن اعزام کرده است، در حالی که عربستان در خصوص حضور نیروهای نظامی خود در یمن محتاط‌تر بوده است.

تحلیلگران عرب مدعی هستند، برنامه امارات در یمن متفاوت از طرح‌های عربستان است و سعی دارد با استفاده از طرح درخواست استقلال جنوب یمن، گزینه مطلوب عربستان سعودی یعنی منصور هادی را کنار بگذارد. بنا به اظهار این تحلیلگران، در ائتلاف به رهبری عربستان سعودی شکاف ایجاد شده است و کشورهای عضو ائتلاف نمی‌توانند هدف واحدی برای خود تعریف کنند.

سعودی‌ها تاکنون مدعی بوده‌اند که هدف از دخالت نظامی آنها در یمن، بازگرداندن منصور هادی به قدرت است، ولی جدایی‌طلبی در جنوب یمن، اعتبار این ادعای عربستان را از بین خواهد برد. این در حالی است که اماراتی‌ها تمایلی به برگرداندن منصور هادی به قدرت ندارند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار